Cyburg Needles met de Visaton FRS8 *Fronts af, nu de Rears*

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zo ... beide kasten zijn gelijmd. Alleen de boven en onderkant nog, maar die doe ik pas als de driver en filter erin zitten.

Uiteraard even gekeken hoe ze eruit komen te zien, de boven -en onderkant zitten dus nog niet vast ;)
Afbeelding

En nog een.
Afbeelding

Deze is leuk ... zo zien ze er ERG groot uit zo :P
Afbeelding

De 2e kast ligt klaar voor morgen. Even genoeg zaagsel gehapt voor één avond.
Afbeelding
desmo
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18

Bericht door desmo »

ik ben ook bezig met de needles :D
viewtopic.php?t=2282

al had ik niet alleen de boven en onderplaat los gelaten, je demping er instoppen van boven af is lastig, moet je met een lang voorwerpdoen, aangezien je je hand er niet ver in krijgt (ik teminste niet ;))

maar leuk project, ik gebruik ook echter de tangband drivers, ben benieuwt, moet de gaten nog gaan frezen.

iig succes verder!
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

desmo schreef:
ik ben ook bezig met de needles :D
viewtopic.php?t=2282

al had ik niet alleen de boven en onderplaat los gelaten, je demping er instoppen van boven af is lastig, moet je met een lang voorwerpdoen, aangezien je je hand er niet ver in krijgt (ik teminste niet ;))

maar leuk project, ik gebruik ook echter de tangband drivers, ben benieuwt, moet de gaten nog gaan frezen.

iig succes verder!
Dat topic heb ik gezien :)

En ik wilde zo goedkoop mogelijk, dus de FRS8 ...
Ik heb zelf ook van die simpele terminals, aangezien dit mijn eerste projectje is wilde ik niet gelijk voor de wat duurdere spullen gaan ;)

Ze zien er van jou wel netjes uit. Die center moet ik ook nog maken.

Heb wel alvast het hout voor 4 staanders. Eerst horen of het geluid een beetje leuk is :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

we moeten eens een luistervergelijk gaan houden, Needle met FRS8, Needle met W3, Lancetta met W3 (heb ik al staan)
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

hehehe ... je ziet ze inderdaad veel voorbij komen.

Denk omdat de stap om ze te bouwen niet zo heel groot is. Ze zijn redelijk eenvoudig en niet duur :)

Moet alleen straks een leuke receiver op de kop tikken hiervoor :)
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Henkjan schreef:
we moeten eens een luistervergelijk gaan houden, Needle met FRS8, Needle met W3, Lancetta met W3 (heb ik al staan)
Stick met de W4-655 kan 'r ook nog wel bij ;) Ben ook erg benieuwd naar de lancetta's. Misschien dat ik deze later nog eens ga bouwen. Eerst m'n Sticks (en Viech's) maar eens afmaken :)
desmo
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18

Bericht door desmo »

echt een goed vergelijk tussen de needles krijg je niet echt, aangezien ik dunner hout heb gebruikt. veel zal het naar mijn idee niet uitmaken. en me andere 2 staanders, ga ik ook gewoon van 10mm hout maken.

en dan maar eens kijken wat ik ga maken :D
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Denk niet dat die 2mm een dramatisch verschil gaat maken :)
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zo ... weer wat opgeschoten. Toch fijn zo'n middagje vrij ;)

Ze zijn bijna klaar wat betreft schuren. Ik ben alleen nog niet tevreden met de onderkant van een van de kasten. Die staat nog scheef. Moet ik nog even netjes oplossen.

Ook de twee spleten die ik overhield aan het niet haaks lijmen zijn gevult.
Afbeelding

Goed afgeschuurd en je ziet er straks niks meer van :)

Ziehier, de Twin Towers :P
Afbeelding

En ik denk dat ik ze toch zilver/zwart wil schilderen, maar wat voor grondverf moet ik gebruiken ? En met name ... welke kleur ?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

in bijde gevallen zou ik dubbeldekkend wit doen en daarna met de juiste gewenste kleur dr op gooien
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

onder t zwart zou eeen zo donker mogelijke grondverf gebruiken
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Hrm ... dus iets van grijs onder het zwart ... en wit onder het zilver.

