meetmicrofoon

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

meetmicrofoon

Bericht door DIY_peter »

Ik ben op zoek naar een microfoon om metingen te doen op speakers.

Nu heb ik er al wel gevonden, maar vind ze veel te duur.
vb.: http://www.speaker-online.de/preise/messpr.htm

De goedkoopste kost daar ongeveer 40€. Ik heb echter gehoord dat die dingen eigenlijk simpele electret microfoontjes zijn. Je kan zulke electret cartridges apart kopen en er zelf een behuizing voor maken.
Panasonic heeft bvb een goeie, maar ik kan hem enkel vinden op sites uit de VS.
Heeft iemand een alternatief? Het zou wel een microfoon met een calibratietabel moeten zijn...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Peter,

Precies datzelfde Panasonic kapseltje is hier te krijgen van Monacor onder type no. MC2000. Kost iets van 5 a 10 euro bij de elektronicahandel.

Dat kapseltje zit ook in de Behringer ECM8000.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De prijzen die je daar ziet staan is inclusief alles, dus ook meetsoftware.
De Behringer waar ik vroeger mee werkte (Behringer ECM - 8000) kost hier in nederland ongeveer 50 euro. Erg leuk ding. Hou er rekening mee dat deze microfoons een phantoom-voeding nogig heeft. Maximaal +48 Volt. Gelukkig werkt 18 Volt ook, en kun je maken d.m.v. twee 9 Volt batt.
Maar goed, da's niet je vraag. Die was dat je opzoek was naar een meetmicrofoon.
Ehm, de Behringer ECM - 8000 dus. Leuk ding, goed en goedkoop en bij bijna iedere muziekhandel op de hoek wel te bestellen. (maak ik die voeding wel voor je)

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jij maakt het weer helemaal mooi Edo :)

Voor alleen zo'n kapselte kun je volstaan met een weerstandje van ca. 4K7, een 10 uF elco'tje en een 9 volt batterijtje. Stukje 6 mm buis is ook vast wel ergens te vinden (oude viltstift o.i.d.).

Voor zowel de Behringer als dat kapseltje moet je toch een mic. versterkertje er aan hangen. Direct de mic. input van de soundcard gebruiken levert toch teveel storing en ruis op, bij mij althans.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Nee, die prijzen waar ik het over had, waren wel degelijk enkel de microfoon, zonder software of versterkertje...

Ik was van plan zo'n microfoontje zelf te maken en ook een versterkertje, dat ik op de ESP site gevonden heb (project 93)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in de jongste Klang+Ton stond een vrij uitgebreid stuk over zelf meet mic maken, als ik het me goed herrinner op basis van die panasonic die je noemt

[edit: had de bladen HH en K+T verwisseld, het is idd K+T]
Laatst gewijzigd door Henkjan op do 16 dec 2004, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Pjort@: Mooi he... :lol:

Maar even over je mic. input van een geluidskaart: werkt prima met een goede SoundBlaster. Ruis valt erg mee en er was goed mee te meten.
Wat betreft dat kapseltje, zouden daar frequentiespecs bijzitten? (in tabel of grafiekvorm)

EDIT: Kwam dit nog tegen...de grafiek van een MC2000 kapseltje:

Afbeelding

Edo
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Koop ff de nieuwste K+T, daar staan een heel artiekel in over meetmics :) (ook over de MCE capsules (die ik zelf ook gebruik i.c.m een diy pre-amp))
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Edo,

Goed dat je dat grafiekje post. Dat is volgens mij niet van het losse kapseltje maar van eentje ingebouwd. Dat losse Monacor kapseltje IS het Panasonic kapseltje met precies dezelfde mooie vlakke frequentiekarakteristiek.

Het oplopen in het hoog is het gevolg van een te dikke buis waarin ie gemonteerd zit. Soort van baffle step effect eigenlijk, maar dan omgekeerd. Het is dus zaak om hem in een zo'n dun mogelijk buisje te monteren en de randen daarvan af te schuinen. Ook kunnen reflecties langs de microfoonbuis en van de microfoonstandaard de boel enigszins verstieren.

Het klopt wel dat je met de mic. input ook kan meten maar dan moet je wel op voldoende geluidsniveau meten.

