Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Nautilus kasten

Bericht door Wowly »

Ik zit net te denken, zou zo'n nautiluskast, zon slak zullen we maar zeggen, moeilijk te bouwen zijn??

Vast wel, maar als we met meerderen zo'n ding proberen te bouwen, is het waarschijnlijk wel de moeite waard, toch?

tís maar een ideetje...ik wil namelijk niet van mijn mooie refmons af!

Wowly
Bijlagen
slakje.jpg
slakje.jpg (15.41 KiB) 10914 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

serieproductie voor de zelfbouwers?

Iemand die zich focused op de hoogkasten, iemand die het filter doet een ander die de laagkasten maakt etc etc!
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Als ik dat zo zie hè, dan denk ik een paar dingen: Draaibank, doek en polyesterplamuur.

Hoe wil je die tweeter eigenlijk zo krijgen? Of ga je dan toch ergens concessies doen?

Ik denk dus inderdaad dat je eerst met een draaibank alle losse stukjes draaien, en dan bespannen met doek en dan met ronde vormen dan doek indrukken en volgooien met polyplamuur zoals de dat ook in de autobusiness doen. Als ik naar het slakkenhuis kijk denk ik: Wie is er behendig met de guts? :P
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

guts? Een mal maken dus! De slak moet in 2 helften gemaakt worden. Voor elke helft een mal! Dus je hebt een steenhouwer nodig wanneer je hem van gietijzer maakt :lol:

Idee :!: Een slang die taps toeloopt! Die breng je in de juiste vorm en storten dat cement!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik weet niet meer waar ik het gevonden had, maar er bestaat ergens een pagina met een hele bouwbeschrijving van zo'n set DIY-Nautilus-jes. Ff Googlen moet wel iets opleveren denk ik zo.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Montana schreef:
guts? Een mal maken dus! De slak moet in 2 helften gemaakt worden. Voor elke helft een mal! Dus je hebt een steenhouwer nodig wanneer je hem van gietijzer maakt :lol:

Idee :!: Een slang die taps toeloopt! Die breng je in de juiste vorm en storten dat cement!
Die slang gaat je niet lukken. Als je goed kijkt, dan zie je namelijk dat in plaats van dat de slang om zichzelf gerold is, dat hij door zichzelf heen gerold is. (ja dit is een vreemde zin).
En nee, die van B&W komt uit een mal, niet gerold natuurlijk :)

Kan die zelfbouwer van de nautilussen ook niet meer vinden. Ook nog ff op diyaudio gezocht :(
Jan Deckers
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Hier de link van een soort klone.

http://audio-nirvana.fortunecity.net/pa ... sdoitg.htm

Aardig karwei...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Daar is ie dan.
Ja, makkelijk is 't niet om zo'n schelp te maken. Maar hier kan je toch al zien hoe het kan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jaloers op die werkplaatsjes... tering wat een lekker spul op die site..
Een kleintje van, zeg maar 15cm hoog, zou ik nog wel kunnen maken thuis.... maar daar zijn weer weinig speakertjes voor.. en als ze er zijn verwacht ik niet echt bas te gaan horen..
Ik denk dat het eenvoudigste is om eerst een model te maken van gips ofzo (eindeloos schuren en stof maken), daar een mal overheen maken en, na het afwerken van de mal, tenslotte die mal gebruiken.. Zo maken ze ook auto's dacht ik..

Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

audiomanics schreef:
Jaloers op die werkplaatsjes... tering wat een lekker spul op die site..
Dito :!:
audiomanics schreef:
Ik denk dat het eenvoudigste is om eerst een model te maken van gips ofzo (eindeloos schuren en stof maken), daar een mal overheen maken en, na het afwerken van de mal, tenslotte die mal gebruiken..
Middagje werk, toch :D
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

SARK schreef:
Middagje werk, toch :D
Ik denk hooguit 5 minuten (om een biertje tussendoor naar binnen te lurken) :lol:
Kees
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

audiomanics schreef:
Zo maken ze ook auto's dacht ik..
En niet alleen auto's, maar bijna alle vormen die in polyester worden gerealiseerd. Als je serieus met polyester aan de gang wil gaan is het boekje 'Praktijkhandboek Kunststoffen' van Poly-Service eigenlijk onontbeerlijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

audiomanics schreef:
Een kleintje van, zeg maar 15cm hoog, zou ik nog wel kunnen maken thuis.... maar daar zijn weer weinig speakertjes voor.. en als ze er zijn verwacht ik niet echt bas te gaan horen..
lijkt me wel wat voor een satelietje in de woonkamer... mooie 4" midbas, sjieke carhifitweet erbovenop, voor t leuke een 2" als "mid" er tussen, smullen lijkt me
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Volgens die man is het dus geen compleet gesloten systeem. De buizen voor mid en hoog lijken open te zijn.

http://audio-nirvana.fortunecity.net/img/caracol2.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Maken ze geen mallen van klei ?

betrekkelijk makkelijk bewerkbaar, en fouten zijn goed te corrigeren.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, als je dit kan bouwen (of na kan bouwen) behoor je zeker tot de vakmannen. En je hebt gelijk een niet allerdaags kunstwerkje waar muziek uitkomt in je huiskamer staan...
...alleen lijkt het me zeeeeeeeer lastig maken. Laat staan uitrekenen, maar daar is vast een formule voor te vinden)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat een waanzinnig goed idee zeg, van zo'n 15 cm hoog ding, daar ga ik dan actief aan meewerken!!

Wowly
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

IK was al wel aan het kijken om iets in keramiek te gaan maken, maare ik denk dat ik wel eerst eens met iets makkelijkers moet beginnen.
Hoewel die kamers voor de mid en hoog, hmmm... :-k
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De Kamers voor mid en hoog kunnen heel goed worden gedraaid op een draaibank voor hout. Ik heb bij de kast van Jasper Joppe Geers al een fvraa staltje daarvan gezien......

