Thiel SC3
Moderator: Beheerdersteam
Inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden. Bedankt hiervoor.
Vraag blijft echter. Wat is nu de beste technologie voor het weergeven van het mid/hoog?
*Coaxiaal viel al snel af.
*Na het lezen van het artikel van Duck Twacy valt dubbel-coaxiaal ook af.
*Manger...tja...leuk ding, maar na e.e.a. gelezen te hebben...weg d'r mee.
Blijft over:
*De breedbander. Hoewel ze in het hoog niet superieur zijn, bieden ze toch een aantal bijzondere voordelen.
*D'appolito
Ik wil graag van jullie weten wat jullie hiervan denken.
Vriendelijke groet,
Steven
Vraag blijft echter. Wat is nu de beste technologie voor het weergeven van het mid/hoog?
*Coaxiaal viel al snel af.
*Na het lezen van het artikel van Duck Twacy valt dubbel-coaxiaal ook af.
*Manger...tja...leuk ding, maar na e.e.a. gelezen te hebben...weg d'r mee.
Blijft over:
*De breedbander. Hoewel ze in het hoog niet superieur zijn, bieden ze toch een aantal bijzondere voordelen.
*D'appolito
Ik wil graag van jullie weten wat jullie hiervan denken.
Vriendelijke groet,
Steven
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik zou niet afgaan op een artikel van iemand die dat soort seakers niet verkoopt... ik zou naar een goede audio zaak toegaan en eens gaan luisteren naar een KEF UniQ, ik denk dat de coïncidenteel optie dan weer terug komt. ik was in elk geval onder de indrukthefinlux schreef:*Na het lezen van het artikel van Duck Twacy valt dubbel-coaxiaal ook af
.........
Ik wil graag van jullie weten wat jullie hiervan denken.
Dat weet ik, maar dat wil ik juist niet. Dan kan je net zo goed een hele goede "normale" mid-bas unit gebruiken. Lees: ScanSpeak 15W4531G00sietse schreef:Je kan zo'n ding ook als bas-mid gaan gebruiken.
Probleem is dan dat de units niet optimaal gepositioneerd zijn. Dit is in theorie niet de ideale weergever voor het mid/hoog.
Tony,
Dat ding ziet er indrukwekkend uit! Wat zijn je bevindingen? Waar gaat jouw voorkeur naar uit?
Belangrijker nog: hoe kom je hieraan?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Tony z'n coax is nog steeds de beste coaxiale luidspreker die ik in lange tijd gehoord heb, het kast formaat en de afmetingen van de driver meegenomen. Maar zoals vaker is dit een echt Tony zelfbouw-project, ook hier heeft de driver zelfs de nodige modificaties moeten ondergaan voordat er echt resultaat geboekt werd, dus dit is geen kant-en-klare oplossing.
D'appolito heeft mits je een smal front gebruikt het voordeel van een erg uniforme afstraling ook off-axis gemeten, maar je zit wel vast aan een tweetal mid-woofers waar in sommige gevallen een enkele midwoofer eigenlijk al voldoende is.
Echte coaxiale drivers, dus zonder een tweeter die verstopt zit achter de stofkap van de midwoofer, kunnen ook goed presteren, maar hier is het zaak om het kaf van 't koren te scheiden. Fostex heeft bv. een aantal leuke drivers, maar je komt hier niet weg zonder een extra woofer voor 't laag of een hoornconstructie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
D'appolito heeft mits je een smal front gebruikt het voordeel van een erg uniforme afstraling ook off-axis gemeten, maar je zit wel vast aan een tweetal mid-woofers waar in sommige gevallen een enkele midwoofer eigenlijk al voldoende is.
Echte coaxiale drivers, dus zonder een tweeter die verstopt zit achter de stofkap van de midwoofer, kunnen ook goed presteren, maar hier is het zaak om het kaf van 't koren te scheiden. Fostex heeft bv. een aantal leuke drivers, maar je komt hier niet weg zonder een extra woofer voor 't laag of een hoornconstructie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander,
Het laag komt later
De positionering is in dit geval minder belangrijk voor ruimtelijkheid.
