Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

deepspace schreef:
Er zijn toch nog wel andere mogelijkheden om iets dergelijk te maken? Beetje creatief zijn en de moed niet so snel opgeven.

Er bestaat toch ook van dat spul wat je om een mal heen vacuum kan trekken? Misschien is dat wel een betaalbare optie.
Ik weet niet presies wat je bedoeld maar epoxy wordt meestal ook vacuüm op de mal getrokken, echter hier wordt het niet goedkoper van omdat je dan nog veel meer hulpmateriaal nodig hebt zoals Vacuümfolie (landbouw plastiek kan ook) en Terostat om het folie mee op de mal te plakken.
Ook wordt het er niet makkelijker van je hebt toegang nodig tot een vacuüm pomp (melkmachinepomp kan ook) en het vacuümpakket van folie aanleggen is een vak apart waarbij je presies moet weten wat je doet.
Als ik toegang had tot een professionele lamineerruimte en vacuümpomp dan kon ik daarmee wel helpen.

kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Wowly schreef:
Hifi-fiel,

Hoe dik wordt de wand dan eigenlijk, 4 mm, 1,5 cm. Hoe dik denk jij dat het moet zijn om een stevige kast te maken??

Wowly
De wanden zou ik een centimer dik maken, in het Nautilus ontwerp is de gewelfde ronde vorm een belangrijke stijfheidsfactor.
Daardoor hoeft het niet zo dik als wanneer je in hout bouwd, nadeel van glasvezel is de lagere interne demping in vergelijking met hout maar spuitbitumen zijn gewillig.

Kevin
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

what about:

|4 mm glasvezel|8 tot 10 schuim|4mm glasvezel|

Dat zou toch behoorlijk moeten dempen en stevig genoeg moeten zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik ben benieuwd naar de resultaten en het uiteindelijke ontwerp.. 250 Euro voor een mooie, goede kast, die sprekend op de B&W Nautilus shell en dan ook nog eens strak gespoten is vind ik echt geen geld.. Als ik dan ook nog zie dat er voor nog geen 200 euro speakertjes in gaan plus nog een euro of wat voor filter-friemeltjes, dan heb je toch voor erg weinig geld een paar speakers staan die toch gemiddeld voor zo'n 15-25.000 over de toonbank gaan.... dus waar hebben we het over??
Als het zelfbouw resultaat me aanstaat (dus als de vorm de orginele Nautilus shell van B&W goed benaderd) kwak ik er ook wat centjes tegenaan... Moet wel minimaal 3-weg worden, en full range...

Kan ook met mijn frees-geval misschien nog een bijdrage leveren??

Kees
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Eventueel wil ik er ook wel een paar kwartjes meer voor uittrekken. Voor de laagkast zie ik vooralsnog 't meest in een gewone box. Kan iemand het voordeel van een line voor het laag uitleggen?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb nog twee oplossingen bedacht:

1

In plaats van een nautilisvorm gemaakt met kunstoffen kennen we natuurlijk ook gewoon met mdf gaan werken. We maken van binnen het labirinth na, en van buiten de nautilusschelp. Wordt het wel wat dikker, en de ruimte van het labyrinth neemt dan ook af, maar ik scaht dat we dan wel rond de 75 euro uitkomen. Het enige nadeel is de bewerking van het mdf aan de buitenzijde....dat wordt heel erg veel werk. We zouden natuurlijk ook gewoon een dunne buitenschaal kunnen maken van kunststof, en die we tegen de kast aan plakken (tenminste, voor de laagkast natuurlijk).


2

Andere optie is een materiaal wat we in het geheel gieten, en in vorm krijgen met een buiten én een binnenschaal.
De buitenschaal wordt dan gemaakt van een mal (kost centjes), alsmede de binnenschaal (kost centjes). Voordelen: we kunnen verschillende materialen tussen deze twee wanden gieten/gebruiken, bijvoorbeeld een hars, of een soort van beton (kunnen we wapenen), een hard soort gips. Er moet vast wel wat goedkoops te vinden zijn. Nog een voordeel is dat de binnenzijde exact de goede diameter heeft doordat de binnenmal dit vormt. Ik heb er even over nagedacht en dit lijkt me de meeste exacte methode, en geschikt voor massaproductie. Kwestie van buiten en binnenmal maken, coaten, binnen en buitenmal op elkaar plaatsen zodat er voldoende ruimte tussen is en volgieten maar. De afstand tussen de twee helften is afhankelijk van het gekozen middel (gips/beton/hars whatever) af te stellen door er afstandhouders overal tussen te plaatsen. De gaatjes die dit achterlaat vul je laten op natuurlijk. Nadat het goed heeft gedroogd en gehard kunnen we het afwerken, desnoods met een dun laagje glasvezel afwerken aan de buitenzijde,mocht het te gieten spul breekbaar zijn. Liever natuurlijk niet, die laatste fase, maar zou evt kunnen mocht het nodig zijn. Kun je misschien gaaf afwerken met en cool carbon-look van écht carbon 8)
Nóg een voordeel is dat je door een binnenmal te gebruiken je ook de lange tube kunt maken!!!!! zonder al te veel problemen.

