Niet echt een review, maar hier vind je wat info incl metingen: viewtopic.php?t=2684&start=75indoubt schreef:Voodooless dat ziet er heel strak uit!
Heb je ergens nog een review geschreven over die jungson? Ik zou graag je mening horen over die speler
[UcD] Alweer eentje
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
't is ook geen sound (dat is vooddoless) maar Light!Henkjan schreef:lijkt me voodoo![]()
Maar het lijkt er op dat de voedingspanning zo ver gezakt is dat de logische circuits niet meer werken maar dat de spanning nog hoog genoeg is om een ledje te laten branden..
Mooi dat de UcD700AD toch zoveel verschilt: geen plopjes, geen ledjes, geen tweaks, helemaal niks dus...
Kees
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Da's vreemd, de amp-on werkt vanuit de AC spanning van de voedingstrafo, simpelweg doordat als de AC spanning aanwezig is een simpele transistor de amp-on aansluiting naar gnd schakelt, zodra de spanning wegvalt wordt dit contact verbroken.Nog effe over de plop bij het uitzetten: Ik zie eerste de LED's uitgaan, echter na enkele seconden gaan ze gewoon weer aan, bij beide kanalen. Wel veel minder hard, tot ze uiteindelijk helemaal wegvagen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Je hebt alles aangesloten volgens de instructies? Schiet anders even wat plaatsjes van 't binnenwerk, kan ik er wellicht meer over zeggen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Oh, ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar, voor zover ik het kan zien (correct me if i'm wrong..)
Zo te zien gebruik je de schakelaar van de netentree voor het aan en af schakelen.. (de zwarte draden vanaf de softstart, voorzijde op de foto)
Maar ik zie ook dat de achterste jumper in de rechter positie staat. Dit is de positie voor als je een drukknop gebruikt. Bij gebruik van een schakelaar moet dit jumper in de linker positie staan..
Aangezien die schakelaar onderdeel lijkt uit te maken van de netentree/zekeringhouder: ik mag aannemen dat je wel gecontroleerd hebt dat alle contacten van de schakelaar galvanisch gescheiden zijn van de netentree/zekering..
Nogmaals: ik kan het verkeerd zien hoor..
Wat ik ook zie is de verkleuring van de 5Watt weerstanden op de Softstart.. Tijdens het aanschakelen (na geruime tijd uit gestaan te hebben) zal daar wel even een rookwolkje vanaf komen?... Uiteindelijk zou het wel eens kunnen gebeuren dat door deze warmte ontwikkeling de soldering wat slechter wordt, met alle gevolgen van dien...
Ik heb ze in ieder geval vervangen door twee 10Watt exemplaren en tegen het frame gemonteerd.. Geen rookwolkjes meer tenminste..
Kees
Zo te zien gebruik je de schakelaar van de netentree voor het aan en af schakelen.. (de zwarte draden vanaf de softstart, voorzijde op de foto)
Maar ik zie ook dat de achterste jumper in de rechter positie staat. Dit is de positie voor als je een drukknop gebruikt. Bij gebruik van een schakelaar moet dit jumper in de linker positie staan..
Aangezien die schakelaar onderdeel lijkt uit te maken van de netentree/zekeringhouder: ik mag aannemen dat je wel gecontroleerd hebt dat alle contacten van de schakelaar galvanisch gescheiden zijn van de netentree/zekering..
Nogmaals: ik kan het verkeerd zien hoor..
Wat ik ook zie is de verkleuring van de 5Watt weerstanden op de Softstart.. Tijdens het aanschakelen (na geruime tijd uit gestaan te hebben) zal daar wel even een rookwolkje vanaf komen?... Uiteindelijk zou het wel eens kunnen gebeuren dat door deze warmte ontwikkeling de soldering wat slechter wordt, met alle gevolgen van dien...
Ik heb ze in ieder geval vervangen door twee 10Watt exemplaren en tegen het frame gemonteerd.. Geen rookwolkjes meer tenminste..
Kees
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Dat is ondertussen anders iets anders: de schakelaar schakelt alleen nog maar de softstart en niet meer de 230. Ook is ie op de foto niet goed aangesloten want, en de jumper staat inmiddels weer goed.audiomanics schreef:Zo te zien gebruik je de schakelaar van de netentree voor het aan en af schakelen.. (de zwarte draden vanaf de softstart, voorzijde op de foto)
Maar ik zie ook dat de achterste jumper in de rechter positie staat. Dit is de positie voor als je een drukknop gebruikt. Bij gebruik van een schakelaar moet dit jumper in de linker positie staan..
