titel aangepast: Class A amp keuze voor actief filter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Pjotr schreef:
Overigens, geen torren sneller dan 2N3055's Edo? Wat dacht je van de Toshiba's en Sankens? Die zijn en sneller en een stuk lineairder. Of dat ook wbt stabiliteit uitkomt zou wel nader bekeken moeten worden.
De Toshiba's en Sankens ken ik helaas niet, maar wel een goede tip.
Eens wat meer info over opzoeken....
Rudy

Bericht door Rudy »

Omtrend al die transistor dingen, de TIP3055 heeft een standaard hfe van 80 op 1A, want niet slecht is maar ook niet extreem, kwa linieariteit kan ie misschien wat winnen, maar de vraag is of ie een setje toshiba's/onsemi's kan vastkrijgen. Het vervangen van die BC naar BD typje is geen onterechte opmerking, maar dit gaat niet zonder gevolgen. De destortie gaat enorm omhoog, daar je meer stroom uit het eerste paartje gaat trekken.

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

@pjotr

de vraag is niet "bestaan er betere", tuurlijk bestaan er betere
de vraag is "hebben we betere nodig", en in mijn mening nee

Als je deze gaat vervangen door 2SC2911 als driver en 2SC5200-0 als eindtor, creeer je in de eerste plaats parasitaire oscilatie, die bij de huidige torren niet aanwezig was en dus ook niet moest gecompenseerd worden.

Laat staan dat de kostprijs van de torren ook effe ver 5 voudigd.

Rudy
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Meer distortie wil ik in ieder geval niet.

Wat gebeurt er als ik die TIP's vervang door sankens (bijvoorbeeld die 40 Mhz dingen die ik eerder noemde (2SA1386) )? Moet ik dan nog meer aanpassen, of kan ik deze redelijk 1:1 vervangen?

Zoniet, dan probeer ik eerst de TIP's

Voor de voeding wil ik de cap-multiplier wel proberen. Daar staat ook de Tip's in, maar wegens de van de tip's worden darlintons aangeraden (een gain van 1000 zou niet verkeerd zijn). De vraag is welke (want dat stond namelijk niet in het artiekel ;) )?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
@pjotr

de vraag is niet "bestaan er betere", tuurlijk bestaan er betere
de vraag is "hebben we betere nodig", en in mijn mening nee
Dat stelde ik toch ook helemaal niet ter discussie? Maar nu we het er over hebben: Gezien de geringe loopgain van het versterkertje is meer lineariteit van de eindtorren wel meegenomen. En dit geldt eigenlijk nog meer voor de BC drivertjes. Daarvan stort de hfe boven de 10 mA Ic toch aardig in.

Wat betreft oscillaties: Dat gaf ik toch al aan dat het nader bekeken moet worden? Zo maar op voorhand stellen dat dat paracitair gaat oscilleren (en dat daar niet makkelijk wat aan te doen is) gaat me wel wat te ver.

Over of een versterker snel of niet moet zijn zijn de meningen nogal verdeeld. Sommigen zeggen zo snel mogelijk zodat je aan het eind van het audiogebied voldoende loopgain overhoudt om ook daar de vervorming laag te houden. Anderen vinden dat weer niet nodig en vinden feedback zoiezo iets van de duivel.
Rudy

Bericht door Rudy »

Toshiba's zijn leuke drivers, maar standaard zeer snel, en hebben de neiging omwille van hun snelheid en hoge openloop waarde sneller te oscileren, maar mits ze goed geinplementeerd worden zijn ze super.

Over het gewoon vervangen van de BC => BD deel ik dezelfde mening als jouw. Zelfs de BD invoegen en een snelle eindtor gebruiken is mogelijk zonder enige compensatie, maar toschiba drivers en eindtorren is een "pain in the ass" maar wel een zeer snelle en mits compensatie stabiele oplossing.

