Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Dag Audiofreak, dankjewel voor je complimenten hoor!

Mocht het aan de orde zijn straks moet je me maar een PB sturen over die ringen, wie weet wat ik kan doen voor je..

Ondertussen heb ik relatief weinig gedaan vanwege het warme weer. Tja, Hollanders moeten altijd wat te zeuren hebben natuurlijk, en zo is het te koud, en zo is het te warm.. Maar vooruit.

Ik ben bezig geweest om de bovenkant van de baffle ook zijn bolling mee te geven, en dat is naar mijn zin eigenlijk minder goed gelukt dan met de kast zelf. Ik was in eerste instantie bezig geweest met de bandschuurmachine, en dat had ik beter niet kunnen doen. Nu is de bovenkant ook in langsrichting wat afgebold, en dat had eigenlijk mooi recht moeten wezen. Daarnaast zit er in de bolling op de kast nu een gesleten plekje, en dat moeten we dus weer bijplamuren..

Komt wel weer goed, maar ik heb er weer een extra karweitje erbij :)
Ik heb me voorgenomen om de speakerkast nu in grote onderdelen klaar te maken, en als de tijd daar is dat ze gelakt en gefineerd kunnen worden ga ik op m'n gemakje alles mooi afwerken. Dan heb je die precisie ook wat meer in je vingers dan het 'ruwe' zaag en timmerwerk zeg maar.
DSCN1676.jpg
DSCN1677.jpg
Volgende karweitje wordt denk ik het voetje waar de kegel op komt te rusten...
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper Joppe Geers

Weer even een tussenstand..

Ik heb me de afgelopen week maar eens gestort op het voetje van de kegel. Eigenlijk had ik geen idee hoe dat ik het zou aanpakken, en besloot maar gewoon ergens te beginnen. Kijken maar hoe het uitpakt.

Ik heb eerst 2 stukken MDF gepakt van 22 mm en die tegen elkaar aan geplakt. Zodoende kreeg ik een lang blok MDF van 44 mm dik waarop ik ben gaan aftekenen. De vorm heb ik in zij- voor- en bovenaanzicht op het blok getekend.
DSCN1679.JPG
DSCN1680.JPG
DSCN1681.JPG
Vervolgens ben ik stapje voor stapje alle grote delen los gaan zagen tot de ruwe vorm over bleef.
DSCN1682.JPG
DSCN1683.JPG
DSCN1685.JPG
Toen dat klaar was heb ik eerst maar eens gekeken tot in hoeverre het nog naar mijn zin was, en de conclusie getrokken dat er nog wel het nodige aan gekneed en geschaafd moest worden :)

Maar goed. Vervolgens eerst met de ruwe vijl de ronde vormen erin gebracht, toen de fijne vijl en tot slot het schuurblokje, zodat er voor de eerste keer een werkstukje ter beoordeling over bleef.
DSCN1689.JPG
DSCN1692.JPG
Je ziet zelf al denk ik dat er nog geen mooie egale lijn in het voetje te ontdekken valt: ikzelf ben er in ieder geval nog niet tevreden mee, het moet beter. Bij het opstaande stukje aan de zijkanten moet het nog iets lager, en hier en daar heb ik het idee dat ik juist weer iets moet aanvullen.
Voor het idee alvast de kegel er maar eens opgelegd, en voila:
DSCN1694.JPG
DSCN1695.JPG
Nogmaals, het lijkt al best aardig, maar als de speaker eenmaal klaar is moet het niet zo zijn dat er nog dingen aan zijn waar je je aan blijft ergeren, dan heb je geen plezier van het project. En zo'n voetje is nou precies zo'n onderdeel wat dat aardig dwars kan zitten als het niet goed is.. We gaan vol goede moed verder!
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Jasper Joppe Geers schreef:
Nogmaals, het lijkt al fantastisch, en valt weinig te verbeteren
8) =P~
FrankG

Bericht door FrankG »

Al dat handwerk is inderdaad niet simpel , maar geduld en je komt er wel :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

nogmaals mijn complimenten. Dit wordt een erg mooie speaker!
Het is moeilijk zo tegen het einde je geduld te bewaren en de boel niet af te raffelen. Volgens mij gaat dat bij jou echter helemaal goed komen! Succes nog.
sietse

Bericht door sietse »

Voetje mag blijven.. =D>
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Gewoonweg prachtig!
rho

Bericht door rho »

Ik denk dat die tweetermontage, zo op dat voetje, nog mooier uit komt eens de tweeter er daadwerkelijk in zit. Lijkt me dus zeker geslaagd!
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

In een woord: vakwerk!

