Het idee is voortgekomen uit de Tisch tml, en de Needles. Het kwam er op neer dat de needles niet op mn bureau past, en de tisch te iel klonk en te weinig spl had.
Hier heb ik een TL van gemaakt met ongeveer een lengte van 85 cm (+- 80 hz tuning) , SD 2.5x naar 1x SD bij de opening.
Ik heb voor 2 stuks per kant gekozen om 1.5weg filter mogelijk te maken, zo het speakertje wat minder iel te laten klinken. Opzet is een spoel van 1.5 mH aan de onderste TB.
Verdere merkbare voordelen zijn; meer SPL, minder vervorming. Een merkbaar nadeel is de kleinere sweetspot.
De eerste week zat er amper deming in, wat resulteerde in kastresonancies en een ongebalanceerde bas. Heb er vandaag eens flink wat bij gedaan aan het begin van de lijn en in de bochten.
Dit gaf een groot verschil, de bas is een stuk meer teruggehouden, maar is veel minder vermoeiend.
Ik vind ze nu lekker klinken en heb niet direct een behoefte aan een sub, zo voor bij de pc.
Ga ze binnekort meten maar ik denk dat ik alles zo laat, ze zullen niet volledig vlak zijn, maar niet echt iets waar ik me aan kan irriteren. En dat is het belangrijkste!
JW