Goed.
Vanavond heb ik eens een bezoekje gebracht aan degene die voor mij de kamers draait voor de middentoners. Ik werd bijzonder blij verrast!
Dit wordt eerlijk gezegd nogal een verhandeling met een zwik foto's dus voor degene die daar niet op zitten te wachten zou ik adviseren om ff een ander topic op te zoeken!
Eerst even naar de tekening:
Het gaat dus om die kamer die je getekend ziet met die bolle achterkant.
Ontwerptechnisch bleek het niet mogelijk om dit in een keer uit MDF te kunnen draaien, dus moesten we het in een aantal stukken opdelen.
Hier zie je de aangepaste tekening aan de muur hangen:
De truuk om dit te kunnen maken bleek hem te zitten in het opspannen van het MDF in de draaibank. Door telkens mallen te maken, en het MDF eerst aan de binnenkant en vervolgens aan de buitenkant af te draaien en uit te steken kwamen we uiteindelijk tot het gewenste resultaat:
Zo hebben we dus alle ringen met een rechte kant kunnen draaien.
Ook de bolle achterkant had natuurlijk een bepaalde werkwijze om op te spannen, en dat hebben we als volgt gedaan:
Links zie je dus de mal die gemaakt is met de juiste bolling, en rechts het werkstuk wat er overheen past. Aan de uiteinde klemt ie net mooi genoeg om er in de draaibank wat af te kunnen halen.
Hier wordt het gat aan de achterkant erin geboord, daar komt straks bij de montage een rubberen ring tegenaan, en de slotbout erdoorheen. Daarmee trekken we de behuizing dus tegen de wand aan.
Om bij de ringen een bepaalde dikt te kunnen bereiken moesten we dus MDF blokken op elkaar lijmen. Hier kun je dat wat beter zien, en heb je alle ringen voor een behuizing bij elkaar.
En op elkaar gestapeld ziet het er dan uit zoals het zou moeten!
Ik zie er geen gat meer in...
Als je op de eerste van de drie foto's kijkt zie je dat de onderste/voorste ring wat groter is. Dat komt vanwege de grootte van de driver. Die moet namelijk die ring volledig luchtdicht af kunnen dekken, en voor het verlijmen met de rest van de ringen moeten daar nog gaten in geboord en de slagmoeren aangebracht worden.
Hieronder de mallen die de draaier geknipt heeft op basis van mijn tekening:
En de bewaker die alles goed in de gaten houdt!