Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone
Moderator: Beheerdersteam
Heb ik lang over zitten nadenken.hovingtim schreef:Lkkr solide. Kun je die ruimte niet beter opvullen met iets van beton of zand of dergelijke. Lijkt mij zwaarder en dus stabieler
Beton zet uit en krimpt. Op de duur ga je resonaties krijgen tegen het MDF, je kan het er niet echt tegenplakken.
Zand was mijn eerste optie.,maar is niet stijf genoeg.
Je moet denken dat op die onderste plaat rond de 300 kilo gewicht komt.
Deze mag dus niet doorbuigen en moet stevig genoeg zijn.
Zoals ik al zei , lang over zitten nadenken
Goede oplossing. Meerdere losse plankjes krijg je een grotere stijfheid in als je naar de buigingscurve kijkt dan 1 grote plank. Netjes gedaan hoor. Andere oplossing was anders misschien beton & zand. Maar het moet denk ik ook nog te vertillen zijn met minimaal 2 personen of nietFrankG schreef:Heb ik lang over zitten nadenken.hovingtim schreef:Lkkr solide. Kun je die ruimte niet beter opvullen met iets van beton of zand of dergelijke. Lijkt mij zwaarder en dus stabieler
Beton zet uit en krimpt. Op de duur ga je resonaties krijgen tegen het MDF, je kan het er niet echt tegenplakken.
Zand was mijn eerste optie.,maar is niet stijf genoeg.
Je moet denken dat op die onderste plaat rond de 300 kilo gewicht komt.
Deze mag dus niet doorbuigen en moet stevig genoeg zijn.
Zoals ik al zei , lang over zitten nadenken
Hout is altijd sterker dan je denkt. Beton daarintegen is nog veel sterker. Je kan het "vastmaken" bijvoorbeeld met duvels, ijzerdraad een plankje en een ruw oppervlak. Het uitzetten is zeer minimaal 1 a 2 cm op 20m en vooral als je het binnengebruikt zijn er amper temperatuurverschillen. Alleen tijdens het storten moet je het goed in de gaten houden en zonder dat het mdf niet het water uit het beton zuigt.
Overigens moet je beton wel belasten op druk anders is het zeer slap.
Denk dat je vooral aandacht moet besteden aan de wanden dat die niet naar buiten worden gedrukt. Daar heb je meer kans op dan dat de vloer van de speaker het begeeft
Overigens moet je beton wel belasten op druk anders is het zeer slap.
Denk dat je vooral aandacht moet besteden aan de wanden dat die niet naar buiten worden gedrukt. Daar heb je meer kans op dan dat de vloer van de speaker het begeeft
Lijkt me een solide constructie. Beton en MDF gaat nu eenmaal niet goed samen, misschien zou het wat geweest zijn met watervast multiplex.FrankG schreef:De wanden worden gevult met zilverzand en de interne bracing zit muurvast.
Voor de hechting tussen beton en het multiplex zou je het multiplex met polyurethaanlijm kunnen insmeren en dit instrooien met grof zand. Maar het risico dat het beton toch loskomt van het hout lijkt me toch niet denkbeeldig.
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Heb je hem perongeluk op je toetsenbord uitgeprobeert, alle toetsen zitten door elkaar (je hebt de Z op de plek van de W zitten, de ? op de plek van de M en de M waar de : hoort)FrankG schreef:Mijn speciaal gemaakte frees is binnengekomen.
Dit is voor de zijkanten van de fronts te frezen.
[serieus mode aan]
Wat ben je nu kwijt voor zo'n "custom made" frees
- ome subtilieco
- Berichten: 316
- Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
- Locatie: poortugaal
ome subtilieco schreef:Even een vraag:
Hoe ga je hier mee werken?
Want een bovenfrees zou op het schuine front moet staan en dan wordt de ronding weer anders toch ??
Goed gezien!!
Daara ben ik een constuctie voor aan het maken waarover de bovenfrees glijd.
Je ziet dat het front een vlak gedeelte heeft, dat is het referentiepunt voor de constructie.
- ome subtilieco
- Berichten: 316
- Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
- Locatie: poortugaal
Hallo, het is al een tijd geleden dat ik hier nog iets gepost heb, maar ik ben al enige tijd dit project aan het volgen.
Gewoon prachtig wat je daar aan het doen bent!
Wat volgens mij een 'probleem' kan zijn met het frezen is niet alleen de 'hoek' die nu anders door het ronde oppervlak, maar de freesdiepte moet echt perfect zijn om de ronding die ontstaan is door de frees perfect te laten aansluiten op de reeds bestaande schuine kant.
*kuch*
Het klinkt misschien ingewikkeld omschreven.
Eenvoudiger: frees te diep => dan zal je een lijn krijgen op het oppervlak waar de overgang ronding-frees en reeds bestaande afschuining kan zien.
frees niet diep genoeg => de afrondingen zullen niet perfect 'aansluiten' en je zal dus een 'knik' krijgen waarde 2 in elkaar overgaan...
Gewoon prachtig wat je daar aan het doen bent!
Wat volgens mij een 'probleem' kan zijn met het frezen is niet alleen de 'hoek' die nu anders door het ronde oppervlak, maar de freesdiepte moet echt perfect zijn om de ronding die ontstaan is door de frees perfect te laten aansluiten op de reeds bestaande schuine kant.
*kuch*
Het klinkt misschien ingewikkeld omschreven.
Eenvoudiger: frees te diep => dan zal je een lijn krijgen op het oppervlak waar de overgang ronding-frees en reeds bestaande afschuining kan zien.
frees niet diep genoeg => de afrondingen zullen niet perfect 'aansluiten' en je zal dus een 'knik' krijgen waarde 2 in elkaar overgaan...