Het grote probleem zit het hem in het slakkehuis.....

Misschien dat Jeroen_D ons hierbij kan helpen, aangezien hij toen flink onderzoek heeft gedaan naar de effecten van zo'n slakkehuis.

Wat me erg mooi lijkt is dat dat slakkehuis als een soort hoorn gaat werken. Want een 15 cm-kastje, dat betekent 4 cm tweeter (misschien wel die van Vifa, dat kleintje, die ringradiator) en een mid-laag unit van zo'n 7 cm.

Wat we kunnen doen is een slakkehuis van 10 cm hoog maken, met daarbovenop een stekel (hoe noem je zo'n ding?) van 4 cm hoog.

Bijv tweetertje: Afbeelding

Woofert: ???

Kastje:
Bijlagen
slakje2.jpg
slakje2.jpg (20 KiB) 10111 keer bekeken
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Een slakkenhuis van 10 centimeter is wel héél erg mini hoor. :o

Maar hoe dan ook, als dit een soort "meerdere-mensen-denken-en-doen-hieraan-mee-project" wordt, zou ik graag wat willen doen! :)
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

bartsegers schreef:
Maken ze geen mallen van klei ?

betrekkelijk makkelijk bewerkbaar, en fouten zijn goed te corrigeren.
Ik kom zelf uit de vezelversterkte kunststoffen industrie en mallen van klei kan zeker maar dat wordt bij mijn weten vrijwel alleen gedaan bij enkel stuks en prototypes, veel mallen worden uit een blok gevreesd en daarna in lak gespoten.
Maar ook worden in de kunstoffen industry veel mallen gemaakt uit hout of glasvezel/epoxy, denk vooral bij hout aan botenbouw en bij glasvezel/epoxy kan je denken aan windmolenbouw.
De keus van het malmateriaal is afhankelijk van een aantal eisen:
1) massa produkt of enkelstuks of prototype product.
2) benodigde levens duur van de mal en onderhouds kosten.
3) hoe sterk moet de mal zijn (afhankelijk van grote en gewicht produkt en de produktie methode)
4) met welke harsen wordt er geproduceerd (polyester of epoxy)

en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken.

Ik denk dat de nautilus uit twee op elkaar gelijmde helften bestaat die elk in een gespiegelde mal gemaakt worden, of ze zouden ze kunnen maken met een giet techniek maar lijkt me omslachtig.

Kevin
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ze gebruiken duidelijk een hars buitenschaal
Afbeelding

Wat duidelijk is dat de hoorn niet wordt gemaakt door de zijkanten, er moet nog een schot tussenkomen, waarschijnlijk zoiets als dit

Afbeelding

niet zo breed natuurlijk, maar wel zoiets, omdat de zijwanden als de twee helften tegen elkaar aan liggen veel te ver van elkaar af zijn, dat zie je hier goed:
Afbeelding

Voordeel van zo'n tussenwand is dat het geheel héél erg sterk en mogelijk zelfs resonantievrij kan worden.
Wat ook erg mooi is dat nu meteen ook de behuizing van de mid/hoog kan worden gemaakt: eerst een holte maken, en daar later een op de draaibank gemaakt tube erin waarin de mid/hoog kan worden gezet.

Dit zouden dus de componenten moeten zijn, en daar klopt dus geen biet van. Kwestie van op het verkeerde beentje zetten??
Afbeelding

Wat ben ik overigens blij dat hififiel enige ervaring heeft in de mallenbouw. Zonder know-how hiervan zijn we namelijk nergens. Ik zou ook denken twee helften te maken en deze laten aan elkaar te zetten als het tussenschot er goed in zit gepositioneerd. Kwestie is, dat de mal wel meerdere keren moet worden gebruikt, mogelijk zo'n 8 á 10 x per zijde. Is het dan haalbaar om er een te laten uitfrezen uit kunstof of moet je dan eerst een buitenschaal maken door epoxy of glasvezel op een houten model te zetten. Ik heb ooit mee kano's gemaakt van glasvezel jaren terug, wat een stinkzooi zeg, ik kan het me nog levendig voor de geest halen!.

Voordeel van glasvezel: goedkoop, relatief makkelijk te verwerken door amateurs en je kunt er al een mooi kleur in verwerken die supermooi is te polijsten. Door het middenstuk kun je de helften ook mooi aan elkaar krijgen met een beetje handigheid, alhoewel, zo'n lange armen heb ik nou ook niet. Maar goed dat we een kleine zouden gaan maken evt, want met zon grote moet je de binding tussen de twee buitenschalen wel van buitenaf doen, en dan is het voordeel van de kleur meteen weg......

Het slakkenhuis mag natuurlijk wel wat groter worden dan 10 cm, maar de truuk is denk ik dat we het klein moeten proberen te houden. Door goede en goedkope units en wat productiewerk voor meerdere mensen moet het betaalbaar kunnen blijven. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, moeten we best ver kunnen komen toch?

Wanneer was jeroen terug met vakantie? :P Kan ie gaan berekenen.....:twisted:

Wowly
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Kan er iemand met 100% zekerheid zeggen dat de behuizng van de woofer echt een spiraal is en niet gewoon een gesloten behuizing die de indruk wekt van spiraalvormig te zijn?
Aan de onderdelenlijst te zien krijg ik toch die indruk.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zou ook nog kunnen, maar het is wel te verwachten dat ze de filosofie die ze met de mid en de tweeter door zetten, alleen is daar de pijp niet van opgerold....

Wowly
Plaats reactie