@Hifi-fiel, is er een geschikt gietbaar middel om te gebruiken wat niet al te duur is?

@ de rest, wat vinden jullie van de tweede optie??

Wowly
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Kan ook met mijn frees-geval misschien nog een bijdrage leveren??
Als we voor methode 1 zouden gaan misschien wel.

Gewoon de hele zooi uit MDF schijfjes freezen (of multiplex, of whatever je leuk vindt), en dan op elkaar plakken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

deepspace schreef:
Gewoon de hele zooi uit MDF schijfjes freezen (of multiplex, of whatever je leuk vindt), en dan op elkaar plakken.
Paar weken geleden op dat principe twee hele boxen voor iemand uit ca 150 panelen 22mm MDF gefreesd: dik 20 uur werk tegen vriendentarief en drie dagen koppijn en zwaar verkouden, ondanks alle stoffilters..
Mooi, maar wel een kl%&* klus dus..

Ik dacht eigenlijk aan bracings en frontpaneeltjes danwel sierplaten of gedeeltes van mallen.

Kees

PS.. 't lijkt wel of mijn oor steeds groter wordt....
Laatst gewijzigd door audiomanics op vr 11 aug 2006, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ben bang dat dat zijn machine niet overleeft :D Is volgens mij niet voor zo'n groot product en aantal geschikt als ik het me goed herinner. Echter.....misschien is hij wel geschikt voor het maken van de mallen!!?? (buiten en binnen en evt de voorzijde?)

Wowly
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

deepspace schreef:
what about:

|4 mm glasvezel|8 tot 10 schuim|4mm glasvezel|

Dat zou toch behoorlijk moeten dempen en stevig genoeg moeten zijn.
Een sandwich in zo`n moeilijke vorm :shock: zou mooi zijn maar gaat niet lukken :?

Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Wowly schreef:
Ik heb nog twee oplossingen bedacht:

1

In plaats van een nautilisvorm gemaakt met kunstoffen kennen we natuurlijk ook gewoon met mdf gaan werken. We maken van binnen het labirinth na, en van buiten de nautilusschelp. Wordt het wel wat dikker, en de ruimte van het labyrinth neemt dan ook af, maar ik scaht dat we dan wel rond de 75 euro uitkomen. Het enige nadeel is de bewerking van het mdf aan de buitenzijde....dat wordt heel erg veel werk. We zouden natuurlijk ook gewoon een dunne buitenschaal kunnen maken van kunststof, en die we tegen de kast aan plakken (tenminste, voor de laagkast natuurlijk).


2

Andere optie is een materiaal wat we in het geheel gieten, en in vorm krijgen met een buiten én een binnenschaal.
De buitenschaal wordt dan gemaakt van een mal (kost centjes), alsmede de binnenschaal (kost centjes). Voordelen: we kunnen verschillende materialen tussen deze twee wanden gieten/gebruiken, bijvoorbeeld een hars, of een soort van beton (kunnen we wapenen), een hard soort gips. Er moet vast wel wat goedkoops te vinden zijn. Nog een voordeel is dat de binnenzijde exact de goede diameter heeft doordat de binnenmal dit vormt. Ik heb er even over nagedacht en dit lijkt me de meeste exacte methode, en geschikt voor massaproductie. Kwestie van buiten en binnenmal maken, coaten, binnen en buitenmal op elkaar plaatsen zodat er voldoende ruimte tussen is en volgieten maar. De afstand tussen de twee helften is afhankelijk van het gekozen middel (gips/beton/hars whatever) af te stellen door er afstandhouders overal tussen te plaatsen. De gaatjes die dit achterlaat vul je laten op natuurlijk. Nadat het goed heeft gedroogd en gehard kunnen we het afwerken, desnoods met een dun laagje glasvezel afwerken aan de buitenzijde,mocht het te gieten spul breekbaar zijn. Liever natuurlijk niet, die laatste fase, maar zou evt kunnen mocht het nodig zijn. Kun je misschien gaaf afwerken met en cool carbon-look van écht carbon 8)
Nóg een voordeel is dat je door een binnenmal te gebruiken je ook de lange tube kunt maken!!!!! zonder al te veel problemen.

