Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Is gedaan: viewtopic.php?t=2491&highlight=

Dames en heren, breng uw stem uit!! :wink:

Wowly

PS, drieweg begint nu ik de posts van roland doorlees steeds meer een betere optie te lijken die óók goedkoop kan zijn, en makkelijk beter dan een goedkope tweeweg. In mijn beleving heb je voor een goede tweeweg altijd goede units nodig, wil het wat worden...)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Een poll zou niet verkeerd zijn idd

-wat mag het kosten max?
-drieweg of tweeweg+sub?
-tl of gesloten?

edit zie nu pas de poll.....

Groeten Roland
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb er nog maar een poll bijgezet, namelijk die van de configuratie; viewtopic.php?t=2492&highlight=

TL of gesloten hangt een beetje af van hoe de config gaat worden, dus daar kunnen we later nog eens over diskuteren :)

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hier een persoon die de "ammonite"heeft gebouwd. Hij heeft met kippegaas en een boel filler de kasen gebouwd. Ziet er best grappig uit.

http://www.speakerbuilding.com/content/1106/index.php

oja, een uitvergroting van de prototype van B&W:

Wowly
Bijlagen
ammonite.jpg
ammonite2.jpg
ammonite2.jpg (33.02 KiB) 3174 keer bekeken
NautilusTLs.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Oke! Dat prototype geeft mooi aan dat het echt een opgerolde hoorn is.

Roland, de tube zou wat mij betreft inderdaad een omgekeerde hoorn moeten zijn met als functie demping door de vorm waardoor zeer weinig mogelijk wol nodig is (alleen voor resterende sporen van resonanties). Probleem is de overgedempte bas, dus hoe krijg je dit passief goed werkend?

Het open einde, waardoor je richting TL/basreflex gaat, is voor wat meer bas met behoud van goede eigenschappen (lineaire demping) bij een net zo lange hoorn.

Willen we echt high end, dan moet het project gewoon ook technisch kloppen, ik heb in de poll al aangegeven dat er eerst een haalbaarheids onderzoek moet worden gedaan. Kun je wat plaatjes posten en vertellen wat je nu precies hebt gedaan? De hoorn moet flink lang zijn, voor een 43 mm dome tweeter werd door B&W al een 68 cm lange hoorn gebruikt met open eind. Kun je nagaan hoe lang de hoorn achter de 30 cm driver wel niet is. Dan heb je het al gauw over een lengte van 4 meter. Ik denk dat ze hem korter hebben kunnen maken doordat ie gesloten is en opgerold. Maar dat is een vermoeden, weet ik echt niet zeker.

Een alternatieve optie is gewoon een mooie kast maken en er gewoon genoeg wol instoppen zodanig dat ie mooi klinkt. Dan is het nog steeds een bijzonder project en kan je er marketing technisch nog steeds een mooi blabla verhaal bij maken voor omzetvergroting (zoals nOrh dat doet, wat ik beschouw als een vorm die je juist niet wilt omdat die van een slagwerkinstrument met een specifieke resonantie is afgeleid).

Wellicht handig om in de poll te vragen of men vind dat het akoestisch ook perfect moet zijn of dat een apart uitziende kast het voornaamste streven is.
sietse

Bericht door sietse »

Niet dat ik me met dit onderwerp ga bemoeien want da's te ingewikkeld voor mij. Maar ik herinnerde me deze foto uit het topic "de perfecte TL" van een hele tijd terug.

Afbeelding
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Oh. Ik dacht dat het eerst lieve kleine Nautilusjes gingen worden. Zijn we van dat plan afgestapt?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nee, we zijn aan het inventariseren wat we willen. Zie de polls die zijn gemaakt.

Voorzover ik het zie heeft B&W gewoon een grote laagkast gemaakt, niet zozeer om de backwave te veranderen zodat ie de conus weer haalt. De mid daarintegen is wel degelijk gemaakt volgens het principe waarmee jeroen's ultieme monitor ook is gemaakt. De tweet heeft volgens mij nauwelijk een echte hoorn nodig.

