titel aangepast: Class A amp keuze voor actief filter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Pjotr schreef:
deepspace schreef:
Helaas heb ik nu nog steeds geen antwoord op de belangrijke vraag: wat gaat zo'n amp nu echt stoken...
Ruststroom X totale voedingsspanning (tussen de + en de -)

;)
Dat geldt dan alleen voor push pull, of juist alleen voor de niet-push-pull?
Als het om het berekenen van het koelprofiel gaat geldt dit voor alle klasse-A.

Komt nog bij dat je trafo wel voldoende groot moet zijn om dat continue te kunnen leveren. Voor een dergelijke versterker geldt als vuistregel dat het VA-vermogen minstens een factor 2 a 3 groter moet zijn dan het verstookte vermogen in de eindtrap. En dan eigenlijk meer richting de 3x. Dit i.v.m. de ongunstige belasting van de trafo door de gelijkrichter + bufferelco's.
Rudy

Bericht door Rudy »

"Als" je rendement van je speakers zo hoog is tov je ribbon, vrees is dat je minstens voor 30W moet gaan voor je ribbon. Vanuitgaande dat je voor 40..60W gaat voor je woofy's. Dit is imo niet meer mogelijk met klasse A in die behuizing, daar bij deze vermogens ~100W dissipeerd.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Waar zou ik dan 30W voor nodig hebben? Dat is bijna net zoveel als de woofers krijgen.

Juist als het verschil tussen woofer en tweeter klein is heb je minder vermogen nodig. Voor de hoge frequenties heb je gewoon niet zoveel vermogen nodig.

Zie ook: http://sound.westhost.com/tweeters.htm#pwr-dist

Bij een crossover van 3K gaat ongeveer 85% naar de woofers, en slechts 15% naar de tweeter

De woofers krijgen zo'n 40~60W @ 4 Ohm met de LM. Warmteproductie is daar geen probleem, ik heb er zelfs aan een mooi koelprofiel voor wat flink overgedimensioneert is (aan gezien het bedoelt is voor 2 LM's).

Uitgaan van de 85/15 verdeling zou ik aan 7 W zat hebben (gerekend met 40W voor de woofers). Komt nog bij dat de ribbon een hogere gevoeligheid heeft, dus volgens mij zit dat helemaal goed.

Ik kan natuurlijk ook nog de voorkant voorzien van een mooi koelprofiel. 48x9 cm oppervlakte met ribben voorzien zal waarschijnlijk niet eens missstaan :)

Op DIYaudio heb ik iemand gevonden die de Hiraga met slechts 700 mA ruststroom gebruikt (met 13,5 V spanning). Dat zou dan zo'n 20W dissipatie betekenen. Lijkt me dat dat wel goed af te voeren is, ook al is het misschien wat meer
Rudy

Bericht door Rudy »

Deepspace

Vergeet effe alles wat je daar zonet gepost heb, ik ga dadelijk ( lees binnen een uurtje na het eten ) een blad posten met een "blokdiagram", ik zou graag hebben dat je eventueel in samenwerking hier dit ook doet, want zoals je nu aan het gokken bent word het niets, weet je niets en kan je geen beslissingen nemen.

Dit is 1 van de grootste problemen op het internet, iedereen kan schrijven wat ie wil en iedereen kan intrepreteren hoe en wat ie wilt. Wat op Rod zen site staat is algemeen gezien correct, maar mag zo niet geinterpreteerd worden.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Vergeet effe alles wat je daar zonet gepost heb, ik ga dadelijk ( lees binnen een uurtje na het eten ) een blad posten met een "blokdiagram", ik zou graag hebben dat je eventueel in samenwerking hier dit ook doet, want zoals je nu aan het gokken bent word het niets, weet je niets en kan je geen beslissingen nemen.
Wat bedoel je met een blokdiagram? Als ik weet wat je bedoelt dan kan ik er ook eentje maken ;) Het is idd moeilijk om beslissingen te nemen aan de hand van gokken, zeker aangezien mijn kennis op dit gebied nog wel redelijk beperkt is.
Dit is 1 van de grootste problemen op het internet, iedereen kan schrijven wat ie wil en iedereen kan intrepreteren hoe en wat ie wilt. Wat op Rod zen site staat is algemeen gezien correct, maar mag zo niet geinterpreteerd worden.
Met dat eerste gedeelte ben ik het helemaal eens, maar ik denk dat de interpretatie wel goed is. Je kunt je natuurlijk wel afvragen of je het daadwerkelijk zo wil gebruiken. De curve is natuurlijk niet echt wetmatig, maar ik denk dat je het zeker als een richtlijn mag gebruiken bij het uizoeken van vermogens voor de amps.

