Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaaaaaa!!

I'll be there, right in the hot spot!!!!! (en spotlights?)

Ik vind wel dat je erg hard doorwerkt, nog steeds kinderarbeid? :wink: :wink:

Het gaat gestaag door, en wel doordacht zeg!!! Hoelang heb je hier op voorbereid eigenlijk, 5-6 jaar ofzo?

Wowly
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Wowly schreef:
Hahaaaaaa!!

I'll be there, right in the hot spot!!!!! (en spotlights?)

Ik vind wel dat je erg hard doorwerkt, nog steeds kinderarbeid? :wink: :wink:

Het gaat gestaag door, en wel doordacht zeg!!! Hoelang heb je hier op voorbereid eigenlijk, 5-6 jaar ofzo?

Wowly
Jaja nog steeds kinderarbeid :)
De mannen zijn al heel wat tot in staat. en ook de vrouwen natuurlijk niet te vergeten.

Ik ben toch iets minder dan een jaar aan het voorbereiden geweest voor dit project.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

altyd handig die kleine handjes :D
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Het volgende zijn nu de frontjes van de kasten.
Hier zie je de uiteindelijke dikte van het front. Met een beetje verbeelding zie je nu ook hoe het wordt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Toch erg mooi. Zo gaat bij mij het bloed ook weer stromen om ook weer aan de slag te gaan.

Ga vooral zo door. Ben zeer benieuwd hoe het klinkt
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

prachtig werk, ik ben nu reeds jaloers op je gefreesde fronts :-)

Vraagje, waarom de kasten met spikes op elkaar? Bij de originele Utopia's zitten deze toch vast tegen (op) elkaar (ook door middel van de zijwanden), of vergis ik me ...

Vraagje 2; zelf ben ik bezig met het plannen van een volgend ontwerp met Focal drivers, gebasseerd op de Gershman GAP 828 (later meer hierover, ik moet eerst dringend eens een digitaal fototoestel kopen :? . Echter, wanneer ik de inhoud bereken voor de Audiom 11 WX kom ik uit op 26 liter (bassreflex SBB4), dit lijkt me weinig. Focal zegt in hun fiches een kast van 40 à 60 liter te gebruiken voor optimale resultaten :?: Hoeveel liter heb jij berekent voor je 11 WX als ik zo nieuwsgierig mag zijn. En terwijl we toch bezig zijn, voor de mid-driver Audiom 6 WM kom ik uit op 17 liter voor een gesloten kast met Qtc 0.577. Zelfde vraag hier; hoeveel heb jij :?: Het lijkt me dat u minder ter beschikking stelt ....

keep up the good work, en geef het zelfbouw-virus maar gerust door aan de kinderen :D

Bart
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Aquilon schreef:
Hoi,

prachtig werk, ik ben nu reeds jaloers op je gefreesde fronts :-)

Vraagje, waarom de kasten met spikes op elkaar? Bij de originele Utopia's zitten deze toch vast tegen (op) elkaar (ook door middel van de zijwanden), of vergis ik me ...

Vraagje 2; zelf ben ik bezig met het plannen van een volgend ontwerp met Focal drivers, gebasseerd op de Gershman GAP 828 (later meer hierover, ik moet eerst dringend eens een digitaal fototoestel kopen :? . Echter, wanneer ik de inhoud bereken voor de Audiom 11 WX kom ik uit op 26 liter (bassreflex SBB4), dit lijkt me weinig. Focal zegt in hun fiches een kast van 40 à 60 liter te gebruiken voor optimale resultaten :?: Hoeveel liter heb jij berekent voor je 11 WX als ik zo nieuwsgierig mag zijn. En terwijl we toch bezig zijn, voor de mid-driver Audiom 6 WM kom ik uit op 17 liter voor een gesloten kast met Qtc 0.577. Zelfde vraag hier; hoeveel heb jij :?: Het lijkt me dat u minder ter beschikking stelt ....

keep up the good work, en geef het zelfbouw-virus maar gerust door aan de kinderen :D

Bart

Vraag 1
Dat heeft een 2ledig antwoord.
1. omdat je dan nog minder kans hebt om trillingen door te geven aan de kasten .
Bij mij zit geen enkele kast met grote vlakken aan elkaar vast.
De mid hoog mid combi zit met de zijstukken vast aan elkaar.
Alle de onderste mid heeft spikes op de sublaagunit
De bovenste laagunit heeft spikes op de bovenste midunit.
2. Das een lang verhaal,wat ik eigenlijk niet openbaar mag/kan maken.
laten we zeggen dat ik contact heb gehad met JMlab over toestemming om deze kasten na te bouwen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Aquilon schreef:
Hoi,

prachtig werk, ik ben nu reeds jaloers op je gefreesde fronts :-)

Vraagje, waarom de kasten met spikes op elkaar? Bij de originele Utopia's zitten deze toch vast tegen (op) elkaar (ook door middel van de zijwanden), of vergis ik me ...