Yep, de schakelaar kan twee onafhankelijke dingen schakelen. heb ik natuurlijk van te voren gemeten. Maar in de huidige situatie doet ie dus alleen maar de schakeling van de softstart.Aangezien die schakelaar onderdeel lijkt uit te maken van de netentree/zekeringhouder: ik mag aannemen dat je wel gecontroleerd hebt dat alle contacten van de schakelaar galvanisch gescheiden zijn van de netentree/zekering..
Nee, hoor, wat je ziet en concludeert wat (met de nadruk op WAS) helemaal correct.Nogmaals: ik kan het verkeerd zien hoor..
Inderdaad de eerste keer toen ik hem aanzette omdat ik een van de twee trafo's niet correct had aangesloten. Nu echter niet meer. Ik zal de solderingen nog eens checken.Wat ik ook zie is de verkleuring van de 5Watt weerstanden op de Softstart.. Tijdens het aanschakelen (na geruime tijd uit gestaan te hebben) zal daar wel even een rookwolkje vanaf komen?... Uiteindelijk zou het wel eens kunnen gebeuren dat door deze warmte ontwikkeling de soldering wat slechter wordt, met alle gevolgen van dien...
Ik heb ze in ieder geval vervangen door twee 10Watt exemplaren en tegen het frame gemonteerd.. Geen rookwolkjes meer tenminste..
Lijkt me echter niet dat het probleem bij de softstart te vinden is, want als ik hem uit (standby) zet komt er ook geen geluid meer uit de amp. Ik zie de LED's ook nog zachtjes uit gaan nadat ze uit waren...
maareh, wat zijn de mogelijke oorzaken van de uitschakelplop?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Iemand enig idee welke de caps voor de DC protectie zijn? Kan ze met de multimeter namelijk niet vinden vreemd genoeg? Bij het naar boven stekend printje vind je vier elko's en helemaal aan de andere kant nog twee... Geen van allen piept echter als ik vanuit de input naar de pottjes meet...
Ik had ze nog niet overbrugd en wilde dat graag nog doen.
Ik had ze nog niet overbrugd en wilde dat graag nog doen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Mja, klopt, d'r zit nog een opamp tussenGeen van allen piept echter als ik vanuit de input naar de pottjes meet...
Kijk even in de datasheet van de AD8620 welke pinnen de uitgangen zijn, daar zitten de condensatoren op aangesloten, twee stuks, 22uF.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zo, de DC caps zijn overbrugt. Alles werkt nog 
Een ding heb ik dringen nodig: een DC filter!
Ik had de amp vannacht aangelaten. Vanmorgen toen mijn moeder begon te feunen, en de trafos begonnen zo hard te brommen dat ik er wakker van werd. Dacht al dat de amps zouden affikken
Ik MOET dus een DC filter, want dit is echt heel irritant.
Dat zou er ongeveer zo uit moeten zien:

Echter:
- Heeft dit ook nadelen?
- waarom is die zener 4.3V?
- Ik heb nog wel wat 10.000uF 80V caps, lijken me prima bruikbaar?
Een ding heb ik dringen nodig: een DC filter!
Ik had de amp vannacht aangelaten. Vanmorgen toen mijn moeder begon te feunen, en de trafos begonnen zo hard te brommen dat ik er wakker van werd. Dacht al dat de amps zouden affikken
Dat zou er ongeveer zo uit moeten zien:

Echter:
- Heeft dit ook nadelen?
- waarom is die zener 4.3V?
- Ik heb nog wel wat 10.000uF 80V caps, lijken me prima bruikbaar?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Als je trafo's brommen heb je denk ik e.e.a. toch verkeerd aangesloten, primair en secundair moet je wel rekening houden met de wikkelrichting, ook bij een dubbele gelijkrichter zoals hier toegepast, dus kijk alles nog even na.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wat een gruwelijk, griezelig idee om je netspanning via 20.000 uF/25V te laten lopen, en dan nog wel ongezekerd!.
De enige beveiliging is die "bipolar transorber" , zodat de elco pure AC stroom te verwerken krijgt.