Maar vermits ie geen scope heeft ( of wel ? ) is het best dat ie het met standaard te verkrijgen middelen doet, BC/BD in combinatie met TIP/BD.

deepspace als je wilt run ik hem effe door de simulator ( deze avond dan wel ) om te zien hoe groot zen openloop/closedloop versterking effektief is.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Toshiba's zijn leuke drivers, maar standaard zeer snel, en hebben de neiging omwille van hun snelheid en hoge openloop waarde sneller te oscileren, maar mits ze goed geinplementeerd worden zijn ze super.
Zoiets had ik al verwacht..
Over het gewoon vervangen van de BC => BD deel ik dezelfde mening als jouw. Zelfs de BD invoegen en een snelle eindtor gebruiken is mogelijk zonder enige compensatie, maar toschiba drivers en eindtorren is een "pain in the ass" maar wel een zeer snelle en mits compensatie stabiele oplossing.

Maar vermits ie geen scope heeft ( of wel ? ) is het best dat ie het met standaard te verkrijgen middelen doet, BC/BD in combinatie met TIP/BD.
Nope, ik heb helaas geen scope. Ik wil nog eens een keer mijn soundkaart verbouwen tot scopt, maar dan heb je ook maar zeer beperkte mogelijkheden..
deepspace als je wilt run ik hem effe door de simulator ( deze avond dan wel ) om te zien hoe groot zen openloop/closedloop versterking effektief is.
Dat zou echt über geweldig zijn Afbeelding! Ik wacht in spanning af!

En about the cap-multipier? Daar kan ik die TIP toch vast ook niet zomaar vervangen door een darlington (en welke? ) Of is het zo dat de tip met de BD samen al een darlington vormen, en dat het dus zo prima werkt?
Rudy

Bericht door Rudy »

In die toepassing ( emittervolger ) werkt elke darlington die het nodige vermogen kan dissiperen, wat max10W is en de nodige stroom aankan, maar daar dit ook maar 1A is komen er veel in aanmerking.

BD649/650
BD681/682
BDX66/77
TIP122/127
TIP140/145

Er zijn er zoveel,
maar wat er nu staat werkt ook prima hoor :)

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:

...

Er zijn er zoveel,
maar wat er nu staat werkt ook prima hoor :)
Thanks :D, dan laat ik het schema zo :) Ik alleen wat andere capacteiten gebruiken. 10.000 uF i.p.v 4.700 uF. Verder heb ik nog 4x 470 uF 200V liggen uit computervoedingen, die kan ik dus ook prima gebruiken :)

Trouwen er aandig dat je me blijft helpen ondanks dat je het niet met mijn stelling eens bent :lol:
Rudy

Bericht door Rudy »

er is een verschil tussen het oneens zijn en "ik zou het anders doen"
alé, dat vind ik toch.

Ik ben iemand die niks op de wilde boef doet, alles bemeten en doordacht vooralleer ik de soldeerbout aanraak, en zelfs dan loopt het soms nog eens mis.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
er is een verschil tussen het oneens zijn en "ik zou het anders doen"
alé, dat vind ik toch.
En dat is ook prima zo, want als iedereen de zelfde mening zou hebben zou het een saaie wereld worden ;)
Ik ben iemand die niks op de wilde boef doet, alles bemeten en doordacht vooralleer ik de soldeerbout aanraak, en zelfs dan loopt het soms nog eens mis.
Mis lopen kan het altijd. Maar ik heb het nu een keer doorgerekend, en daar kwam uit dat het zou werken, daarna kwamen kleine weizigingen. Die waren echter zodanig dat "het werken" van de orginele berekeningen alleen nog maar versterkt werden. Dus naar mijn mening hoef ik dan niet alles opnieuw te doen...

Maar genoeg daarover, ik vind het gewoon geweldig dat ik zo goed geholpen wordt :)

Ondertussen ben ik bezig met een PCB layout voor de voeding. Met Eagle gaat dat prima, en het is ook nog eens freeware (in ieder geval voor thuisgebruik) :). Ik heb al wat websites gevonden waar hoe ik zo'n PCB moet fabriceren (zoals hier: http://www.turbokeu.com/myprojects/pcb.htm ). Niet al te ingewekkeld, en buiten de chemokuur en de plaatjes heb ik zowat alles in huis.
voodooless
Contacteer:

Hmm, volgens mij zijn er wat posts weggevallen :(

Btw, ik heb nog deze aanpassing op het Hiraga ontwerp gevonden:

http://www.pha.inecnet.cz/macura/next.htm

De THD's zien er stuken beter uit dan dat wat Rudy gesimuleerd had, zelfs in AB mode blijft de vervorming nog redelijk bescheiden.