Ik vind het erg knap dat je dit gewoon uit een stuk MDF maakt, en ook nog eens zo symetrisch. Tuurlijk, er moet nog wat mee gebeuren, maar dit is al echt heel erg goed zeg :shock:
SARK

Bericht door SARK »

Dat gaat schitterend worden :!:

Niet verkeerd opvatten hoor (is als compliment bedoeld), maar ik moest bij het zien van de tweetersteun toch meteen aan een van de ST Enterprises denken :-k
st4zn.jpg
Engage :!:
Laatst gewijzigd door SARK op wo 09 dec 2009, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

GEWELDIG!!!
vigier

Bericht door vigier »

Pffew.... beautiful, absoluut! Nu hopen dat de afwerking straks net zo strak wordt als het werk dat je tot nu toe hebt gedaan....

Groeten, Joris
Jasper Joppe Geers

Haha.. het heeft er iets van weg ja, maar eerlijk gezegd kwam de inspiratie voor dat voetje uit de zeilwereld vandaan.. Zeker als je het volgende onderdeeltje bekijkt wat er nog bij komt, maar daar kom ik straks op.

Ik ben vandaag met frisse tegenzin weer mijn schuurtje in gedoken, en gekeken wat ik nou precies aan het voetje moets doen. Gisteravond had ik er eigenlijk een beetje de p in omdat het eens een keertje niet wilde lukken zoals ik wilde. Daarom ben ik op een gegeven moment maar een bak koffie gaan zetten en heb ik op mijn gemak dat ding eens bestudeerd.

Vanochtend wist ik dus een stuk beter waar ik precies iets weg moest halen om het meer symmetrisch te krijgen. En dit is hem nu:
DSCN1701.jpg
DSCN1704.jpg
DSCN1705.jpg
Het is af en toe lastig te fotograferen van dichtbij, zeker als je dat tussendoor moet doen en je handen zo stil mogelijk moet houden ;)

Maar goed. Voorlopig is dat voetje wel gereed, ik zit alleen nog te kijken of ik hem als mal zal gebruiken zodat ik er 2 identieke exmplaren van kan gieten, of dat ik de volgende ook zo zal maken...

Zoals gezegd komt er nog een onderdeeltje bij, en niet alleen voor de sier.
Wat is het geval: de kegel komt uiteindelijk op het voetje te liggen met daartussen een gelring. Die gelring moet ik nog maken, maar om een idee te krijgen moet je maar eens kijken bij het dipool project van Jeroen D.
viewtopic.php?t=1742&postdays=0&postorder=asc&start=195

Als je het voetje bekijkt en je ziet het oppervlak waar die kegel op zou moeten rusten dan is dat vlak behoorlijk klein. De bedoeling is dus om dat vlak -eigenlijk is het meer een gootje- te vergroten zodat daar strakjes een mooi gelringetje in kan komen liggen, en in het midden een gat groot genoeg om de bekabeling door te voeren.

Ik begin met een PVC buis en die zaag ik door de helft:
DSCN1706.jpg
Vervolgens tekenen we het e.e.a. af:
DSCN1709.jpg
En dit geeft je een beetje een idee:
DSCN1713.jpg
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 16:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

gewoonweg schitterend :D
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik dacht al dat je het uit de scheepswereld had!

Een kikker die op z'n kop staat! :wink: (Ik heb gewerkt in een scheepswinkel)

Complimenten!

mvg,

Montana
audiofreak
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Beste Jasper,

Soms wordt ik weleens HEEL STIL ........