Wat is dat trouwens voor iets, er is een zener symbool gebruikt, maar ze noemen het bipolair???
Dat kastje gaat boem doen, tenzij je echt een partij DC offset op je net hebt staan (wat ik niet kan geloven), die dan ook nog eens toevallig dezelfde polariteit als de elco zou moeten hebben.
Ik weet niet waar dit idee vandaan komt, maar ik zou het nooit durven gebruiken!
Ringkernen zijn inderdaad gevoelig voor DC offset, maar buiten de nachtelijke netspanningsvariaties (of nachtstroomtarief, whatever ze doen om die tijd) heb ik er nog nooit zo erg last van gehad dat het zo duidelijk hoorbaar was.
De enige beveiliging is die "bipolar transorber" , zodat de elco pure AC stroom te verwerken krijgt.
Wat is dat trouwens voor iets, er is een zener symbool gebruikt, maar ze noemen het bipolair???
Dat kastje gaat boem doen, tenzij je echt een partij DC offset op je net hebt staan (wat ik niet kan geloven), die dan ook nog eens toevallig dezelfde polariteit als de elco zou moeten hebben.
Ik weet niet waar dit idee vandaan komt, maar ik zou het nooit durven gebruiken!
Ringkernen zijn inderdaad gevoelig voor DC offset, maar buiten de nachtelijke netspanningsvariaties (of nachtstroomtarief, whatever ze doen om die tijd) heb ik er nog nooit zo erg last van gehad dat het zo duidelijk hoorbaar was.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Dat is idd een goeie, en ik vergeet hem altijd, dat terwijl ik het zelfs geleerd heb op de havo/vwo.SSassen schreef:Als je trafo's brommen heb je denk ik e.e.a. toch verkeerd aangesloten, primair en secundair moet je wel rekening houden met de wikkelrichting, ook bij een dubbele gelijkrichter zoals hier toegepast, dus kijk alles nog even na.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
maybe is dit een redelijk net filtertje ?
http://platenspeler.com/diy/cabling/nl_ ... ter_1.html
En toch lijkt het me dat het niet zo heel veel uitmaakt...
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Voor degenen die last hebben van DC is het zaak om eerst de trafo aansluitingen eens goed te controleren. De wikkelrichting zowel primair als secundair is daarbij van belang. Secundair dien je erop te letten dat de wikkelingen correct op de gelijkrichter worden aangesloten zodat ook de gelijkrichting in fase gebeurt en niet in tegenfase, ook voor een dubbele gelijkrichter geldt dit. Bij reguliere Amplimo ringkern trafo's geldt dan:
- Secundair: 2x30V (bv.) : red/yellow, blue/grey
- Primair: 1x230V : white/white
Om alles correct aan te sluiten dien je de volgende aansluitvolgorde te hanteren:
Enkele gelijkrichtbrug:
- Red : naar gelijkrichter
- Yellow : naar GND
- Blue : naar GND
- Grey : naar gelijkrichter
Dubbele gelijkrichtbrug:
- Red : naar gelijkrichter AC1, pin-1
- Yellow : naar gelijkrichter AC1, pin-4
- Blue : naar gelijkrichter AC2, pin-1
- Grey : naar gelijkrichter AC2, pin-4
Nu gaat de +pin van AC1 naar de + van de voeding, de -pin van AC1 naar GND. De +pin van AC2 gaat naar de GND en de -pin van AC2 naar de - van de voeding.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Secundair: 2x30V (bv.) : red/yellow, blue/grey
- Primair: 1x230V : white/white
Om alles correct aan te sluiten dien je de volgende aansluitvolgorde te hanteren:
Enkele gelijkrichtbrug:
- Red : naar gelijkrichter
- Yellow : naar GND
- Blue : naar GND
- Grey : naar gelijkrichter
Dubbele gelijkrichtbrug:
- Red : naar gelijkrichter AC1, pin-1
- Yellow : naar gelijkrichter AC1, pin-4
- Blue : naar gelijkrichter AC2, pin-1
- Grey : naar gelijkrichter AC2, pin-4
Nu gaat de +pin van AC1 naar de + van de voeding, de -pin van AC1 naar GND. De +pin van AC2 gaat naar de GND en de -pin van AC2 naar de - van de voeding.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:

