Hoe te beginnen met een bashorn

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Hoe te beginnen met een bashorn

Bericht door jw »

Ik wil een vriend helpen met het maken van een subwoofer op basis van een Visaton wsp 26s. (of 2, hij heeft ze al)
Omdat het hij graag hard draait, strakke bas wil ect. leek het ons wel leuk om een horn ervoor te bouwen.

http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_490_1_86.html

Ik heb helemaal geen ervaring met het ontwerpen of begrijpen van de theorie van een horn.

Verder heb ik ook geen ontwerpen gevonden waarin deze woofer gebruikt wordt in een horn.

Wat maakt een woofer geschikt om in een horn te stoppen?
Is het mogelijk de horn binnen 100-150 liter te krijgen, met een redelijk compromie met de basweergave?

Als iemand zich geroepen voelt om eens in AJhorn te kijken of het wat is graag!

Als iemand mij op weg kan helpen :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jw

Een polyprop woofer is niet de eerste keus als het gaat om strakke bas. Probeer horn response eens, das een gratis programma. http://www.users.bigpond.com/dmcbean/

Groeten Roland
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Bedankt voor je antwoord, heb even lopen spelen met hornresponse, volgens mij gaat dat wel lukken :idea:

Deze sub lijkt wel een beetje op wat ik wil maken: (gebruik m om hornresponse door te krijgen)
http://diy.cowanaudio.com/hornsubjr.html
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Re: Hoe te beginnen met een bashorn

Bericht door michiel »

Ik heb helemaal geen ervaring met het ontwerpen of begrijpen van de theorie van een horn.
Als je tot een echt goed resultaat wilt komen maak je dan maar klaar voor heel veel avonden inlezen in de theorie, en spelen met simulaties/berekeningen.
Is het mogelijk de horn binnen 100-150 liter te krijgen, met een redelijk compromie met de basweergave?
150 liter. :?: Ik heb een 500 liter hoorn liggen welke al een flinke compromis is voor een sub. :roll:

Een paar dingen die ik belangrijk vind, en in de praktijk goed uitpakken voor een sub:
Pak een hyperbolische curve. Dit neemt het minste ruimte in beslag en houd de vervorming laag in het (smalle) werkgebied.
Kijk vooral niet te veel naar de gesimuleerde responsie, er zijn naast de responsie nog genoeg belangrijke dingen.
Kies het liefst een woofer die niet te strak opgehangen is. Het is beter en makkelijker tunen als je een relatief groot deel van de totale veerwerking uit het luchtvolume van de achterkamer haalt.
Let op de akoestische impedantie, want dat is nu net het geen waarvoor je de hoorn gebruikt. Een hoge en geleidelijk verlopende akoestische impendatie is wat je wilt hebben.
En misschien wel het belangrijkste van alles, probeer met de tekening van de uiteindelijke sub zo dicht mogelijk bij het theoretische model te komen wat je hebt gebruikt. Theoretische ziet de hoorn er als volgt uit: achterkamer -> driver -> voorkamer -> hals ->hoorn -> mond. Zorg dat deze onderdelen in de praktijk overeen komen met de theorie en laat ze goed op elkaar aansluiten.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Hoe diep wil je komen?
wat si de plaatsing? hoek/wand/vrij ?
beschikbaar vermogen?

150 liter, hmmm vergeet dat maar alvast.

kijk eens naar deze hoorn, ooit gebouwd voor een monacor woofer, en resultaat was prima. flinke hoornlengte, en redelijke mond icm hoekplaatsing gaf rake klappen...

http://img186.imageshack.us/my.php?imag ... er23yy.jpg
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik heb laatst een goed artikel over hoorns (theorie) gelezen. Ik ben het adres helaas vergeten, dus daar kan ik je niet mee helpen. Je kunt wel beginnen met het artikel over hoorns op deze website.

Die tekst komt uit "het luidsprekerboek met de betere boxen" (ofzo :P ) Van H.H.ter Balkt. Dat kan je misschien in de bibliotheek wel vinden, hier in IJmuiden hadden ze het iig.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik denk trouwens dat deze luidspreker niet zo heel erg geschikt is voor een hoorn. De resonantiefrequentie zou namelijk hoog moeten zijn ten opzichte van de Q. En dat is hij niet.

Corrigeer me aub als dit niet correct is.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

lepain schreef:
Ik denk trouwens dat deze luidspreker niet zo heel erg geschikt is voor een hoorn. De resonantiefrequentie zou namelijk hoog moeten zijn ten opzichte van de Q. En dat is hij niet.

