T-amp in de auto
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
T-amp in de auto
zou ik zo een T-amp in de auto kunnen gebruiken, of moet ik dan nog iets als een zeef in de 12V zetten?
Hoi Henk Jan
Volgens mij moet dat kunnen. Ik zou me alleen zorgen maken over spannings piekjes.
En zolang je ermee in het buitenland rijdt zal het prima klinken denk ik.
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=6612.195
Groeten Roland
Volgens mij moet dat kunnen. Ik zou me alleen zorgen maken over spannings piekjes.
En zolang je ermee in het buitenland rijdt zal het prima klinken denk ik.
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=6612.195
Groeten Roland
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hoi
Hier staan de max voltages.
http://www.diyaudio.com/wiki/index.php? ... lification
Voor de T is het zo te zien 13.2 volt.
Groet Roland
Hier staan de max voltages.
http://www.diyaudio.com/wiki/index.php? ... lification
Voor de T is het zo te zien 13.2 volt.
Groet Roland
Dat moet kunnen. In principe komt een accuspanning in de auto nooit boven de 14,4V (er zitten namelijk 12 platen in die elke 1,2V geven). Dat is onbelast. In belaste toestand kakt die spanning wat in en kom je (muv starten) meestal zo rond die 13,8V uit.
Elco's in de carhifi zijn ook 16V, dus dat moet geen probleem zijn.
Groeten Mark
Elco's in de carhifi zijn ook 16V, dus dat moet geen probleem zijn.
Groeten Mark
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
is dat zwaard van D weg, maar zit ik nog nog steeds met de 12V vrij van rommel krijgen, ik heb al een toerenteller, dat hoef ik niet in de muziek er ook nog bij te hebben
ik zag in de K+T zoiets (waring: ASCII-art ahead):
maar dat was met een constante stroom leverende voeding, lijkt me voor een versterker niet haalbaar wegens de R van de spoel
ik zag in de K+T zoiets (waring: ASCII-art ahead):
CODE: Selecteer alles
+ -----+----L----+----
| |
in C C uit
| |
- -----+---------+----
Hmmm, zo simpel is het niet. Tijdens het rijden houdt de dynamo de spanning op 14,4V. Dat is nominaal, 14,8V komt ook wel eens voor en bij moderne laadregelaars zit er ook nog eens een temperatuurcompensatie in. De optimale laadspanning is nl temperatuurafhankelijk.markje schreef:Dat moet kunnen. In principe komt een accuspanning in de auto nooit boven de 14,4V (er zitten namelijk 12 platen in die elke 1,2V geven). Dat is onbelast. In belaste toestand kakt die spanning wat in en kom je (muv starten) meestal zo rond die 13,8V uit.
Elco's in de carhifi zijn ook 16V, dus dat moet geen probleem zijn.
Groeten Mark
Daarnaast zou ik er ook rekening mee houden dat als je met een lege accu staat en je roept de hulp in van een accuhulp dat die lui er vaak 16V startspanning op zetten.
Ik zou er toch een "lo-drop" IC-regelaar naar 12V inzetten die een paar ampere kan leveren. Overigens vraag ik mij wel af of de 8 wattjes die een T-ampje kan leveren voldoende is voor in de auto.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
een wat? en waar haal ik zoiets?Pjotr schreef:Ik zou er toch een "lo-drop" IC-regelaar naar 12V inzetten die een paar ampere kan leveren.
die 8 wattjes van een T-amp zullen t beter doen dan de gemiddelde headunit hoorPjotr schreef:Overigens vraag ik mij wel af of de 8 wattjes die een T-ampje kan leveren voldoende is voor in de auto.
Hoi Henkjan,Henkjan schreef:een wat? en waar haal ik zoiets?Pjotr schreef:Ik zou er toch een "lo-drop" IC-regelaar naar 12V inzetten die een paar ampere kan leveren.
Een normale IC 3-pins regelaar (een 7812 bv) heeft iets van 3V nodig tussen in en uitgang om goed te functioneren. Dat is dus eigenlijk te veel in jouw situatie. Een low-drop regelaar is een speciale modernere variant die met minder dan 1V af kan wdb, vandaar die benaming.
Voor een geschikt type zal ik ook even moeten gaan zoeken.
LT1086-12 , 1.5 A 12 V low drop type.
Anders bouw je even de onderste van de schema's op deze pagina:
http://www.electronic-circuits-diagrams ... ages/3.gif
Anders bouw je even de onderste van de schema's op deze pagina:
http://www.electronic-circuits-diagrams ... ages/3.gif
Kan, maar dat is toch niet optimaal. Zal morgen eens even verder zoeken. In principe moet je met een 3 a 5 A regelaar en een flinke bufferelco voor je T-ampje voldoende hebben
[edit]
Deze lijken mij niet verkeerd:
http://www.farnell.com/datasheets/2290.pdf
[edit]
Deze lijken mij niet verkeerd:
http://www.farnell.com/datasheets/2290.pdf
Excuseer, ik vergeet altijd dat niet iedereen hier electronicus is (komt ervan als je op meerdere fora actief bent).Henkjan schreef:vooral dat "even"....
kostte me een extra glas wijn om van de schrik bij te komen.
Voor mij is een 555je, een TL431 en een MOSje niet iets om van te schrikken.......
Van die low-drop regelaars bestaan er zeker ook wel types die een grotere stroom kunnen hebben, Peter heeft al wat gevonden zie ik.
Als ik nog wat tegenkom, post ik het nog wel.
Pas wel op: je kunt niet ongelimiteerd duizenden microfarads aan de uitgang hangen, dat trekt die regelaar gewoon niet.
Op de uitgang 100 uF met 100 nF folie in parallel, dan een dikke diode *in serie* met de uitgang (1N5408 of zoiets) en daarna pas een dikke bufferelco voor het IC.
Wat in het eerste applicatieschema ook staat, is een diode in doorlaat van uitgang naar ingang, om te voorkomen dat de uitgangsspanning hoger kan worden dan de ingangsspanning.
Met de weerstandsverhouding bepaal je de uitgangsspanning, en kun je ook mooi de 0.7....1V spanningsverlies over de seriediode meenemen.
Grappig wel, ik gebruik deze rakkers in TO3 (1085) om de gloeispanning voor een quad 2A3 triodes vast te leggen, eentje per buis.
Zijn mooie IC-tjes, was helemaal vergeten dat ik die ooit ook heb gebruikt.
Op de uitgang 100 uF met 100 nF folie in parallel, dan een dikke diode *in serie* met de uitgang (1N5408 of zoiets) en daarna pas een dikke bufferelco voor het IC.
Wat in het eerste applicatieschema ook staat, is een diode in doorlaat van uitgang naar ingang, om te voorkomen dat de uitgangsspanning hoger kan worden dan de ingangsspanning.
Met de weerstandsverhouding bepaal je de uitgangsspanning, en kun je ook mooi de 0.7....1V spanningsverlies over de seriediode meenemen.
Grappig wel, ik gebruik deze rakkers in TO3 (1085) om de gloeispanning voor een quad 2A3 triodes vast te leggen, eentje per buis.
Zijn mooie IC-tjes, was helemaal vergeten dat ik die ooit ook heb gebruikt.

