LM3886 Amplifier Kit
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Uit de specs van de LM blijkt dat hij 68W kan leveren aan 4 Ohm.. Wat de betreffende speakers ook zijn, als ik het goed gelezen heb.
Gemiddeld zul je nooit 68W draaien of je moet het heerlijk vinden om naar een constante toon te luisteren op vol vermogen... Lijkt me sterk..
Het rendement van de versterker zal wel op zo'n 80-85% liggen denk ik..
Dan kom je met die 80VA prima uit... Die trafo kan ook kortstondig veel meer leveren dan die 80VA.. Dus ik verwacht echt niet dat dat ding erg warm zal lopen.. Gewoon die 80VA gebruiken dus...
Kees
Gemiddeld zul je nooit 68W draaien of je moet het heerlijk vinden om naar een constante toon te luisteren op vol vermogen... Lijkt me sterk..
Het rendement van de versterker zal wel op zo'n 80-85% liggen denk ik..
Dan kom je met die 80VA prima uit... Die trafo kan ook kortstondig veel meer leveren dan die 80VA.. Dus ik verwacht echt niet dat dat ding erg warm zal lopen.. Gewoon die 80VA gebruiken dus...
Kees
Een rendement van 80% voor een klasse AB lijkt me sterk. Een trafo kan inderdaad wel even een stukje meer power leveren dan zijn nominale waarde, dus je hebt zowieso al wat reserve.
Voor normaal gebruik lijkt me 80VA per kanaal wel OK. Als je echt een stevige voeding wil is 120VA per kanaal wel aan te raden. Maar voor dit project lijkt het me niet noodzakelijk.
Voor normaal gebruik lijkt me 80VA per kanaal wel OK. Als je echt een stevige voeding wil is 120VA per kanaal wel aan te raden. Maar voor dit project lijkt het me niet noodzakelijk.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik zie in de datasheet dat het bulletje zo'n 4-5 W verstookt in rust.. max 85mA bij +/-28V + nog wat andere verliezen kom je misschien aan 70%, Maar heel veel minder zal het niet zijn, gok ik.. Hij wordt ook niet van een al te groot koellichaam voorzien in de voorbeelden..
Bij dimensioneren van de voeding kun je maar beter te laag zitten met je rendement ? Het rendement staat overigens niet vermeld..
Kees
Bij dimensioneren van de voeding kun je maar beter te laag zitten met je rendement ? Het rendement staat overigens niet vermeld..
Kees
Rendement valt helemaal niet mee. Bij 30 watt is het rendement slechter dan 50%, zowel bij 4 als bij 8 ohm. Dit is niet zo gek voor klasse AB versterkers. In principe niets aan de hand maar onderschat de koeling ook niet en houd hier rekening mee met de selectie van de grote van de trafo.
Trouwens ook bij luid spelen verbruik je niet zo veel vermogen op huiskamer niveau. Die van mij word niet erg warm (LM3875), ook als je eens wat herrie maakt
22Volt trafo geeft m.i. iets van 31 Volt DC en geen 34.
Die 31 Volt lijkt me een mooie middenweg, je hebt dan wat meer power ter beschikking. Will je de grote van de heatsinks beperken, ga dan liever iets lager in voltage. De heatsinks worden sowieso niet zo groot hoor. Mijn heatsink heeft niet eens koelribben alhoewel de kast wel functioneert als koeloppervlak.
Bij 30V DC en 4 ohm last is de maximum power dissipation ongeveer 48 Watt bij een output power van 40 watt. Maximum output circa 80 watt (theoretisch)
Bij 25V DC en 4 ohm last is de maximum power dissipation ongeveer 32 Watt bij een output power van 30 watt. Maximum output circa 56 watt (theoretisch) (vreemd genoeg bij 28W power dissipation)
Is het budget krap en will je perse dual mono neem dan de lage voltage 25V DC en de 80VA trafo. Je kunt dan ongeveer 50W bereiken. Met een 31V DC is de power disipation groter en moet je eerder naar een 120VA trafo, met meer vermogen uiteraard al betwijfel ik of je die 80W kan halen (lijkt me erg veel voor zo'n chipie)
Je kunt dit ook gewoon terug vinden in de datasheet.
