Frezen.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kan ook, maar dan moet je de driver wel goed inpakken in plastic oid, MDF stof gaat namelijk overal tussen zitten, vooral op plekken waar je 't niet wilt, tussen je spreekspoel en poolplaat bijvoorbeeld :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

goed punt, helemaal vertrouwen op een goede stofafzuiging zou ik ook niet doen in zo'n geval
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

SSassen schreef:
Kan op meerdere manieren, eenvoudigst is om op 4 of 6-mm MDF de contouren af te tekenen en dan met de decoupeerzaag deze uit te zagen. Daarna met een stuk schuurpapier exact bijschuren zodat hij perfect past.
Dan zit je weer met het probleem dat je zeer precies moet werken, en dat wil ik nu juist aan de frees overlaten.
Henkjan schreef:
of: vastzetten op stuk mdf, dan er omheen met de frees (voetplaat tegen t ding aan), vervolgens gebruik je wat je dan uitgefreesd hebt als mal om een volgend stuk mdf te bewerken. weer met de voetplaat in het gat. vervolgens gebruik je dat stuk als mal voor met de kopieerhuls. werkt als de diameter van de gebruikte frees 1/3 is van de diameter van de copieerhuls.
Juist, die methode ga ik denk ik gebruiken ... en inderdaad, de boel hermetisch inpakken :wink:
OK, dus stap een is met een kantenfrees een exacte kopie maken van de unit.
Stap twee is met de kopieerhuls (frees = 1/3 van de dia van de kopieerhuls) met behulp van de zojuist gemaakte kopie, een mal maken (niet uitschieten :wink: )
Stap drie is met behulp van de zojuist gemaakte mal de baffle infrezen, ook hier weer gebruik maken van de kopieerhuls.

Klopt dat :?:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Sark, kijk es op pag. 3 van dit topic. Een plaatje van mij door Weidok geplaatst. Hoef je maar 1x iets te zagen en te schuren denk ik.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Maar als je gaat zagen en schuren, is er weer kans op (kleine) afwijkingen. Ik ga denk ik toch voor de kopieerhuls methode, maarehh ... thanx :!:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ook stap 2 is met de freesvoetplaat, pas in stap 3 komt de copieerhuls uit de doos
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Misschien heb ik het gemist, maar hoe ziet zo'n copieerhuls er uit?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
ook stap 2 is met de freesvoetplaat, pas in stap 3 komt de copieerhuls uit de doos
Oh wacht even, bedoel je soms de methode die hier beschreven wordt:
http://www.audiodiycentral.com/nt_ireg- ... outs.shtml
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

sietse schreef:
Misschien heb ik het gemist, maar hoe ziet zo'n copieerhuls er uit?
Volgens mij exact hetzelfde als wat jij op pagina 3 hebt gepost.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
Henkjan schreef:
ook stap 2 is met de freesvoetplaat, pas in stap 3 komt de copieerhuls uit de doos
Oh wacht even, bedoel je soms de methode die hier beschreven wordt:
http://www.audiodiycentral.com/nt_ireg- ... outs.shtml
yep 8)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Maar dan red ik het toch nooit met die scherpe hoeken :?:

Afbeelding
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

SSassen schreef:
Afbeelding
Sander, is heb iets vergelijkbaars gemaakt, heb je nog tips om de hoogte met beleid te regelen, om bijv. drivers netjes in te frezen? Mijn frees (ook zo'n KBM) beweegt verticaal een pietsie schokkerig en de maataanduiding op dat diepteinstellingsstaafje zit er meer voor de vorm op volgens mij.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

SARK schreef:
Maar dan red ik het toch nooit met die scherpe hoeken :?:
Tuurlijk wel, zolang de straal van die hoeken maar groter is dan de straal van je frees/kopieerhuls.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Raymond schreef:
SARK schreef:
Maar dan red ik het toch nooit met die scherpe hoeken :?:
Tuurlijk wel, zolang de straal van die hoeken maar groter is dan de straal van je frees/kopieerhuls.
@Sark, kijk nog es goed naar die tekening op pag. 3 van mij. Als je het niet helemaal snapt maak ik een nieuwe voor je met copieerhuls en frees van boven af gezien.
Dia van het freesje moet gelijk of kleiner zijn dan die hoeken van de units.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
of: vastzetten op stuk mdf, dan er omheen met de frees (voetplaat tegen t ding aan), vervolgens gebruik je wat je dan uitgefreesd hebt als mal om een volgend stuk mdf te bewerken. weer met de voetplaat in het gat. vervolgens gebruik je dat stuk als mal voor met de kopieerhuls. werkt als de diameter van de gebruikte frees 1/3 is van de diameter van de copieerhuls.
Dat werkt alleen als je freesvoet rond is? Zit er al een tijdje over na te denken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
Henkjan schreef:
of: vastzetten op stuk mdf, dan er omheen met de frees (voetplaat tegen t ding aan), vervolgens gebruik je wat je dan uitgefreesd hebt als mal om een volgend stuk mdf te bewerken. weer met de voetplaat in het gat. vervolgens gebruik je dat stuk als mal voor met de kopieerhuls. werkt als de diameter van de gebruikte frees 1/3 is van de diameter van de copieerhuls.
Dat werkt alleen als je freesvoet rond is? Zit er al een tijdje over na te denken.
ik heb t nog nooit in de praktijk hoeven brengen, maar een stuk rond is wel nodig omdat je anders nooit nauwkeurig genoeg de afstand object-frees constant kan houden
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Nu we toch over frezen bezig zijn.
Ik zoek een firma die frezen kan maken, dus van vorm kan maken, en dit voor een bovenfrees opnamen van 8 of 12mm
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Dat zijn er meerdere. Het beste kan je ff naar een lokale gereedschapwinkel gaan (een goeie, uit de Enorm keten bijvoorbeeld) en vragen naar RvS (merknaam, niet roestvaststaal :wink: ) frezen vragen. Als ik me niet vergis, kan dat bedrijf ook frezen voor je maken.
En anders kan dit : http://www.slijptechniek.nl/ bedrijf het ook.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Fresen is niet het moeilijkste.. de frees daar krijgen waar jij wil is wat anders... soms is zo'n hulpstukje wel handig:
Freesmachine.jpg
http://techgraphix.bodewits.com/Plaatje ... achine.jpg
Ook voor anderen beschikbaar..
Laatst gewijzigd door audiomanics op do 27 dec 2007, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Erg cool!

