meetmicrofoon

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hier nog een vergelijk (w.o. de ECM8000)
http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/mea ... hones.html

Het blijft dus een beetje lood om oud ijzer, zeker beneden de 10 KHz ;)

Overigens haalt Panasonic die kapseltjes uit de handel vanwege de verplichting van het loodvrij zijn van producten miv 2006 :cry:

http://www.panasonic.com/industrial/com ... /dc080.pdf

Je moet er dus niet te lang mee wachten ;)
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Dus als ik het goed begrijpis de MCE-2000 dezelfde als die panasonics die in veel microfoons wordt gebruikt.

Nog een vraagje. Ik ga het ding gebruiken met een geluidskaart. Nu lees ik dat er meestal met een XLR uitgang gewerkt wordt. En mijn geluidskaart heeft dat natuurlijk niet.

Kan ik die capsule gebruiken op een versterkertje dat niet met XLR werkt?

Kan ik ergens een calibratietabel vinden voor dat ding?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hier staat een tekening om van XLR (gebalanceerd) naar jack te gaan (ongebalanceed), de middelste tekening.

Afbeelding

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Tenzij je vlak bij de conus wil meten of IN een sub b.v. In een sub meten gaat erg goed, weinig last van de meetrumte, moet je alleen met 12 dB/okt corrigeren.
leg eens uit......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Peter,

XLR connectors zitten standaard aan professionele microfoons, maar worden tegenwoordig ook voor de goedkope semi-prof sector gebruikt.

Voor die Behringer heb je er ook een nodig om hem aan te sluiten, maar om hem op een geluidskaart aan te sluiten moet er nog voeding bij. Dat gaat dus niet zondermeer met de kabels die Edo hierboven postte.

Ga je zo'n los kapseltje gebruiken dan heb je eigenlijk niets met XLR te maken. Je bent dan vrij in wat je eraan soldeert, als er maar zo'n 3,5 mm stereo stekkertje naar je geluidskaart gaat.

Trouwens sommige geluidskaarten hebben een ingebouwde voeding voor elektret kapseltjes. Daar kun je zondermeer zo'n WA60 kapseltje direct aanhangen (die Behringer echter niet).
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Behringer heeft ook leuke mengpaneeltjes in het asortiment welke voorzien zijn van een voeding voor je mic.
Zelf heb ik een MX 602A die ik gebruik als ik met mics in de weer ga. Met de juiste kabels is dit ding aan te sluiten op de computer. En die kabels zijn gewoon te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Tenzij je vlak bij de conus wil meten of IN een sub b.v. In een sub meten gaat erg goed, weinig last van de meetrumte, moet je alleen met 12 dB/okt corrigeren.
leg eens uit......
Hallo Henkjan,

IN een box meet je de absolute druk en niet de geluidsdruk mits de golflengte van het geluid veel groter is dan de afmetingen van de kast. Die druk is min of meer evenredig met de conusverplaatsing. Wat je daar meet loopt dus met 12dB/okt af. Voor een realistische meting moet je dus corrigeren met een filter dat met 12dB/okt oploopt, hetzij in hardware, hetzij in software.

Zoiets werkt alleen in een CB of een BR, met een bandpass o.i.d. gaat het niet. Heb dit met CB laagwegevers gedaan en dat gaf een aardige indruk. Natuurlijk is het niet hetzelfde als de geluidsdruk meten in een dode kamer maar je krijgt toch wel een aardige indruk van de basresponse van de kast zelf.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

btw Peter, mogen we weten waar je mee bezig bent, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Rudy
Momenteel met niks :)
Ik heb een paar MTM speakers gemaakt met Peerless WA10 tweeters en 2 Peerless HDS182 woofers. Ik heb de crossover laten maken door Jos van Speakerscorner.
Maar nu zou ik zelfs wat willen meten. Lijkt me toch leuker.

Ik ben er nog steeds niet uit.
Ofwel koop ik de ECM8000 met een MPA-102 verserkertje. Kost me zo'n 150€.
Ofwel doe ik het met zo'n capsulletje van monacor en een zelfbouwversterkertje. Maar hoe calibreer ik het ding dan? of is dat niet nodig omdat het lineair genoeg is?
Het capsulletje heb ik al. koste bijna niks.

Is er bij zo'n ECM8000 trouwens een calibratiecurve?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

DIY_peter schreef:
Is er bij zo'n ECM8000 trouwens een calibratiecurve?
Nope :cry: Dus wat dat betreft ben je niet beter af dan met een los capsuletje. Maar wat wil je ook voor dat geld ;)
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Pjotr schreef:
DIY_peter schreef:
Is er bij zo'n ECM8000 trouwens een calibratiecurve?
Nope :cry: Dus wat dat betreft ben je niet beter af dan met een los capsuletje. Maar wat wil je ook voor dat geld ;)
Heb op mijn PC nog wel een correctiebestandje staan voor de ecm8000 wat ik eens ergens op internet heb gevonden. Volgens mij kon je deze gegevens zo inlezen.
Plaats reactie