Trouwens ook bij luid spelen verbruik je niet zo veel vermogen op huiskamer niveau. Die van mij word niet erg warm (LM3875), ook als je eens wat herrie maakt
22Volt trafo geeft m.i. iets van 31 Volt DC en geen 34.
Die 31 Volt lijkt me een mooie middenweg, je hebt dan wat meer power ter beschikking. Will je de grote van de heatsinks beperken, ga dan liever iets lager in voltage. De heatsinks worden sowieso niet zo groot hoor. Mijn heatsink heeft niet eens koelribben alhoewel de kast wel functioneert als koeloppervlak.
Bij 30V DC en 4 ohm last is de maximum power dissipation ongeveer 48 Watt bij een output power van 40 watt. Maximum output circa 80 watt (theoretisch)
Bij 25V DC en 4 ohm last is de maximum power dissipation ongeveer 32 Watt bij een output power van 30 watt. Maximum output circa 56 watt (theoretisch) (vreemd genoeg bij 28W power dissipation)
Is het budget krap en will je perse dual mono neem dan de lage voltage 25V DC en de 80VA trafo. Je kunt dan ongeveer 50W bereiken. Met een 31V DC is de power disipation groter en moet je eerder naar een 120VA trafo, met meer vermogen uiteraard al betwijfel ik of je die 80W kan halen (lijkt me erg veel voor zo'n chipie)
Je kunt dit ook gewoon terug vinden in de datasheet.
uhm,
Je neemt het hoge voltage (grotere powerdissipatie) en de kleine 80VA trafo.
Is het uit het voorgaande verhaal duidelijk geworden dat je dan minder vermogen hebt op 4ohm als met het lagere voltage?.
Gezien de grotere powerdissipatie krijg je met de keuze hierboven circa 35Watt uitgangsvermogen (en 45W aan warmte is samen 80Watt)
Als je voor de 80VA trafo gaat kun je voor 4ohm luidsprekers beter de 18Volt AC (is ongeveer 25Volt DC) trafo nemen. Dit levert je ongeveer 50Watt uitgangsvermogen en 30Watt aan warmte. (samen ook 80W)
Bovendien kun je met de trafo met de lagere spanning wat meer stroom leveren.
Bovenstaande zijn uiteraard geen nauwkeurige berekeningen, ik ga voorbij aan trafo verliezen etc. maar het werkt natuurlijk wel ongeveer zo.
Tenzij ik niet begrepen heb wat je wilt bereiken lijk je hierboven de meest ongunstige keuze te hebben gemaakt. Bij 80VA trafo (en 4 ohm luidspreker) kun je dus beter de 18 Volt AC nemen.
Je neemt het hoge voltage (grotere powerdissipatie) en de kleine 80VA trafo.
Is het uit het voorgaande verhaal duidelijk geworden dat je dan minder vermogen hebt op 4ohm als met het lagere voltage?.
Gezien de grotere powerdissipatie krijg je met de keuze hierboven circa 35Watt uitgangsvermogen (en 45W aan warmte is samen 80Watt)
Als je voor de 80VA trafo gaat kun je voor 4ohm luidsprekers beter de 18Volt AC (is ongeveer 25Volt DC) trafo nemen. Dit levert je ongeveer 50Watt uitgangsvermogen en 30Watt aan warmte. (samen ook 80W)
Bovendien kun je met de trafo met de lagere spanning wat meer stroom leveren.
Bovenstaande zijn uiteraard geen nauwkeurige berekeningen, ik ga voorbij aan trafo verliezen etc. maar het werkt natuurlijk wel ongeveer zo.
Tenzij ik niet begrepen heb wat je wilt bereiken lijk je hierboven de meest ongunstige keuze te hebben gemaakt. Bij 80VA trafo (en 4 ohm luidspreker) kun je dus beter de 18 Volt AC nemen.
Aangenomen:
- dat je happy bent met met je luidsprekers en de 4 ohm dus voorlopig blijft
- Je welliswaar het beste per€ wilt maar het budget beperkt wil houden omdat er uiteindelijk een UCD op de to do lijst staat
- je niet heel veel vermogen nodig hebt om op je normale luisterniveau te spelen.
dan zou ik voor twee maal 80VA gaan met de lage spanning(18V)
Het verschil is overigens 4,3€ per trafo dus ook geen halszaak.