Dat is dan ook weer twee soorten grondverf. Hmmm.

Toch nog even goed nadenken over het verven ;)
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

'k doe dan altijd alvast een beetje zwart door de grondverf heen :) Scheelt je weer grijs kopen :P
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

DualdudE schreef:
'k doe dan altijd alvast een beetje zwart door de grondverf heen :) Scheelt je weer grijs kopen :P
LOL ... waarom kom ik daar nu weer niet op ;)
Da's een goeie.

Voorkant dus witte ondergrond voor het zilver.
Zijkant, achterkant, voet en bovenkant dus grijze ondergrond voor zwart.

Check :)
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zo ... de 3e kast zit ook bijna in elkaar.

Wil nu toch echt wel mijn pakketje met nieuwe speeltjes ontvangen.

Hopelijk dit weekend ook een bovenfrees lenen ... dan kan ik de gaten maken voor de driver en de terminal.

En uiteraard kast 4 afmaken. Dan weer naar de gamma voor hout voor de Center :)

Die mag natuurlijk niet ontbreken.

-=[editje]=-

De 3e kast zit weer in elkaar, en de 4e moet alleen straks de zijkant nog.

Helaas nog steeds geen pakketje ... GVD :P
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zo ... van het weekend de kasten zo af gemaakt dat ik (bijna) niet meer hoef te schuren ;)
Afbeelding

Alle 4 zitten ze nu in elkaar. Heb ook al tekeningen liggen voor de center.

En daarna de subwoofer, aangezien ik een home cinema setje ga gebruiken om ze aan te sturen, heb ik geen actieve sub nodig. Scheelt me weer een terminal aanschaffen. Moet alleen nog nadenken wat voor woofer. Denk de MDS08. Maar dat komt nog wel.

Ook de twee filters in elkaar gezet. Met 2,5 mm2 draad eraan. Denk te dik ... maar was even het enige wat ik had ligge :P
Afbeelding

Helaas ben ik nog niet verblijd met mijn drivers etc, erg jammer ... want dan had ik ze dit weekend luisterklaar kunnen maken. Helaas.

Hopelijk maandag of dinsdag. Wil echt niet meer wachten nu :P ;)

-=[edit]=-

Nu de afwerking bijna compleet, dus eens aan de afwerking denken.
De volgende kleurstelling heb ik bedacht :)

Zilvergrijze voorkant, rest zwart.
Afbeelding

Zwarte voorkant, rest zilvergrijs.
Afbeelding

Ik neig meer naar de zwarte kast met zilveren voorkant ...
Fineren is geen optie, dat kost te veel in op zicht van de kosten van de kast en driver ;)

Andere ideeen ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mij lijkt dnek ik de optie zwart voor rest grijs mooier, maarja tis heel heel persoonlijk.

Leuk (en goedkoop :P) projectje. Hoe klinken ze tot nu toe ?
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

b_force schreef:
mij lijkt dnek ik de optie zwart voor rest grijs mooier, maarja tis heel heel persoonlijk.

Leuk (en goedkoop :P) projectje. Hoe klinken ze tot nu toe ?
Mij ook. En is makkelijker te schilderen :)

En ik weet nog niet hoe ze klinken ... want ik zit NOG steeds te wachten op de drivers en dempingsmateriaal.

Zit al twee weken te wachten. Hoop echt dat ze vandaag binnen komen, dan kan ik nl het dempingsmateriaal erin stoppen, de driver erin, aansluitinen op het filter, en aansluiten op de terminal en de bovenkant erop :)

Zodat ik de hoeken en zijkant kan frezen (afronden) ... DAARNA kan ik pas gaan schilderen.