@Hifi-fiel, is er een geschikt gietbaar middel om te gebruiken wat niet al te duur is?

@ de rest, wat vinden jullie van de tweede optie??

Wowly
Oow het zijn allemaal leuke ideën maar o zo moeilijk uitvoerbaar en zo kostbaar ook, als je inderdaad productie wilt gaan draaien dan zijn dat wel opties maar een goede gietmal maken kost nog meer als de speakers zelf :shock:
Een goed gietbaar middel is een polyester of epoxy hars maar je bent vezels nodig voor de wapening anders is de schaal te broos, een andere optie is inderdaad gips of beton met glasvezel maar dan moet je de wanden minstens 2x zo dik maken als een uit een kusthars vervaardigd geheel.
Je eerste optie vind ik nog de beste, gewoon een MDF box met daarin dit labirint. Dit kan gewoon een rechthoekige box worden met een zigzag naar onderen lopend taps kanaal, dit is vroeger als wel eens eerder gedaan ik heb namelijk al eens een foto gezien in een oud speaker zelfbouwboek.

Voor de mid en hoog secties zijn dan uit epoxy wel tapse buizen te maken daar gaat lang niet zo veel materiaal in zitten en de mal daarvoor kan je uit een stuk staal draaien die laat je dan even spuiten in autolak.
Als je die dan met een goede loswas gladpoetst en eventueel met Freecoat insmeert dan wikkel je daarom heen een paar lagen glasweefsel en dan uitharden onder een licht vacuum (kan met een stofzuiger en vuilniszak) dan kan je zo`n mal ook minimaal 10x gebruiken.

Dit lijkt me een veel beter optie voor een realsize Nautilus kloon.

Kevin
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waarom niet?

Volgens mij hangt het af waarmee je giet en of je voldoende ontluchting hebt. Als je op alle hoogste punten een gat hebt kan de lucht mooi weg en kun je goed gieten? Met gips weet ik bijna zeker dat het zal lukken, maar dat is denk ik te zacht. Er zullen toch wel betere materialen zijn om mee te gieten. Die vreemde Nôrh's worden volgens mij ook gegoten.

Wowly
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Is ferrocement geen optie? Een geraamte van kippengaas met een bekleding van cement. Er worden hele schepen van gebouwd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

het valt met ferro-cement niet mee om iedere keer dezelfde vorm te verkrijgen denk ik,

Waarom zou het maken van de mal zo moeilijk zijn??

Overigens, een 2 weg of 2.1 weg is gewoon een kleiner slakkehuisje met een waveguide voor de tweet, geen twee waveguide's achter elkaar. En een onderdeel van een hengel kan mits hij de goede maten heeft ook mooi functioneren als "waveguide".

Om een mooie nautiluskast te maken van mdf moeten de zijkanten natuurlijk wel nautilus-achtig worden. Zou dat wel makkelijk gaan met wat kunstof enzo?

Wowly
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wowly schreef:
Waarom zou het maken van de mal zo moeilijk zijn??
Een mal voor serieproductie moet zo gemaakt worden dat het gietsel is te lossen zonder de mal te beschadigen. Dit leidt meestal tot een complexe vorm.

Ook moet ze stabiel zijn en niet vervormen, ook na meerdere lossingen. Gips zet bijvoorbeeld een beetje uit bij het uitharden, de mal moet daar tegen kunnen. Bij het gieten van kunsthars komt een hoop warmte vrij, ook daar moet de mal tegen kunnen zonder te vervormen.

Ik heb wel eens vernomen dat de prijs van een mal voor spuitgietwerk in de tienduizenden euro's loopt. Alleen bij grote series loont dit. Of een kleine serie met een heel hoge stuksprijs.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

aha, het word steeds lastiger....

WOWLY
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Even inhakend op het idee van Auidomaniac. Een schelp die uit plakken van in elkaar passende cirkels bestaat is helemaal geen gek idee.

