[UcD] Alweer eentje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

[UcD] Alweer eentje

Bericht door voodooless »

Ja... alweer eentje.

Begint een beetje saai te worden natuurlijk, allemaal die UcD's ;) Ik hoop dat dit draadje toch nog wat smakelijke pics kan toveren voor de bezoekers ;)

Gelukkig is deze UcD, vooral door de goede hulp van Sander, alles behave standaard.

Inputs en outputs:
- Neutrik XLR input
- Neutrik Speakon output
Simpel, doeltreffend en goedkoop :)

De kast is van Hexateq en jullie hebben hem vast al wel eens gezien:

Afbeelding
Afbeelding

Achterkant is wat anders dan de standaard kast, en in de front zit een gaatje waar een dual color LED te zien zal zijn (rood/blau).

Geen goedkoop grapje, maar de kast is van schitterende kwaliteit en vooral ook erg mooi.

In de kast zal een UcD400 in dual mono setup schitteren:

Afbeelding

Wat vermoedelijk meteen zal opvallen is de voeding. Dit is geen standaard Hypex HG voeding, maar eentje van de hand van Sander, met de speciale T-net caps en drie losse regelaars om de verschillende onderdelen van de UcD extern te voeden. Ook de Trafo zijn naar Sanders specs gemaakt. Ze zijn zo'n 400 VA 42V, met hulpwikkelingen voor de extra spanningen. Tevens zit er ook een extra afscherming in. Al met al een flinke jongens dus.

Hier nog een closeup van Sanders voeding:

Afbeelding

Is het geen juweeltje [-o<

Volgende stappen:
- de twee ontbrekende transistoren van de voeding toevoegen
- UcD modules aanpassen voor de externe spanningen (de 470uF caps had ik al eerder vervangen door BC136's)
- input caps kortsluiten
- het geheel in de kast passen en meten
- afmontage
- XLR kabel met passive volume control maken
- genieten
Laatst gewijzigd door voodooless op do 12 okt 2006, 0:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Zeker mooi! Vindt het ook een erg mooie behuizing :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dat heb je toch bijzonder vlot in elkaar gezet! :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Dat heb je toch bijzonder vlot in elkaar gezet! :D

Valt nog best tegen. Heeft zowat de heel avond geduurd. Niet alles ging even makkelijk, vooral die kleine capjes en de diodes zijn wat lastig. Al met al toch redelijk netjes gelukt. Ik verbaasde me echter hoeveel soldeer er in zo'n ding gaat. Ik had van het werk een meter of 2 zilversoldeer meegenomen. En dat was zo op, alleen al aan het SMD spul. En dan heb ik overal maar een klein tipje op gedaan. Het grove spul dus maar gewoon met ouderwets loodsoldeer ;)
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Ziet er goed uit, en die behuizing is ook een juweeltje.
Lijkt me leuk om een keer te vergelijken met standaard dubbel mono stereo amp's. Waar ik binnekort voor ga kijken.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Hoe maak je de gaten voor de aansluitingen netjes in de (zeer mooie) kast?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Paul schreef:
Hoe maak je de gaten voor de aansluitingen netjes in de (zeer mooie) kast?
Door het te laten doen 8)

Anyway, heb vandaag weer wat zitten soleren... zit nog vaart in dus
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53

Bericht door Gydotron »

Ik heb onlangs ook een setje UCD 400 gekocht. Uiteraard de uitvoering met de betere opamp.
Ik maak gebruik van een ringkern van 500VA en caps van Jensen Four Pole.
's Avond rustig gaan luisteren. Het ruimtebeeld is beter dan mijn Usher versterker. Meer diepte en scherpere plaatsing. Het laag is ook strakker en gecontroleerder. Het gaat schijnbaar ook dieper. Timbre vind ik ook erg mooi. Piano staat mooi in de ruimte met het juiste timbre. Stemmen staan erg goed geplaats. Kortom ik ben erg onder de indruk. Geen negatieve punten, ja, het hoog. Ik vind dat niet loepzuiver en ik vind het ook wat onrustig. S-klanken bij zang klinken soms slisserig. Ik praat uiteraard over goede opnamens en steeds in vergelijk met mijn Usher.
Misschien moet ik maar eens wat aanpassingen doen op de modules zelf.
Wordt vervolgt......

