titel aangepast: Class A amp keuze voor actief filter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

titel aangepast: Class A amp keuze voor actief filter

Bericht door voodooless »

Ik ben opzoek naar een platte trafo. 2x18V, minimaal 120 VA. maximale hoogte incl bevestiging is 35 mm. M.a.w: het moet in een 1HE 19" kastje passen. Eventueel zouden twee 9V 80 VA trafo's ook werken, maar ook hier geldt weer: max 35 mm hoog! En het is een stuk duurder, dus als het kan gewoon een 18V trafo.

Conrad heeft enkele 30 mm trafo's, maar die zijn alleen 12 V. Verder heb ik bij BMM, farnell, en reichelt.de gekeken. Helaas zonder al te veel succes :(

Wie-O-wie weet waar ik succes zou kunnen hebben?
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 12 jan 2005, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Een trafo in een apart aluminium gegoten kastje geen optie? Bij voorversterkers van 'luxe' merken gebeurd dat wel vaker.
Dan kun je meteen de gelijkrichting ook in dat kastje laten, bovendien heb je helemaal geen last van strooivelden en zou je een gewone bloktrafo kunnen gebruiken (die blokkeren ook weer beter HF storing).
voodooless
Contacteer:

Dat is de allerlaatste optie. Nog een extra kastje was eigenlijk niet mijn bedoeling!
rho

Bericht door rho »

Ga eens kijken bij Amplimo. (www.amplimo.nl)
80VA ringkernen zijn 35mm hoog. 2 stuks brengt je op 160VA. Voldoende lijkt me.
voodooless
Contacteer:

Yep, dat kan, maar is wel dubbel zo duur ;)

Ik ben ook even aan het kijken naar een switch mode PSU. Die kunnen heel klein, het is alleen moeilijk om daar schakelingen voor te vinden.
richard

Bericht door richard »

rho schreef:
Ga eens kijken bij Amplimo. (www.amplimo.nl)
80VA ringkernen zijn 35mm hoog. 2 stuks brengt je op 160VA. Voldoende lijkt me.
35 mm zonder de bevestigingsmaterialen. Bovendien komen de aansluitdraden meestal uit de bovenkant (of onderkant), die dikte komt er ook nog bij.
In de catalogus van Conrad hebben een paar jaar geleden extra platte trafo's gestaan ik meen van Sedlbauer, ik weet niet of ze die nog voeren?
voodooless
Contacteer:

Yep, dat kan, maar is wel dubbel zo duur ;) Daarnaast zijn de 35 mm zonder aansluitmateriaal :(

Ik ben ook even aan het kijken naar een switch mode PSU. Die kunnen heel klein, het is alleen moeilijk om daar schakelingen voor te vinden.
rho

Bericht door rho »

De hoogte van die montage materialen en die aansluitdraden valt best mee hoor.
Ik gebruik een 50VA in m'n eigen pre-amp en die is hoger dan de 80VA. Past perfect in een 1U hoge 19" kast.
voodooless
Contacteer:

Die extra platte conrad dingen zijn dus maar 12V. Heb ik niets aan.

Rho, kun je misschien meten hoeveel plek je hebt. Let er wel op dat er door het midden van de trafo geen verbinding man zijn van boven naar onderkant!
Rudy

Bericht door Rudy »

Je kan er maximaal 36 a 38mm in kwijt (hangt van het model af), en dit dan nog zonder de standaard bevestigingsplaat, en dan moet ie nog kunnen ademen. Of je moet hem natuurlijk in de bovenste of onderste plaat monteren, maar dit is estetisch gezien niet ideaal.

De "1 unit" verwijzd naar de frontplaathoogte die 44mm is.

Rudy
voodooless
Contacteer:

Yep, ik ik heb dus maar 38 mm plek in de conrad 19" kast (volgens de specs).

Als iemand een andere redelijk geprijsde kast weet met een paar mm meer plek, is dat ook prima.

Ik zou zeggen dat als je 44 mm hebt, met 1,5 mm plaatdikte, je theoretisch maximaal 41 mm zou moeten hebben (afhankelijk van het ontwerp). De Conrad behuizing heeft helaas maar 38 mm. -3 mm ruimte kom ik op 35. Als ik dus een andere kast kan vinden met 40 of 41 mm zou het al een stuk makkelijker worden, aangezien er daar wel passende trafo's voor te vinden zijn.

