Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik ben nu met de matrix in de baskasten bezig.
Vlot goed en zit op planning.

Met de vision gaat het ook goed, wel wat tegenslag met een vergissing, goed dat we het forum hier hebben om ons in de gaten te houden.
Maar het vlot wel.


Ik heb voor mijn Hoogfront ook bouten gebruikt.

kijk maar eens. Die worden later nog mat zwart gemaakt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

M8 bouten die worden vastgezet met een houtmoer die geplakt zit in het HDF. 4cm diep
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik ben ook een hele tijd bezig geweest met wat voor soort schroeven ik zou gebruiken Frank..

Ik wil het namelijk zo proberen te doen dat ik de gaten waar die zware schroeven in zitten later kan gebruiken om daar de dopjes in te klemmen waarmee het frontdoek vastgeklemd zit. Vandaar dat de kop niet al te groot mag zijn, maar toch sterk genoeg om daar de baffle mee aan te trekken. Straks nog maar eens kijken wie een boorstandaard heeft zodat ik de gaten tenminste recht naar beneden kan boren..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

koop een kolomboor :!:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Tuurlijk!

Die dingen kosten niks.. toch??

;)

Leuk je weer eens te zien in mijn topic HJ!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jasper Joppe Geers schreef:
Tuurlijk!
Die dingen kosten niks.. toch??
nix wil ik niet zeggen, maar voor 60 euri heb je een nette hoor, daar ga je toch geen armoe met een boorstandaard voor hebben lijkt me.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ja, maar om nou 60 Euro alleen uit te geven voor die paar gaatjes die ik nu te boren heb... Bovendien heb ik eigenlijk geen plaats voor zo'n ding, en probeer ik eerst ergens anders zo'n standaard te lenen hoor!
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Goed.

Vanavond heb ik eens een bezoekje gebracht aan degene die voor mij de kamers draait voor de middentoners. Ik werd bijzonder blij verrast!

Dit wordt eerlijk gezegd nogal een verhandeling met een zwik foto's dus voor degene die daar niet op zitten te wachten zou ik adviseren om ff een ander topic op te zoeken! ;)

Eerst even naar de tekening:
Tek05.jpg
Het gaat dus om die kamer die je getekend ziet met die bolle achterkant.
Ontwerptechnisch bleek het niet mogelijk om dit in een keer uit MDF te kunnen draaien, dus moesten we het in een aantal stukken opdelen.

Hier zie je de aangepaste tekening aan de muur hangen:
DSCN1529.JPG
De truuk om dit te kunnen maken bleek hem te zitten in het opspannen van het MDF in de draaibank. Door telkens mallen te maken, en het MDF eerst aan de binnenkant en vervolgens aan de buitenkant af te draaien en uit te steken kwamen we uiteindelijk tot het gewenste resultaat:
DSCN1516.JPG
DSCN1518.JPG
Zo hebben we dus alle ringen met een rechte kant kunnen draaien.

Ook de bolle achterkant had natuurlijk een bepaalde werkwijze om op te spannen, en dat hebben we als volgt gedaan:
DSCN1511.JPG
Links zie je dus de mal die gemaakt is met de juiste bolling, en rechts het werkstuk wat er overheen past. Aan de uiteinde klemt ie net mooi genoeg om er in de draaibank wat af te kunnen halen.
DSCN1509.JPG
Hier wordt het gat aan de achterkant erin geboord, daar komt straks bij de montage een rubberen ring tegenaan, en de slotbout erdoorheen. Daarmee trekken we de behuizing dus tegen de wand aan.

Om bij de ringen een bepaalde dikt te kunnen bereiken moesten we dus MDF blokken op elkaar lijmen. Hier kun je dat wat beter zien, en heb je alle ringen voor een behuizing bij elkaar.
DSCN1525.JPG
En op elkaar gestapeld ziet het er dan uit zoals het zou moeten!
DSCN1521.JPG
DSCN1522.JPG
DSCN1523.JPG
Ik zie er geen gat meer in... ;)

Als je op de eerste van de drie foto's kijkt zie je dat de onderste/voorste ring wat groter is. Dat komt vanwege de grootte van de driver. Die moet namelijk die ring volledig luchtdicht af kunnen dekken, en voor het verlijmen met de rest van de ringen moeten daar nog gaten in geboord en de slagmoeren aangebracht worden.

Hieronder de mallen die de draaier geknipt heeft op basis van mijn tekening:
DSCN1527.JPG
DSCN1528.JPG
En de bewaker die alles goed in de gaten houdt!
DSCN1526.JPG
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 0:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Daarnaast is de draaier ook nog met iets anders bezig: Het maken van Sierringen waarmee alle Monacors worden vastgezet. Wanneer ik strakjes lekker met een wijntje zit te genieten, moet het oog ook feestelijk bediend worden nietwaar?

