Frezen.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Frezen.....

Bericht door sietse »

Edo schreef:
Ik zal eens kijken als ik wat tijd heb om een "handleiding" freezen kan maken met foto's e.d. voor de site. Is wel een goede, want het blijkt dat meer mensen daar problemen (en angst) voor hebben.
Ik kom toevallig een frees handleiding tegen. Weliswaar van Elu, maar zal ik even kijken of ik er wat van kan maken ? De plaatjes zijn natuurlijk weer even een probleem, maar dan kijk ik es ff wakderaankandoen. :?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Is goed Sietse.
Ik ga binnenkort weer aan de slag met hout, dus als er wat text is kan ik eventueel wel de plaatjes verzorgen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Is goed Sietse.
Ik ga binnenkort weer aan de slag met hout, dus als er wat text is kan ik eventueel wel de plaatjes verzorgen.
Plaatjes kan ik ook wel voor Sietse doen..

Ik doe het uploaden van de foto's met imageshack

http://www.imageshack.us/
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:
Edo schreef:
Is goed Sietse.
Ik ga binnenkort weer aan de slag met hout, dus als er wat text is kan ik eventueel wel de plaatjes verzorgen.
Plaatjes kan ik ook wel voor Sietse doen..

Ik doe het uploaden van de foto's met imageshack

http://www.imageshack.us/
Denk dat dat wat lastiger wordt, Sietse schrijft een text, ik maak er een HTML file van met ingevoegde plaatje en dat artikel komt op de frontpage van deze site te staan.
Mag altijd natuurlijk de plaatjes daar bij jou te zetten, maar dan moet ook de HTML erheen. Is het handigst. Maar heb hier genoeg eigen webspace dus gaat goedkomen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik regel het even met Edo buiten de orde om.
Het is wel een beetje veel type werk.
Kan het copieren naar pdf, maar dan schijn je er niets aan te kunnen wijzigen.
Hoe dan ook het gaat wel gebeuren.

Sietse
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Misschien is het volgende ook interessant.
Ik zit nu met een zelf ontworpen circel geleider in m'n handen voor het frezen van heel klein, ca 3 cm dia tot grotere circels. Ik heb dit bedacht omdat met zo'n stangetje met een punt de diameter wordt beperkt door de voet van de frees. Ik kan het toevoegen aan het freesverhaal dat er gaat komen, het publiceren op het forum, of als er meer zelfbouw handigheden van forumleden/gasten zijn, misschien een nieuw onderwerp voor de frontpage ?

Sietse
Laatst gewijzigd door sietse op do 25 nov 2004, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zoiets zetten we graag op de frontpage uiteraard! je kan t of mailen aan mij (of een van de andere moderators) of posten op t forum dan zorgen we er voor dat t ook op de frontpage komt
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zal zien wat ik kan doen. Ik moet er eerst weer even een auto cad tekening van maken en die weer omzetten. Een foto van het ding is denk ik ook wel handig. Gaat er komen. \:D/ :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

=D>
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Bij wie kan ik mijn bestelling plaatsen voor die cirkel geleider :D ziet er goed uit.
Laatst gewijzigd door SARK op vr 26 nov 2004, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Inderdaad 8)

Kan je voor elke frees dezelfde geleider gebruiken, of is die maat altijd anders?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zou hem graag nog op de Sinterklaaslijst zetten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is dat ook van Geat? met de K+T versie van het Geat systeem kan je ook vrij kleine circels frezen

http://www.geatsystem.com/geatwd/dt/sdg3/system.html

of tegenwoordig via http://www.festool.nl
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Juist Raymond.

