[UcD] Alweer eentje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

indoubt schreef:
Voodooless dat ziet er heel strak uit!

Heb je ergens nog een review geschreven over die jungson? Ik zou graag je mening horen over die speler
Niet echt een review, maar hier vind je wat info incl metingen: viewtopic.php?t=2684&start=75
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nog effe over de plop bij het uitzetten: Ik zie eerste de LED's uitgaan, echter na enkele seconden gaan ze gewoon weer aan, bij beide kanalen. Wel veel minder hard, tot ze uiteindelijk helemaal wegvagen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lijkt me voodoo :lol: :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Henkjan schreef:
lijkt me voodoo :lol: :wink:
't is ook geen sound (dat is vooddoless) maar Light!

Maar het lijkt er op dat de voedingspanning zo ver gezakt is dat de logische circuits niet meer werken maar dat de spanning nog hoog genoeg is om een ledje te laten branden..
Mooi dat de UcD700AD toch zoveel verschilt: geen plopjes, geen ledjes, geen tweaks, helemaal niks dus...

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nog effe over de plop bij het uitzetten: Ik zie eerste de LED's uitgaan, echter na enkele seconden gaan ze gewoon weer aan, bij beide kanalen. Wel veel minder hard, tot ze uiteindelijk helemaal wegvagen.
Da's vreemd, de amp-on werkt vanuit de AC spanning van de voedingstrafo, simpelweg doordat als de AC spanning aanwezig is een simpele transistor de amp-on aansluiting naar gnd schakelt, zodra de spanning wegvalt wordt dit contact verbroken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Enig idee wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Je hebt alles aangesloten volgens de instructies? Schiet anders even wat plaatsjes van 't binnenwerk, kan ik er wellicht meer over zeggen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Yep, exact volgens instructies:

Afbeelding

Als het niet genoeg detail geeft kan ik na het weekeind nog wel wat meer details fotograferen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Oh, ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar, voor zover ik het kan zien (correct me if i'm wrong..)

Zo te zien gebruik je de schakelaar van de netentree voor het aan en af schakelen.. (de zwarte draden vanaf de softstart, voorzijde op de foto)
Maar ik zie ook dat de achterste jumper in de rechter positie staat. Dit is de positie voor als je een drukknop gebruikt. Bij gebruik van een schakelaar moet dit jumper in de linker positie staan..

Aangezien die schakelaar onderdeel lijkt uit te maken van de netentree/zekeringhouder: ik mag aannemen dat je wel gecontroleerd hebt dat alle contacten van de schakelaar galvanisch gescheiden zijn van de netentree/zekering..

Nogmaals: ik kan het verkeerd zien hoor..

Wat ik ook zie is de verkleuring van de 5Watt weerstanden op de Softstart.. Tijdens het aanschakelen (na geruime tijd uit gestaan te hebben) zal daar wel even een rookwolkje vanaf komen?... Uiteindelijk zou het wel eens kunnen gebeuren dat door deze warmte ontwikkeling de soldering wat slechter wordt, met alle gevolgen van dien...
Ik heb ze in ieder geval vervangen door twee 10Watt exemplaren en tegen het frame gemonteerd.. Geen rookwolkjes meer tenminste..

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Zo te zien gebruik je de schakelaar van de netentree voor het aan en af schakelen.. (de zwarte draden vanaf de softstart, voorzijde op de foto)
Maar ik zie ook dat de achterste jumper in de rechter positie staat. Dit is de positie voor als je een drukknop gebruikt. Bij gebruik van een schakelaar moet dit jumper in de linker positie staan..
Dat is ondertussen anders iets anders: de schakelaar schakelt alleen nog maar de softstart en niet meer de 230. Ook is ie op de foto niet goed aangesloten want, en de jumper staat inmiddels weer goed.
Aangezien die schakelaar onderdeel lijkt uit te maken van de netentree/zekeringhouder: ik mag aannemen dat je wel gecontroleerd hebt dat alle contacten van de schakelaar galvanisch gescheiden zijn van de netentree/zekering..
Yep, de schakelaar kan twee onafhankelijke dingen schakelen. heb ik natuurlijk van te voren gemeten. Maar in de huidige situatie doet ie dus alleen maar de schakeling van de softstart.
Nogmaals: ik kan het verkeerd zien hoor..
Nee, hoor, wat je ziet en concludeert wat (met de nadruk op WAS) helemaal correct.
Wat ik ook zie is de verkleuring van de 5Watt weerstanden op de Softstart.. Tijdens het aanschakelen (na geruime tijd uit gestaan te hebben) zal daar wel even een rookwolkje vanaf komen?... Uiteindelijk zou het wel eens kunnen gebeuren dat door deze warmte ontwikkeling de soldering wat slechter wordt, met alle gevolgen van dien...
Ik heb ze in ieder geval vervangen door twee 10Watt exemplaren en tegen het frame gemonteerd.. Geen rookwolkjes meer tenminste..
Inderdaad de eerste keer toen ik hem aanzette omdat ik een van de twee trafo's niet correct had aangesloten. Nu echter niet meer. Ik zal de solderingen nog eens checken.

Lijkt me echter niet dat het probleem bij de softstart te vinden is, want als ik hem uit (standby) zet komt er ook geen geluid meer uit de amp. Ik zie de LED's ook nog zachtjes uit gaan nadat ze uit waren...

maareh, wat zijn de mogelijke oorzaken van de uitschakelplop?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Iemand enig idee welke de caps voor de DC protectie zijn? Kan ze met de multimeter namelijk niet vinden vreemd genoeg? Bij het naar boven stekend printje vind je vier elko's en helemaal aan de andere kant nog twee... Geen van allen piept echter als ik vanuit de input naar de pottjes meet...

Ik had ze nog niet overbrugd en wilde dat graag nog doen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Geen van allen piept echter als ik vanuit de input naar de pottjes meet...
Mja, klopt, d'r zit nog een opamp tussen :)

Kijk even in de datasheet van de AD8620 welke pinnen de uitgangen zijn, daar zitten de condensatoren op aangesloten, twee stuks, 22uF.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ah, dacht dat ze voor de opamp zouden zitten. In dat geval ga ik ze wel vinden ;)

Bedankt.
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53

Bericht door Gydotron »

Je mag de volgende elco's overbruggen; C23 en C24, C6 en C7 zijn voedingsontkoppelelco's die je wel kan upgraden.


MVG Guido
Laatst gewijzigd door Gydotron op di 24 okt 2006, 3:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Gydotron schreef:
Je mag de volgende opamps overbruggen; C23 en C24, C6 en C7 zijn voedingsontkoppelelco's die je wel kan upgraden.
Bedankt :)

Ik vermoed echter dat dat upgraden na de separate externe voeding niet meer zinvol is?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, de DC caps zijn overbrugt. Alles werkt nog ;)

Een ding heb ik dringen nodig: een DC filter!

Ik had de amp vannacht aangelaten. Vanmorgen toen mijn moeder begon te feunen, en de trafos begonnen zo hard te brommen dat ik er wakker van werd. Dacht al dat de amps zouden affikken ;) Ik MOET dus een DC filter, want dit is echt heel irritant.

Dat zou er ongeveer zo uit moeten zien:
Afbeelding

Echter:
- Heeft dit ook nadelen?
- waarom is die zener 4.3V?
- Ik heb nog wel wat 10.000uF 80V caps, lijken me prima bruikbaar?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als je trafo's brommen heb je denk ik e.e.a. toch verkeerd aangesloten, primair en secundair moet je wel rekening houden met de wikkelrichting, ook bij een dubbele gelijkrichter zoals hier toegepast, dus kijk alles nog even na.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Wat een gruwelijk, griezelig idee om je netspanning via 20.000 uF/25V te laten lopen, en dan nog wel ongezekerd!.
De enige beveiliging is die "bipolar transorber" , zodat de elco pure AC stroom te verwerken krijgt.
Wat is dat trouwens voor iets, er is een zener symbool gebruikt, maar ze noemen het bipolair???

Dat kastje gaat boem doen, tenzij je echt een partij DC offset op je net hebt staan (wat ik niet kan geloven), die dan ook nog eens toevallig dezelfde polariteit als de elco zou moeten hebben.

Ik weet niet waar dit idee vandaan komt, maar ik zou het nooit durven gebruiken!

Ringkernen zijn inderdaad gevoelig voor DC offset, maar buiten de nachtelijke netspanningsvariaties (of nachtstroomtarief, whatever ze doen om die tijd) heb ik er nog nooit zo erg last van gehad dat het zo duidelijk hoorbaar was.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
Als je trafo's brommen heb je denk ik e.e.a. toch verkeerd aangesloten, primair en secundair moet je wel rekening houden met de wikkelrichting, ook bij een dubbele gelijkrichter zoals hier toegepast, dus kijk alles nog even na.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dat is idd een goeie, en ik vergeet hem altijd, dat terwijl ik het zelfs geleerd heb op de havo/vwo.

maybe is dit een redelijk net filtertje ?
http://platenspeler.com/diy/cabling/nl_ ... ter_1.html

En toch lijkt het me dat het niet zo heel veel uitmaakt...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Kijk, maar goed dat ik het vraag 8)

Ik denk dat ik er dan maar een gewoon netfilter in gooi. Kan nooit kwaad natuurlijk. Doet in ieder geval meer dan een of andere vage kabel ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb ook last van die DC op het net. Het komt en gaat, inderdaad vooral 's nachts. Ompolen van de trafo's helpt niet. Ik zou graag een goede schakeling hiervoor hebben om dit op te lossen.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik gebruik een Pulse Protector. Moet zeggen dat dat een hoop getik, geplop en gezoem al tegengaat in mijn flatje. Gewoon in mijn stopcontact naast de voor- en eindversterker voedingskabels.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Voor degenen die last hebben van DC is het zaak om eerst de trafo aansluitingen eens goed te controleren. De wikkelrichting zowel primair als secundair is daarbij van belang. Secundair dien je erop te letten dat de wikkelingen correct op de gelijkrichter worden aangesloten zodat ook de gelijkrichting in fase gebeurt en niet in tegenfase, ook voor een dubbele gelijkrichter geldt dit. Bij reguliere Amplimo ringkern trafo's geldt dan:

- Secundair: 2x30V (bv.) : red/yellow, blue/grey
- Primair: 1x230V : white/white

Om alles correct aan te sluiten dien je de volgende aansluitvolgorde te hanteren:

Enkele gelijkrichtbrug:

- Red : naar gelijkrichter
- Yellow : naar GND
- Blue : naar GND
- Grey : naar gelijkrichter

Dubbele gelijkrichtbrug:

- Red : naar gelijkrichter AC1, pin-1
- Yellow : naar gelijkrichter AC1, pin-4
- Blue : naar gelijkrichter AC2, pin-1
- Grey : naar gelijkrichter AC2, pin-4

Nu gaat de +pin van AC1 naar de + van de voeding, de -pin van AC1 naar GND. De +pin van AC2 gaat naar de GND en de -pin van AC2 naar de - van de voeding.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Woehoe, ik heb het goed! 8)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Straks checken :)
Plaats reactie