Ik heb een anderhalf jaar geleden ook eens gekeken naar een CNC frees zoals in die foto (vooral voor het boren van printplaten)

Ik ben toen afgeknapt op de complexiteit (om het als diy project aan te pakken) en de kosten (voor de onderdelen en al helemaal als kant en klare machine).

Is dat apparaat in de foto van jezelf? zo ja, vertel er eens wat over ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wauw! Da's gaaf zeg, daarmee zijn heel veel mooie constructies te maken die met de hand of een mal bijna niet te doen zijn. Vertel eens wat meer, is dit een eigen ontwerp, hoe stuur je e.a. aan etc?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De controller is een ontwerp van Alex MacKinnon en spreekt G-code. De rest is eigen ontwerp. Het meeste metaal komt uit Duitsland bij Metallstore vandaan... Die lui zagen precies op maat. Electronica bij Conrad, Amplimo, eBay etc.
Werkoppervlak 68 x 93cm (daarboven moet er verschoven worden) Dikte max 14cm en je kunt er ook gewoon mee internetten via het netwerk!!
Stappenmotoren zijn optisch teruggekoppeld, zelfs na 20 uur fresen komt ie gewoon weer op zijn exacte uitgangspositie terug.. IVM gebruik van schoefspindels is de nauwkeurigheid en kracht hoger en de snelheid lager.. maximaal trek ik een frees met 25mm/sec door het materiaal. Soms is dat voor de 900W frees zelfs teveel.... met het duimwiel is de feedrate dan wat terug te regelen (0-150%)
www.techgraphix.nl voor wat plaatjes.
Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ziet er netjes uit Kees, m'n complimenten! Even ter info, kan ik dxf bestanden uitleveren en kan jij daar gelijk mee aan de slag? Zo ja, dan heb ik waarschijnlijk nog wel wat items op de planning staan die ik in de toekomst graag gefreesd wil hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

DXF is te importeren in het programma dat ik gebruik om de toolpaths te maken. Ik heb nog niet gezien dat dieptes ook meegenomen worden die moet ik dan handmatig invoeren. Ook fontjes worden naar een plotterachtig lettetype omgezet (ik heb er zo'n 30.000!! op voorraad). Laat het dxf bestand dan ook vergezeld gaan met een goede tekening van hetgeen je precies wilt. Ik stuur altijd eerst een 3d-rendering (simulatie van de toolpaths) op voor de frees daadwerkelijk in het materiaal duikt. Dan kan het altijd nog aangepast worden.
Kees
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Zo, ik heb van de week ook 2 nieuwe freesjes gehaald 8)

[ img ]http://www.mcfeelys.com/images/prodimages/cr5.png[ /img ]
[ img ]http://trgovina.lestroj.si/images/909.jpg[ /img ]


Eentje is een afschuinbit, om kleine randjes aan hoeken te maken. Het lager is een stukje groter dan de "onderkant" van de afschuining. Ik verwacht dat dit helpt om splinters te voorkomen. Mijn oude afschuinfrees is er eentje uit zo'n setje van 12. Die is ook bedoeld om grotere stukken af te schuinen, het lager is ook net zo groot als de onderkant van de frees. Met die frees kreeg ik behoorlijk wat splinters, als ik niet heel erg voorzichtig deed.

De andere is de grootste afrondfrees die ik kon vinden met een 8mm schacht. Deze frees heeft een straal van 16mm, 3mm groter dan mijn andere afrondfrees. Het verschil is groter dan dat je zo zou vermoeden met slechts 3mm :)

Eind volgende week ga ik mijn 2de setje kasten bouwen, dus dan kan ik ze meteen gaan gebruiken 8)
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”