Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Bart_M schreef:
Ach ja, als je de spullen en de kinderen toch hebt liggen, dan zou ik hem ook maken. :lol:
whahahaha, voila juist mijn gedacht.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ontwerp 2 staat me beter aan.
Ik zou nog wel de hoek van de mid hoog sectie aanpassen voor het goeie afstraal gedrag te hebben.

Afbeelding
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Je zou alles wellicht alles naar achteren moeten tilten.
Die woofer zou ik anders gewoon aan de zijkant zetten. Desnoods de basreflexpoort aan de andere kant.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Bart_M schreef:
Je zou alles wellicht alles naar achteren moeten tilten.
Die woofer zou ik anders gewoon aan de zijkant zetten. Desnoods de basreflexpoort aan de andere kant.
Dat zou inderdaad ook nog kunnen , die woofer aan de zijkant.

Maar dan kom ik waarschijnlijk in de problemen met straling tegen de apparatuur. Deze staat links en rechts van de center.

Ik dacht de fronts van de units zelf in een hoek te zetten voor de goede afstraling
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

En gewoon downfiring sub? Dus naar beneden laten richten? Dit lijkt een beetje op de Bose 60** nogwat ontwerpen met die woofer zo schreef omhoog! :D
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Montana schreef:
En gewoon downfiring sub? Dus naar beneden laten richten? Dit lijkt een beetje op de Bose 60** nogwat ontwerpen met die woofer zo schreef omhoog! :D
Is ook een mogelijkhied, ik ban dan wel bang voor het karakter van de sub zelf, misschien dat je dan verschil gaat horen met de andere 4 subs.
eventueel naar achter? , maar volgens mij is dat om problemen vragen?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

En wat als je de woofer naar achteren richt? Hoever komt de center van de wand te staan? Als daar redelijk wat plaats tussen is zou je dat nog kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

rho schreef:
En wat als je de woofer naar achteren richt? Hoever komt de center van de wand te staan? Als daar redelijk wat plaats tussen is zou je dat nog kunnen overwegen.
meter van de muur
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dat zou nog kunnen meevallen dan, denk ik.
Bouw eens een testkastje en zet die eens een meter van de muur. Draai het ding een rond z'n as en luister elke keer eens naar de prestaties. Als er niet veel te merken valt is het best te doen lijkt me.
Bij Down-firing zit de sub veel dichter bij een wand.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Is inderdaad te proberen.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi Frank,

je bent nog steeds fantastisch bezig zie ik :-) machtige kasten ondertussen

Ik (van mijn kant) zou jou ontwerp voor de center aanhouden. Ik zie geen graten i.v.m. de schuin-upfiring woof, althans, ik zie geen echte akoestische reden om hem down- of backfiring te maken.

Bart
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

tnx,

Ik denk dat ik in de ruimte zelf een paar testkast ga maken en eens ga luisteren naar deze opstellingen.
Persoonlijk denk ik dat ik er niet ver naast zal zitten.
Misschien hier en daar nog een estetische toutch.
In ieder geval een center die de andere waardig is
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik vind dat laatste ontwerp eigenlijk gewoon lelijk, sorry dat ik het zo bot zeg.

Heb je er niet heel veel belang bij om minimaal vanaf 250 hz op dezelfde hoogte te hebben als van de 4 zuilen, en anders beter gewoon niet?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Paul zeggen zoals je dat vindt :D
Persoonlijk vink ik het ook niet zo mooi.

Probleem is dat deze onder het doek moet komen.
Een andere optie is microperf doek en er een volledige grand utopia als center bijzetten.
Zonder center is natuurlijk het mooist, maar of het beter is?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Dan zou ik voor een microperf scherm gaan.
Geen seconde over twijfelen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik vrees dat het inderdaad de beste oplossing is.
Anders moet ik volgens mij teveel compromissen sluiten.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Die 15 inch woofer tegen je scherm aan laten blazen wil je niet! Dat wappert lekker mee dan.. Jm lab heeft een downfiringsubwoofer met deze woofer.

Kan je dan niet beter de 15 inch sub naast de gestapelde 11" en mids zetten? Dus dat deze ook de kamer inkijkt.. Je krijgt dan een bredere center, maar wel zodat de 11"onder je mids staat!
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

De woofer zit toch onderin? Die blaast niet tegen het scherm.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

ook nog een goed idee.

oplossing is denk ik een paar testkasten in spaanplat maken.
Dan hebben we weer wat te doen :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bart_M schreef:
De woofer zit toch onderin? Die blaast niet tegen het scherm.
De 11"woofer gaat al vanaf 50 hz dus die staat zeker niet stil :lol:

Wel een uitdaging om een passend ontwerp te maken zo!
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Bart_M schreef:
De woofer zit toch onderin? Die blaast niet tegen het scherm.
In het ontwerp op de tekening komt hij juist achter het scherm op zo een 40 cm ervanaf
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

de 11 inch staat onder het scherm
de 15 inch erachter
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik weet niet of de fronts en center allemaal op 1 lijn komen te staan? Of staat de center wat naar achteren?

Als er zo'n 50 cm tussen de woofer en het scherm is, zal het niet zo'n probleem zijn. Zeker niet als je een rolscherm neemt wat je kan opspannen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Bart_M schreef:
Ik weet niet of de fronts en center allemaal op 1 lijn komen te staan? Of staat de center wat naar achteren?

Als er zo'n 50 cm tussen de woofer en het scherm is, zal het niet zo'n probleem zijn. Zeker niet als je een rolscherm neemt wat je kan opspannen.
Klopt die staan in een circel
normaal wordt het een stewart elektrisch rolscherm
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Bart_M schreef:
Dan zou ik voor een microperf scherm gaan.
Geen seconde over twijfelen.
Ook zo'n geperforeerd scherm vangt een hoop hoge tonen af, dat zul je in het filter of met een equalizer moeten corrigeren.

Maar het is denk ik wel belangrijk dat middentoner en tweeter op dezelfde hoogte staan als de hoofdluidsprekers, een stem die uit de voeten van de acteur lijkt te komen is in zo'n compromisloos systeem eigenlijk ook geen optie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”