Nautilus kasten
Moderator: Beheerdersteam
Nautilus kasten
Ik zit net te denken, zou zo'n nautiluskast, zon slak zullen we maar zeggen, moeilijk te bouwen zijn??
Vast wel, maar als we met meerderen zo'n ding proberen te bouwen, is het waarschijnlijk wel de moeite waard, toch?
tís maar een ideetje...ik wil namelijk niet van mijn mooie refmons af!
Wowly
Vast wel, maar als we met meerderen zo'n ding proberen te bouwen, is het waarschijnlijk wel de moeite waard, toch?
tís maar een ideetje...ik wil namelijk niet van mijn mooie refmons af!
Wowly
- Bijlagen
-
- slakje.jpg (15.41 KiB) 10920 keer bekeken
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Als ik dat zo zie hè, dan denk ik een paar dingen: Draaibank, doek en polyesterplamuur.
Hoe wil je die tweeter eigenlijk zo krijgen? Of ga je dan toch ergens concessies doen?
Ik denk dus inderdaad dat je eerst met een draaibank alle losse stukjes draaien, en dan bespannen met doek en dan met ronde vormen dan doek indrukken en volgooien met polyplamuur zoals de dat ook in de autobusiness doen. Als ik naar het slakkenhuis kijk denk ik: Wie is er behendig met de guts?
Hoe wil je die tweeter eigenlijk zo krijgen? Of ga je dan toch ergens concessies doen?
Ik denk dus inderdaad dat je eerst met een draaibank alle losse stukjes draaien, en dan bespannen met doek en dan met ronde vormen dan doek indrukken en volgooien met polyplamuur zoals de dat ook in de autobusiness doen. Als ik naar het slakkenhuis kijk denk ik: Wie is er behendig met de guts?
Die slang gaat je niet lukken. Als je goed kijkt, dan zie je namelijk dat in plaats van dat de slang om zichzelf gerold is, dat hij door zichzelf heen gerold is. (ja dit is een vreemde zin).Montana schreef:guts? Een mal maken dus! De slak moet in 2 helften gemaakt worden. Voor elke helft een mal! Dus je hebt een steenhouwer nodig wanneer je hem van gietijzer maakt![]()
IdeeEen slang die taps toeloopt! Die breng je in de juiste vorm en storten dat cement!
En nee, die van B&W komt uit een mal, niet gerold natuurlijk
Kan die zelfbouwer van de nautilussen ook niet meer vinden. Ook nog ff op diyaudio gezocht
-
Jan Deckers
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Hier de link van een soort klone.
http://audio-nirvana.fortunecity.net/pa ... sdoitg.htm
Aardig karwei...
http://audio-nirvana.fortunecity.net/pa ... sdoitg.htm
Aardig karwei...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Jaloers op die werkplaatsjes... tering wat een lekker spul op die site..
Een kleintje van, zeg maar 15cm hoog, zou ik nog wel kunnen maken thuis.... maar daar zijn weer weinig speakertjes voor.. en als ze er zijn verwacht ik niet echt bas te gaan horen..
Ik denk dat het eenvoudigste is om eerst een model te maken van gips ofzo (eindeloos schuren en stof maken), daar een mal overheen maken en, na het afwerken van de mal, tenslotte die mal gebruiken.. Zo maken ze ook auto's dacht ik..
Kees
Een kleintje van, zeg maar 15cm hoog, zou ik nog wel kunnen maken thuis.... maar daar zijn weer weinig speakertjes voor.. en als ze er zijn verwacht ik niet echt bas te gaan horen..
Ik denk dat het eenvoudigste is om eerst een model te maken van gips ofzo (eindeloos schuren en stof maken), daar een mal overheen maken en, na het afwerken van de mal, tenslotte die mal gebruiken.. Zo maken ze ook auto's dacht ik..
Kees
Ditoaudiomanics schreef:Jaloers op die werkplaatsjes... tering wat een lekker spul op die site..
Middagje werk, tochaudiomanics schreef:Ik denk dat het eenvoudigste is om eerst een model te maken van gips ofzo (eindeloos schuren en stof maken), daar een mal overheen maken en, na het afwerken van de mal, tenslotte die mal gebruiken..