MVG Guido
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat slisserige kan er zekers vanaf gaan bij het inspelen van de voeding, gun het nog enkele weken, wie weet lost het zich vanzelf op.

Fijn trouwens dat ze je zo goed bevallen! Gefeliciteerd!!

Wowly
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Schiet je al een beetje op Christiaan ?
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53

Bericht door Gydotron »

Ik vind met name het ruimtebeeld, timbre en laagweergave van grote klasse. Misschien zijn de ingangselco's ook wel debet aan het hoog. Maar uiteraard zijn ze nog nieuw en moeten ze nog verder ingespeeld worden.


MVG Guido
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Guido,

Als je die twee elco's laat zitten kan je natuurlijk nooit een oordeel vellen, dit zijn standaard 22uF/50V elco's die je wel dient te overbruggen met een audiofiele klodder soldeertin om een indruk te krijgen van 't potentieel van deze versterkers.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ingangselco's kortsluiten!!! Dat zijn echt goedkope standaarddingetjes. Op deze manier profiteer je slechts gedeeltelijk van de betere opamp AD8620.

-edit- Sander was me voor.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

wat ik trouwens niet helemaal snap, is dat de AD verise stukken duurder is dan de ST versie. Volgens mij is het enige verschil de op-amp, klopt dat ?
Dan kan je die er toch beter zelf inzetten ? :P
(scheelt je een hoop poen :P )
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53

Bericht door Gydotron »

Sander- Ga ik morgen kortsluiten, ik gebruik momenteel een volumeregelaar die Jos van Eijndhoven heeft ontwikkeld, heel erg mooi en nog bedienbaar met afstandsbediening. De mijne is uitgevoerd met Dale weerstanden. Zie: http://www.vaneijndhoven.net/jos/switchr/design.html

b-force: Ik heb toevallig de 2 thuis liggen en ze verschillen meer dan maar enkel de op-amp hoor.


MVG Guido
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gydotron schreef:
b-force: Ik heb toevallig de 2 thuis liggen en ze verschillen meer dan maar enkel de op-amp hoor.


MVG Guido
Wat dan precies ? :P
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Misschien een overbodige waarschuwing, maar die ingangs elco's zitten daar natuurlijk niet voor niets:
Als de sturende bron een DC (gelijk) spanning zou afgeven, zou dat de eindtrap kunnen vernielen.

Controleer dus terdege of de bron geheel DC-vrij is, dan kan het geen kwaad.
Staat er wel DC (ook al is dat maar 10 mV ofzo), vergeet niet dat die spanning *ook* wordt versterkt en dus als enkele volts DC aan de uitgang verschijnt, en in dat geval zou je die elco's misschien beter kunnen vervangen door een goede kwaliteit polypropyleen of een Black Gate.
Die paar mV DC aan de ingang zullen de UcD niet vernielen, maar wel je speaker uit hun lineaire gebied kunnen drukken.

Let wel, zelfs als de situatie nu zo is dat er geen DC op de uitgang van de bron staat, dat kan met een andere bron (andere DAC, voortrap of DVD speler) ineens wel het geval zijn.

Better safe than sorry (en excuses aan diegenen die het allang weten).
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nou, ik ben vandaag een heel eind gekomen. Moet alleen nog de terminals aansluiten en dan kan ik testdraaien.

Ben nog niet echt tevreden op de manier hoe de draden lopen, maar ik wil het ding nu eerst spelende hebben ;) Hoop dat dat morgen lukt. Al die losse voedingen is toch nog een behoorlijk gedoe, vooral om het allemaal netjes te krijgen. Maar dat is effe voor latere zorg, ik wil hem gewoon horen :D

Dan alleen nog ff XLR kabel met potmeter fixen, en het geheel is klaar om te spelen, net te vergeten een aftakking naar Jack om mijn geluidskaart ook (balanced) aan te sluiten.