Ik weet wel wat de voordelen zijn van D'appolito. Dat je dergelijke resultaten kunt evenaren met een goede combinatie van een hoog- en mid-unit, wist ik ook al.
De ruimtelijkheid en het goede afstraalgedrag van D'appolito is voor mij echter interessanter.
Nogmaals, ik zoek gewoon de allerbeste formule voor mid/hoog. Van alle artikelen die ik op het internet lees, wordt ik zeker wijzer. Het antwoord op mijn vraag blijft echter uit.
Het laag komt later
De positionering is in dit geval minder belangrijk voor ruimtelijkheid.
Ik weet wel wat de voordelen zijn van D'appolito. Dat je dergelijke resultaten kunt evenaren met een goede combinatie van een hoog- en mid-unit, wist ik ook al.
De ruimtelijkheid en het goede afstraalgedrag van D'appolito is voor mij echter interessanter.
Nogmaals, ik zoek gewoon de allerbeste formule voor mid/hoog. Van alle artikelen die ik op het internet lees, wordt ik zeker wijzer. Het antwoord op mijn vraag blijft echter uit.
Hoi Richard
Weet jij ergens bouwtekeningen van dunlavy speakers? Waren bij een dunlavy niet alle drivers ook nog eens tijd geoptimeerd op de baffle gezet om 6 db filters met alle drivers in fase te kunnen gebruiken? Het zou erg tof zijn als je een link had naar een dunlavy kloon of meer info dan het interview met Dunlavy. Fascinerend ontwerper is dat.
Groeten
Weet jij ergens bouwtekeningen van dunlavy speakers? Waren bij een dunlavy niet alle drivers ook nog eens tijd geoptimeerd op de baffle gezet om 6 db filters met alle drivers in fase te kunnen gebruiken? Het zou erg tof zijn als je een link had naar een dunlavy kloon of meer info dan het interview met Dunlavy. Fascinerend ontwerper is dat.
Groeten
Ja, die zou ik ook wel willen hebben.Roland schreef:Hoi Richard
Weet jij ergens bouwtekeningen van dunlavy speakers?
De gebruikte luidsprekerunits van een aantal modellen zijn wel te achterhalen via het net, en het klopt dat ze tijd-geoptimeerd met 6 dB filtering in de baffle zijn gezet. Maar er is wel veel meet en regelwerk aan vooraf gegaan.
Het resultaat mag er wat mij betreft zijn, het is een van de weinige luidsprekers waarbij ik het gevoel van werkelijkheidsweergave kreeg.
Bovendien meten ze ook perfect; ze hebben een mooi vlak verloop en ze kunnen blokgolven weergeven, de enige luidsprekers waarvan ik weet dat ze dit ook kunnen zijn de Manger en de ESL 63.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Door de sterke aandrijving en relatief hoog rendement komt er niet echt diep laag uit, maar verder ben ik erg te spreken over de ruimtelijkheid en de dynamiek. De tonale balans is nog niet perfect, maar ik moet nog eens naar het filter kijkenthefinlux schreef:......Tony,
Dat ding ziet er indrukwekkend uit! Wat zijn je bevindingen? Waar gaat jouw voorkeur naar uit?
Belangrijker nog: hoe kom je hieraan?
Ik heb de PHL besteld, moest speciaal gemaakt worden (serie nummer 001 en 002), dus dat duurde een paar maanden. De Monacor tweeter is makkelijk te krijgen maar die heb ik gemodificeerd met o.a. vilt inwendig achter het membraad, dat maakte hem een stuk vriendelijker.
Das inderdaad een verbouwde Seas in de Avance... Heb een aantal malen naar die Avance en zijn broer mogen luisteren. Zeker niet verkeerd op mijn set (ASR Emmi)richard schreef:Seas heeft dacht ik ook wel aardige coaxiaal units in het programma. Die kosten een fractie van de Thiels. Of de kwaliteit zoveel minder is betwijfel ik. het is wel fraai dat een coaxiaal een optimale puntbron is.
Er zijn met die nieuwe coax van Seas best leuke, vergelijkbare projecten te verzinnen. Vonde vooral de plaatsing erg fraai, beetje geraffineerde hoog lever je er wel voor in wegens het hoorneffect van de middentoner... (sweetspot effect)