Misschien ook nog een goede optie :)
Laatst gewijzigd door voodooless op za 15 jan 2005, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

das op zich geen ramp, zolang ie maar terug is en iets langer werkt 8)

Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
das op zich geen ramp, zolang ie maar terug is en iets langer werkt 8)

Rudy
Helemaal mee eens, maar wat denk je van het aangepaste Hiraga ontwerp? Het is eigenlijk precies wat ik zoek, want deze heeft 30 Mhz transistoren :)
Rudy

Bericht door Rudy »

welke bedoel je ? ik vind enkel die met TIP3055 en de originele devices.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
welke bedoel je ? ik vind enkel die met TIP3055 en de originele devices.

Groetjes
Rudy
Nee, die van mijn laatst link: http://www.pha.inecnet.cz/macura/next.htm
Rudy

Bericht door Rudy »

die werkt prima, maar zoals je zelf ook al opgemerkt had ergens in het midden van deze thread heeft ie een gainstage nodig, nou kan dat simpel met opamps gedaan worden zoals op PMA zen site staat of met de IRF610 oplossing. Maar het ding word dan zoiezo wel "beter" maar ook ingewikkelder kwa bouwen en tekenen.

Die torren wel een goede tot zeer goede keuze en makkelijk verkrijgbaar.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
die werkt prima, maar zoals je zelf ook al opgemerkt had ergens in het midden van deze thread heeft ie een gainstage nodig, nou kan dat simpel met opamps gedaan worden zoals op PMA zen site staat of met de IRF610 oplossing. Maar het ding word dan zoiezo wel "beter" maar ook ingewikkelder kwa bouwen en tekenen.

Die torren wel een goede tot zeer goede keuze en makkelijk verkrijgbaar.
Mooi, dan gaat het deze worden :) (he, dat is idd die al eerder gegeven was :X )

Ik gok dat mij OPA2134's dit niet direct kunnen aansturen? Zo niet. Dan maak ik wel de 12W versie met de IRF gain stage.
Rudy

Bericht door Rudy »

Die opa kunnen dat zonder problemen, zolnag je voeding maar beneden 18V blijft. Anders ppppfff en dan is de magische smoke eruit :D

Afbeelding

vergeet de stabilisator van het ding, plaats gewoon een RC keten in de voeding ( 10E en 100uF )

Je hebt zelfs niet die 2 opamps nodig, 1 tje is voldoende.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Die opa kunnen dat zonder problemen, zolnag je voeding maar beneden 18V blijft. Anders ppppfff en dan is de magische smoke eruit :D

Afbeelding

vergeet de stabilisator van het ding, plaats gewoon een RC keten in de voeding ( 10E en 100uF )

Je hebt zelfs niet die 2 opamps nodig, 1 tje is voldoende.

Groetjes
Rudy
Wat moet ik nu met die schakeling? is dat beter als ik daar mijn opa's voor wil hangen en de volle 22V wil gebruiken? en welke opamp moet ik dan weglaten? De AD825? Is deze beter dat die van de IRF's?
Laatst gewijzigd door voodooless op za 15 jan 2005, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

voor hoeveel volt ga je ? dat moeten we eerst weten, dan railvoltage bepalen en dan verder werken, niet andersom he :oops:

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
voor hoeveel volt ga je ? dat moeten we eerst weten, dan railvoltage bepalen en dan verder werken, niet andersom he :oops:

Groetjes
Rudy
22V, net als hier: http://www.pha.inecnet.cz/macura/next.htm
Rudy

Bericht door Rudy »

dan zal het niet gaan met je opamps.
Dus de irf's

Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
dan zal het niet gaan met je opamps.
Dus de irf's

Rudy
Prima :) Dan ga ik voor de IRF + 12W schakeling.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Deepspace,

Is het dan niet handiger om voor de 20W Hiraga te gaan:

http://www.tcaas.btinternet.co.uk/hiraga1.htm

Als je wat rond Googled kom je veel enthousiaste reakties daarover tegen. Zou me niet teveel blind staren op vervormingscijfers, op zich zeggen die niet zoveel over of een versterker lekker klinkt.

Wbt Hiraga (en ook andere kl-A) zou je ook eens een zoekactie op diyaudio.com kunnen doen. Er is daar best wel veel over gepost laatste jaren.
Plaats reactie