Corrigeer me aub als dit niet correct is.
Hier heb je gelijk in, volgens de parameters is hij geoptimaliseerd voor een gesloten kast (van circa 70 liter) en komt ook aardig laag voor een gesloten systeem.
jw schreef:
Wat maakt een woofer geschikt om in een horn te stoppen?
Een vuistregel is dat de resonantiefrequentie gedeeld door de Qts groter moet zijn dan 120
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

richard schreef:
jw schreef:
Wat maakt een woofer geschikt om in een horn te stoppen?
Een vuistregel is dat de resonantiefrequentie gedeeld door de Qts groter moet zijn dan 120
Ik denk dat je die vuistregel voor subbass horns ondertussen wel een beetje mag vergeten. Belangrijker is een flinke aandrijving (hoge BL), ten opzichte van het stralend oppervlakte. (ja, vaak is de Qts dan ook laag)
De resonantie frekwentie wil je juist laag hebben een sub bass hoorn. Het is wel zo dat je in een hoorn zonder problemen onder de fs kan spelen, maar vergeet niet dat je een hoorn bouwt welke een enorme compromis is. En dan gaat het minder of zelfs niet op. Dus die fs lekker laag houden, aandrijving sterk. Dat zijn twee belangrijke dingen bij een bass hoorn.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Bedankt voor alle reacties!

Mh het is me nu wel duidelijk dat het niet de meest geschikte woofer is voor in een horn.
De woofers spelen tot nu toe in een gesloten kast van +- 18 liter elk, veel te klein eigelijk.
We willen toch een horn uitproberen, en mocht dit niet lukken wordt het een grote gesloten kast, of br.

Versterker wordt een subamp waarschijnlijk (crossover redelijk laag). Plaatsing in de hoek.
Als onderste grensfrequentie (inroom) is 40 hz voldoende, om zo de kastgrootte ietswat beperkt te houden.

Ik heb op internet een project gevonden:
http://diy.cowanaudio.com/hornsubjr.html
Dit is een ongv. een 40 hz horn met 2x 10 inch woofers

Ik heb deze horn gesimuleerd in hornresponse, en hij geeft grofweg de zelfde response als met de orginele woofers.

Nu wil ik dit ontwerp gaan bouwen, als probeersel.
Iemand nog opmerkingen op dit ontwerp?
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Hier alsnog een link naar de website waar ik het eerder over had:
http://melhuish.org/audio/horn.html

Ik probeer nu zelf van karton een middentonen hoorn te maken, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Dikke pret. :P
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

jw schreef:

Nu wil ik dit ontwerp gaan bouwen, als probeersel.
Iemand nog opmerkingen op dit ontwerp?
Volgens mij klopt die simulatie niet echt... er word gesproken over een hoorn lengte van ongeveer 2 meter, wat ook blijkt uit de tekening. in de simulatie is een totale lengte van bijna 3 meter te zien. :?:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

dat viel mij ook al op!
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

michiel schreef:
jw schreef:

Nu wil ik dit ontwerp gaan bouwen, als probeersel.
Iemand nog opmerkingen op dit ontwerp?
Volgens mij klopt die simulatie niet echt... er word gesproken over een hoorn lengte van ongeveer 2 meter, wat ook blijkt uit de tekening. in de simulatie is een totale lengte van bijna 3 meter te zien. :?:
Volgens mij heeft hij de respons gesimuleerd van de hoorn in een hoek. Plaatsing in een hoek zou de effectieve lengte van de hoorn groter maken.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Ja, ik denk dat de laatste stuk het effect van de plaatsing in de hoek moeten zijn.

Het verschil in hornresponse is niet echt heel groot als je de laatste stuk weglaat:

Afbeelding

lepain nog bedankt voor je link, zal hem binnekort eens doorlezen
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

blijft een leuk ontwerpje, en makkelijk realiseerbaar
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Jaaa! misschien een beetje late reactie, maar we hebben m gebouwd 8) Echt leuk zoon horn, hij heeft zeker een hoge gevoeligheid.

Maar nu gaan we m eens echt uitproberen, hij mag een feesje gaan doen! tis in een grote kamer/hal/schuur met zoon 50 mensen. (locatie hoor ik binnekort)

De top's zijn een 1 inch horn en 10 inch midbass van stageline. max spl is iets van 115 db ofzo. minium crossover is dan 150 hz.

