T-amp in de auto

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

T-amp in de auto

Bericht door Henkjan »

zou ik zo een T-amp in de auto kunnen gebruiken, of moet ik dan nog iets als een zeef in de 12V zetten?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Henk Jan

Volgens mij moet dat kunnen. Ik zou me alleen zorgen maken over spannings piekjes.

En zolang je ermee in het buitenland rijdt zal het prima klinken denk ik.
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=6612.195

Groeten Roland
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Kun je daar niet iets van een smoorspoel/condensator combi voor gebruiken?

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

markje schreef:
Kun je daar niet iets van een smoorspoel/condensator combi voor gebruiken?
heb je iets van een schema dat ook ik begrijp en kan solderen?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Nee, het was meer een vraag voor de echte techneuten hier.

Een normale autoversterker krijgt dezelfde pieken dus ik kan me wel voorstellen dat er iets is om die spanning wat af te vlakken.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

een paar bufferelco'tjes van 3 Farad ofzo...
Kunnen stroompieken leveren van 15000Ampere (volgens de specs)
Wel hele korte dikke kabels gebruiken dan..iets van 10 cm 100-kwadraat ofzo

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Check ook ff met max voltage van die ampjes. Een auto is natuurlijk geen 12V als ie loopt, eerder iets van 14.4V.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik dacht 13.7, maar volgens mij moet 14.4 ook nog wel kunnen.

maar heeft niemand een serieus voorstel voor een simpele doch efectieve zeef? zo'n watjes elko van 3F doen we t niet voor natuurlijk :wink:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hang eraan joh! (als hij die 14,.. of weet ik wat aankan)
Heb je last van ruis ofzo dan, dan zien we dan wel verder.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Hier staan de max voltages.
http://www.diyaudio.com/wiki/index.php? ... lification

Voor de T is het zo te zien 13.2 volt.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

eerst maar eens zien welke sjip er in zit....
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

TA 2024

In de sonics.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zelfde als in die omnes 2.1 dus. eens ff t datasheet opgezocht (zie onder), boven de 16V gaat-ie roken dus.

nu nog een zeef schakeling....
Bijlagen
T2024.gif
T2024.gif (26.05 KiB) 3277 keer bekeken
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Dat moet kunnen. In principe komt een accuspanning in de auto nooit boven de 14,4V (er zitten namelijk 12 platen in die elke 1,2V geven). Dat is onbelast. In belaste toestand kakt die spanning wat in en kom je (muv starten) meestal zo rond die 13,8V uit.

Elco's in de carhifi zijn ook 16V, dus dat moet geen probleem zijn.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is dat zwaard van D weg, maar zit ik nog nog steeds met de 12V vrij van rommel krijgen, ik heb al een toerenteller, dat hoef ik niet in de muziek er ook nog bij te hebben :roll:

ik zag in de K+T zoiets (waring: ASCII-art ahead):

CODE: Selecteer alles


+  -----+----L----+----
        |         |
in      C         C    uit
        |         |
-  -----+---------+----
maar dat was met een constante stroom leverende voeding, lijkt me voor een versterker niet haalbaar wegens de R van de spoel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

markje schreef:
Dat moet kunnen. In principe komt een accuspanning in de auto nooit boven de 14,4V (er zitten namelijk 12 platen in die elke 1,2V geven). Dat is onbelast. In belaste toestand kakt die spanning wat in en kom je (muv starten) meestal zo rond die 13,8V uit.

Elco's in de carhifi zijn ook 16V, dus dat moet geen probleem zijn.

Groeten Mark
Hmmm, zo simpel is het niet. Tijdens het rijden houdt de dynamo de spanning op 14,4V. Dat is nominaal, 14,8V komt ook wel eens voor en bij moderne laadregelaars zit er ook nog eens een temperatuurcompensatie in. De optimale laadspanning is nl temperatuurafhankelijk.