BTW, bedankt aan iedereen die helpt, want ik ben ondanks dat het nog niet helemaal duidelijk is, toch al flink verder gekomen!
Rudy

Bericht door Rudy »

Hier gaan we, het voorgestelde ding is een actief systeem dat in mijn planning staat voor 1 van de maanden :) , daar ie nu passief draait.

Afbeelding

1. Wat uitleg kwa princype, je begin met het ingangssignaal, je filter komt eerste, dan ga je verder met je basweergever, de blokken die dan volgen dienen om eenderzijds de bsc te compenseren ( 2db is voor mij persoonlijk voldoende, maar dit kan je regelbaar maken ) , de volgende blok is een basboost bij wijze van spreken, het verlaagd men F3 frequentie in de gebruikte gehuizing ( ook 2dB ). Dwz dat we tov het origineel signaal 4dB verloren hebben.

2. De speaker kan 100W piek aan, dus effe simpel houden en we nemen een 100W versterker ( meer is nooit slecht maja ), de speaker heeft een gemiddeld rendement van 87dB tussen 500Hz en 2Khz ( neem niet de opgegeven door hun, maar lijd deze af van de grafiek ).

3. Als we dus simpel uittellen dan weten we dat 87dB -4dB ( BSC en basboost ) => 83dB, laten we daar de 100W amp op los => 83dB + 10log 100W => 103dB voor de woofy

4. de tweeter, hier willen we zijn natuurlijk :) ,hier werken we andersom, we willen ook 103dB halen met een driver van 89dB/1W, dus 103-89 => 14dB dat we nog moeten versterken, dit naar Wat omzetten => 10tot de macht ( 14dB/10 ) => 25W voor de tweeter. ( en dit is thermisch ook haalbaar, wel effe op letten )

5. "Wat doet die domme 50W 3dB clip" daar, wel simpel, vele mensen beseffen het niet maar versterkers clippen nogal snel, daar we pieken van 100dB niet eens onaangenaam vinden. Daar tijdens het "clippen" een enorme warmte ontwikkeling gebeurd in de speaker in kwestie( tot meer dan het 3dubbele). Een woofer kan hier in zekere maten tegen, voor en tweeter is dit dodelijk(er). Dus als men gewoon een versterker neemt die nog effe 3dB hoger kan ( vermogen x2 ) dan heeft ie het ook wat aangenamer in noodsituaties.
Dit is natuurlijk een optie waar ik voor kies, deze moet je maar persoonlijk invullen.

=> wat leren we hieruit ?????
1. dit is huiswerk dat van tevoren moet gedaan worden, zodanig dat je weet wat je nodig hebt en waar je mee bezig bent.
2. die regel van Rod is zo NIET interpreteerbaar, maar zuiver een manier van zeggen dat tweeter "normaal" gezien gevoeliger zijn dan woofy's ( lees hogere dB/W/M )

Post effe iets waar we mee kunnen beginnen, fout of juist maakt niet uit, doe gewoon je best, je zal zien dat dit enorm handig is.
Normaal doe ik er nog de kasteigenschappen bij deze pseudo berekeningen, maar dit heeft hiernu weinig zin.

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kun je dat plaatje ff 2x zo klein maken Rudy. Je stuk is zo niet te lezen, zit me de blaren te scrollen. Ja ook voor internet is het handig om te weten wat nodig is :P ;)
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Hier gaan we, het voorgestelde ding is een actief systeem dat in mijn planning staat voor 1 van de maanden :) , daar ie nu passief draait.

... plaatje ...

