Thiel SC3

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden. Bedankt hiervoor.

Vraag blijft echter. Wat is nu de beste technologie voor het weergeven van het mid/hoog?

*Coaxiaal viel al snel af.
*Na het lezen van het artikel van Duck Twacy valt dubbel-coaxiaal ook af.
*Manger...tja...leuk ding, maar na e.e.a. gelezen te hebben...weg d'r mee.

Blijft over:

*De breedbander. Hoewel ze in het hoog niet superieur zijn, bieden ze toch een aantal bijzondere voordelen.

*D'appolito

Ik wil graag van jullie weten wat jullie hiervan denken.

Vriendelijke groet,

Steven
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

thefinlux schreef:
*Na het lezen van het artikel van Duck Twacy valt dubbel-coaxiaal ook af

.........

Ik wil graag van jullie weten wat jullie hiervan denken.
ik zou niet afgaan op een artikel van iemand die dat soort seakers niet verkoopt... ik zou naar een goede audio zaak toegaan en eens gaan luisteren naar een KEF UniQ, ik denk dat de coïncidenteel optie dan weer terug komt. ik was in elk geval onder de indruk
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

*De breedbander. Hoewel ze in het hoog niet superieur zijn, bieden ze toch een aantal bijzondere voordelen.
Je kan zo'n ding ook als bas-mid gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik speel al een tijdje met een coax driver (PHL 1550 + Moncor MHD-180), heel anders dan een Seas coaxje. :twisted:

Afbeelding
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

sietse schreef:
Je kan zo'n ding ook als bas-mid gaan gebruiken.
Dat weet ik, maar dat wil ik juist niet. Dan kan je net zo goed een hele goede "normale" mid-bas unit gebruiken. Lees: ScanSpeak 15W4531G00 :wink:

Probleem is dan dat de units niet optimaal gepositioneerd zijn. Dit is in theorie niet de ideale weergever voor het mid/hoog.

Tony,

Dat ding ziet er indrukwekkend uit! Wat zijn je bevindingen? Waar gaat jouw voorkeur naar uit?

Belangrijker nog: hoe kom je hieraan?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tony z'n coax is nog steeds de beste coaxiale luidspreker die ik in lange tijd gehoord heb, het kast formaat en de afmetingen van de driver meegenomen. Maar zoals vaker is dit een echt Tony zelfbouw-project, ook hier heeft de driver zelfs de nodige modificaties moeten ondergaan voordat er echt resultaat geboekt werd, dus dit is geen kant-en-klare oplossing.

D'appolito heeft mits je een smal front gebruikt het voordeel van een erg uniforme afstraling ook off-axis gemeten, maar je zit wel vast aan een tweetal mid-woofers waar in sommige gevallen een enkele midwoofer eigenlijk al voldoende is.

Echte coaxiale drivers, dus zonder een tweeter die verstopt zit achter de stofkap van de midwoofer, kunnen ook goed presteren, maar hier is het zaak om het kaf van 't koren te scheiden. Fostex heeft bv. een aantal leuke drivers, maar je komt hier niet weg zonder een extra woofer voor 't laag of een hoornconstructie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Sander,

Het laag komt later :wink:

De positionering is in dit geval minder belangrijk voor ruimtelijkheid.

Ik weet wel wat de voordelen zijn van D'appolito. Dat je dergelijke resultaten kunt evenaren met een goede combinatie van een hoog- en mid-unit, wist ik ook al.

De ruimtelijkheid en het goede afstraalgedrag van D'appolito is voor mij echter interessanter.

Nogmaals, ik zoek gewoon de allerbeste formule voor mid/hoog. Van alle artikelen die ik op het internet lees, wordt ik zeker wijzer. Het antwoord op mijn vraag blijft echter uit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

thefinlux schreef:
Het antwoord op mijn vraag blijft echter uit.
zal je zelf moeten geven, samen met je oren 8) als er 1 antwoord was wat het beste was dan waren er niet zoveel verschillende concepten
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

thefinlux schreef:
De ruimtelijkheid en het goede afstraalgedrag van D'appolito is voor mij echter interessanter.
Waarom bouw je geen Dunlavy na? Een perfect metende D'appolito. Klinkt ook nog heel behoorlijk met relatief eenvpudige luidsprekerunits van Scan-Speak en Vifa.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Richard

Weet jij ergens bouwtekeningen van dunlavy speakers? Waren bij een dunlavy niet alle drivers ook nog eens tijd geoptimeerd op de baffle gezet om 6 db filters met alle drivers in fase te kunnen gebruiken? Het zou erg tof zijn als je een link had naar een dunlavy kloon of meer info dan het interview met Dunlavy. Fascinerend ontwerper is dat.

Groeten
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Roland schreef:
Hoi Richard

Weet jij ergens bouwtekeningen van dunlavy speakers?
Ja, die zou ik ook wel willen hebben.

De gebruikte luidsprekerunits van een aantal modellen zijn wel te achterhalen via het net, en het klopt dat ze tijd-geoptimeerd met 6 dB filtering in de baffle zijn gezet. Maar er is wel veel meet en regelwerk aan vooraf gegaan.

Het resultaat mag er wat mij betreft zijn, het is een van de weinige luidsprekers waarbij ik het gevoel van werkelijkheidsweergave kreeg.
Bovendien meten ze ook perfect; ze hebben een mooi vlak verloop en ze kunnen blokgolven weergeven, de enige luidsprekers waarvan ik weet dat ze dit ook kunnen zijn de Manger en de ESL 63.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ja jammer dat er niet meer bekend is, ik meen dat John Dunlavy een paar maanden terug overleden is.
ze kunnen blokgolven weergeven
Dat lukt alleen als de drivers in fase zijn. 8)

Erg radikaal ontwerper.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

thefinlux schreef:
......Tony,

Dat ding ziet er indrukwekkend uit! Wat zijn je bevindingen? Waar gaat jouw voorkeur naar uit?

Belangrijker nog: hoe kom je hieraan?
Door de sterke aandrijving en relatief hoog rendement komt er niet echt diep laag uit, maar verder ben ik erg te spreken over de ruimtelijkheid en de dynamiek. De tonale balans is nog niet perfect, maar ik moet nog eens naar het filter kijken :wink: .

Ik heb de PHL besteld, moest speciaal gemaakt worden (serie nummer 001 en 002), dus dat duurde een paar maanden. De Monacor tweeter is makkelijk te krijgen maar die heb ik gemodificeerd met o.a. vilt inwendig achter het membraad, dat maakte hem een stuk vriendelijker.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

richard schreef:
Seas heeft dacht ik ook wel aardige coaxiaal units in het programma. Die kosten een fractie van de Thiels. Of de kwaliteit zoveel minder is betwijfel ik. het is wel fraai dat een coaxiaal een optimale puntbron is.
Das inderdaad een verbouwde Seas in de Avance... Heb een aantal malen naar die Avance en zijn broer mogen luisteren. Zeker niet verkeerd op mijn set (ASR Emmi)

Er zijn met die nieuwe coax van Seas best leuke, vergelijkbare projecten te verzinnen. Vonde vooral de plaatsing erg fraai, beetje geraffineerde hoog lever je er wel voor in wegens het hoorneffect van de middentoner... (sweetspot effect)
Plaats reactie