Weet dat ik de volgende keer de drivers ergens anders bestel ;)
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Omdat ik de FRS8 niet de mooiste driver vind die 'r is, zou ik zorgen dat hij zo weinig mogelijk opvalt, dus de voorkant zwart. Ook in het geval van een TangBand zou ik de voorkant zwart doen, dan valt deze juist wel goed op :)

En grijs wordt ook echt grijs, of wordt dat zilver? Zilver is namelijk een enorme rotkleur om netjes te krijgen dus zou voor een mooie grijs gaan. :)

Waar heb je de drivers nu besteld dan? :)

edit:
Al gevonden in de openingspost, Electronica-online.nl? :)

Heb nu twee keer een bestelling bij lautsprechershop.de gedaan. Kost wel 17 euro verzendkosten per bestelling, maar er wordt wel snel en goed geleverd :)
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

DualdudE schreef:
Omdat ik de FRS8 niet de mooiste driver vind die 'r is, zou ik zorgen dat hij zo weinig mogelijk opvalt, dus de voorkant zwart. Ook in het geval van een TangBand zou ik de voorkant zwart doen, dan valt deze juist wel goed op :)

En grijs wordt ook echt grijs, of wordt dat zilver? Zilver is namelijk een enorme rotkleur om netjes te krijgen dus zou voor een mooie grijs gaan. :)

Waar heb je de drivers nu besteld dan? :)

edit:
Al gevonden in de openingspost, Electronica-online.nl? :)

Heb nu twee keer een bestelling bij lautsprechershop.de gedaan. Kost wel 17 euro verzendkosten per bestelling, maar er wordt wel snel en goed geleverd :)
Ik heb ook grilletjes besteld ;)
Ze zien er inderdaad niet echt mooi uit nee. Die Tangbands weer wel.

Tja, 17,- vergeleken met 6,50 is nogal wat. Maar zoals een vriend van me al zei ... Wat kost ergernis ;)

En ik ga nog even in het klein de kast namaken en schilderen in beide ontwerpen. Zie ik wel wat het mooiste is.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik zie dit topic nu pas. Goed bezig!
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

In een speciale Cheaptrick uitvoering van de Klang+Ton hebben ze de needles gemaak met front, bovenkant en achterzijde in zwart en de zijkanten in een houtkleur (volgens mij gelakt berkenmulitplex). Zag er errug netjes uit moet ik zeggen...
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Die ken ik ja. Maar dat wordt nu even moeilijk met het ontwerp wat ik in mijn hoofd heb.

Wat wel zou kunnen, is de voorkant en bovenkant zwart verven en dan de zijkanten en de achterkant bekleed met plaklaminaat in kersen of beuken ofzo.

(had ook al gekeken naar fineer, maar dan is de speaker niet meer echt budget ;))

En zilver wordt het niet nee, meer lichtgrijs.

Ik ga vandaag of morgen even aan de gang weer :)
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Kon het niet laten om toch even wat te doen ;)

De filters zitten erin. Gelijmd op het hout en de draden vast met tie-rippies :)

En even naast de TV gezet om te kijken hoe ze straks staan.
Afbeelding

Ook even overleg gehad met de vrouw, die vervelende WAF ook altijd :roll:, en zij wil ze toch eigenlijk wel in beuken hebben. Denk dat het toch de plaklaminaat wordt dan. Mocht dat vreselijk mislukken vond ze helemaal zwart ook wel okee ;)

Ben benieuwd hoe ik de bovenkant dan netjes krijg ... maar dat zien we dan wel weer. Iemand een idee ... of tips ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

plaklaminaat, in mijn geval Elesgoflex, is mooi spul en imho de snelste maniet om een speaker netjes te krijgen (pas wel op: vast is vast met dat spul). maar echt budget is t ook niet met ~40 euri voor een rol
Plaats reactie