LM3886 Amplifier Kit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Uit de specs van de LM blijkt dat hij 68W kan leveren aan 4 Ohm.. Wat de betreffende speakers ook zijn, als ik het goed gelezen heb.
Gemiddeld zul je nooit 68W draaien of je moet het heerlijk vinden om naar een constante toon te luisteren op vol vermogen... Lijkt me sterk..
Het rendement van de versterker zal wel op zo'n 80-85% liggen denk ik..
Dan kom je met die 80VA prima uit... Die trafo kan ook kortstondig veel meer leveren dan die 80VA.. Dus ik verwacht echt niet dat dat ding erg warm zal lopen.. Gewoon die 80VA gebruiken dus...

Kees
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Een rendement van 80% voor een klasse AB lijkt me sterk. Een trafo kan inderdaad wel even een stukje meer power leveren dan zijn nominale waarde, dus je hebt zowieso al wat reserve.

Voor normaal gebruik lijkt me 80VA per kanaal wel OK. Als je echt een stevige voeding wil is 120VA per kanaal wel aan te raden. Maar voor dit project lijkt het me niet noodzakelijk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zie in de datasheet dat het bulletje zo'n 4-5 W verstookt in rust.. max 85mA bij +/-28V + nog wat andere verliezen kom je misschien aan 70%, Maar heel veel minder zal het niet zijn, gok ik.. Hij wordt ook niet van een al te groot koellichaam voorzien in de voorbeelden..
Bij dimensioneren van de voeding kun je maar beter te laag zitten met je rendement ? Het rendement staat overigens niet vermeld..

Kees
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rendement zal wel meevallen, ding wordt nauwelijks lauw bij mij. Alhoewel ik wel een redelijk koellichaam heb (en 8 Ohm speakers...).

Het is wel erg belangrijk wat de impedantie van je speakers is.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Rendement valt helemaal niet mee. Bij 30 watt is het rendement slechter dan 50%, zowel bij 4 als bij 8 ohm. Dit is niet zo gek voor klasse AB versterkers. In principe niets aan de hand maar onderschat de koeling ook niet en houd hier rekening mee met de selectie van de grote van de trafo.

Trouwens ook bij luid spelen verbruik je niet zo veel vermogen op huiskamer niveau. Die van mij word niet erg warm (LM3875), ook als je eens wat herrie maakt

22Volt trafo geeft m.i. iets van 31 Volt DC en geen 34.

Die 31 Volt lijkt me een mooie middenweg, je hebt dan wat meer power ter beschikking. Will je de grote van de heatsinks beperken, ga dan liever iets lager in voltage. De heatsinks worden sowieso niet zo groot hoor. Mijn heatsink heeft niet eens koelribben alhoewel de kast wel functioneert als koeloppervlak.

Bij 30V DC en 4 ohm last is de maximum power dissipation ongeveer 48 Watt bij een output power van 40 watt. Maximum output circa 80 watt (theoretisch)
Bij 25V DC en 4 ohm last is de maximum power dissipation ongeveer 32 Watt bij een output power van 30 watt. Maximum output circa 56 watt (theoretisch) (vreemd genoeg bij 28W power dissipation)

Is het budget krap en will je perse dual mono neem dan de lage voltage 25V DC en de 80VA trafo. Je kunt dan ongeveer 50W bereiken. Met een 31V DC is de power disipation groter en moet je eerder naar een 120VA trafo, met meer vermogen uiteraard al betwijfel ik of je die 80W kan halen (lijkt me erg veel voor zo'n chipie)

Je kunt dit ook gewoon terug vinden in de datasheet.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

OK, mijn conclusie is het volgende:

Ik ga nu twee van deze transformatoren bestellen:

F38015 - Ringkerntrafo 2 x 22V 1,81A 80VA

Afbeelding

Bedankt!

En oh wee als het niet goed is jongens... :twisted:
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

uhm,

Je neemt het hoge voltage (grotere powerdissipatie) en de kleine 80VA trafo.

Is het uit het voorgaande verhaal duidelijk geworden dat je dan minder vermogen hebt op 4ohm als met het lagere voltage?.

Gezien de grotere powerdissipatie krijg je met de keuze hierboven circa 35Watt uitgangsvermogen (en 45W aan warmte is samen 80Watt)

Als je voor de 80VA trafo gaat kun je voor 4ohm luidsprekers beter de 18Volt AC (is ongeveer 25Volt DC) trafo nemen. Dit levert je ongeveer 50Watt uitgangsvermogen en 30Watt aan warmte. (samen ook 80W)

Bovendien kun je met de trafo met de lagere spanning wat meer stroom leveren.

Bovenstaande zijn uiteraard geen nauwkeurige berekeningen, ik ga voorbij aan trafo verliezen etc. maar het werkt natuurlijk wel ongeveer zo.

Tenzij ik niet begrepen heb wat je wilt bereiken lijk je hierboven de meest ongunstige keuze te hebben gemaakt. Bij 80VA trafo (en 4 ohm luidspreker) kun je dus beter de 18 Volt AC nemen.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Shit, dacht ik het net allemaal te begrijpen...ben blij dat ik de bestelling nog niet heb geplaatst...

120VA en 22V of 80VA en 18V dus?

Indoubt, als jij nu alles gelezen hebt, welke trafo zou jij dan kopen? Ongeacht de kosten.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Aangenomen:
- dat je happy bent met met je luidsprekers en de 4 ohm dus voorlopig blijft
- Je welliswaar het beste per€ wilt maar het budget beperkt wil houden omdat er uiteindelijk een UCD op de to do lijst staat
- je niet heel veel vermogen nodig hebt om op je normale luisterniveau te spelen.

dan zou ik voor twee maal 80VA gaan met de lage spanning(18V)

Het verschil is overigens 4,3€ per trafo dus ook geen halszaak.

Ik draai zelf met een enkele 330Va
Afbeelding


En nog een kleintje met een enkele 120VA
Afbeelding

Ik heb er ook wel eens een gemaakt met dual mono maar daar heb ik geen foto meer van. Bij mij overigens allemaal LM3875, mijn luidsprekers zijn 8 ohm en in de jaren dat deze zijn aangeschaft kon je eenvoudiger aan LM3875 komen. Vanwege de 8 ohm luidsprekers gebruik ik 25V AC (35V DC)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Op gevaar af weer open deuren in te trappen:

Finlux, als je toch van plan bent om UcD aan te schaffen, en dit dus een tijdelijke oplossing is, waarom dan niet iets geprobeerd met die Marantz die je nog hebt liggen?

Ik maak een leuke deal met je: ik bied aan om daarvan een goede eindtrap te bouwen, mits jij een kast erbij kunt aanleveren.
Maken we er een mooie fotoreportage van voor ZBA.
Nog een optie is dat ik hem electronisch voor je klaarmaak, mag je zelf het constructiewerk doen :lol:

Of bouw je het liever toch helemaal zelf?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Slapen jullie nu nog niet? Jongens naar bed! :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

indoubt schreef:
Slapen jullie nu nog niet? Jongens naar bed! :)
OK 8)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

KT88 schreef:
Of bouw je het liever toch helemaal zelf?
Eventjes off-topic dan maar... KT88, je mag hem hebben. Ik ben niet van plan om er nog maar iets mee te doen. Ik vond het niet boeiend genoeg. Nogmaals, als je de verzendkosten betaald, mag je hem voor niets hebben.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Goed, de ringkerntransformatoren zijn nu besteld.

Volgende onderwerp waar ik graag e.e.a. over zou willen vragen.

Moet ik een netfilter gaan gebruiken?

Het kost iets meer, maar dat interesseert me niet. Maar is het wel zinvol? Zo ja, welk filter kan ik het beste kopen? Ik zag iets op thel.de en dat zag er wel interessant uit. Ook is er een zelfbouwpakketje van conrad. Tips?

Afbeelding

Afbeelding

NB: Ik wil in ieder geval NIET zo'n ding dat aan een Euro-stekker vastzit.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

thefinlux schreef:
NB: Ik wil in ieder geval NIET zo'n ding dat aan een Euro-stekker vastzit.
En wat is daar de reden van??? Of hebben we het over verschillende dingen? (inbouw Euro- netentree met zekering, schakelaar en netfilter)
Kees
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Heb je een probleem met je net?

Netfilters leveren lang niet altijd een oplossing en als je ze niet nodig hebt om een groter probleem op te lossen ben je misschien beter af zonder.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

En wat is daar de reden van???
Die gecombineerde dingen waar jij het over hebt, kunnen best handig zijn. Maar ik ga pas op het allerlaatste moment de behuizing aanschaffen en ik wil voorkomen dat ik ruimteproblemen krijg. Als ik zoveel mogelijk losse componenten gebruik, kan ik iets meer schuiven en creatief zijn. Zo'n gecombineerd ding is niet heel groot, maar groot genoeg om eventueel voor wat plaatsingsproblemen te zorgen.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar losse componenten.

