Welke meetversterker gebruik je?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

hoe zit et met de - kant van een diode brug, kan dat nog een beetje vermogen hebben ? (kom ik nergens tegen op die site)

(dan te bedenken dat ik een heletijd geleden een schitterende trafo gesloopt heb :oops: )

Een 2x25 V , 80VA doet het toch ook wel goed ?
(een kennis van mij heeft ide nog liggen)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Ja die trafo zal het prima doen voor een LM38xx Dan krijg je ongeveer +/- 35V DC rial.

Je gaat met +/- 35V wel richting de max rail spanning van die LM38xx en dan zal hij ook lekker warm gaan worden. Dan moet je wel een paar aardige koelribben hebben want zelfs (of juist) als hij niets staat te doen zal hij al aardig wat warmte gaan genereren...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

en 2 x de lm3875, gaat dat lukken op een 80VA ?

(+ eventueel 2 x pre-amp erbij )
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

80VA is meer dan genoeg voor testen.

Voorbeeldje: Als je dan een RMS Sine signaal uitstuurt met peak-peak +16 en -16V in een speaker met Impedantie van 8Ohm dan zal er max 2 Amp gaan lopen. Dus ongeveer 32VA per kanaal.

En 16Volt peak-peak is een heleboel herrie!

Echter! +/- 30V DC is weer teveel voor je 7815 en 7915? Als ze het aan kunnen dan zullen bij deze hoge ingangsspanning wel erg heet worden!

Daarvoor moet je echt die 2x15v trafo gebruiken.

Waarom gebruik je ze niet allebij?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mjah helaas wordt het dan maar allebij.
Is weer extra gewicht heh, het was mooi geweest als alles op 1 trafo kon...

Kunnen we anders geen LM317 gebruiken (en negatieve variant, 337 toch ? ).
Die kan zo'n 40V hebben volgens mij..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:

Kunnen we anders geen LM317 gebruiken (en negatieve variant, 337 toch ? ).
Die kan zo'n 40V hebben volgens mij..
Ja idd, een voortrapje trekt niet zoveel stroom en een mic ook niet (paar mA), dat kunnen de LM3xx makelijk aan. Die LM3xx'jes dan wel op een koelprofieltje schroeven. Ben je een stuk goedkoper en kleiner uit dan met een extra trafo.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Die LM3xx serie kan veel beter tegen hoge ingangsspanning dan de 78xx/79xx serie. Dus zeker een moeglijkheid...

Dit kan ook iets in deze richting doen:

http://sound.westhost.com/project43.htm
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm, jah degelijke schema's kende ik al. Je kan echter ook gewoon een diode brug op een (alleen opsitieve) wisselspnning doen, dan kom je ook aan een negatieve spanning. Ik vraag me alleen af hoeveel stroom dit kan hebben.

Hoeveel stroom kan een LM3xx max hebben (heb fftjes niet zomaar een datasheet voor mijn neuzen).
Anders zou je de spanning ook nog enigsinds terug kunnne schroeven voor je LM3875, of is dat geen goed plan ? :P

Owjha nog een vraagje, je fantoom spanning, kan ik die genoeg stabalieseren met een paar elco's etc etc, of moet ik daar echt een spannings regelaar voor nemen ?
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

b_force schreef:
mm, jah degelijke schema's kende ik al. Je kan echter ook gewoon een diode brug op een (alleen opsitieve) wisselspnning doen, dan kom je ook aan een negatieve spanning. Ik vraag me alleen af hoeveel stroom dit kan hebben.
Genoeg voor een opampje
b_force schreef:
Hoeveel stroom kan een LM3xx max hebben (heb fftjes niet zomaar een datasheet voor mijn neuzen).
Meer dan genoeg voor je OpAmp, maar je wilt niet je Power Opamp voor je "eind" versterker voeden met de gestabiliseerde spanning van de LM317.
b_force schreef:
Anders zou je de spanning ook nog enigsinds terug kunnne schroeven voor je LM3875, of is dat geen goed plan ? :P
Je kan de spanning voor de eind versterker niet terugschroeven met een spanningsregulator want die levert niet genoeg stroom.
b_force schreef:
Owjha nog een vraagje, je fantoom spanning, kan ik die genoeg stabalieseren met een paar elco's etc etc, of moet ik daar echt een spannings regelaar voor nemen ?
Ja, ik zou dat schema aanhouden van nomad.ee.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

om toch nog fftjes door te zeuren :wink: .

Ik kan een voeding regelen van 2 x 20v en 2 x 16v (dus 1 trafo).
Nu kan ik dus die 2 x 20v mooi regelen voor de lm3875 (misschien zelfs een dubbele = stereo).

Alleen die 16V is denk ik net fftjes teveel voor de 7812, nu zou ik een 7815 kunnen proberen, die gaat echter tot 18V. zou dat kunnen ?

(volgens de datasheet kan de ne5532 max tot 22V)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Dan zou ik kiezen voor de LM317 en LM337 want die kunnen een hogere ingangsspanning hebben
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm, ze zijn gloof ik ook iets duurder, en de 7815 heb ik nog liggen.
Maar opzich is 20 V voor de LM3875 prima lijkt me.
(das zo'n 26 V gelijk gericht zegmaar)

Het originele schema wat ik voor mijn pre-amp wilde gebruiken heeft ook de 7812, terwijl we op zo'n 20 V zitten. Volgens de maker kon dat prima, ook omdat op-ampjes nauwlijks stroom verbruiken.

Ik denk dat ik het er maar op waag dan :P, als we iets ruiken weten waar we fout zitten :P
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Succes, gaat wel lukken denk ik. Het staat natuurlijk gewoon in de specs wat voor verschil spanning ze aan kunnen. Wel een koelplaatje gebruiken.

En pas op niet allebei tegen hetzelfde koelplaatje schroeven zonder isolatie! Anders ga je ze zeker ruiken :-)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

om fftjes te kicken :)

meet-ampje is onderweg.
Maar ik ga denk ik voor een "niet-zelfbouw pre-amp, aangezien die voor 30 euro al te vinden zijn

ik zit te twijfelen tussen

http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG

en

http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG

Die MIC100 kan ik voor ongeveer 10 euro minder regelen en is lekker compact.
Heeft de MIC100 nog belanrijke na (of voor) delen tov de UB802 ?

Ik heb nu zelf een weekje een phonic pre-amp geprobeerd van mijn vriendin, werkt best goed, ik had alleen het idee dat hij na een tijdje vreselijk begon te vervormen (Als hij warm werd ?)

Al die vele optie van een Ub heb ik opzich niet nodig (ik neem er wel ook mijn gitaar mee op).

En moet die buis "vaak" vervangen worden ?
Plaats reactie