Zoals nu ................

dus bij het zien van een stukje houtbewerkings vakmanschap.

Met een groet,
8)
audiofreak
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Jasper Joppe Geers schreef:
Dag Audiofreak, dankjewel voor je complimenten hoor!

Mocht het aan de orde zijn straks moet je me maar een PB sturen over die ringen, wie weet wat ik kan doen voor je..

Tegen de tijd dat ik zover ben geef ik je een pb-tje.
Alvast dank,he

8)
Jasper Joppe Geers

Goed. Dat voetje en dat stukje PVC komt later wel. Ik merk duidelijk dat je dan aan het fijnere gepruts toekomt, en dat moet ik toch nog wat beter in de vingers zien te krijgen..

Daarom maar eens een begin gemaakt met de voet! Althans, het aftekenen dan. Ik heb op de Mac eerst eens een nieuwe tekening gemaakt, gebaseerd op de uiteindelijke maten van de speakerkast. In de loop der tijd heb ik die maten hier en daar aan moeten passen, en dientengevolge heb ik dus een paar dingen opnieuw moeten doen.

Eerst het idee:
Voet.jpg
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.. Op de tekening zie je drie poten die de voet ingaan. Nu is het de bedoeling dat er straks op de bodem van de voet aan de binnenkant 3 Soundcare spikes geplaatst zitten waar die poten op rusten. Daar zit dus de belangrijkste ontkoppeling van de speaker met de vloer.

Die drie poten zijn hol van binnen (gat van 25 mm diameter) en daar komt de bekabeling strakjes door te lopen. In verband hiermee zijn we nu oook aan het bekijken of we de woofers voor het laag in serie gaan zetten of niet. Aan de ene kant zou het misschien handig zijn om voor het laag maar 1 kabel te gebruiken waarmee je naar boven moet. Als het geluidstechnisch straks de voorkeur heeft om iedere driver zijn kabel te geven vanaf de PCB, dan moet dat maar. We zien wel.

Verder zie je aan de rechterzijde een zwart blokje zitten waar de terminals op bevestigd zijn. Dit wordt ook anders: dat zwarte blokje wordt een kapje wat over de terminals heen valt zodat ze niet in het zicht zitten. Is wel weer wat meer werk, maar ter afwerking vind ik het wel een hele verbetering voor de speaker.

Genoeg gekletst: aan de slag!
DSCN1714.jpg
Eerst heb ik de voet onderverdeeld in 5 plakken van 22 mm MDF. Daar heb ik mallen van getekend en die uitgeprint. Vervolgens heb ik die mallen uitgesneden, en op de platen MDF gelegd en verder afgetekend:
DSCN1715.jpg
Even van linksboven naar rechtsonder: linksboven is de mal voor het deksel wat tegen de onderkant wordt geschroefd. Op dit deksel wordt strakjes ook de printplaat met filter gemaakt, en met deksel en al dus de voet in geplaatst. rechtsboven ligt de mal voor de onderste laag waar dat deksel dan in komt. Je ziet dus dat de ruimte waar de printplaat komt vrij is, en de plaats waar die terminals komen dicht. Dat ziet er dan zo uit op de plaat:
DSCN1717.jpg
Dan de mal linksonder, die heb ik drie keer per speaker gebruikt om de wand mee op te bouwen. In totaal heb ik dan binnenin een hoogte van 76 of 80 mm, afhankelijk van de dikte van de dekselplaat.

rechtsonder de mal voor de bovenkant. Daar moet ik straks een schuine rand aan maken, ook dat wordt weer een secuur werkje vrees ik.. :|

Maar goed. Op uitzondering van het deksel heb ik alle wanddelen en de bovenzijdes nu afgetekend, en kan ik de aankomende dagen op het gemakje gaan zagen..