1. Wat uitleg kwa princype, je begin met het ingangssignaal, je filter komt eerste, dan ga je verder met je basweergever, de blokken die dan volgen dienen om eenderzijds de bsc te compenseren ( 2db is voor mij persoonlijk voldoende, maar dit kan je regelbaar maken ) , de volgende blok is een basboost bij wijze van spreken, het verlaagd men F3 frequentie in de gebruikte gehuizing ( ook 2dB ). Dwz dat we tov het origineel signaal 4dB verloren hebben.
Alleen bsc hier, maar voor het gemak zal ik ook gewoon met 4 dB voor het geheel rekenen.
2. De speaker kan 100W piek aan, dus effe simpel houden en we nemen een 100W versterker ( meer is nooit slecht maja ), de speaker heeft een gemiddeld rendement van 87dB tussen 500Hz en 2Khz ( neem niet de opgegeven door hun, maar lijd deze af van de grafiek ).
Woofertjes doen samen zo'n 92 dB. Meer dan 40W heb ik echt niet nodig
3. Als we dus simpel uittellen dan weten we dat 87dB -4dB ( BSC en basboost ) => 83dB, laten we daar de 100W amp op los => 83dB + 10log 100W => 103dB voor de woofy
(92-4)+10log 40W => 104 dB voor de woofs :)
4. de tweeter, hier willen we zijn natuurlijk :) ,hier werken we andersom, we willen ook 103dB halen met een driver van 89dB/1W, dus 103-89 => 14dB dat we nog moeten versterken, dit naar Wat omzetten => 10tot de macht ( 14dB/10 ) => 25W voor de tweeter. ( en dit is thermisch ook haalbaar, wel effe op letten )
Tweet doet 94,5 dB volgens specs. 10^((104-94.5)/10) => 8,9 W, termisch gaat dat prima :)
5. "Wat doet die domme 50W 3dB clip" daar, wel simpel, vele mensen beseffen het niet maar versterkers clippen nogal snel, daar we pieken van 100dB niet eens onaangenaam vinden. Daar tijdens het "clippen" een enorme warmte ontwikkeling gebeurd in de speaker in kwestie( tot meer dan het 3dubbele). Een woofer kan hier in zekere maten tegen, voor en tweeter is dit dodelijk(er). Dus als men gewoon een versterker neemt die nog effe 3dB hoger kan ( vermogen x2 ) dan heeft ie het ook wat aangenamer in noodsituaties.
Dit is natuurlijk een optie waar ik voor kies, deze moet je maar persoonlijk invullen.
Je hebt wel gelijk, maat toch ben ik het er in het geval van een actieve amp niet mee eens! Kijk maar eens waarom een amp klipt: dat is niet op HF signalen, maar op LF signalen (belachelijke bass, dikke compressie e.d), maar het mooie is dus dat die al door het filter weg worden gehaalt. Als er dan nog wat clipt, dan is het de bron, en kun je er toch al niets meer aan doen. De 3 dB safty margin is dus volgens mij niet echt nodig. maar een beetje extra marge is nooit weg. Vergeet daarnaast ook niet dat de Hiraga bijvoorbeeld, na zijn Classe A vermogen overgaat op
=> wat leren we hieruit ?????
1. dit is huiswerk dat van tevoren moet gedaan worden, zodanig dat je weet wat je nodig hebt en waar je mee bezig bent.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Grappig genoeg blijkt dat de door mij gespecte 10W nog niet eens zo heel gek waren ;)
2. die regel van Rod is zo NIET interpreteerbaar, maar zuiver een manier van zeggen dat tweeter "normaal" gezien gevoeliger zijn dan woofy's ( lees hogere dB/W/M )
Nee, het laat de energieverdeling zien die normaal in muziek voorkomt. Je kunt het een beetje vergelijken met de energieverdeling in pink noise.

Neem maar eens een willekeurig stuk muziek in een audio proggie (audacity is gratis) en haal er een high pass filter overheen (zeg 3 Khz). Check nu de wav. Je zult zien dat de amplitude veel kleiner is dan het orgineel.

Zo, ik hoop dat dit enig inzicht geeft...

BTW, ik zou wel best een zieke gast zijn om op 104 dB (van een speaker, om het maar niet over de rest te hebben...) een film te gaan kijken :+. Ik denk niet dat de ooren dat leuk zullen vinden.

offtopic: waarom is het forum zo vreselijk instabiel. iedere keer dan ik een post wil doen is het forum offline :oops:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Nee, het laat de energieverdeling zien die normaal in muziek voorkomt. Je kunt het een beetje vergelijken met de energieverdeling in pink noise.