Vraagje 2; zelf ben ik bezig met het plannen van een volgend ontwerp met Focal drivers, gebasseerd op de Gershman GAP 828 (later meer hierover, ik moet eerst dringend eens een digitaal fototoestel kopen :? . Echter, wanneer ik de inhoud bereken voor de Audiom 11 WX kom ik uit op 26 liter (bassreflex SBB4), dit lijkt me weinig. Focal zegt in hun fiches een kast van 40 à 60 liter te gebruiken voor optimale resultaten :?: Hoeveel liter heb jij berekent voor je 11 WX als ik zo nieuwsgierig mag zijn. En terwijl we toch bezig zijn, voor de mid-driver Audiom 6 WM kom ik uit op 17 liter voor een gesloten kast met Qtc 0.577. Zelfde vraag hier; hoeveel heb jij :?: Het lijkt me dat u minder ter beschikking stelt ....

keep up the good work, en geef het zelfbouw-virus maar gerust door aan de kinderen :D

Bart
Vraag2
De binnenafmetingen van de kast waar de 11WX komt te zitten is 410x310x gemiddeld 540

als ik het Cadmodel uitreken kom ik op een kast van 59.78 liter met 2 baspoorten
De 6WM heeft een volume van 15.32 l tot beschikking in de kast , gesloten behuizing.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi Frank,

mn dank voor de uitleg.
2. Das een lang verhaal,wat ik eigenlijk niet openbaar mag/kan maken.
laten we zeggen dat ik contact heb gehad met JMlab over toestemming om deze kasten na te bouwen.
toestemming van de grote J. Mahul himself =D> my respect

Bart
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Op aanraden heb ik dat toch maar gedaan.
Je hebt immers te maken met copyrights en je zet dingen op het internet daarvan. Dus dubbel oppassen.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Is inderdaad wel zo kies om het zo aan te pakken.. Daarnaast denk ik dat jij Frank veruit de enige bent die zo concreet zulke speakers wilt nabouwen. Dat is voor een dergelijke fabrikant ook best een opsteker hoor!
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Inderdaad, een speakerfabrikant zoals JMlab beseft ook goed dat ze eigenlijk niet te betalen zijn.
Ik zou het alsinds niet kunnen.
Daarnaast heb ik wel veel info van hun kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Omdat ik moet wachten op een frees die op maat gemaakt is voor de frontplaten, ben ik begonnen met de laagkasten.
Dezer dagen post ik wat foto´s van het begin van de kasten.
Hier alvast wat 3D tekeningen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

En eventjes een overzicht op het geheel. even spieken ;D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Goeiemorgen zeg... :shock: :shock:

Welke driver ga je ook al weer gebruiken in deze kasten?

Je weet het! Ik hou je in de gaten! ;)

Groetjes,

JJ
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Jasper Joppe Geers schreef:
Goeiemorgen zeg... :shock: :shock:

Welke driver ga je ook al weer gebruiken in deze kasten?

Je weet het! Ik hou je in de gaten! ;)

Groetjes,

JJ
De Focal 15WX vanonder en de 11WX vanboven
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Dat worden wel aanzienlijke luidsprekertjes; manshoog?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

:D
1755 mm :D

Ik kan er niet overkijken.

Laten we zeggen echte full range speakers
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik sta al te popelen om ze zaterdag alvast eens te komen bekijken. :D
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

:D

Daar gaan we dus met de laagunits.

Het zijn aardige kastjes :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

fantastisch werk :shock:

hierin komen wel nog redelijk wat bracings denk ik, hoe pak je dat aan ... matrix, latten ...?

Bart
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Oke wat cijfers en toestanden.
De bodem wordt ongeveer 8 cm dik en word ook voor een deel gevuld met zand.
De frontplaat waar de drivers in komen te zitten worden 10 cm dik.
binnenin komt een matrix te zitten die horizontaal, vertikaal en diagonaal staat.
de zij, achter en bovenkant worden 8 cm dik.De zijwanden en achterwand is ook voor een gedeelte gevuld met zand.
Eerst worden alle wanden bekleed met 1mm lood.
En natuurlijk alles in een 45 graden verstek.
Laatst gewijzigd door FrankG op vr 17 mar 2006, 9:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

FrankG schreef:
Oke wat cijfers en toestanden.
De bodem wordt ongeveer 8 cm dik en word ook voor een deel gevuld met zand.
De frontplaat waar de drivers in komen te zitten worden 10 cm dik.
binnenin komt een matrix te zitten die horizontaal, vertikaal en diagonaal staat.
de zij, achter en bovenkant worden 8 cm dik.De zijwanden en achterwand is ook voor een gedeelte gevult met zand.
Eerst worden alle wanden bekleed met 1mm lood.
En natuurlijk alles in een 45 graden verstek.
:shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

:shock: =D> =D> =D> =D> =D>

keep us posted =P~
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

O man!!!!

Wat een monnikenwerk. Misschien was je in je vorige leven we monnik. Zal je zien dat kerkelijke gezangen straks je het beste liggen :D

Erg erg indrukwekkend!

Wowly
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”