Ik heb nog twee oplossingen bedacht:
1
In plaats van een nautilisvorm gemaakt met kunstoffen kennen we natuurlijk ook gewoon met mdf gaan werken. We maken van binnen het labirinth na, en van buiten de nautilusschelp. Wordt het wel wat dikker, en de ruimte van het labyrinth neemt dan ook af, maar ik scaht dat we dan wel rond de 75 euro uitkomen. Het enige nadeel is de bewerking van het mdf aan de buitenzijde....dat wordt heel erg veel werk. We zouden natuurlijk ook gewoon een dunne buitenschaal kunnen maken van kunststof, en die we tegen de kast aan plakken (tenminste, voor de laagkast natuurlijk).
2
Andere optie is een materiaal wat we in het geheel gieten, en in vorm krijgen met een buiten én een binnenschaal.
De buitenschaal wordt dan gemaakt van een mal (kost centjes), alsmede de binnenschaal (kost centjes). Voordelen: we kunnen verschillende materialen tussen deze twee wanden gieten/gebruiken, bijvoorbeeld een hars, of een soort van beton (kunnen we wapenen), een hard soort gips. Er moet vast wel wat goedkoops te vinden zijn. Nog een voordeel is dat de binnenzijde exact de goede diameter heeft doordat de binnenmal dit vormt. Ik heb er even over nagedacht en dit lijkt me de meeste exacte methode, en geschikt voor massaproductie. Kwestie van buiten en binnenmal maken, coaten, binnen en buitenmal op elkaar plaatsen zodat er voldoende ruimte tussen is en volgieten maar. De afstand tussen de twee helften is afhankelijk van het gekozen middel (gips/beton/hars whatever) af te stellen door er afstandhouders overal tussen te plaatsen. De gaatjes die dit achterlaat vul je laten op natuurlijk. Nadat het goed heeft gedroogd en gehard kunnen we het afwerken, desnoods met een dun laagje glasvezel afwerken aan de buitenzijde,mocht het te gieten spul breekbaar zijn. Liever natuurlijk niet, die laatste fase, maar zou evt kunnen mocht het nodig zijn. Kun je misschien gaaf afwerken met en cool carbon-look van écht carbon
Nóg een voordeel is dat je door een binnenmal te gebruiken je ook de lange tube kunt maken!!!!! zonder al te veel problemen.
@Hifi-fiel, is er een geschikt gietbaar middel om te gebruiken wat niet al te duur is?
@ de rest, wat vinden jullie van de tweede optie??
Wowly