Ik draai zelf met een enkele 330Va

En nog een kleintje met een enkele 120VA

Ik heb er ook wel eens een gemaakt met dual mono maar daar heb ik geen foto meer van. Bij mij overigens allemaal LM3875, mijn luidsprekers zijn 8 ohm en in de jaren dat deze zijn aangeschaft kon je eenvoudiger aan LM3875 komen. Vanwege de 8 ohm luidsprekers gebruik ik 25V AC (35V DC)
- dat je happy bent met met je luidsprekers en de 4 ohm dus voorlopig blijft
- Je welliswaar het beste per€ wilt maar het budget beperkt wil houden omdat er uiteindelijk een UCD op de to do lijst staat
- je niet heel veel vermogen nodig hebt om op je normale luisterniveau te spelen.
dan zou ik voor twee maal 80VA gaan met de lage spanning(18V)
Het verschil is overigens 4,3€ per trafo dus ook geen halszaak.
Ik draai zelf met een enkele 330Va

En nog een kleintje met een enkele 120VA
Ik heb er ook wel eens een gemaakt met dual mono maar daar heb ik geen foto meer van. Bij mij overigens allemaal LM3875, mijn luidsprekers zijn 8 ohm en in de jaren dat deze zijn aangeschaft kon je eenvoudiger aan LM3875 komen. Vanwege de 8 ohm luidsprekers gebruik ik 25V AC (35V DC)
Op gevaar af weer open deuren in te trappen:
Finlux, als je toch van plan bent om UcD aan te schaffen, en dit dus een tijdelijke oplossing is, waarom dan niet iets geprobeerd met die Marantz die je nog hebt liggen?
Ik maak een leuke deal met je: ik bied aan om daarvan een goede eindtrap te bouwen, mits jij een kast erbij kunt aanleveren.
Maken we er een mooie fotoreportage van voor ZBA.
Nog een optie is dat ik hem electronisch voor je klaarmaak, mag je zelf het constructiewerk doen
Of bouw je het liever toch helemaal zelf?
Finlux, als je toch van plan bent om UcD aan te schaffen, en dit dus een tijdelijke oplossing is, waarom dan niet iets geprobeerd met die Marantz die je nog hebt liggen?
Ik maak een leuke deal met je: ik bied aan om daarvan een goede eindtrap te bouwen, mits jij een kast erbij kunt aanleveren.
Maken we er een mooie fotoreportage van voor ZBA.
Nog een optie is dat ik hem electronisch voor je klaarmaak, mag je zelf het constructiewerk doen
Of bouw je het liever toch helemaal zelf?
Goed, de ringkerntransformatoren zijn nu besteld.
Volgende onderwerp waar ik graag e.e.a. over zou willen vragen.
Moet ik een netfilter gaan gebruiken?
Het kost iets meer, maar dat interesseert me niet. Maar is het wel zinvol? Zo ja, welk filter kan ik het beste kopen? Ik zag iets op thel.de en dat zag er wel interessant uit. Ook is er een zelfbouwpakketje van conrad. Tips?


NB: Ik wil in ieder geval NIET zo'n ding dat aan een Euro-stekker vastzit.
Volgende onderwerp waar ik graag e.e.a. over zou willen vragen.
Moet ik een netfilter gaan gebruiken?
Het kost iets meer, maar dat interesseert me niet. Maar is het wel zinvol? Zo ja, welk filter kan ik het beste kopen? Ik zag iets op thel.de en dat zag er wel interessant uit. Ook is er een zelfbouwpakketje van conrad. Tips?


NB: Ik wil in ieder geval NIET zo'n ding dat aan een Euro-stekker vastzit.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Die gecombineerde dingen waar jij het over hebt, kunnen best handig zijn. Maar ik ga pas op het allerlaatste moment de behuizing aanschaffen en ik wil voorkomen dat ik ruimteproblemen krijg. Als ik zoveel mogelijk losse componenten gebruik, kan ik iets meer schuiven en creatief zijn. Zo'n gecombineerd ding is niet heel groot, maar groot genoeg om eventueel voor wat plaatsingsproblemen te zorgen.En wat is daar de reden van???