Neem maar eens een willekeurig stuk muziek in een audio proggie (audacity is gratis) en haal er een high pass filter overheen (zeg 3 Khz). Check nu de wav. Je zult zien dat de amplitude veel kleiner is dan het orgineel.
Klopt idd. de energie boven de 2500 Hz in muziek is aanzienlijk minder dan daar onder. Komt nog bij dat bij een enkele versterker die alles voor zijn kiezen krijgt het laag en het hoog momentaan in amplitude optelt. Splits je dat dan heeft iedere versterker minder aan amplitude te verwerken en dat zal dus ook minder snel clippen.
Rudy

Bericht door Rudy »

Muziek bestaat grotendeel uit dynamisch opgebouwde stukken( gemiddeld 10..20dB ), dus die 104 dB is enkel een streefwaard om de dynamiek hoog genoeg te behouden ,btw, 104dB is NIKS, 110dB piek is nodig om een werkelijke weergave te geven van een concert ... , muziek klinkt enkel "hard" als er harmonische bijkomen, klippen dus.

Je kan er vanuit gaan dat je muziek speelt, daar geef ik jullie gelijk in, maar daar ga ik dus nooit vanuit, wat ie in de basregione kan moet ie in het hoog ook kunnen, wat nog simpeler te realizeren is, dus ik zie niet in waarom het is niet effe technisch "korrekt" te doen. Als dit is vanwege je "classe A" drang, wel doe maar. Maar je maakt het je niet simpeler ermee, het actief gedeelde zal op zich al een uitdaging genoeg zijn.

Deepspace, gebruik mijn voorbeeld niet, maak de jouwe zo, laat je niet misleiden die 6dB boost van parrallel schakelen bestaat NIET in actieve systemen. Check je dB/W/m tegoei na ipv na 6sec een antwoord te plaatsen, dit heeft imo geen nut.

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

"Je hebt wel gelijk, maat toch ben ik het er in het geval van een actieve amp niet mee eens! Kijk maar eens waarom een amp klipt: dat is niet op HF signalen, maar op LF signalen (belachelijke bass, dikke compressie e.d), maar het mooie is dus dat die al door het filter weg worden gehaalt. Als er dan nog wat clipt, dan is het de bron, en kun je er toch al niets meer aan doen. De 3 dB safty margin is dus volgens mij niet echt nodig. maar een beetje extra marge is nooit weg. Vergeet daarnaast ook niet dat de Hiraga bijvoorbeeld, na zijn Classe A vermogen overgaat op "

........ op klippen, niet op zen ClasseB, daar je voedingsspanning op is, af je kan je voedingsspanning opkrikken om dat effekt wel te hebben en bij een NOG hogere dissipatie terechtkomen.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Muziek bestaat grotendeel uit dynamisch opgebouwde stukken( gemiddeld 10..20dB ), dus die 104 dB is enkel een streefwaard om de dynamiek hoog genoeg te behouden ,btw, 104dB is NIKS, 110dB piek is nodig om een werkelijke weergave te geven van een concert ... , muziek klinkt enkel "hard" als er harmonische bijkomen, klippen dus.
110 dB in het hoog is vreselijk veel hoor. Ik durf te wedden dat je er best wel behoorlijk doof van gaat worden! En idd, bij clippen gaat het hard klinken, en idd vanwegen de harmonischen, juist omdat dat streke HF signalen zijn (die boven het normale HF geluid uikomen). Als je een dB meter heb speel maar eens een sinus af van 3 Khz op 110 dB. Ik denk dat je snel weg bent, ook als je amp niet clipt!
Je kan er vanuit gaan dat je muziek speelt, daar geef ik jullie gelijk in, maar daar ga ik dus nooit vanuit, wat ie in de basregione kan moet ie in het hoog ook kunnen, wat nog simpeler te realizeren is, dus ik zie niet in waarom het is niet effe technisch "korrekt" te doen. Als dit is vanwege je "classe A" drang, wel doe maar. Maar je maakt het je niet simpeler ermee, het actief gedeelde zal op zich al een uitdaging genoeg zijn.
Is geen probleem, want met de ~10W die ik berekend heb heb ik de energieverdeling nog niet eens meegerekend :)
Deepspace, gebruik mijn voorbeeld niet, maak de jouwe zo, laat je niet misleiden die 6dB boost van parrallel schakelen bestaat NIET in actieve systemen. Check je dB/W/m tegoei na ipv na 6sec een antwoord te plaatsen, dit heeft imo geen nut.
Ik heb maar 3 dB extra gerekend voor twee woofers, en ik zie niet in waarom die boost niet bestaat in actieve systemen. De dB/W/m's van de tweet kloppen idd niet, want die staan als 2.83 V gespecs en niet met 1W. Dat zou dan dus 1,2 dB minder worden, kom ik op 93.3 dB. rekensom opniew:

10^((104-93.3)/10) => 11.7 W

Dat zou de Hiraga aan 6 Ohm best wel eens kunnen leveren lijkt me zo.
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
........ op klippen, niet op zen ClasseB, daar je voedingsspanning op is, af je kan je voedingsspanning opkrikken om dat effekt wel te hebben en bij een NOG hogere dissipatie terechtkomen.
Woops, daar heb je idd wel gelijk in. Maar zoals ik eerder al zei, meer dan 100 dB in het hoog is echt vreselijk hard, ook zonder clippen!
Rudy

Bericht door Rudy »

check aub is de datasheets van je woofers is .... je winst is idd 3dB omdat je 2 woofers hebt, maar je rendement is GEEN 89dB

en nee ik speel geen 110dB contenue, ik ben niet gek hoor :D
zoon metertje meet GEMIDDELDE waardes, waar ik zelden aan de 80dB geraak ...

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
check aub is de datasheets van je woofers is .... je winst is idd 3dB omdat je 2 woofers hebt, maar je rendement is GEEN 89dB
Toch wel: http://www.monacor.de/int/en/produktsei ... N&typ=full

En als het minder was (wat het dus niet is), dan zou ik met 40W vermogen nog minder vermogen voor de ribbon nodig hebben ;)
en nee ik speel geen 110dB contenue, ik ben niet gek hoor :D
zoon metertje meet GEMIDDELDE waardes, waar ik zelden aan de 80dB geraak ...
Gelukkig :D

Maar al met al kan ik toch nog steeds constateren dat de 8W Hiraga niet eens zo verkeerd is. Aan 6 Ohm zou dat krap 11 W moeten zijn, naar mijn mening zat, ook voor het zwaardere knalwerk :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
SPL verdubbelt tegen een verdubbeling van vermogen (wat je daarvoor nodig hebt), dat is dus een winst van 3 dB tov een enkele speaker. Dus wat bedoel je hiemee?

Eigenlijk is het kul om met vermogens te werken omdat de speaker impedantie niet constant is en nogal varieert. Beter is om te werken met gevoeligheid en wat kan mijn versterker aan spanning en stroom leveren en welke fasehoek tolereert ie. Wat dat laatste betreft tolereert een een klasse-A meestal meer dan een AB. Over een fasehoek tussen stroom en spanning van 90 graden doet een klasse-A niet moeilijk, een klasse-AB meestal wel. Maar goed, meer dan 60 graden komt in de praktijk niet voor.
Rudy

Bericht door Rudy »

Open die pdf is, de bovenste lijn is 90dB, die daar net onder is 85dB , en je signaal zit gemiddeld ? in het midden ? 87.5dB dus ....

Waar je genoegen mee neemt is niet mijn keuze, maar bij solid state versterkers is véééél vermogen geen optie, maar een noodzaak.

Check effe commerciele collega's en check hun maxima's ... nou word hier wel mee overdreven, maar op 3dB na mag je dat getal wel geloven.

btw, je center moet even "hard" gaan als je linker en rechter kanaal, en als het kan bestaan uit dezelfde onderdelen kwa units.

Meestal als je 2 woofers parrallel schakeld win je 6dB, 3dB omwille van de akoestische koppeling en 3dB omwille van het feit dat je nu 2W erinpompt ( 8E -> 4E ) terwijl je referentiespanning hetzelfde blijft nml 2.84V.

En die reden van die fasehoek is imo beetje te ver gezocht. Daar dit enkel met je eindtorren te maken heeft.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Open die pdf is, de bovenste lijn is 90dB, die daar net onder is 85dB , en je signaal zit gemiddeld ? in het midden ? 87.5dB dus
Ik heb zelf ook nog metingen gedaan, zie hier woofers + tweeter, met als filter slechts een condensator in serie met de tweeter, de 92 dB zou volgens het plaatje nog best wel kunnen kloppen:

Afbeelding

Let verder niet op de fase, want die klopt niet ;)
Waar je genoegen mee neemt is niet mijn keuze, maar bij solid state versterkers is véééél vermogen geen optie, maar een noodzaak.

