Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Bericht door FrankG »

Ik ben dus bezig met de voorbereidingen van dit project.
Het worden dus 4 staande grand utopia´s en 1 liggende, nog te ontwerpen.
Van de 4 kasten is reeds alles bekend, alles staat op CAD en met het filter gaan we pas echt aan de gang als het in elkaar steekt.

De laagunit zal actief worden aangedreven.

De drivers zijn ondertussen naar mij aan het komen, na lang zoeken en wat tips van forumgenoten, waarvoor dank natuurlijk.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Hier wat fotos


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

zie er heel cool uit
ben benieuwd naar de bouw foto's
zal voor mij weer een leerzaam topic worden
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Je hebt de Focal units kunnen vinden? :shock:
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Wijx schreef:
Je hebt de Focal units kunnen vinden? :shock:
yep zeker en vast, de laatste zijn onderweg.
Niet makelijk maar toch gevonden in deze aantallen

10x 6ws
5x td5
5x 15wx
5x 11wx
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Alles van de audiom serie?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Krunk schreef:
Alles van de audiom serie?
Yep al deze drivers zijn van de audiom serie.
Kost wel wat maar dan heb je ook wat.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Heb je al contact met Rob Dingen? Hij heeft een aantal van dezelfde drivers in gebruik. Hij kan je vast wel op weg helpen met het filter.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

De 6wm

Afbeelding

De 11wx

Afbeelding

de 15WX

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

geen Beryllium tweeter?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Inderdaad Rob heeft een aantal drivers van deze ook in gebruik.

Vanaf moment dat de kasten klaar zijn en de tijd van filtering aanbreekt ga ik beslissen wat ik ga doen.
Ik heb een aantal pistes die ik kan bewandelen daarvoor.
Ik kan ook hulp krijgen van een profesionele studio hier in de buurt van mijn woonplaats.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Wijx schreef:
geen Beryllium tweeter?
Die ben ik op het spoor. Alleen ben ik niet zeker dat ik de goeie heb.
Voorlopig heb ik de TD genomen als oplossing.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

he cool
ik heb de Focal triga gebouwd, en gebruik de tc90tds tweeter, de 10w6411 woofer en ook de audiom 6wm
laag zit in 60 ltr testkast en is echt superstrak, hoog moet je smaak zijn en met mooie warme versterker gaat dat prima
die woofer wordt ik wel een beetje jaloers op
midden is in mijn geval350 hz tot 3000 hz en is zeer gedetailleerd
ik ga nu de kasten van de focal mezzo utopia bouwen
of een franse site staat hier een clone van
filter is van de focal kit 800mkII
ik blijkf je vorderingen zeker volgen als groot jm lab/focal fan
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

hoe groot is je luisterruimte eigelijk, formaat fabriekshal ofzo
heb in de UK een aantal malen de grotere Utopias mogen beluisteren en in een ruimte van 20 x 20 meter wer een zeer realisties geluidsbeeld
neergezet
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

ralf schreef:
he cool
ik heb de Focal triga gebouwd, en gebruik de tc90tds tweeter, de 10w6411 woofer en ook de audiom 6wm
laag zit in 60 ltr testkast en is echt superstrak, hoog moet je smaak zijn en met mooie warme versterker gaat dat prima
die woofer wordt ik wel een beetje jaloers op
midden is in mijn geval350 hz tot 3000 hz en is zeer gedetailleerd
ik ga nu de kasten van de focal mezzo utopia bouwen
of een franse site staat hier een clone van
filter is van de focal kit 800mkII
ik blijkf je vorderingen zeker volgen als groot jm lab/focal fan
Opgelet de tekeningen op die site van equis... zijn niet altijd juist!!

De hoe van de drivers moet je zorgvuldig kiezen en op die tekeningen is hij dus fout.
Met een cad programma komt dat er dus zo uit. normaal moet die 11 graden zijn.
Als je die tekeningen volgt zit je dus op 13.2 graden.
Dan krijg je dus timings verschillen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

ralf schreef:
hoe groot is je luisterruimte eigelijk, formaat fabriekshal ofzo
heb in de UK een aantal malen de grotere Utopias mogen beluisteren en in een ruimte van 20 x 20 meter wer een zeer realisties geluidsbeeld
neergezet
Ik ben een nieuw huis aan het bouwen met een HT kelder erin.
Maten zijn van te voren bepaalt door Thingman.
ongeveer 11bij 6.5 en 2.8 hoog

Deze wordt dan ook volledig akkoustisch bekleed zoals aangegeven door thingman
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

goed om te weten, heb daar inderdaad de tekeningen vandaan
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

ralf schreef:
goed om te weten, heb daar inderdaad de tekeningen vandaan
Als je dus andere driver neemt kan dat veranderen opgelet.
Je moet dus kijken waar de spreekspoel zich bevindt en vandaaruit je hoek bepalen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Een deel van de drivers zijn binnengekomen.

De tweeter in een mooi Focal kistje

Afbeelding
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

nu ook bling bling bij focal :shock:
heel mooi , als klinken zoals ze eruit zien
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

ralf schreef:
nu ook bling bling bij focal :shock:
heel mooi , als klinken zoals ze eruit zien
Dat doen ze ook :mrgreen:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

ralf schreef:
nu ook bling bling bij focal :shock:
heel mooi , als klinken zoals ze eruit zien
Altijd al behoorlijk bling bling geweest bij de duurdere Audiom serie met zwaar verchroomde delen rond de motor enzo
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Stukje bij stukje ga ik het verhaal opbouwen en zo tot de stand van zaken komen.
Dit is de tekening met afmetingen van het gebouw :lol: want zo lijkt het bijna.


Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

De opbouw van het geheel kun je hier ongeveer zien.

Afbeelding

Met uitzondering dat ik het geheel nog zwaarder ga uitvoeren dan het origineel.
Het origineel weeg totaal ongeveer 215 kilogram.
Uitgerekend in mijn model kom ik rond de 350 kilogram uit.
Dit komt doordat ik de hoogconsole volledig sollide gaa uitvoeren, lood ga gebruiken in sandwitch vorm en de frontplaten 50mm dik ga uitvoeren.
De laagkast ga ik de voet en zijkanten vullen met zilverzand, dit voor een zo maximale demping van resonatie maar ook stabiliteit aan het geheel te brengen.
Alle kasten zijn gescheiden van elkaar opgesteld .
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dit is al het eerste 3d ontwerp dat ik heb gemaakt van de hoogconsole en zo gaat hij dan ook uitgevoerd worden.


Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”