Mijn voorstellen (3 opties):
a) 2 weg volgens het principe van Jeroen's monitor. Misschien kunnen we de maten wel helemaal overnemen, waarom het wiel opnieuw uitvinden :D . Kunnen we altijd een sub bijzetten.

b) 3 weg met een flinke woof en een grotere kast die gewoon wordt gestuffed met dempingsmateriaal, maar er wel mooi uitziet. een mid volgens jeroen's principe en de tweet "als het maar klein is en goed aanvult op de mid.

c) een 2 weg met een gat op het einde van de tl om de lagere regionen wat op te krikken, en er dan geen sub bij gebruiken.

Echter, wat vinden jullie?

Wowly
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wowly, zie het prototype van B&W. Ik zou het heel raar vinden indien de echte Nautilus dit niet ook doet. Ik denk dat de foto's van die man die bezig is met plamuur de zaak toch vertekenen. Ik denk dat die vorm op de achtergrond niet af is of doorzakt of zoiets. Gewoon een grote kast in slakvorm past niet bij de filosofie van B&W.

Als we daarvoor gaan dan gaat het dus uitsluitend om het uiterlijk. Is op zich niet erg, maar dan moeten we ook niet moeilijk doen met het nabouwen van mijn bol/hoorn voor de mid. Mijn midkast nabouwen levert een relatief grote luidspreker op met tuut naar achteren net zoals de passieve Nautilus 800 met bol/hoorn.

Dan ben ik meer gecharmeerd van de slak voor de bas, gewoon voor de vorm, en dan een dome mid en dome tweeter, Roland's idee, met buis er achter maar niet te lang, niet functioneel maar gewoon ook voor het uiterlijk.

Ik vind trouwens dat plaatje met die Excel units mega mooi! Is dat project niet gewoon te kopieren en zodanig dat het reproduceerbaar is?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaha, ik wist wel dat je een functie wilde voor de nautilus :D :D

Ik vind de laagunit van do excelkast wel mooi, maar de mid en tweet echt afschuwelijk, maar dat is maar mijn idee. Ik zou de mid dan meer laten integreren met de woofernautilus, en er een kleinere tweet opzetten.

Hmmmm..wel een leuk idee trouwens, als de mid meeloopt met de "grote" nautilus....

Een kleinere tweeweg met soort van basreflex spreekt jouw wel aan naar ik begrijp?

Wowly
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als we het werkend krijgen, ja. Ik hoop op meer info van Roland die blijkbaar lekker met AJHorn kan stoeien.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik zat zo een beetje te denken aan dat vleugel profiel om golven in te laten sterven. Gecombineerd met een tl met de driver op 1/3 line lengte.

Afbeelding

Hoogte plus minus 140 cm, breedte afhanklijk van de bass driver. Het profiel laat zich makkelijk lossen van een mal. De line loopt taps toe naar boven, de bovenkant kan nog anders vormgegeven worden. De achterkant ook, ik ga nog uit van de dayton 50 mm alu mid. De bas, mid en tweet komen in een soort bolletjes op de voorkant van de halfronde vleugel. (de bodem zou nog schuin gezet kunnen worden om de laatste resonanties op te ruimen).

Een tl is het best vlak te krijgen als de driver op 1/3 line lengte zit, das lastig met een slakkenhuis.

Is het wat? Ik zit gewoon wat met het profiel tube idee te spelen er komt zo nog een tekening aan met nauti heeft het erg weinig te maken alleen het idee er achter en om iets te maken dat er wat anders uitziet.

Groeten Roland
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik denk dat de nautiluspijp alleen zin heeft voor hoog- en middenfrequenties. Bij lage frequenties zijn de golflengtes veel groter. Volgens mij heeft golfgeleiding weinig zin in een drukkamer.
Misschien heeft B&W de inverted line ook toegepast in het laag om esthetische redenen. De originele Nautilus was niet alleen een technische tour de force, maar ook een design-statement.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik denk inderdaad ook dat design een grote rol gespeeld heeft bij de Nautilus. Een design statement met een groep creeren is lastig.