Check effe commerciele collega's en check hun maxima's ... nou word hier wel mee overdreven, maar op 3dB na mag je dat getal wel geloven.
Yep, maar het is allemaal full range, dat vind ik toch wel heel anders.
btw, je center moet even "hard" gaan als je linker en rechter kanaal, en als het kan bestaan uit dezelfde onderdelen kwa units.
Ik speel toch nooit op vol volume dus dat maakt niet zoveel uit. Units zijn op dit moment compleet anders, maar dat komt ook nog wel ;) Zoals het nu is past het kwa klank desondanks nog aardig bij elkaar moet ik zeggen.
Meestal als je 2 woofers parrallel schakeld win je 6dB, 3dB omwille van de akoestische koppeling en 3dB omwille van het feit dat je nu 2W erinpompt ( 8E -> 4E ) terwijl je referentiespanning hetzelfde blijft nml 2.84V.
Yep :)

Nog ff over de 110 dB Dymamiek in je concert: een CD haalt die 110 dB toch niet, dus ik zou me er niet erg druk over maken ;)

Let er ook op dat er zat mensen zijn die dit soort amps full range gebruiken. Die gaan ook niet zeuren als ie gaat clippen (en full range is dat veel sneller gebeurt dan in mijn toepassing), dan zetten ze hem gewoon zachter :P. Voor normale volumes (en ik denk ook voor abnormale) zal dit prima voldoen.

Goed, het gaat dus Hiraga worden:

Dit ontwerp heeft wat meer verkrijgbaardere transistoren:
Afbeelding

Echter zijn de 3055's redelijk traag. Kan ik die zomaar vervangen door vergelijkbare, snellere exemplaren?

offtopic: Ik wordt echt gek van de (in)stabiliteit van dit forum
:shock:
Rudy

Bericht door Rudy »

in je eerste 2 zinnen van je post verklaar je juist MIJN stelling, niet de jouwe.

110dB relevantie ?

Groetjes
Rudy /die nog steed wacht tot ie die tekening maakt met de korrekte nummers, dat ie eindelijk zen ogen opent.
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
in je eerste 2 zinnen van je post verklaar je juist MIJN stelling, niet de jouwe.
Nee, want de dB's in de grafiek zijn zonder referentie ;) De gevoeligheid van de ribbon geloof ik eerder dan die van de woofers eigenlijk, vandaar.
Rudy /die nog steed wacht tot ie die tekening maakt met de korrekte nummers, dat ie eindelijk zen ogen opent.
Correcte nummertjes hoeven niet meer, aangezien ik al heb gezien dan 10W gewoon zat zijn voor wat ik wil. Er komt dus geen plaatje :P Je kunt wel blijven miereneuken, maar uiteindelijk schiet je daar ook niet zo veel mee op. Compromissen moet je altijd sluiten, en aangezien dit een expement is, mogen de compromissen best wat controvertieeler zijn vind ik.

Genoeg "onzin" over het wel of niet van de amp! Ik ga hem gewoon maken, erg duur zal het toch niet worden, en als het niet past, dan heb ik snel zat nog een extra LM gemaakt:) Koeling gaat wel lukken zo te zien, en de profielen zijn nooit weg natuurlijk :)

Dus terug naar mijn vraag over de transistor aub!
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Denk dat het moeilijk wordt om een goede snellere vervanger te vinden voor de TIP3055 (en de 2955). De MJ versie is nog iets minder en misschien de "normale" 2N versie.
Wil je echt sneller ga je al snel naar een mosfet.

Wat je eens zou kunnen bekijken is de BD245C (en BD246C).
Of de BD249C (met BD250C). Die zijn iets sneller.

En wat betreft die 2N3055 : in NAD versterkers zat ie ook gewoon, en die werden erg goed aangeschreven.
Rudy

Bericht door Rudy »

sjeeezus, je speakers hebben 87.5dB/1W/1M , anders overspeelde ze je tweeter wel ...

Dit heeft wel als effekt dat als je je bsc niet zoveel gebruikt dat je dan meer voor je tweet nodig hebt, maar ale, genoeg zever hierond daar je hier toch niks van wilt weten ....

Dynamiek van je cd => dynamiek boven je omgevingsruis.

