Tangband Micro-TL

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Tangband Micro-TL

Bericht door jw »

Zo ik heb zelf een (PC) luidspreker ontworpen voor twee Tangband's W3-871s, welke heel aardig is uitgepakt.

Het idee is voortgekomen uit de Tisch tml, en de Needles. Het kwam er op neer dat de needles niet op mn bureau past, en de tisch te iel klonk en te weinig spl had.

Hier heb ik een TL van gemaakt met ongeveer een lengte van 85 cm (+- 80 hz tuning) , SD 2.5x naar 1x SD bij de opening.

Ik heb voor 2 stuks per kant gekozen om 1.5weg filter mogelijk te maken, zo het speakertje wat minder iel te laten klinken. Opzet is een spoel van 1.5 mH aan de onderste TB.
Verdere merkbare voordelen zijn; meer SPL, minder vervorming. Een merkbaar nadeel is de kleinere sweetspot.

De eerste week zat er amper deming in, wat resulteerde in kastresonancies en een ongebalanceerde bas. Heb er vandaag eens flink wat bij gedaan aan het begin van de lijn en in de bochten.
Dit gaf een groot verschil, de bas is een stuk meer teruggehouden, maar is veel minder vermoeiend.

Ik vind ze nu lekker klinken en heb niet direct een behoefte aan een sub, zo voor bij de pc.
Ga ze binnekort meten maar ik denk dat ik alles zo laat, ze zullen niet volledig vlak zijn, maar niet echt iets waar ik me aan kan irriteren. En dat is het belangrijkste!

JW 8)
Bijlagen
DSCN7147.JPG
DSCN7039.JPG
DSCN7027.JPG
Laatst gewijzigd door jw op zo 08 okt 2006, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Hier het ontwerp:
Afbeelding
Bijlagen
DSCN7169.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

leuk idee 8) , de kleintjes doen het nu al veel en veeeeeeeel beter dan wat ik had :D.
Binnekort fftjes fine tunen, en ander kastje :D

thanx 8)
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Mooi hoor! 8) netjes afgewerkt
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik vind ze ook erg mooi.
Hopelijk binnenkort wat metingen. Altijd leuk om eens te zien.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Ja de afwerking is een grote truc, tis namelijk plakfolie wat je bij de bouwmarkt kunt kopen (5 euro/rol)
Eerst heb ik de randjes even in de zelfde kleur geverfd zodat je later niets meer ziet mocht de folie niet helemaal aan sluiten.

Ik heb ze eergister gemeten, maar kwam er naderhand achter dat de loudness knop ingedruk stond :roll:
Dat verklaart natuurlijk die rare bult in het laag/hoog.

Gister dus overnieuw begonnen, leek er dus een stuk meer op.
1.5 weg werkt dus erg goed, t loopt allemaal redelijk vlak, alleen offaxis loopt het hoog vrij snel weg >12kz. Laag is 100hz -3db, 60 hz -6db.
Vanavond post ik ze wel even.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

metingen...
Bijlagen
bovenste tangband
bovenste tangband
bovenste woof.jpg (46.07 KiB) 3185 keer bekeken
onderste tangband
onderste tangband
onderste woof.jpg (47.59 KiB) 3184 keer bekeken
op 0.5 meter afstand
op 0.5 meter afstand
0gr40cm.jpg (47.77 KiB) 3185 keer bekeken
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Luisterplek en met loudness aan :lol:
Bijlagen
Niet goed :shock:
Niet goed :shock:
Luisterplek
Luisterplek
luisterplek_2.jpg (46.99 KiB) 3182 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik krijg trouwens met die speakertjes van jou een mega dib @ 500Hz, heel vaag.
Enig idee ?
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

geen idee, kan vanalles zijn, zoveel weet nou ook weer niet :P anyone?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ziet er netjes uit, die metingen.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Heb ze nog een stuk verder uit elkaar gezet, tis er weer een heel stuk beter opgeworden. Het loont schijnbaar echt veel meer dan ik dacht om er 2 per kanaal te gebruiken! :)
Gesloten