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
En niet alleen auto's, maar bijna alle vormen die in polyester worden gerealiseerd. Als je serieus met polyester aan de gang wil gaan is het boekje 'Praktijkhandboek Kunststoffen' van Poly-Service eigenlijk onontbeerlijk.audiomanics schreef:Zo maken ze ook auto's dacht ik..
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
lijkt me wel wat voor een satelietje in de woonkamer... mooie 4" midbas, sjieke carhifitweet erbovenop, voor t leuke een 2" als "mid" er tussen, smullen lijkt meaudiomanics schreef:Een kleintje van, zeg maar 15cm hoog, zou ik nog wel kunnen maken thuis.... maar daar zijn weer weinig speakertjes voor.. en als ze er zijn verwacht ik niet echt bas te gaan horen..
Volgens die man is het dus geen compleet gesloten systeem. De buizen voor mid en hoog lijken open te zijn.
http://audio-nirvana.fortunecity.net/img/caracol2.jpg
http://audio-nirvana.fortunecity.net/img/caracol2.jpg
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
De Kamers voor mid en hoog kunnen heel goed worden gedraaid op een draaibank voor hout. Ik heb bij de kast van Jasper Joppe Geers al een fvraa staltje daarvan gezien......
Het grote probleem zit het hem in het slakkehuis.....
Misschien dat Jeroen_D ons hierbij kan helpen, aangezien hij toen flink onderzoek heeft gedaan naar de effecten van zo'n slakkehuis.
Wat me erg mooi lijkt is dat dat slakkehuis als een soort hoorn gaat werken. Want een 15 cm-kastje, dat betekent 4 cm tweeter (misschien wel die van Vifa, dat kleintje, die ringradiator) en een mid-laag unit van zo'n 7 cm.
Wat we kunnen doen is een slakkehuis van 10 cm hoog maken, met daarbovenop een stekel (hoe noem je zo'n ding?) van 4 cm hoog.
Bijv tweetertje:
Woofert: ???
Kastje:
Het grote probleem zit het hem in het slakkehuis.....
Misschien dat Jeroen_D ons hierbij kan helpen, aangezien hij toen flink onderzoek heeft gedaan naar de effecten van zo'n slakkehuis.
Wat me erg mooi lijkt is dat dat slakkehuis als een soort hoorn gaat werken. Want een 15 cm-kastje, dat betekent 4 cm tweeter (misschien wel die van Vifa, dat kleintje, die ringradiator) en een mid-laag unit van zo'n 7 cm.
Wat we kunnen doen is een slakkehuis van 10 cm hoog maken, met daarbovenop een stekel (hoe noem je zo'n ding?) van 4 cm hoog.
Bijv tweetertje:
Woofert: ???
Kastje:
- Bijlagen
-
- slakje2.jpg (20 KiB) 10117 keer bekeken
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Ik kom zelf uit de vezelversterkte kunststoffen industrie en mallen van klei kan zeker maar dat wordt bij mijn weten vrijwel alleen gedaan bij enkel stuks en prototypes, veel mallen worden uit een blok gevreesd en daarna in lak gespoten.bartsegers schreef:Maken ze geen mallen van klei ?
betrekkelijk makkelijk bewerkbaar, en fouten zijn goed te corrigeren.
Maar ook worden in de kunstoffen industry veel mallen gemaakt uit hout of glasvezel/epoxy, denk vooral bij hout aan botenbouw en bij glasvezel/epoxy kan je denken aan windmolenbouw.
De keus van het malmateriaal is afhankelijk van een aantal eisen:
1) massa produkt of enkelstuks of prototype product.
2) benodigde levens duur van de mal en onderhouds kosten.
3) hoe sterk moet de mal zijn (afhankelijk van grote en gewicht produkt en de produktie methode)
4) met welke harsen wordt er geproduceerd (polyester of epoxy)
en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken.
Ik denk dat de nautilus uit twee op elkaar gelijmde helften bestaat die elk in een gespiegelde mal gemaakt worden, of ze zouden ze kunnen maken met een giet techniek maar lijkt me omslachtig.
Kevin
Ze gebruiken duidelijk een hars buitenschaal