Mijn voorkeur gaat dus uit naar losse componenten.
Ik zie toch vrij vaak dat mensen zo'n filter er bij in proppen. Waarom doen ze dat dan?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ok, duidelijk... Als je maar een weloverwogen standpunt inneemt..thefinlux schreef:Zo'n gecombineerd ding is niet heel groot, maar groot genoeg om eventueel voor wat plaatsingsproblemen te zorgen.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar losse componenten.
Ik heb, trouwens, wel netsnoeren gemaakt waar het filter in zat, als een dikke bobbel in de kabel dus.. Universeel toepasbaar en dan heb je helemaal geen ruimtegebrek..
Kun je intern eventueel nog een ferritkraal gebruiken om de 50Hz-leidingen. Om het strooiveld van deze draden te verminderen kun je ze netjes twisten.. scheelt ook weer wat brom.
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ja, ze zijn veel te groot. Daarbij horen ze bij de versterker en die gaat compleet naar een van jullie. Daar horen die koellichamen dan ook gewoon bij.audiomanics schreef:... je staat net op het punt een paar mooie koellichamen weg te geven... of vind je ze te groot?
Kees
Het hele netfilter-verhaal is mij nu ook wel duidelijk. Echt zinvol is het niet, maar het kan geen kwaad. Het is voor mij interessant genoeg. En die paar extra euro's maken me ook niet veel uit.
Wel een laatste vraagje: Hoeveel ampere moet dit ding in mijn geval zijn?
Dan zou ik graag naar het volgende onderwerp willen gaan (jaja, de bestellijst wordt steeds groter, mede dankzij jullie hulp!). En misschien wordt dit hele topic wel interessant voor beginnende bouwers.
Zekeringen.
Je ziet wel eens van die euro-ingangen met een zekeringhouder. Vrijwel iedereen past dit ook toe. Zal wel voor de veiligheid zijn, neem ik aan. Maar moet je bij DualMono nou ook TWEE zekeringen hebben? Ik heb het niet over andere zekeringen, ik heb het over de zekeringen die direct na de 230V-ingang komen. Of is eentje genoeg?
Alvast weer bedankt!
Steven
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Twee zekeringen is wel heeeeel erg dual-mono.... ga je ook twee netsnoeren en twee aan/uit-schakelaars gebruiken??
Een is voldoen hoor! Net als een netschakelaar..
De grootte van de zekering: 1AT kan net een beetje krap zijn... minder zou ik er niet in doen.
Als je veel last hebt van tikken op het net (koelkasten, wasmachines etc. ) kan zo'n filter het leven van je speakers nog wel eens redden... Je kunt 'm altijd later nog in- of bijbouwen.. Neem 'm niet te klein... 3A is prima.
Kees
Een is voldoen hoor! Net als een netschakelaar..
De grootte van de zekering: 1AT kan net een beetje krap zijn... minder zou ik er niet in doen.
Als je veel last hebt van tikken op het net (koelkasten, wasmachines etc. ) kan zo'n filter het leven van je speakers nog wel eens redden... Je kunt 'm altijd later nog in- of bijbouwen.. Neem 'm niet te klein... 3A is prima.
Kees
Ik kan je heel veel vertellen over psychiatrische problematiek en mentale retardatie, maar op het gebied van elektronica en het bouwen van een versterker ben ik echt zo dom als het achtereind van een varken. Ik vind het alleen zo leuk!audiomanics schreef:Twee zekeringen is wel heeeeel erg dual-mono.... ga je ook twee netsnoeren en twee aan/uit-schakelaars gebruiken??Kees
Bedankt voor je antwoord. Weet iemand ook hoeveel Ampere mijn netfilter moet/mag zijn?
Bedankt!
Steven
P.S. Ik ben trouwens niet de enige leek...
EDIT: Ik lees net, dat je, indien je een netfilter wil gebruiken, het apparaat geaard moet aansluiten. In mijn woonkamer bevindt zich echter nergens een stopcontact met aarding! Heeft dus helemaal geen zin???
Deze is trouwens wel leuk:



