Het kan natuurlijk zijn dat jij uit wat ik hier zeg, opmaakt dat ik alle versterkers hetzelfde vind klinken. Hoe je tot die conclusie komt weet ik niet maar het een en ander ligt bij mij toch beslist genuanceerder. Het is inderdaad zo dat ik van mening ben dat het gros van versterkers hetzelfde klinkt mits er aan een aantal voorwaarde wordt voldaan. Ik heb daar al het een en ander over gezegd en zal dat hier nu niet dunnetjes overdoen.jeroen_d schreef:(…) Tja, jij laat duidelijk blijken dat je vindt dat versterkers eender klinken. Ik heb een andere ervaring, dan is het toch niet gek dat ik stel dat jij die ervaring mist? Is helemaal niet kwaad bedoeld hoor, trek het je niet aan. Ik zeg namelijk helemaal niet dat jij van niks weet en geen ervaring hebt. Ik heb geen behoefte om mee te doen met anderen die persoonlijk worden en er veel te hard inknallen. Het moet wel een beetje gezellig blijven hier.
Hoe ze anders klinken had ik dacht ik al elders op dit forum vrij duidelijk beschreven. Ook dat was maar een voorbeeld, er zijn zoveel versterkers en er zijn er ook die heel veel op elkaar lijken. Ik weet bijvoorbeeld niet of ik blind mijn Rotel en de Parasound van deepspace uit elkaar zou kunnen houden. Grote kans van niet.
Het is vanzelfsprekend niet erg dat je zegt dat ik bepaalde ervaring mis maar het is dan wel zo aardig als je even zegt wat ik dan over het hoofd zie. Dat je dat elders op het forum een en ander vrij duidelijk hebt beschreven zoals je zegt, geloof ik onmiddellijk maar aangezien ik niet alles wat er op dit forum staat lees, zou het handig zijn om me even te vertellen waar ik je verhaal kan vinden.
Dat je vindt dat er zoveel versterkers op elkaar lijken ben ik overigens roerend met je eens: er zijn in dit opzicht belangrijk meer overeenkomsten dan verschillen. Waar het mij echter om gaat is dat er bij heel veel versterkervergelijken totaal niet naar voren komt hoe de kwaliteit zich tot elkaar verhoudt maar dat men in 999 van de 1000 vergelijken verschillen hoort die nmho de directe gevolgen zijn van gewone verschillen in versterking van de kanalen van de versterkers onder test. De kwaliteitsverschillen zijn zo gering dat je ze naar mijn idee niet eens kunt waarnemen laat staan dat je ze hoort als ook nog eens de gevolgen van niveauverschillen zich in het geluidsbeeld prominent manifesteren. Ik deel dan ook niet de opvatting dat de waarnemer - zelfs die van de meest doorgewinterde - de kwaliteiten van te vergelijken versterkers kan beoordelen als de kanalen van de te testen versterkers in een luistersessie verschillend versterken. Het mag immers al sinds de grijze oudheid als genoegzaam bekend worden beschouwd dat ordinaire sterkteverschillen onmiddellijk in kwalitatieve zin worden geïnterpreteerd zeker als die sterkteverschillen ook nog eens een goed hoorbare klankverandering tot gevolg hebben en dat laatste is onmiskenbaar het geval zodra er een onbalansverschil ontstaat tussen de te vergelijken versterkers
Dit laatste is trouwens geen probleem als de onbalans tussen links en rechts voor de te beoordelen versterkers precies gelijk is. Het is alleen het verschil in dit opzicht dat al bij een relatief klein verschil een goed waarneembaar klankverschil veroorzaakt. Het blijft me overigens verbazen dat dit aspect niet als de belangrijkste oorzaak wordt gezien voor het horen van klankverschillen tussen versterkers. Er wordt wel ongelofelijk moeilijk gedaan over de invloed van onderdelen - bijvoorbeeld twee potmeters in de signaalweg - maar over de evidente klankverschillen die ontstaan als er verschil is in onbalans tussen de stereokanalen hoor je niemand… Dat dit fenomeen onmiddellijk problemen veroorzaakt, is overigens gemakkelijk aan te tonen: zet maar eens op beide luidsprekers die je gebruikt voor het vergelijk (niet al te luide) fm-ruis die je hoort als je tussen de stations afstemt (of beter: ruis van een test-cd) en laat je oren even aan dit geluid wennen. Luister daarbij op een afstand van de luidsprekers waar je ook luistert naar muziek. Als je nu maar even de balansknop van de versterker verdraaid - of nog beter de knop een klein beetje door een ander dan de luisteraar laat verdraaien (je simuleert zo het onbalansverschil) - hoor je onmiddellijk dat de klank van de ruis verandert. Een soortgelijke klankverandering manifesteert zich ook plotseling als je versterkers of bij voorbeeld cd-spelers vergelijkt als er sprake is van een onbalansverschil zonder dat dit wordt gecompenseerd. Zie hier de oorzaak van het waargenomen klankverschil.
De keren dat ik deze voorzorgen voor een luistertest zowel met versterkers als met cd-spelers nam, bleek er onder de toehoorders niemand in staat te kunnen bepalen welke speler of versterker werkzaam was. De algemene opvatting onder de toehoorders van de diverse sessies was dat het leek of er steeds een en dezelfde cd-speler draaide dan wel of er maar een en dezelfde versterker klonk. Deze vergelijken zijn overigens op diverse verschillende versterkers en luidsprekers uitgevoerd zonder dat de uitkomst anders was.