Ik zie toch vrij vaak dat mensen zo'n filter er bij in proppen. Waarom doen ze dat dan?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

thefinlux schreef:
Zo'n gecombineerd ding is niet heel groot, maar groot genoeg om eventueel voor wat plaatsingsproblemen te zorgen.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar losse componenten.
Ok, duidelijk... Als je maar een weloverwogen standpunt inneemt..
Ik heb, trouwens, wel netsnoeren gemaakt waar het filter in zat, als een dikke bobbel in de kabel dus.. Universeel toepasbaar en dan heb je helemaal geen ruimtegebrek..
Kun je intern eventueel nog een ferritkraal gebruiken om de 50Hz-leidingen. Om het strooiveld van deze draden te verminderen kun je ze netjes twisten.. scheelt ook weer wat brom.

Kees
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Wat effect heeft eigelijk zo een ferrietkern waar de voedingskabel omheen is gewikkeld? Heb er hier ook nog zo eentje liggen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je bedoelt zo'n ding als in dit topic :?:
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Inderdaad, zoiets :wink:

Dit zat op mijn (ex)-laptopvoeding.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Oh ja... zo'n ding (LM3886) moet ook nog gekoeld worden... je staat net op het punt een paar mooie koellichamen weg te geven... of vind je ze te groot?
Kees
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

audiomanics schreef:
... je staat net op het punt een paar mooie koellichamen weg te geven... of vind je ze te groot?
Kees
Ja, ze zijn veel te groot. Daarbij horen ze bij de versterker en die gaat compleet naar een van jullie. Daar horen die koellichamen dan ook gewoon bij.

Het hele netfilter-verhaal is mij nu ook wel duidelijk. Echt zinvol is het niet, maar het kan geen kwaad. Het is voor mij interessant genoeg. En die paar extra euro's maken me ook niet veel uit.

Wel een laatste vraagje: Hoeveel ampere moet dit ding in mijn geval zijn?

Dan zou ik graag naar het volgende onderwerp willen gaan (jaja, de bestellijst wordt steeds groter, mede dankzij jullie hulp!). En misschien wordt dit hele topic wel interessant voor beginnende bouwers.

Zekeringen.

Je ziet wel eens van die euro-ingangen met een zekeringhouder. Vrijwel iedereen past dit ook toe. Zal wel voor de veiligheid zijn, neem ik aan. Maar moet je bij DualMono nou ook TWEE zekeringen hebben? Ik heb het niet over andere zekeringen, ik heb het over de zekeringen die direct na de 230V-ingang komen. Of is eentje genoeg?

Alvast weer bedankt!

Steven
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Twee zekeringen is wel heeeeel erg dual-mono.... ga je ook twee netsnoeren en twee aan/uit-schakelaars gebruiken??
Een is voldoen hoor! Net als een netschakelaar..
De grootte van de zekering: 1AT kan net een beetje krap zijn... minder zou ik er niet in doen.
Als je veel last hebt van tikken op het net (koelkasten, wasmachines etc. ) kan zo'n filter het leven van je speakers nog wel eens redden... Je kunt 'm altijd later nog in- of bijbouwen.. Neem 'm niet te klein... 3A is prima.
Kees
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

audiomanics schreef:
Twee zekeringen is wel heeeeel erg dual-mono.... ga je ook twee netsnoeren en twee aan/uit-schakelaars gebruiken??Kees
Ik kan je heel veel vertellen over psychiatrische problematiek en mentale retardatie, maar op het gebied van elektronica en het bouwen van een versterker ben ik echt zo dom als het achtereind van een varken. Ik vind het alleen zo leuk! :D

Bedankt voor je antwoord. Weet iemand ook hoeveel Ampere mijn netfilter moet/mag zijn?

Bedankt!

Steven

P.S. Ik ben trouwens niet de enige leek...

Afbeelding

EDIT: Ik lees net, dat je, indien je een netfilter wil gebruiken, het apparaat geaard moet aansluiten. In mijn woonkamer bevindt zich echter nergens een stopcontact met aarding! Heeft dus helemaal geen zin???

Deze is trouwens wel leuk:

Afbeelding
Plaats reactie