Of het profiel / tube zin heeft voor de bas hangt van de overname freq af. De gollengte ligt bij 800 hz op 42 cm nog wat. Vooral die open tube voor mid en hoog vindt AJ horn niet leuk. (extrapoleer hier even een grote tml naar mid en hoog)

Groeten Roland
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ook niet bij exponentieel verloop met een tube van 70 cm? Dan zou het ook kunnen dat AJHorn gewoon niet betrouwbaar is voor dit type simulatie. Houd ook rekening met toenemende dichtheid aan demping. Het tube concept van B&W werkt vnl. doordat de backwave vrijwel 100% geabsorbeerd wordt door combinatie van tube en wol. Dan speelt niet-lineariteit van dempingsmateriaal minder een rol. Ook al is het uiteinde open, er komt als het goed is niets meer uit... Dit idee zouden ze dan ook hebben toegepast in de bas. Maar wellicht is het toch zo dat de uiteindelijke slak gewoon een oversized kast is met overmatige demping die elektronisch wordt gecorrigeerd.

Jeroen

(Pas met de bol/hoorn combinatie bleek echt weinig demping nodig te zijn, doordat de bol/hoorn overgang de backwave kortsluit en als laagdoorlaatfilter werkt. De hogere frequenties gaan dan al grotendeels verloren in de bewegende luchtmassa in de bol die dan werkt als een lineaire belasting zonder noemenswaardige reflecties terug naar de conus. Dit zorgt ervoor dat je met een relatief korte tube met wat demping de rest van het midden en hoog kan absorberen.)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Wat natuurlijk ook nog een optie kan zijn die we mischien over het hoofd zien is dat het tl gat bij de open Nautilus pijpen onder het inzet bereik ligt.

@ Jeroen ik heb alleen nog maar die Tangband 17 cm in een veels te lange tl gesimuleerd met exponentieel verloop en conisch, nog niks met de demping gedaan. Mischien is Aj hier idd niet geschikt voor.

Groeten Roland
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Check. Ik denk dat het modelleren niet triviaal is, B&W gebruikt niet voor niets finite element method hiervoor. Vandaar mijn herhaalde oproep dat iemand moed verzameld om de decoupeerzaag te gaan hanteren en een proefmodel voor een 13 cm mid maakt. Dat is minder werk en kun je later opschalen voor een grotere woofer.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

De vraag is nu idd: gaan we onderzoek doen naar die tubes en eventueel prototypes bouwen aan de hand van de ultieme monitor van Jeroen. OF kiezen we voor iets wat kwa design op de Nautilus lijkt?

Groeten Roland
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Er zijn een paar vragen geweest, namelijk, 2, 3 of 2.1 weg en de vraag wat de kosten mogen zijn.

Aangezien we voor een meer democratisch iets zullen gaan moeten we even kijken wat de pols hebben opgeleverd.

Vwb de maximum prijs voor een nautilusschelp-kast:
5 doen er evt mee als het max 75 euro gaat kosten
6 doen er evt mee als het max 150 gaat kosten
1 doet er evt mee als het maximaal 250 euro gaat kosten

Mocht de kast ongeveer 250 euro gaan kosten: geen haalbare kaart.....
Mocht de kast maximaal 150 euro kosten: zeer zeker een haalbare kaart vanwege 6 (!) mensen die wel mee willen doen!!!
Mocht de kast 75 maximaal gaan kosten doen er nog eens 5 mee!!

Conclusie, als we die kasten onder de 75 euro houden doen er in het totaal zo'n 11 mensen mee. Ik vind dat best veel. Ik wil gaan vragen aan hififiel of het tegenwoordig mogelijk is om voor ongeveer 75 euro zo'n nautilusschelp is te maken qua materiaalkosten. De mal kunnen we delen door elf, dus dat wordt een cheapie.....

