Hier gaan we, het voorgestelde ding is een actief systeem dat in mijn planning staat voor 1 van de maanden

, daar ie nu passief draait.
1. Wat uitleg kwa princype, je begin met het ingangssignaal, je filter komt eerste, dan ga je verder met je basweergever, de blokken die dan volgen dienen om eenderzijds de bsc te compenseren ( 2db is voor mij persoonlijk voldoende, maar dit kan je regelbaar maken ) , de volgende blok is een basboost bij wijze van spreken, het verlaagd men F3 frequentie in de gebruikte gehuizing ( ook 2dB ). Dwz dat we tov het origineel signaal 4dB verloren hebben.
2. De speaker kan 100W piek aan, dus effe simpel houden en we nemen een 100W versterker ( meer is nooit slecht maja ), de speaker heeft een gemiddeld rendement van 87dB tussen 500Hz en 2Khz ( neem niet de opgegeven door hun, maar lijd deze af van de grafiek ).
3. Als we dus simpel uittellen dan weten we dat 87dB -4dB ( BSC en basboost ) => 83dB, laten we daar de 100W amp op los => 83dB + 10log 100W => 103dB voor de woofy
4. de tweeter, hier willen we zijn natuurlijk

,hier werken we andersom, we willen ook 103dB halen met een driver van 89dB/1W, dus 103-89 => 14dB dat we nog moeten versterken, dit naar Wat omzetten => 10tot de macht ( 14dB/10 ) => 25W voor de tweeter. ( en dit is thermisch ook haalbaar, wel effe op letten )
5. "Wat doet die domme 50W 3dB clip" daar, wel simpel, vele mensen beseffen het niet maar versterkers clippen nogal snel, daar we pieken van 100dB niet eens onaangenaam vinden. Daar tijdens het "clippen" een enorme warmte ontwikkeling gebeurd in de speaker in kwestie( tot meer dan het 3dubbele). Een woofer kan hier in zekere maten tegen, voor en tweeter is dit dodelijk(er). Dus als men gewoon een versterker neemt die nog effe 3dB hoger kan ( vermogen x2 ) dan heeft ie het ook wat aangenamer in noodsituaties.
Dit is natuurlijk een optie waar ik voor kies, deze moet je maar persoonlijk invullen.
=> wat leren we hieruit ?????
1. dit is huiswerk dat van tevoren moet gedaan worden, zodanig dat je weet wat je nodig hebt en waar je mee bezig bent.
2. die regel van Rod is zo NIET interpreteerbaar, maar zuiver een manier van zeggen dat tweeter "normaal" gezien gevoeliger zijn dan woofy's ( lees hogere dB/W/M )
Post effe iets waar we mee kunnen beginnen, fout of juist maakt niet uit, doe gewoon je best, je zal zien dat dit enorm handig is.
Normaal doe ik er nog de kasteigenschappen bij deze pseudo berekeningen, maar dit heeft hiernu weinig zin.
Groetjes
Rudy