Wat duidelijk is dat de hoorn niet wordt gemaakt door de zijkanten, er moet nog een schot tussenkomen, waarschijnlijk zoiets als dit

niet zo breed natuurlijk, maar wel zoiets, omdat de zijwanden als de twee helften tegen elkaar aan liggen veel te ver van elkaar af zijn, dat zie je hier goed:

Voordeel van zo'n tussenwand is dat het geheel héél erg sterk en mogelijk zelfs resonantievrij kan worden.
Wat ook erg mooi is dat nu meteen ook de behuizing van de mid/hoog kan worden gemaakt: eerst een holte maken, en daar later een op de draaibank gemaakt tube erin waarin de mid/hoog kan worden gezet.
Dit zouden dus de componenten moeten zijn, en daar klopt dus geen biet van. Kwestie van op het verkeerde beentje zetten??

Wat ben ik overigens blij dat hififiel enige ervaring heeft in de mallenbouw. Zonder know-how hiervan zijn we namelijk nergens. Ik zou ook denken twee helften te maken en deze laten aan elkaar te zetten als het tussenschot er goed in zit gepositioneerd. Kwestie is, dat de mal wel meerdere keren moet worden gebruikt, mogelijk zo'n 8 á 10 x per zijde. Is het dan haalbaar om er een te laten uitfrezen uit kunstof of moet je dan eerst een buitenschaal maken door epoxy of glasvezel op een houten model te zetten. Ik heb ooit mee kano's gemaakt van glasvezel jaren terug, wat een stinkzooi zeg, ik kan het me nog levendig voor de geest halen!.
Voordeel van glasvezel: goedkoop, relatief makkelijk te verwerken door amateurs en je kunt er al een mooi kleur in verwerken die supermooi is te polijsten. Door het middenstuk kun je de helften ook mooi aan elkaar krijgen met een beetje handigheid, alhoewel, zo'n lange armen heb ik nou ook niet. Maar goed dat we een kleine zouden gaan maken evt, want met zon grote moet je de binding tussen de twee buitenschalen wel van buitenaf doen, en dan is het voordeel van de kleur meteen weg......
Het slakkenhuis mag natuurlijk wel wat groter worden dan 10 cm, maar de truuk is denk ik dat we het klein moeten proberen te houden. Door goede en goedkope units en wat productiewerk voor meerdere mensen moet het betaalbaar kunnen blijven. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, moeten we best ver kunnen komen toch?
Wanneer was jeroen terug met vakantie?
Kan ie gaan berekenen.....
Wowly

Wat duidelijk is dat de hoorn niet wordt gemaakt door de zijkanten, er moet nog een schot tussenkomen, waarschijnlijk zoiets als dit

niet zo breed natuurlijk, maar wel zoiets, omdat de zijwanden als de twee helften tegen elkaar aan liggen veel te ver van elkaar af zijn, dat zie je hier goed:

Voordeel van zo'n tussenwand is dat het geheel héél erg sterk en mogelijk zelfs resonantievrij kan worden.
Wat ook erg mooi is dat nu meteen ook de behuizing van de mid/hoog kan worden gemaakt: eerst een holte maken, en daar later een op de draaibank gemaakt tube erin waarin de mid/hoog kan worden gezet.
Dit zouden dus de componenten moeten zijn, en daar klopt dus geen biet van. Kwestie van op het verkeerde beentje zetten??

Wat ben ik overigens blij dat hififiel enige ervaring heeft in de mallenbouw. Zonder know-how hiervan zijn we namelijk nergens. Ik zou ook denken twee helften te maken en deze laten aan elkaar te zetten als het tussenschot er goed in zit gepositioneerd. Kwestie is, dat de mal wel meerdere keren moet worden gebruikt, mogelijk zo'n 8 á 10 x per zijde. Is het dan haalbaar om er een te laten uitfrezen uit kunstof of moet je dan eerst een buitenschaal maken door epoxy of glasvezel op een houten model te zetten. Ik heb ooit mee kano's gemaakt van glasvezel jaren terug, wat een stinkzooi zeg, ik kan het me nog levendig voor de geest halen!.
Voordeel van glasvezel: goedkoop, relatief makkelijk te verwerken door amateurs en je kunt er al een mooi kleur in verwerken die supermooi is te polijsten. Door het middenstuk kun je de helften ook mooi aan elkaar krijgen met een beetje handigheid, alhoewel, zo'n lange armen heb ik nou ook niet. Maar goed dat we een kleine zouden gaan maken evt, want met zon grote moet je de binding tussen de twee buitenschalen wel van buitenaf doen, en dan is het voordeel van de kleur meteen weg......
Het slakkenhuis mag natuurlijk wel wat groter worden dan 10 cm, maar de truuk is denk ik dat we het klein moeten proberen te houden. Door goede en goedkope units en wat productiewerk voor meerdere mensen moet het betaalbaar kunnen blijven. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, moeten we best ver kunnen komen toch?
Wanneer was jeroen terug met vakantie?
Wowly