Die van mij ziet er ook zo uit. Alleen zit mijn centerpunt aan de andere kant Dat geeft bij mij een gesloten sleuf. Jou oplossing is beter omdat je het bereik van de frees er groter mee maakt. Ik zal de mijne aanpassen. Verder is waar jij de pennen in een blok hebt gezet bij mij de plaat gevouwen.
Ik heb wel eens geprobeerd of er belangstelling voor was bij de handel. Niet echt dus. Te kleine groep.
In duitsland is ook iets te koop met verschuifbare profielen. Het zelfde als Henkjan aangeeft Je kan met behulp van houten blokjes er ook nog een freesmal van maken voor afwijkende vormen. Kosten geloof ik destijds iets van 350 DM.
Laatst gewijzigd door sietse op vr 26 nov 2004, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Henkjan schreef:
is dat ook van Geat? met de K+T versie van het Geat systeem kan je ook vrij kleine circels frezen

http://www.geatsystem.com/geatwd/dt/sdg3/system.html

of tegenwoordig via http://www.festool.nl
Het Geat systeem is ideaal voor het frezen van rechthoeken. Cirkels heb ik er nog nooit mee gemaakt (ook al heb ik er alle cirkelhulpstukjes bij gekocht)

Die cirkelgeleider die je op de foto ziet is van metabo en is een accessoire voor mijn bovenfrees. De maatvoering zal denk ik voor veel bovenfrezen verschillend zijn. Maar ik denk wel dat zoiets vrij simpel te maken valt. Het is namelijk niet meer dan een stukje plaatwerk, 2 stangetjes en een blokkie metaal op het uiteinde. (plus wat schroefjes).

Hij werkt trouwens perfect. Ik kan hem binnen een minuutje helemaal opgesteld hebben. Het enige nadeel is dat er geen maten opstaan. Ik teken daarom altijd op het hout af waar de frees langs moet gaan en stel dan op het oog de frees af. Dat is totnutoe altijd prima gelukt, woofers vallen altijd precies passend op hun plek :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

cirkels gaat prima met GEAT, maar ik denk dat dit hulpstuk makkelijker is, al was t maar omdat je niet die extra dikte hebt tussen t werkstuk en de frees. zou dat universeel zijn? ik heb een B&D frees, zou dat passen? een meetlatje zou er toch wel op te maken moeten zijn lijkt me
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik heb al eens ontdekt dat niet bij alle freesmachines de maten voor hulpstukken bevestigen het zelfde zijn. Dus wie het gaat bouwen moet eerst meten aan zijn machine.
Is een bouwtekening nog steeds interessant?
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

sietse schreef:
Ik heb al eens ontdekt dat niet bij alle freesmachines de maten voor hulpstukken bevestigen het zelfde zijn. Dus wie het gaat bouwen moet eerst meten aan zijn machine.
Is een bouwtekening nog steeds interessant?
Ik denk dat wanneer je een bouwtekening maakt, deze nog steeds een grote hulp kan zijn. Maar je zal op de bouwtekening dan wel moeten aangeven welke maten de bouwer zelf aan zijn machine zal moeten meten.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zal ik zeker doen.
Het loont denk ik voor iedereen zijn machine te vergelijken met de Metabo.
Ik heb een Makita en die is uitwisselbaar met Dewald, Elu en vast wel meer. Best kans dat het past.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

Ik heb het net gemeten: de afstand tussen de 2 stangen is 90mm, hart op hart, diameter van de stangen is 8mm
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Ik heb al eens ontdekt dat niet bij alle freesmachines de maten voor hulpstukken bevestigen het zelfde zijn. Dus wie het gaat bouwen moet eerst meten aan zijn machine.
Is een bouwtekening nog steeds interessant?
Hier bouwtekening
Bijlagen
.<br />bron: http://img27.exs.cx/img27/4067/cirkelgeleider.jpg
.
bron: http://img27.exs.cx/img27/4067/cirkelgeleider.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zo, de tekening maar even via een omweg hier geplaatst.
De maten in mm. Als er vragen zijn zie ik het wel.

Sietse
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Helemaal geen vragen?
Ik wist wel dat ik goed ben. :D

Als het goed gaat staat binnenkort het onderwerp over frezen op de frontpage. =D>

Sietse
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ah, leuk frezen! Ook infrezen van niet ronde units?
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”