Ik denk dat als mensen écht moeten inschrijven we ongeveer zo'n 6 a 7 man overhouden voor de nautiluskast.....

Voor wat betreft de configuratie, dat wordt wat lastiger...... :-k

1 eentje wil een midend 2-weg zonder sub, ik ben bang dat die afvalt. 3 willen een high-end tweeweg. is net te doen, eigenlijk net als een drie-weg mid-end. Wel 7 mensen willen een 3-weg high (!) en 6 een 2-weg incl Sub (!)

Da's lastig, want dat zijn er vrijwel evenveel die een drieweg-high-end willen en een 2.1 systeem..........

Verschillende optie's...
1: we voegen de drie high-end tweeweg bij de 2.1 weg en we hebben 9 (!) mensen die mee willen doen, alleen maken er drie geen gebruik van de sub. Dat dit eigenlijk niet helemaal kan komt dat een high-end 2 weg die uit een 2.1 systeem wordt gehaald per defintie bijna geen lagere regionen heeft.......

2: we bouwen 6 2-wegsystemen

3: we bouwen 7 3-wegsystemen.

Helaas heeft deze poll geen eenduidige richting gegeven...en wat gaat de doorslag geven?

Degene(n) die er de meeste uren in steekt?
Degene(n) die daadwerkelijk mee gaan doen (en zich dus vastleggen als er op voorhand kosten moeten worden gemaakt?)
Degene(n) die............???

ik weet het even niet. Misschien beiden??

Misschien kunnen we kijken wat de onderliggende technieken zijn waardoor B&W deze vorm heeft gekozen????? Als we die weten dat we die gaan toepassen op zowel een twee- als een driewegsysteem? Als we eenmaal weten hoe we een mal enzo moeten maken is de tweede keer een stuk eenvoudiger mogelijk? Dus dat we voorlopig even op twee benen blijven lopen?

Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Optie 4: Maak een modulair systeem. De topkast kan gebruikt worden als op zichzelf staande eenheid, maar ook eventueel gekoppeld worden aan een laagkast.

Het aantal van 11 mensen totaal lijkt me prima. Het zal echter moeilijk worden iedereen op één lijn te krijgen. Ik zal hieronder mijn eisen/voorkeuren zetten. Als iedereen dat doet, kunnen we verder praten.

Voor wat de unitkeuze betreft ben ik tamelijk kritisch. De speaker moet minstens zo goed worden als de Scanspeak ref. mon.'s die ik nu heb, maar eigenlijk zelfs beter.

Het liefst zou ik gebruik maken van betaalbare, maar toch zeer goede units. Ik denk aan een Seas h1212 of misschien de nieuwste Peerless HDS tweeter. Voor het mid bijvoorbeeld een Peerless HDS 152 excl. Mocht er een 3-weg gebouwd worden, dan daar liefst een grote woofer in. Minimaal 25cm, maar liever nog een 30 cm unit. De Peerless SLS serie is wel mooi. Ook de XXLS zou kunnen, maar die is alweer een stuk duurder.

Wie van jullie kan zich hier in vinden? aarom wel, waarom niet? Andere suggesties?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SLS12 is al lastig, omdat die kwa parameters eigenlijk alleen in een TL (is misschien dan juist gunstig), of als dipool gebruikt kan worden.

De tweeter wil je het liefst met een zo klein mogelijke frontplaat hebben om zo zoveel mogelijk aan de nautilus style te voldoen.

De modulaire opbouw is een goed idee. Je zou een soort style bleuroom 2-weg: http://www.verkkokauppa.com/images/scan ... ueroom.jpg . De tweeter zou ik echter anders doen. Daaronder dan een nautilus schelp met een 250 of 300 mm woofer (TIW250XS is misschien wel leuk). De top kast kan dan als het ware in een deuk ik van de sub passen, zodat het meer een geheel gaat lijken.

