Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Progressie van vandaag. Basspoort afgemaakt.
De frontplaat begonnen. Dit worden 3 platen van 22 mm, in deze volgorde, Multiplex,MDF,Spaanplaat.
De multiplex en MDF zijn reeds op elkaar verlijmd, nu nog de spaanplaat.
Samen is dit 66mm, achteraf komt hier nog eens de baffle op van 30mm, samen maakt dat 96mm dik
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Even een vraag !!!
Hier moet dus nog een plaat op van 22 dik spaanplaat.
Zou ik deze ook aan de binnenkant schuin frezen om de driver te laten ademen? Volgens mij is dit niet nodig, wat denken jullie?

Afbeelding
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Frank,

het is een kleine moeite, en ik zou het maar doen! Zorgen dat de luchtstroom zo vrij mogelijk is. Ik heb daar alleen ervaring mee met een middentoner, daar was het heel kritisch (leerde ik daarvan), dat zal bij de woofer minder zijn, maar toch.

Groeten, Joris
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik denk dat het niet nodig is, maar het zou heel misschien een heel klein verschil kunnen maken. Gezien het feit dat je tot noch toe geen enkele mogelijkheid voor een minimale verbetering onbenut hebt gelaten, zou ik de spaanplaat ook gewoon frezen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Fijne woofer :shock: :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Wat zou het effect zijn op de driver?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik denk dat die woofer hier genoeg ruimte heeft om te kunnen ademen.

Daaarnaast moet zo'n driver stevig vastzitten op een stevige baffle. Wanneer je in de buurt van de plaatsen waar hij vastgeschroefd zit materiaal zou weghalen zou dat niet ten goede komen aan de stabiliteit.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

je moet ook nog rekening houden dat hij aan de voorkant nog 15 mm meer vlees krijgt. Daat komt namenlijk de baffle nog bij.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Op hoeveel millimeter zit je dan totaal als je de plaat aan de binnenkant niet meerekent?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Grote kans dat je een kanaal creeert, als je niks wegvreest. Dan zou je turbulentie krijgen. Ik heb dezelfde woofer.. naja bijna: W38 Utopia! (Ik was op jacht naar de woofer die jij ook hebt)

Ik had de baflle van mijn 15 inch aan de zijkanten van het membraan eerst niet uitgevreest en later wel. Als experiment.. Het verschil: geen licht zuiggeluid bij de gevreesde baflle (zat ik wel steeds in de buurt van z'n xmax). Desnoods alleen aan de onder en bovenkant van de woofer, als de zijkant bezet is door de wand. Heb je meteen asymetrie.. :)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Jasper Joppe Geers schreef:
Op hoeveel millimeter zit je dan totaal als je de plaat aan de binnenkant niet meerekent?

15mm van de baffle, 22mm van de MDFplaat,22 van de multiplex en 22 spaanplaat

De driver komt 15 mm dieper in de baffle verzonken.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Montana schreef:
Grote kans dat je een kanaal creeert, als je niks wegvreest. Dan zou je turbulentie krijgen. Ik heb dezelfde woofer.. naja bijna: W38 Utopia! (Ik was op jacht naar de woofer die jij ook hebt)

Ik had de baflle van mijn 15 inch aan de zijkanten van het membraan eerst niet uitgevreest en later wel. Als experiment.. Het verschil: geen licht zuiggeluid bij de gevreesde baflle (zat ik wel steeds in de buurt van z'n xmax). Desnoods alleen aan de onder en bovenkant van de woofer, als de zijkant bezet is door de wand. Heb je meteen asymetrie.. :)
Goed idee
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Dan zou ik inderdaad kijken of ik de woofer niet wat ademruimte zou kunnen geven. Anders verdwijnt hij voor een groot deel in de baffle..
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Jasper Joppe Geers schreef:
Dan zou ik inderdaad kijken of ik de woofer niet wat ademruimte zou kunnen geven. Anders verdwijnt hij voor een groot deel in de baffle..
Inderdaad alles bij elkaar heb je toch zo een 90 mm diepte
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dat is toch wel een heel erg dikke baffle die je gaat bouwen. Ik denk dat er materiaal genoeg is om én de achterkant mooi schuin te frezen én de woofer stevig vast te zetten.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Over dat stevig vast zetten: je hoef het dan niet helemaal rond weg te frezen he! Als je eerst aftekent waar de slagmoeren komen (als je die gebruikt), dan kun je die stukken overslaan met frezen, zodat je daar nog wel een vlak stuk hebt waar de slagmoeren in kunnen.

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

ik zou het ook doen, zeker voor zo'n high-end systeem zou ik geen compromissen doen en het zelf eventueel frezen met een kleine ronding (i.p.v. de schuine [rechte] frees).

Bart
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dat laatste is ook nog wel een idee, natuurlijk neem je niet zoveel materiaal weg dan.
Ook waar de slagmoeren komen, om daar materiaal te laten zitten lijkt me een goed idee
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Daar gaan we weer, de spaanplaat geplakt.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Gisteren weer een stukje kunnen verder werken.
Doordat ik nu de dikte van de voorplaat heb heb ik de exacte aanslag kunnen maken voor de zandvulling aan de zijkanten.
Ook is de spaanplaat op de voorplaat nu afgerond in het gat voor de driver. Dit is nu in totaal al 66 mm dik

effe een snel Pic

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bewondering heb voor je doorzettingsvermogen, als je er twee bouwt is 't al een hele klus, maar jij bouwt een complete surround-set, het is haast produktiewerk geworden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Het is ook een hele uitdaging Sander.
Ook omdat er nog een ander bouwproject is , mijn huis.

Momenteel zijn we bij de kelders, waarvan natuurlijk de HT kelder er 1 van is.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Het eerste stuk van de matrix zit er in.
Ook is de onderkant al in de zwarte beits gezet tegen het stof dat laten nog zou kunnen vrijkomen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is veel werk, maar ik weet uit ervaring dat het ook ontzettend leuk is om te doen! Op het moment dat je je helemaal hebt ingesteld op zo'n project gaat het ook gewoon lukken. Maar er gaat altijd veel tijd verloren met het dromen en kijken naar de tussenresultaten :wink: .
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

jeroen_d schreef:
Het is veel werk, maar ik weet uit ervaring dat het ook ontzettend leuk is om te doen! Op het moment dat je je helemaal hebt ingesteld op zo'n project gaat het ook gewoon lukken. Maar er gaat altijd veel tijd verloren met het dromen en kijken naar de tussenresultaten :wink: .
Tja dat dromen is af en toe wel leuk.
Ooit zit ik daat gewoon een kwartier naar te kijken.
Maar dat is goed ook , soms vind ik daardoor oplossingen voor problemen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”