Hieronder zie je de start:
DSCN1531.JPG
De ringen worden gemaakt uit blokjes wortelnoten, en ik heb de eerste resultaten met watertanden en ogen als schoteltjes mogen bewonderen!!
DSCN1520.JPG
DSCN1519.JPG
Overigens is het zo dat het draaiwerk grotendeels op het oog gebeurt. Ik heb wel maten opgegeven, maar zeker met MDF draaien kun je geen nauwkeurigheid in tienden aanhouden. Vandaar dat er met de behuizing heel veel met mallen is gedaan, bij deze ringen kwam er wat vaker de schuifmaat aan te pas, omdat deze dus van wortelnoten worden gemaakt, en dat is een vrij harde houtsoort.

En hier even de opdrachtgever (links) en de vakman (rechts) naast elkaar!
DSCN1534.JPG
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 0:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In een woord: schitterend! 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

=D>
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Prachtig werkstuk.

Welke heb jij geprobeert te draaien? :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jasper,

M'n complimenten, ziet er erg netjes uit!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Wel zonde om die mooie houten colafles in een kast te monteren en er nooit meer wat van terug te zien....
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Het ziet er verschrikkelijk stoer uit zeg! :)

Hoelang duurt het denk je nog totdat de gehele speaker klaar is?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

'T wordt nog wel es wat met die jongen.. :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:shock:
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

=D>
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

FrankG schreef:
Prachtig werkstuk.

Welke heb jij geprobeert te draaien? :D

Geen enkele! We hadden duidelijk afgesproken dat de ander de stukken zou draaien aangezien ik daar dus geen ervaring mee heb. Om dan zomaaar aan een dergelijk ding gezet te worden zie ik niet echt zitten...

Blij toe overigens want ik zou het zelf niet zo gekund hebben!
peter geerts schreef:
Wel zonde om die mooie houten colafles in een kast te monteren en er nooit meer wat van terug te zien....
Dat is nou ook de waarde van een dergelijk forum als dit. Je kunt alles volgen als je wilt, en uiteindelijk heb je zowel het eindresultaat als een goed beeld van wat er allemaal bij komt kijken. Dat geldt uiteraard ook voor het draaiewerk, en daarom dat ik het zo uitgebreid uitleg. Dan doe je pas recht aan de hoeveelheid werk die iemand erin steekt
Interficior schreef:
Hoelang duurt het denk je nog totdat de gehele speaker klaar is?
De bedoeling is nu toch wel dat eind deze zomer beide speakers in ieder geval kast klaar is. Filtertechnisch denk ik dat we nog wel het een en ander uit te vogelen hebben, alhoewel Edo op dit moment zich buigt over de mogelijkheden met deze kast en de drivers zoals ik ze nu heb.
Waarvoor hartelijk dank Edo!
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Pffew.... heb je al eens gedacht aan een dik plexiglas buitenkant voor de zogenoemde colafles? Misschien toch maar een foto'tje op de zijkant van je speaker plakken met een foto van wat er in zit, want het is gewoon zonde om het aan de binnenkant te hebben zonder het te zien!

Groeten & veel succes, 't is echt n mooi project!

Joris
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hahaha.. Ik denk dat het opplakken van een fotootje de speaker niet echt mooier zal maken, maar ik wil hier straks zeker nog een foto verslag van maken.

Ik heb ook al wel eens zitten denken om er een mooie folder over te maken, met alle pluspunten van deze speaker.. Logootje erbij.. grafiekjes, schema's...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jasper,

Je moet wel ontzettend oppassen met de pijp die je gebruikt voor je mid, ik zou hier echt proberen zoveel mogelijk storende resonanties te dempen dmv. muhwolle, of een andere wolsoort, deze resonanties krijg je namelijk onvermijdelijk door 't ontwerp van de behuizing.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Sander,

Dat ga ik ook zeker doen! De binnenkant zal ook niet helemaal glad zijn bijvoorbeeld, die kamer werkt immers niet als een tapered tube..

Ook in de kast zelf denk ik dat ik in ieder geval wat dempingsmateriaal zal moeten aanbrengen. Ik weet alleen nog niet wat precies.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Oh ja,

Om nog even terug te komen op dat logo:
LogoJVP.jpg
Dat beeldmerkje hierboven wil ik strakjes laten uitfrezen op een minifrees,
en wordt vervolgens verwerkt in het frontdoek. Het woordmerk wilde ik laten zeefdrukken op een metaalstickerfolie, en die komt aan de achterkant.

Ik kan daar nu eenmaal invulling aan geven, en het geeft mijn speakers strakjes nog meer cachet nietwaar?
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 0:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”