Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dat zijn MDF latjes van 4 cm hoog, allemaal van verschillende lengte.
Daaronder zit nog een plaat van 18mm MDF, en dan nog de buitenkant van 22mm
Dus in totaal een bodem van 80mm dikte.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Lkkr solide. Kun je die ruimte niet beter opvullen met iets van beton of zand of dergelijke. Lijkt mij zwaarder en dus stabieler
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

hovingtim schreef:
Lkkr solide. Kun je die ruimte niet beter opvullen met iets van beton of zand of dergelijke. Lijkt mij zwaarder en dus stabieler
Heb ik lang over zitten nadenken.
Beton zet uit en krimpt. Op de duur ga je resonaties krijgen tegen het MDF, je kan het er niet echt tegenplakken.

Zand was mijn eerste optie.,maar is niet stijf genoeg.
Je moet denken dat op die onderste plaat rond de 300 kilo gewicht komt.
Deze mag dus niet doorbuigen en moet stevig genoeg zijn.

Zoals ik al zei , lang over zitten nadenken :idea:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

FrankG schreef:
hovingtim schreef:
Lkkr solide. Kun je die ruimte niet beter opvullen met iets van beton of zand of dergelijke. Lijkt mij zwaarder en dus stabieler
Heb ik lang over zitten nadenken.
Beton zet uit en krimpt. Op de duur ga je resonaties krijgen tegen het MDF, je kan het er niet echt tegenplakken.

Zand was mijn eerste optie.,maar is niet stijf genoeg.
Je moet denken dat op die onderste plaat rond de 300 kilo gewicht komt.
Deze mag dus niet doorbuigen en moet stevig genoeg zijn.

Zoals ik al zei , lang over zitten nadenken :idea:
Goede oplossing. Meerdere losse plankjes krijg je een grotere stijfheid in als je naar de buigingscurve kijkt dan 1 grote plank. Netjes gedaan hoor. Andere oplossing was anders misschien beton & zand. Maar het moet denk ik ook nog te vertillen zijn met minimaal 2 personen of niet :twisted: ??
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Inderdaad en dat is nu al zo erg.
Alleen gaat echt niet meer, je moet met 2 man zijn.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Hout is altijd sterker dan je denkt. Beton daarintegen is nog veel sterker. Je kan het "vastmaken" bijvoorbeeld met duvels, ijzerdraad een plankje en een ruw oppervlak. Het uitzetten is zeer minimaal 1 a 2 cm op 20m en vooral als je het binnengebruikt zijn er amper temperatuurverschillen. Alleen tijdens het storten moet je het goed in de gaten houden en zonder dat het mdf niet het water uit het beton zuigt.

Overigens moet je beton wel belasten op druk anders is het zeer slap.

Denk dat je vooral aandacht moet besteden aan de wanden dat die niet naar buiten worden gedrukt. Daar heb je meer kans op dan dat de vloer van de speaker het begeeft
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Zoals hij nu is geconstrueerd krijg je dat geen mm uit elkaar.
De wanden worden gevult met zilverzand en de interne bracing zit muurvast.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

FrankG schreef:
De wanden worden gevult met zilverzand en de interne bracing zit muurvast.
Lijkt me een solide constructie. Beton en MDF gaat nu eenmaal niet goed samen, misschien zou het wat geweest zijn met watervast multiplex.

Voor de hechting tussen beton en het multiplex zou je het multiplex met polyurethaanlijm kunnen insmeren en dit instrooien met grof zand. Maar het risico dat het beton toch loskomt van het hout lijkt me toch niet denkbeeldig.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

En je moet rekening houden dat je te maken hebt met constante trillingen in de kast.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

knappe speaker die 300 kilo in beweging krijgt :P
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

:D

Kwestie van zeker zijn :lol:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Bij deze speaker zou ik niet eens een front doek gaan gebruiken :P Het is werkelijk waar een lust voor het oog. Zelfs nu hij nog niet is afgewerkt
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

hovingtim schreef:
Bij deze speaker zou ik niet eens een front doek gaan gebruiken :P Het is werkelijk waar een lust voor het oog. Zelfs nu hij nog niet is afgewerkt
Compleet met je eens 8)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ook mee eens, en trouwens de originele frontdoeken zijn niet zo mooi.
Het zijn 2 circelvormige doeken die alleen het laag en het sublaag afdekken.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Mijn speciaal gemaakte frees is binnengekomen.
Dit is voor de zijkanten van de fronts te frezen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

FrankG schreef:
Mijn speciaal gemaakte frees is binnengekomen.
Dit is voor de zijkanten van de fronts te frezen.
Afbeelding
Heb je hem perongeluk op je toetsenbord uitgeprobeert, alle toetsen zitten door elkaar (je hebt de Z op de plek van de W zitten, de ? op de plek van de M en de M waar de : hoort) :roll:

[serieus mode aan]
Wat ben je nu kwijt voor zo'n "custom made" frees :?:
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ja wij belgen zijn een volk appart he :)
Gooien gewoon dat ganse toetsenbord dooreen :)

287 euro kost zo een frees, 3 weken wachttijd.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

zo he daar kun je mooie dingen me doen. Ik ben al zo blij met m'n freesje 10x zo klein :P
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Hier mijn vooruitgang. De fronts op de midcase moet nog wat worden afgewerkt maar het ziet er nu al prachtig uit

Ook de 3 subkast heeft aan de onderkast de plankjes gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

Even een vraag:

Hoe ga je hier mee werken?
Want een bovenfrees zou op het schuine front moet staan en dan wordt de ronding weer anders toch ??
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

ome subtilieco schreef:
Even een vraag:

Hoe ga je hier mee werken?
Want een bovenfrees zou op het schuine front moet staan en dan wordt de ronding weer anders toch ??

Goed gezien!!

Daara ben ik een constuctie voor aan het maken waarover de bovenfrees glijd.

Je ziet dat het front een vlak gedeelte heeft, dat is het referentiepunt voor de constructie.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

oke het is maar dat je het zelf weet.
(zou jammer zijn als het ergens fout gaat en achter af iemand zegt van oh ja dat had ik gezien)

die mal voor het frezenvan de frontplaten was ook al super dus dit zal net zo mooi worden.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik vind het fantastisch dat jullie zo meedenken.
Hier en daar heb ik zo een waakhond zitten, die me op dingen wijst.
Grandioos!!
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Hallo, het is al een tijd geleden dat ik hier nog iets gepost heb, maar ik ben al enige tijd dit project aan het volgen.

Gewoon prachtig wat je daar aan het doen bent!

Wat volgens mij een 'probleem' kan zijn met het frezen is niet alleen de 'hoek' die nu anders door het ronde oppervlak, maar de freesdiepte moet echt perfect zijn om de ronding die ontstaan is door de frees perfect te laten aansluiten op de reeds bestaande schuine kant.

*kuch*

Het klinkt misschien ingewikkeld omschreven.

Eenvoudiger: frees te diep => dan zal je een lijn krijgen op het oppervlak waar de overgang ronding-frees en reeds bestaande afschuining kan zien.

frees niet diep genoeg => de afrondingen zullen niet perfect 'aansluiten' en je zal dus een 'knik' krijgen waarde 2 in elkaar overgaan...
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ahhhh, ook aan gedacht daarom heb ik een frees speciaal op maat laten maken.

Afbeelding

Deze frees is volgens deze tekening gemaakt

Afbeelding

je ziet dus dat de frees aan de bovenkant schuin naar boven afloopt.

Zo heb ik dit probleem opgevangen :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”