<EDIT>

Hier dat Monacor kapseltje:

http://www.monacor.com/int/en/produktse ... N&typ=full
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

K&T artikel;

[EDIT]Omdat Imagehek (ja ik kom op mijn woorden terug :oops: ) niet tot in de eeuwigheid de bestanden opslaat, heb ik de originele images maar even in een PDF-je gegoten en ge-upload :wink:
Ik probeer dit bij elk topic waar ik Imagehek heb gebruikt te doen zodat er geen gaten ontstaan. [/EDIT]
Bijlagen
KLANG & TON 2005 nr.1 12-01.pdf
(2.11 MiB) 592 keer gedownload
Laatst gewijzigd door SARK op za 13 jun 2009, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Peter,

Zeker een leuk kapseltje. (Had ik eerder moeten weten toen ik m'n Behringer kocht) Maar goed, die's weg en gebruik nu DSLA meetsysteem (incl. mic). Maar even over dat grafiekje paar posts geleden. Het komt van deze site: http://tkhifi.homepage.dk/simpelspeaker ... impel.html
Maar het is in het deens en is weinig van te maken. Wat betreft die pijp....wordt vaak gedaan. Oude Alu pijp, maar veeel te dik waardoor het frequentieverloop negatief beinvloed wordt. Ik heb nog gezocht naar een andere grafiek, maar kon niet zo snel nog wat info vinden hierover.

Sark: Top dat je het hebt ingescant.


Kwam wel deze test tegen:
http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/mea ... hones.html
Wat ik verder heb gelezen is dat de Monacor de codering MC2000 gebruikt, terwijl Panasonic WM-61A(Y) of WM-60A(Y) gebruikt. Schijnt hetzelfde te zijn.

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Edo schreef:
Maar het is in het deens en is weinig van te maken.
Toch wel :D

http://www.tranexp.com:2000/InterTran?t ... dan&to=eng
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

peter, je kan gerust mijne lenen hoor, beringer ECM8000

je hebt enkel fantom voeding nodig en wat software
en fantom voeding/voorversterker staat ook op mijn "lijstje", maar eerst moet men versterker af zijn.

Groetjes

Rudy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

LOL, de behringer mic gebruikt exacte de zelfde capsule btw ;)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Kan best zijn, daar argumenteer ik niet eens over, maar als je denkt dat je grafiek van die behringer dan ook overeen komt, dan heb je het flagant mis. Die "behuizing" van die capsulle heeft een enorme invloed op de meting.

Rudy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Rudy schreef:
Kan best zijn, daar argumenteer ik niet eens over, maar als je denkt dat je grafiek van die behringer dan ook overeen komt, dan heb je het flagant mis. Die "behuizing" van die capsulle heeft een enorme invloed op de meting.

Rudy
Oh zeker (zie ook het K+T artiekel). Daarnaast kun je de capuse het beste nog modden zoals hier te zien is: http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/microph1.gif Zorgt ervoor dat het meetbreik wat beter wordt (tot 140 dB).

Voor het gewone huis tuin en keuken meten is de capsule met pre-amp gewoon prima te gebruiken. Volgens de K+T metingen is de afwijking tot rond de 10 Khz maar 1 dB, en heel gestaag steigend. Daar is gewoon niets mis mee, zeker niet voor het geld :) Bovendien kun je de meetsoftware hiervoor laten compenseren.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

modden ?

het enige wat ze doen is van een spanningsbron ( je mic dus ) een stroombron maken, iets wat totaal onnuttig als je je mic-preamp dicht genoeg bij je electret zet, wat hun doen noem ik nou niet egt revolutionair hoor.

btw, dergerlijke elektrets hebben een s/n van slechter dan 60dB, daar ze enkel voor metingen gemaakt zijn heeft dit ook geen nut om deze parameter te verbeteren, snap eigenlijk niet waarom je 140dB bereik wil, als je s/n op 60dB ligt. Ik doe men metingen op standaar 85dB & 88dB , wat meer dan genoeg is, volgens de buren toch :D

Rudy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nouja, die 140 dB heb ik uit de K+T, of dat nu werkelijk klopt vraag ik me nu eigenlijk ook precies af. Maar toen ik het ding gemaakt heb was het me duidleijk waarvoor het precies was ;) (ik de K+T (en de linkwitz pagina) staat wat over een FET en minder vervorming. Ik ben geen electronica expert, dus ik ga me daar liever niet meer over uitlaten, voordat ik onzin ga zeggen) (S/N na modificatie is volgen Linkwitz zo'n 36 dB btw)

Feit blijft dat het een prima mic is voor 4,50 :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
modden ?

Ik doe men metingen op standaar 85dB & 88dB , wat meer dan genoeg is, volgens de buren toch :D

Rudy
En volgens je tweeters een beetje aan de hoge kant. Zeker met sinus sweeps krijgen ze het daar lekker warm van.

Mijn ervaring is dat het kapseltje standaard boven een SPL van ca. 90dB aardig begint te vervormen. Maar wat erger is ook behoorlijk te comprimeren. Heb dat kapseltje ook voor opnames gebruikt: Gemod gaf dat ding direct in de kelk van een sax geplakt geen krimp :)

Maar voor standaard audiometingen hoef je hem idd niet te modden. Tenzij je vlak bij de conus wil meten of IN een sub b.v. In een sub meten gaat erg goed, weinig last van de meetrumte, moet je alleen met 12 dB/okt corrigeren.