DC van mijn bronnen zal ik inderdaad ff meten voordat ik de caps ga overbruggen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
Nou, ik ben vandaag een heel eind gekomen. Moet alleen nog de terminals aansluiten en dan kan ik testdraaien.
Dus vier draadjes aansluiten... tjonge dat is veel werk :lol:
Nou draait dat ding nu nog niet?? :wink:
Aan je werk, vlerk!! :twisted:
(en posten natuurlijk...)

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

hehe, vriendin had ook nog aandacht nodig 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Christiaan,
hehe, vriendin had ook nog aandacht nodig
Onzin, die van mij heeft een mute-knop, eenvoudig zelf in te bouwen, ik lever eventueel kits hiervoor, voor een schappelijke prijs.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
Christiaan,
hehe, vriendin had ook nog aandacht nodig
Onzin, die van mij heeft een mute-knop, eenvoudig zelf in te bouwen, ik lever eventueel kits hiervoor, voor een schappelijke prijs.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
:lol: :lol: 8)

Ben zeer benieuwd hoe hij is geworden.

ehm .. :roll: PICS!!! :P
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Onzin, die van mij heeft een mute-knop, eenvoudig zelf in te bouwen, ik lever eventueel kits hiervoor, voor een schappelijke prijs.

Ow, handel jij tegenwoordig ook al in schoenen en tasjes dan :lol:

Pics komen vanavond!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hij doet het :D

Na nog een avond zwoegen heb ik hem dan eindelijk werkend!

Ik was eerst ff bang dat ie al kapot was... Had alles netjes aangesloten, hoofdzekering erin, stekker in het stopcontact en gaan met die banaan.. Ik flip de switch... kwam er een vreemd geluid uit het relais van de softstart (alsof het oscileerde), en daarna wat rook uit de dikke weerstanden. Die zijn nu meteen "ingespeelt" denk ik. Daarna snel de switch weer om... gelukkig was de hoofdzekering doorgebrand. Ik zag echter dan een UcD toch aan was gegaan, aangezien ik een blau LED'je zag branden. Probeem zat dus bij de andere. Oplossing was gelukkig snel gevonden: trafo aansluitingen zaten niet goed. Snel gefixed en opnieuw aangezet. Dit keer branden beide LED'jes gelukkig.

Dan nog ff DC op de output gemeten: niet aanwezig.

Op naar het maken van de kabels: dit worden XLR naar XLR kabels om mijn CD/SACD speler aan te sluiten. Ergens op 2/3 van de kabel heb ik een potmetertje gezet volgens het volgende schema:

Afbeelding

Als kabel heb ik een degelijk twinax kabel gebruikt met een goede afscherming, en gewiste aders. Aangezien het geen RoHs compatible explemlaar is was ie voor iets meer dan twee euro per meter te krijgen (i.p.v de meer dan 5 euro voor de RoHs versie ;) ). Koopje dus. Nadeel is dat ie wat stug is, maar daardoor wel degelijk.

Ik zal zo wat picjes posten :) Ben nog ff aan het genieten! Verschil was eigenlijk vanaf de eerste tonen al merkbaar.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hier zijn ze dan:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
< Alles klickbaar >

Zoals te zien is kan het een en ander nog netter bedraad worden. Dat gaat ook zeker nog gebeuren. Echter vond ik het ff belangrijker dat ie speelt ;) Wel moet ik ff zorgen dat ie weer netjes met hoofdzekering speelt, dat is wel zo veiling ;)

De volume control is natuurlijk ook maar een tijdelijke oplossing. De plek is niet handig, laat staan dat de gebruikte pot erg lekkere gelijkloop heeft ;) Maar het voldoet en werkt prima.

Ook moeten er nog wat dingen netter afgewerkt worden. Daar wacht ik echter nog mee tot ik het zilverdraad van mijn vriendin eindelijk krijg. Helaas laat dat nog op zicht wachten :oops:
Plaats reactie