Daarnaast zou ik er ook rekening mee houden dat als je met een lege accu staat en je roept de hulp in van een accuhulp dat die lui er vaak 16V startspanning op zetten.

Ik zou er toch een "lo-drop" IC-regelaar naar 12V inzetten die een paar ampere kan leveren. Overigens vraag ik mij wel af of de 8 wattjes die een T-ampje kan leveren voldoende is voor in de auto.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Ik zou er toch een "lo-drop" IC-regelaar naar 12V inzetten die een paar ampere kan leveren.
een wat? en waar haal ik zoiets?
Pjotr schreef:
Overigens vraag ik mij wel af of de 8 wattjes die een T-ampje kan leveren voldoende is voor in de auto.
die 8 wattjes van een T-amp zullen t beter doen dan de gemiddelde headunit hoor
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Ik zou er toch een "lo-drop" IC-regelaar naar 12V inzetten die een paar ampere kan leveren.
een wat? en waar haal ik zoiets?
Hoi Henkjan,

Een normale IC 3-pins regelaar (een 7812 bv) heeft iets van 3V nodig tussen in en uitgang om goed te functioneren. Dat is dus eigenlijk te veel in jouw situatie. Een low-drop regelaar is een speciale modernere variant die met minder dan 1V af kan wdb, vandaar die benaming.

Voor een geschikt type zal ik ook even moeten gaan zoeken.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

LT1086-12 , 1.5 A 12 V low drop type.

Anders bouw je even de onderste van de schema's op deze pagina:
http://www.electronic-circuits-diagrams ... ages/3.gif
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

vooral dat "even"....

Afbeelding

kostte me een extra glas wijn om van de schrik bij te komen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

KT88 schreef:
LT1086-12 , 1.5 A 12 V low drop type.
en kan je dan een paar naast elkaar zetten voor wat meer A's?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Kan, maar dat is toch niet optimaal. Zal morgen eens even verder zoeken. In principe moet je met een 3 a 5 A regelaar en een flinke bufferelco voor je T-ampje voldoende hebben

[edit]

Deze lijken mij niet verkeerd:

http://www.farnell.com/datasheets/2290.pdf
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Henkjan schreef:
vooral dat "even"....
kostte me een extra glas wijn om van de schrik bij te komen.
Excuseer, ik vergeet altijd dat niet iedereen hier electronicus is (komt ervan als je op meerdere fora actief bent).

Voor mij is een 555je, een TL431 en een MOSje niet iets om van te schrikken....... :oops:

Van die low-drop regelaars bestaan er zeker ook wel types die een grotere stroom kunnen hebben, Peter heeft al wat gevonden zie ik.

Als ik nog wat tegenkom, post ik het nog wel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kijk.... eens zien of ik t begrepen heb: naast deze heb ik dus nog 2 elko's en 2 weerstanden nodig (zo zag ik in een schema in dat datasheet). en dan kies ik voor de elko direct voor de amp natuurlijk een redelijk dikke
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Pas wel op: je kunt niet ongelimiteerd duizenden microfarads aan de uitgang hangen, dat trekt die regelaar gewoon niet.
Op de uitgang 100 uF met 100 nF folie in parallel, dan een dikke diode *in serie* met de uitgang (1N5408 of zoiets) en daarna pas een dikke bufferelco voor het IC.

Wat in het eerste applicatieschema ook staat, is een diode in doorlaat van uitgang naar ingang, om te voorkomen dat de uitgangsspanning hoger kan worden dan de ingangsspanning.

Met de weerstandsverhouding bepaal je de uitgangsspanning, en kun je ook mooi de 0.7....1V spanningsverlies over de seriediode meenemen.

Grappig wel, ik gebruik deze rakkers in TO3 (1085) om de gloeispanning voor een quad 2A3 triodes vast te leggen, eentje per buis.
Zijn mooie IC-tjes, was helemaal vergeten dat ik die ooit ook heb gebruikt.
Plaats reactie