Een phantomvoeding voor de Behringer is vrij eenvoudig zelf te maken: 2 x 9V alkaline batterijtje, 2 x 1K5 weerstandje en 2 x een 47 uF elco'tje ;) Overigens is de uitgang ervan a-symmetrisch, dus 1 x 47 uF elco'tje is voldoende.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

"En volgens je tweeters een beetje aan de hoge kant. Zeker met sinus sweeps krijgen ze het daar lekker warm van."

niet egt , mijne worden er zelfs niet eens warmer van, het gaat ier over minder dan 0.5W ?, weet niet waarvan jou tweeter warm word, maar om men tweeter op te warmen binnen de minuut moet je wel degelijk meer vermogen gebruiken.

ik sweep eigenlijk zelden over het hele werkgebied van de luidspreker, meestal gewoon faktor 5 hoger en lager dan de de werking van het filter, het gebeurd natuurlijk wel om het geheel te overzien of er fouten zijn.

Waarom ik een beetje kritisch tegenover die elektrets
-> ze kosten zelf pakweg 5..10euro, daarbuiten moet er dichtbij de mic een "versterkertje" staan om alles korrect tot aan je microfoonversterker te krijgen, deze dingen kosten ook geld, pakweg 10 euro, dan nog een namiddagje prullen om die elektret in een "buisje" te krijgen om dan een toch niet perfekt resultaat te krijgen, zowel meettechnisch als uiterlijk.
Heb je ook al eens de vraag gesteld wat je kurve dan is ?
-> in het ander geval koop je een mic ( 50 euro ? ) waarbij je enkel een mic versterker moet bij bouwen ( of je soundkaarrt en 2 batterijtjes ) EN waarvan je zoiezo de frequentiegrafiek van kent ? handig ? ja natuurlijk.

Je werkt waarschijnlijk aan speaker die +500 euro kosten, terwijl je er een "neutralere" speaker kan van maken met 35euro meer, sorry maar voor mij is het antwoord dan vrij duidelijk.

btw Peter, mogen we weten waar je mee bezig bent, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Rudy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, je bouwt idd een speaker van +500 euro, die, als ie commercieel gebouwd zou worden +2500 zou kosten. Zo precies zo met de mic. Als je de regels volgt krijg je een prima mic+pre amp, en die zal vast niet onder doen voor de Behringer (die toch echt gewoon de zelfde capsule gebruikt)

Als DIY, dan ook echt DIY (Helaas ben ik niet in staat om zelf een PC te maken e.d (nouja, practisch gezien dan, technisch moet dat nog wel lukken met veel tijd en geduld) ;) (meetsoftware moet nog wel lukken :P )) :)
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 15 dec 2004, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Rudy,

Heb ook niets tegen de ECM8000. Heb er hier zelfs eentje liggen (ook gemod weliswaar). Het is zeker waar voor het geld: Stevig messing huis en goede XLR connector en mooie klem voor een microfoonstandaard. Maar het ding is zeker niet gecalibreerd, er zit gewoon zo'n standaard kapseltje in geplakt wat je ook los kunt krijgen. Hij doet het gewoon niet beter dan een los kapseltje in een buisje van een oude viltstift gelijmd.

Je moet er nog steeds voeding aan hangen en eventueel een mic. versterker. En ja zoals Deepspace ook al zegt: Het is hier DIY en dat was ook de vraag van de topic starter :)

Waar ik mee bezig ben? Staat elders in andere topics wel te lezen ;)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

het gaat hem gewoon om het volgende

als je met speakers bezig bent wil je een ongeveer beeld van wat ie doet, als je alles zelf bouwd rond die elektret van jullie, dan kan ie beter zijn maar ie kan ook slechter zijn, die discussie wil ik zelfs niet eens aangaan. Maar het punt blijft je wilt een bepaalde zekerheid, en als je je mic zelf niet kan nameten hoe weet je dan dat ie correct is ? , bij die gekochte is dit vrij simpel, je weet dat ie op die 2 dB na vlak is van 100Hz tot 10Khz, de zone waar je hem het meest nodig hebt, dit geeft je enige vorm van zekerheid.

Natuurlijk als je iets hebt waar je kan heen referenen dan is het zelf maken geen enkel probleem en kan je zelfs een véééééééél beter meetsysteem maken, gewoon alles in je software invoegen en klaar is kees. De enige vraag dat je dan hebt is welke referentie ? Dat is het eewige probleem met dergelijke metingen.

Met peter bedoelde ik de threadstarten, sorry daarvoor, jou werk is idd hier terug te vinden.

Rudy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Check gewoon ff dat K+T artiekel, voor mij is dat zekerheid zat!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor de echte DIY-er:

http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

Groetjes, Jeroen
Plaats reactie