Gaat dit een beetje met deze horn samen, aangenomen de sub van onderen gefilterd wordt om zo de uitslag te verminderen (highpass 2e orde 30-60 hz)

De top's kunnen waarschijnlijk wel wegkomen met 100 watt per kant, en de sub ook vanwege het rendement??

Is een standaard crossover zoals deze hieronder voldoende om het zooitje aan elkaar te knopen, of is een faseregelaar een must?
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12664

JW

edit: foto toegevoegd, sorry voor de slechte kwaliteit :oops:
Bijlagen
19-06-06_1313.jpg
inside.jpg
top.jpg
top.jpg (32.2 KiB) 4378 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Gaaf!

Op deze link staan wat simulaties van oriëntaties van hoorns ten opzichte van zijmuren/hoeken. Het verschil tussen een optimale en minder optimale plaatsing was een verschil tussen 25 Hz en 40 Hz. Het loont dus de moeite om dat artikel eens te lezen en die hoorn flink heen en weer te schuiven.

Verder zegt Bruce Edgar, troonopvolger van de grote Klipsch, dat een bashoorn niet goed klinkt als je binnen een golflengte van een frequentie zit. Het fijne heb ik niet onthouden, maar in een near-field opstelling werkt het niet goed. Far-field moet beter klinken. De simpele oplossing is om de hoorn niet recht de luisterkamer in te laten spelen, maar de mond richting een muur te laten spelen. Je spreid het geluid en maakt het far-field. Mijn hoorns gaan niet zo laag/ik zit er niet zo dicht op, dus ik kan het niet bevestigen. Ik zou het wel even uitzoeken. Is allemaal gratis en makkelijk te proberen. :)

Verder hartstikke cool. Een mooi klein hoorntje, volgens Cowan zelf met een flink bereik naar beneden. Geef mij ook zoiets! Liefst twee, voor stereo. :wink: Gebruik je 'm alleen voor PA, of ook thuis in een brave audio-opstelling?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

deze opstelling werkt hier thuis het beste!

op de lange kant van de kelder tegen de muur aan.

hoorn is ontwerpje aangepast van speakerstore. Zit een budget woofer in, en elke hoorn krijgt een 200 watt rms. topjes ook.
voor 50 mensen is het al overkill.
Afbeelding

die crossover werkt perfect, zelfs de simpele versie al!

ik heb een high pass van 35 hz, en laat ze tot 110 hz spelen.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Op de site van het ontwerp, wordt ook geopperd om de hornmond naar de muur te laten wijzen, zodat de horn verlengt wordt als ware. Ga ik zeker proberen.

Mh, dan moet het wel redelijk gaan lukken lijk me qua volume enzo, moet alleen nog even fatsoenlijke versterkers gaan fixen... Anders komt er een 'gewone' versterker aan de topkasten.. dat zou net gaan, maar liever niet natuurlijk.

Ze worden ook gebruikt in thuisopstelling, hoe dit klinkt weet ik niet, nog nooit fatsoenlijk aangestuurd :?

Ze zijn van een vriend van me he! Maar het komt wel goed, binnekort een crossover er tussen.

:wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

een crossover en eventueel een eq, is een must.
beetje oververmogen ook hoor! ik heb in mijn vroegere jaren heel wat hifi ampjes naar de maan geholpen :evil:

pa versterkers zijn gewoon wat robuuster en ze zijn ervoor gemaakt naturlijk :idea:

ben benieuwd hoe het klinkt. ik laat de subs nooit te ver doorlopen. liever cross ik ze nog lager dan 110 hz, zeker als er rustig dvdtje wordt gekeken etc, dan komt het eerder op 80 hz uit.

als er echt overvloed aan kick en bas moet zijn schroeven we het zaakje beetje op :D
fido
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 okt 2006, 11:30
Locatie: Gendringen

Bericht door fido »

Deze heb ik thuis staan, ik moet alleen nog twee drivers en een goed filter zien te vinden...
http://www.decware.com/whorn.htm
http://www.decware.com/whornok.htm

Leuk als bijzet tafeltje...uhum,tafel.[/url]
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

die wicked one is leuk voor in de auto ja 8)

Heb je meer info van je bouwsel?
Ik heb het altijd een vreemd hoorntje gevonden trouwens.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

twee van deze goed:
http://www.samsontech.com/products/prod ... ?prodID=77
:lol:

moest maar wat huren.... was niks kleiners te krijgen. :roll:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

das toch een bewezen reeks powerampjes!

mooi spul....
Plaats reactie