En je transistor, ja, maar waarom wil je die vervangen ? Let er op dat die 1ohm weerstand 3Watters moeten zijn. En dat ding doet juist 8W@6E, niet meer niet minder.
Als het voor de snelheid is moet je het niet doen, daar ie snel genoeg is op de manier zoals ie gebouwd is. Let op dat je een cap tussen uitgang zet of je tweet leeft 1min. Het enige wat ik aanraad is om de voedingspanning te stabilizeren, je kan de 100Hz basisfrequentie wegfilteren naar je speaker toe maar de sommerende frequentiemodulatie op het ingangs/uitgangssignaal gaan nooit weg op deze manier, deze distortie is er en blijft er, dus stabilizeren.

Krik de amp op tot ~15V, stel de ruststroom in op 700mA, dan heb je classe A tot 6W, classe B tot 14W wat en je dissipatie komt op 21W neer.
Is ie te warm dan kan rusttroom omlaag is ie te koud dan kan ruststroom omhoog.
Als trafo heb je een 2*12V 120VA nodig bij enorme elco's, als je de gestabilizeerd kant opgaat hou het dan ook op 120VA maar dan 15V, let op dit dissipeerd dan ook weer meer.

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op do 13 jan 2005, 1:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Mosfets zijn trager ............ :roll:
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
sjeeezus, je speakers hebben 87.5dB/1W/1M , anders overspeelde ze je tweeter wel ...

Dit heeft wel als effekt dat als je je bsc niet zoveel gebruikt dat je dan meer voor je tweet nodig hebt, maar ale, genoeg zever hierond daar je hier toch niks van wilt weten ....
Het is niet dat ik het niet wil weten, maar ik ga het niet 5x narekenen als ik al heb gezien dat het goed zit, dan zit het goed :) Zo 100% exact hoeft dat toch niet te zien. Wat er straks echt uit die amps komt blijft toch maar gokken (binnen marges natuurlijk)
Dynamiek van je cd =/= dynamiek boven je omgevingsruis.
Best, maar als ik een concert op volle glorie wil luisteren, dan ga ik er wel heen om doof te worden :D .
En je transistor, ja, maar waarom wil je die vervangen ? Let er op dat die 1ohm weerstand 3Watters moeten zijn. En dat ding doet juist 8W@6E, niet meer niet minder.
Kan ik me wel in vinden denk ik.
Als het voor de snelheid is moet je het niet doen, daar ie snel genoeg is op de manier zoals ie gebouwd is. Let op dat je een cap tussen uitgang zet of je tweet leeft 1min. Het enige wat ik aanraad is om de voedingspanning te stabilizeren, je kan de 100Hz basisfrequentie wegfilteren naar je speaker toe maar de sommerende frequentiemodulatie op het ingangs/uitgangssignaal gaan nooit weg op deze manier, deze distortie is er en blijft er, dus stabilizeren.
Gestabiliseerde voeding sond al in de planning, dus komt wel goed. Een regulated power supply hiraga is ook nog een optie:

Afbeelding
[ echter met 4x10.000 uF caps i.p.v 2x 4.700 uF

Serie cap gebruik ik nu al, moet alleen een wat grotere zijn (is btw ook hel handig om de amp te berschermen, niet alleen de ribbon :) ).
Krik de amp op tot ~15V, stel de ruststroom in op 700mA, dan heb je classe A tot 6W, classe B tot 14W wat en je dissipatie komt op 21W neer.
Is ie te warm dan kan rusttroom omlaag is ie te koud dan kan ruststroom omhoog.
Als trafo heb je een 2*12V 120VA nodig bij enorme elco's, als je de gestabilizeerd kant opgaat hou het dan ook op 120VA maar dan 15V, let op dit dissipeerd dan ook weer meer.
Ik maak eerst eens de versie zoals beschereven in het geposte schema, met een 15V trafo en gestabiliseerde voeding. Tranisitors laat ik ook ff voor wat het zijn. Ruststroom zal ik dan wel nameten en dan kan ik zelf bepalen wat goed is. 21 W is geen probleem om weg te krijgen achter op een 2U kast.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Deepspace,

Als je voor die Hiraga gaat heb je iig de mogelijkheid om later het vermogen op te krikken door de voedingsspanning te verhogen mocht het toch niet voldoende zijn Zou dan voor de drivertorren in de eindtrap BD136/BD137 nemen ipv de BC'tjes.

Overigens, geen torren sneller dan 2N3055's Edo? Wat dacht je van de Toshiba's en Sankens? Die zijn en sneller en een stuk lineairder. Of dat ook wbt stabiliteit uitkomt zou wel nader bekeken moeten worden.
Plaats reactie