Progressie van vandaag. Basspoort afgemaakt.
De frontplaat begonnen. Dit worden 3 platen van 22 mm, in deze volgorde, Multiplex,MDF,Spaanplaat.
De multiplex en MDF zijn reeds op elkaar verlijmd, nu nog de spaanplaat.
Samen is dit 66mm, achteraf komt hier nog eens de baffle op van 30mm, samen maakt dat 96mm dik
Even een vraag !!!
Hier moet dus nog een plaat op van 22 dik spaanplaat.
Zou ik deze ook aan de binnenkant schuin frezen om de driver te laten ademen? Volgens mij is dit niet nodig, wat denken jullie?
het is een kleine moeite, en ik zou het maar doen! Zorgen dat de luchtstroom zo vrij mogelijk is. Ik heb daar alleen ervaring mee met een middentoner, daar was het heel kritisch (leerde ik daarvan), dat zal bij de woofer minder zijn, maar toch.
ik denk dat het niet nodig is, maar het zou heel misschien een heel klein verschil kunnen maken. Gezien het feit dat je tot noch toe geen enkele mogelijkheid voor een minimale verbetering onbenut hebt gelaten, zou ik de spaanplaat ook gewoon frezen.
Ik denk dat die woofer hier genoeg ruimte heeft om te kunnen ademen.
Daaarnaast moet zo'n driver stevig vastzitten op een stevige baffle. Wanneer je in de buurt van de plaatsen waar hij vastgeschroefd zit materiaal zou weghalen zou dat niet ten goede komen aan de stabiliteit.
Grote kans dat je een kanaal creeert, als je niks wegvreest. Dan zou je turbulentie krijgen. Ik heb dezelfde woofer.. naja bijna: W38 Utopia! (Ik was op jacht naar de woofer die jij ook hebt)
Ik had de baflle van mijn 15 inch aan de zijkanten van het membraan eerst niet uitgevreest en later wel. Als experiment.. Het verschil: geen licht zuiggeluid bij de gevreesde baflle (zat ik wel steeds in de buurt van z'n xmax). Desnoods alleen aan de onder en bovenkant van de woofer, als de zijkant bezet is door de wand. Heb je meteen asymetrie..
Grote kans dat je een kanaal creeert, als je niks wegvreest. Dan zou je turbulentie krijgen. Ik heb dezelfde woofer.. naja bijna: W38 Utopia! (Ik was op jacht naar de woofer die jij ook hebt)
Ik had de baflle van mijn 15 inch aan de zijkanten van het membraan eerst niet uitgevreest en later wel. Als experiment.. Het verschil: geen licht zuiggeluid bij de gevreesde baflle (zat ik wel steeds in de buurt van z'n xmax). Desnoods alleen aan de onder en bovenkant van de woofer, als de zijkant bezet is door de wand. Heb je meteen asymetrie..
Dat is toch wel een heel erg dikke baffle die je gaat bouwen. Ik denk dat er materiaal genoeg is om én de achterkant mooi schuin te frezen én de woofer stevig vast te zetten.
Over dat stevig vast zetten: je hoef het dan niet helemaal rond weg te frezen he! Als je eerst aftekent waar de slagmoeren komen (als je die gebruikt), dan kun je die stukken overslaan met frezen, zodat je daar nog wel een vlak stuk hebt waar de slagmoeren in kunnen.
ik zou het ook doen, zeker voor zo'n high-end systeem zou ik geen compromissen doen en het zelf eventueel frezen met een kleine ronding (i.p.v. de schuine [rechte] frees).
Dat laatste is ook nog wel een idee, natuurlijk neem je niet zoveel materiaal weg dan.
Ook waar de slagmoeren komen, om daar materiaal te laten zitten lijkt me een goed idee
Gisteren weer een stukje kunnen verder werken.
Doordat ik nu de dikte van de voorplaat heb heb ik de exacte aanslag kunnen maken voor de zandvulling aan de zijkanten.
Ook is de spaanplaat op de voorplaat nu afgerond in het gat voor de driver. Dit is nu in totaal al 66 mm dik
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bewondering heb voor je doorzettingsvermogen, als je er twee bouwt is 't al een hele klus, maar jij bouwt een complete surround-set, het is haast produktiewerk geworden.
Het is veel werk, maar ik weet uit ervaring dat het ook ontzettend leuk is om te doen! Op het moment dat je je helemaal hebt ingesteld op zo'n project gaat het ook gewoon lukken. Maar er gaat altijd veel tijd verloren met het dromen en kijken naar de tussenresultaten .
Het is veel werk, maar ik weet uit ervaring dat het ook ontzettend leuk is om te doen! Op het moment dat je je helemaal hebt ingesteld op zo'n project gaat het ook gewoon lukken. Maar er gaat altijd veel tijd verloren met het dromen en kijken naar de tussenresultaten .
Tja dat dromen is af en toe wel leuk.
Ooit zit ik daat gewoon een kwartier naar te kijken.
Maar dat is goed ook , soms vind ik daardoor oplossingen voor problemen.