Zo kun je dus een 2 of een 3-weg maken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:
SLS12 is al lastig, omdat die kwa parameters eigenlijk alleen in een TL (is misschien dan juist gunstig), of als dipool gebruikt kan worden.

De tweeter wil je het liefst met een zo klein mogelijke frontplaat hebben om zo zoveel mogelijk aan de nautilus style te voldoen.

De modulaire opbouw is een goed idee. Je zou een soort style bleuroom 2-weg: http://www.verkkokauppa.com/images/scan ... ueroom.jpg . De tweeter zou ik echter anders doen. Daaronder dan een nautilus schelp met een 250 of 300 mm woofer (TIW250XS is misschien wel leuk). De top kast kan dan als het ware in een deuk ik van de sub passen, zodat het meer een geheel gaat lijken.

Zo kun je dus een 2 of een 3-weg maken.
De SLS12 is juist ideaal, want vraagt een vrij grote kast waardoor je nog steeds een redelijke Q hebt met een grote slak erachter. Hij wordt zelfs aanbevolen voor gesloten kast gebruik. De SLS-10 is verder ook uitstekend voor een wat compacter ontwerp.

High end en low cost, dan ontkom je niet aan de neodynium vifa tweeter die ik noemde. En ja, voor een betaalbare 13 cm ga ik mee met Martijn (hoe zou dat nou komen :roll: ), ik zou nog steeds geen betere weten.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Goed idee dat iedereen hier zijn eisen stelt martijn, komen we vast ergens in het midden uit!

Is die vifatweeter dan echt zo goed? Kan die zich enigzins meten met een 9900 of is het gewoon anders?

BTW: wat een onzettend goed idee om die mid/tweet-topkast in een deuk van de baskast te laten passen....Wel meer werk, maar ik denk dat het wel te doen is.

Wat ik zoek is iets wat gewoon niet al te duur is. Ik heb 2 kids en geen vaste baan = wisselende inkomens = weinig ruimte voor geld aan hobby's te besteden :cry: Toch zou ik ontzettend graag mee willen doen, gewoon omdat ik het leuk vind om met een team iets wezenlijks op poten te zetten.

Daarom ben ik al blij als er een 2.1 systeempje in zit. Wat ik het gaafste zou vinden is als er goedkope units inzitten die ongeveer zo goed klinken als de units die ik nu heb in mijn refmon (:twisted: ). Mogen best hier en daar wat steekjes laten vallen, als het maar wel emotierijk klinkt en niet luistermoe maakt. Voor mijn echte high-end heb ik aan mijn huidige refmons zekers genoeg (mijn set haalt nog niet 40% uit de speakers vann wat er inzit...).

Overigens kan ik nog wel even sparen zodat ik strakkie's mee kan doen, daar ik denk dat het nog wel een halfjaartje duurt voordat we units moeten aankopen (powerbuy moet zeker de prijzen gaan drukken :D ).

Ik vond de mid van jeroen erg goed klinken, maar het alu-kleurtje niet zo, al matcht het bij zijn kasten erg goed! Stappen we nu al van de dayton af trouwens???

Wowly

PS: ik kan nergens de sls12 vinden wat ie kost, heeft ie een andere naam gekregen ofzo?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
De SLS12 is juist ideaal, want vraagt een vrij grote kast waardoor je nog steeds een redelijke Q hebt met een grote slak erachter. Hij wordt zelfs aanbevolen voor gesloten kast gebruik.
Een gesloten kast zou wel erg groot worden hoor, paar honderd liter als ik me niet vergis. Maar misschien kun je iets leuks doen met de GHP methode van de HH in een gesloten kast.

SLS12 kost 68 euro :D
donvinci

Bericht door donvinci »

Mijn voorkuer gaat uit naar een drieweg met de volgende bezetting:
peerless SLS 10
peerless HDS 152 exclusive
vifa tweeter
Plaats reactie