Het zijn maar een paar mm, maar toch maakt het vreselijk veel verschil!
voodooless
Contacteer:

Zeg, is dit misschien iets: http://www.vicorpower.com/documents/dat ... 4C150B.pdf

Als je de 230 V direct naar DC omzet, lijkt me dit best bruikbaar...
Rudy

Bericht door Rudy »

Ook een mogelijkheid is het kopen van een schakelende voeding van +-24V en deze "strippen", gewoon de metale behuizing eraf ( zie wel dat ie ze warmte nog kwijt kan he :wink: ) , daarna het geheel terug afschermen met wat alu plaatjes. Let op, dit gaat niet zomaar zonder gevaren van elektrocutie :twisted:

Dit is op zich nog een behoorlijke goedkope oplossing ook want die voedingen zijn voor <30 euro verkrijgbaar.

Rudy
voodooless
Contacteer:

Waar? Ik heb namelijk al overal lopen zoeken...
richard

Bericht door richard »

Heeft Monacor geen passende behuizingen?
voodooless
Contacteer:

richard schreef:
Heeft Monacor geen passende behuizingen?
Ze hebben er wel, maar er zijn geen binnenmaten beschikbaar. Ik heb dus even BMM gemailt voor meer info :) (nog zonder antwoord helaas)
rho

Bericht door rho »

deepspace schreef:
Die extra platte conrad dingen zijn dus maar 12V. Heb ik niets aan.

Rho, kun je misschien meten hoeveel plek je hebt. Let er wel op dat er door het midden van de trafo geen verbinding man zijn van boven naar onderkant!
Heb nog niet kunnen meten, maar er zit een rubber tussen bovenkant en trafo en tussen onderkant en trafo. Geen kortsluitwikkeling dus.
daniel

Bericht door daniel »

je hebt wel een kortsluitwikkeling als je een metalen bout gebruikt die zowel de bovenkant als de onderkant van de kast raakt. De kast is dan je kortsluitwikkeling. Rubber ringen onder je trafo doen daar niks aan af.

Daniel
SARK

Bericht door SARK »

daniel schreef:
je hebt wel een kortsluitwikkeling als je een metalen bout gebruikt die zowel de bovenkant als de onderkant van de kast raakt. De kast is dan je kortsluitwikkeling. Rubber ringen onder je trafo doen daar niks aan af.

Daniel
Er zijn toch wel kunstof bouten/moeren te krijg voor deze trafo's :?:
rho

Bericht door rho »

daniel schreef:

Daniel
Als die bout m'n kast aan de bovenkant zou raken zou de trafo niet passen. Die bout steekt namelijk niet uit boven de trafo. :)

Owja, ff gemeten: je hebt 5mm plaats boven de trafo. (gemeten vanaf de bovenste flens die je trafo vasthoudt tot tegen de onderkant van het deksel)
voodooless
Contacteer:

rho schreef:
daniel schreef:

Daniel
Als die bout m'n kast aan de bovenkant zou raken zou de trafo niet passen. Die bout steekt namelijk niet uit boven de trafo. :)

Owja, ff gemeten: je hebt 5mm plaats boven de trafo. (gemeten vanaf de bovenste flens die je trafo vasthoudt tot tegen de onderkant van het deksel)
5 mm :D Welke kast + welke trafo heb je precies? Dat zou namelijk mooi zijn. Ik ben nu zover dat ik een 9V en een 12V trafo ga gebruiken (beiden 35 mm dik volgens de specs (zonder bevestiging)).
rho

Bericht door rho »

Ik gebruik een 19" kast van ....ik denk dat het Monacor is. De trafo is een Amplimo type 18013. Ik merk nu net dat dat natuurlijk maar een 30VA is. Die zijn net 3mm lager dan een 80VA.....dat zou wel eens erg nipt kunnen worden dan.... Kan je niet even gaan passen bij de locale componenten-handel?
voodooless
Contacteer:

rho schreef:
Kan je niet even gaan passen bij de locale componenten-handel?
Helaas niet, aangezien de locate "componenten"-handel echt NIETS zinnigs heeft (op wat standaard weerstanden en condensatoren na)...
richard

Bericht door richard »

Waarom geen 2HE? Het ziet er mischien niet zo heel strak uit maar dan kun je de componenten makkelijker uitzoeken op specificatie in plaats van op afmetingen. Een DACT wordt ook al krap in een 1HE.
voodooless
Contacteer:

richard schreef:
Waarom geen 2HE? Het ziet er mischien niet zo heel strak uit maar dan kun je de componenten makkelijker uitzoeken op specificatie in plaats van op afmetingen. Een DACT wordt ook al krap in een 1HE.
Nee, ik wil toch gewoon liever 1 HE. Het is ook juist een uitdaging om alles erin te krijgen. Ik heb ondertussen al een kast besteld. Eentje van Stageline. Daarin heb ik 42 mm plek van binnen. De trafo's gaan dus wel passen.
Plaats reactie