Eigenlijk wilde ik wachten tot Nederland weer zou moeten voetballen en die gelegenheid aangrijpen om lekker in het schuurtje flink lawaai te gaan maken! :twisted: Maar aangezien ik daar niet sadistisch genoeg voor ben en het weer nu even mee heb kan ik maar beter mijn goede tijd gebruiken en het heilig boontje uithangen.. Halelujaaaaa!! [-o< O:)
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik ben echt benieuwd hoe dat "pootje" eruit komt te zien 8)
Jasper Joppe Geers

Heej even een vraag tussendoor:

De zak in mijn stofzuiger is kapotgeklapt, en het duurt nog wel een paar dagen voordat ik nieuwe binnenkrijg.

Weet iemand van jullie of er andere zakken zijn te krijgen van een B-merk of zo? Of dat ik kan zuigen zonder zak erin?

Ik heb de DeWalt D27901 voor degene die hier dus iets over kunnen zeggen..

Alvast bedankt!
dre

Bericht door dre »

je kan die zak toch plakken met tape? :wink:
Jasper Joppe Geers

Nope. die heb ik al weggelazerd...
Jasper Joppe Geers

Zo, daar zijn we weer!!!

Ik ben ondertussen eindelijk voorzien van een nieuwe set stofzakken, en mijn schuurtje zag er uiteindelijk zo uit:
DSCN1718.JPG
DSCN1719.JPG
Het was dus een puinhoop dat wil je echt niet weten.. Ik ben dus flink aan het zagen en schuren geweest, en dat heeft dus nogal wat stof doen opwaaien.. Ik ben uiteindelijk met 2 dingen tegelijk bezig geweest: de laatste laag buigMDF om de kast heen, en het zagen van de voet..

Eerst maar eens die lagen buig MDF:
DSCN1720.JPG
Ik heb ze eerst allemaal mooi op maat gezaagd, en met tegelkruisjes op de juiste afstand van elkaar vast gelijmd. Vervolgens allemaal met spanbanden vastgezet, en de kast zo weer een nachtje laten staan..

De volgende ochtend ontdekte ik iets wat ik eigenlijk had kunnen voorzien:
De stroken had ik gelijk met de achterzijde van de baffle aangetrokken zodat ze voor het zicht mooi aansloten. Toen de spanbanden eraf gingen zag het er dus zo uit:
DSCN1721.JPG
terwijl dit de bedoeling was:
DSCN1722.JPG
Ik heb toen vervolgens weer een goedje aangemaakt van MDF stof en houtlijm, en er dat als vulmiddel nog tussen de kast en de uiteinden van de stroken gestopt, en vervolgens de spanbanden er weer omheen gezet..

De volgende dag er weer af gehaald, en toen was het prima in orde.

Ik ben direct verder gegaan met het zagen van de onderdelen voor de voet. Deze ben ik meteen weer in tweevoud aan het maken, aangezien die makkelijk bij me op de werkkamer kunnen blijven liggen en ik weer meer plaats heb in het schuurtje..

Alle platen MDF heb ik daarna op elkaar gelijmd, en met de bandschuurmachine de rand gemodelleerd..

Zo zien ze er nu uit:
DSCN1726.jpg
Nu vond ik de rechtervoet met 5 platen MDF in totaal aan hoogte iets te dik. Puur op het zicht beoordelend heb ik besloten om er een plaat tussen uit te halen, en de hoogte terug te brengen naar 4 platen totaal. Dit betekend wel dat ik aan de binnenzijde maar een bepaalde hoogte heb voor filteronderdelen, en ik meen dat het proeffilter zoals door Edo ontworpen een flinke spoel kende voor het laag..

Maar goed. Dat probleem verder daar gelaten, dit is wat ik nu in ieder geval heb staan binnen:
DSCN1727.jpg
Plus de 'koppakking' die ik in de tussentijd ook schoon heb gemaakt, en mooi met vaseline heb ingesmeerd:
DSCN1728.jpg
Op elkaar gestapeld ziet het er nu zo uit:
DSCN1729.jpg
DSCN1730.jpg
Vandaag ben ik bezig geweest om het kapje aan de achterzijde verder af te werken, maar die foto's ga ik morgen op het gemakje maken..
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:shock: :shock: :shock:

Erg mooi!!!

Wowly
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

een schitterende kast die je hier neer zet

=D> =D> =D>