Het werk zit hem dan in het programmeren van de cnc frees. (ik ga nu even uit van een frees waar je in 1 keer een hele plaat in kan leggen. Plakje slakje? Deuvel gaatjes gelijk mee laten boren.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

dan heb je toch geen echte nautilusvorm meer? of zie ik het verkeerd?

Ik kan me wel voorstellen dat je verschillende plakje óp elkaar legt, of bedoelde je dat?

Wowly
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Wowly

Het is dezelfde manier waarop Jeroen zijn tube gemaakt heeft alleen dan geautomatiseerd. De kosten zitten hem nu in het programmeren van de cnc frees. Als je het frees programma eenmaal hebt kan je het eindeloos herhalen.

Zie het als een nautilus in plakjes van 25 mm mdf dik gesneden. Als je de plakken voor elkaar zet komt er een nautilus vorm uit. (met de deuvel gaatjes om te zorgen dat het goed past )

Het is alleen wel een enorme klus om te programmeren. Als het programma er 1 keer is zit je alleen nog met materiaal kosten en de gebruikskosten van een grote cnc frees, zoals ze die bij meubelfabrieken en interieurbouwers hebben staan.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Aha, op die manier. Krijg je dan niet óntzettend vel restmateriaal? Lijkt me ook niet erg goed koop. mAar het is wel een optie. Wel veel werk om de buitenzijde netjes te krijgen..

Wowly
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Wowly schreef:
Waarom niet?

Volgens mij hangt het af waarmee je giet en of je voldoende ontluchting hebt. Als je op alle hoogste punten een gat hebt kan de lucht mooi weg en kun je goed gieten? Met gips weet ik bijna zeker dat het zal lukken, maar dat is denk ik te zacht. Er zullen toch wel betere materialen zijn om mee te gieten. Die vreemde Nôrh's worden volgens mij ook gegoten.

Wowly
Goed lezen wat ik schrijf, nergens heb ik gezegd dat gieten geen optie is.
Het is enkel nog duurder als gewoon op schuim bouwen omdat je namelijk een nagenoeg perfecte mal moet hebben, en gips is te broos zonder toevoeging van vezels.
Ander probleem met gieten in combinatie met glasweefsel is lucht insluiting, daarom advieseer ik dit te doen onder vacuüm.
Jullie grootste probleem is het budget dat jullie vast gesteld hebben voor zo`n polyester project, dat is gewoon sterk onderschat.
Daarom zeg ik bouw dan de laag kast uit MDF met Labirint en de mid en hoog secties uit epoxy, dat scheelt enorm veel materiaal.

Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

richard schreef:
Wowly schreef:
Waarom zou het maken van de mal zo moeilijk zijn??
Een mal voor serieproductie moet zo gemaakt worden dat het gietsel is te lossen zonder de mal te beschadigen. Dit leidt meestal tot een complexe vorm.

Ook moet ze stabiel zijn en niet vervormen, ook na meerdere lossingen. Gips zet bijvoorbeeld een beetje uit bij het uitharden, de mal moet daar tegen kunnen. Bij het gieten van kunsthars komt een hoop warmte vrij, ook daar moet de mal tegen kunnen zonder te vervormen.

Ik heb wel eens vernomen dat de prijs van een mal voor spuitgietwerk in de tienduizenden euro's loopt. Alleen bij grote series loont dit. Of een kleine serie met een heel hoge stuksprijs.
Eindelijk iemand die doorheeft hoe het werkt :D

Kevin
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dus allleen de mid en hoog met epxy, de laag gewoon op de oude manier.

Heb je nog iedeen om de laagkasten een mooie nautiluslook mee te geven?

Wowly
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Wowly schreef:
Dus allleen de mid en hoog met epxy, de laag gewoon op de oude manier.

Heb je nog iedeen om de laagkasten een mooie nautiluslook mee te geven?

Wowly
Boven achter en zij kant een mooi keper geweven karbon laagje op maken (afspuiten in hoogglanslak) en voor een mooi hardhouten laag in dito lak is denk ik erg mooi.

kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Oh ja nog een idee voor de buizen voor mid en hoog die kan je ook zo maken.
Rol uit een vel teken papier de lengte buis die nodig is als een pijltje, net zoals we vroeger pijltjes van kranten papier rolden voor een blaaspijp (kent iedereen wel toch?) en smeer die in met hars om het stevig te maken, later kan je er dan enkele lagen carbon of glasvezel op lammineren.
simpel en goedkoop 8)

Kevin
Plaats reactie