benodigde hardware voor het vergelijken van apparatuur (DBT)

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Ruud13

Bericht door Ruud13 »

jeroen_d schreef:
(…) Tja, jij laat duidelijk blijken dat je vindt dat versterkers eender klinken. Ik heb een andere ervaring, dan is het toch niet gek dat ik stel dat jij die ervaring mist? Is helemaal niet kwaad bedoeld hoor, trek het je niet aan. Ik zeg namelijk helemaal niet dat jij van niks weet en geen ervaring hebt. Ik heb geen behoefte om mee te doen met anderen die persoonlijk worden en er veel te hard inknallen. Het moet wel een beetje gezellig blijven hier.

Hoe ze anders klinken had ik dacht ik al elders op dit forum vrij duidelijk beschreven. Ook dat was maar een voorbeeld, er zijn zoveel versterkers en er zijn er ook die heel veel op elkaar lijken. Ik weet bijvoorbeeld niet of ik blind mijn Rotel en de Parasound van deepspace uit elkaar zou kunnen houden. Grote kans van niet.
Het kan natuurlijk zijn dat jij uit wat ik hier zeg, opmaakt dat ik alle versterkers hetzelfde vind klinken. Hoe je tot die conclusie komt weet ik niet maar het een en ander ligt bij mij toch beslist genuanceerder. Het is inderdaad zo dat ik van mening ben dat het gros van versterkers hetzelfde klinkt mits er aan een aantal voorwaarde wordt voldaan. Ik heb daar al het een en ander over gezegd en zal dat hier nu niet dunnetjes overdoen.

Het is vanzelfsprekend niet erg dat je zegt dat ik bepaalde ervaring mis maar het is dan wel zo aardig als je even zegt wat ik dan over het hoofd zie. Dat je dat elders op het forum een en ander vrij duidelijk hebt beschreven zoals je zegt, geloof ik onmiddellijk maar aangezien ik niet alles wat er op dit forum staat lees, zou het handig zijn om me even te vertellen waar ik je verhaal kan vinden.

Dat je vindt dat er zoveel versterkers op elkaar lijken ben ik overigens roerend met je eens: er zijn in dit opzicht belangrijk meer overeenkomsten dan verschillen. Waar het mij echter om gaat is dat er bij heel veel versterkervergelijken totaal niet naar voren komt hoe de kwaliteit zich tot elkaar verhoudt maar dat men in 999 van de 1000 vergelijken verschillen hoort die nmho de directe gevolgen zijn van gewone verschillen in versterking van de kanalen van de versterkers onder test. De kwaliteitsverschillen zijn zo gering dat je ze naar mijn idee niet eens kunt waarnemen laat staan dat je ze hoort als ook nog eens de gevolgen van niveauverschillen zich in het geluidsbeeld prominent manifesteren. Ik deel dan ook niet de opvatting dat de waarnemer - zelfs die van de meest doorgewinterde - de kwaliteiten van te vergelijken versterkers kan beoordelen als de kanalen van de te testen versterkers in een luistersessie verschillend versterken. Het mag immers al sinds de grijze oudheid als genoegzaam bekend worden beschouwd dat ordinaire sterkteverschillen onmiddellijk in kwalitatieve zin worden geïnterpreteerd zeker als die sterkteverschillen ook nog eens een goed hoorbare klankverandering tot gevolg hebben en dat laatste is onmiskenbaar het geval zodra er een onbalansverschil ontstaat tussen de te vergelijken versterkers

Dit laatste is trouwens geen probleem als de onbalans tussen links en rechts voor de te beoordelen versterkers precies gelijk is. Het is alleen het verschil in dit opzicht dat al bij een relatief klein verschil een goed waarneembaar klankverschil veroorzaakt. Het blijft me overigens verbazen dat dit aspect niet als de belangrijkste oorzaak wordt gezien voor het horen van klankverschillen tussen versterkers. Er wordt wel ongelofelijk moeilijk gedaan over de invloed van onderdelen - bijvoorbeeld twee potmeters in de signaalweg - maar over de evidente klankverschillen die ontstaan als er verschil is in onbalans tussen de stereokanalen hoor je niemand… Dat dit fenomeen onmiddellijk problemen veroorzaakt, is overigens gemakkelijk aan te tonen: zet maar eens op beide luidsprekers die je gebruikt voor het vergelijk (niet al te luide) fm-ruis die je hoort als je tussen de stations afstemt (of beter: ruis van een test-cd) en laat je oren even aan dit geluid wennen. Luister daarbij op een afstand van de luidsprekers waar je ook luistert naar muziek. Als je nu maar even de balansknop van de versterker verdraaid - of nog beter de knop een klein beetje door een ander dan de luisteraar laat verdraaien (je simuleert zo het onbalansverschil) - hoor je onmiddellijk dat de klank van de ruis verandert. Een soortgelijke klankverandering manifesteert zich ook plotseling als je versterkers of bij voorbeeld cd-spelers vergelijkt als er sprake is van een onbalansverschil zonder dat dit wordt gecompenseerd. Zie hier de oorzaak van het waargenomen klankverschil.

De keren dat ik deze voorzorgen voor een luistertest zowel met versterkers als met cd-spelers nam, bleek er onder de toehoorders niemand in staat te kunnen bepalen welke speler of versterker werkzaam was. De algemene opvatting onder de toehoorders van de diverse sessies was dat het leek of er steeds een en dezelfde cd-speler draaide dan wel of er maar een en dezelfde versterker klonk. Deze vergelijken zijn overigens op diverse verschillende versterkers en luidsprekers uitgevoerd zonder dat de uitkomst anders was.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik open wel een topic over het meetprotocol, nu hier graag alleen nog maar over het kastje posten
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ruud,

Mocht je er goesting voor hebben dan stel ik voor dat je mijn methode ook eens probeert, dus gewoon met een ~1KHz testtoon op de CD en een nauwkeurige dB meter afregelen op de luisterplek. Ik heb namelijk sterk de indruk dat het door jouw voorgestelde 'regelkastje' meer kwaad doet dan goed en alle nuances en verschillen verhult, het fungeert als een soort 'equalizer' zeg maar, waardoor alles hetzelfde klinkt, puur omdat je luistert naar de potentiometers die erin gebruikt worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
ik open wel een topic over het meetprotocol, nu hier graag alleen nog maar over het kastje posten
:!: :!: :!:
Ruud13

Bericht door Ruud13 »

SSassen schreef:
Ruud,

Mocht je er goesting voor hebben dan stel ik voor dat je mijn methode ook eens probeert, dus gewoon met een ~1KHz testtoon op de CD en een nauwkeurige dB meter afregelen op de luisterplek. Ik heb namelijk sterk de indruk dat het door jouw voorgestelde 'regelkastje' meer kwaad doet dan goed en alle nuances en verschillen verhult, het fungeert als een soort 'equalizer' zeg maar, waardoor alles hetzelfde klinkt, puur omdat je luistert naar de potentiometers die erin gebruikt worden.
De methode die jij adviseert heb ik ooit uitgeprobeerd maar vind die zoals gezegd veel te onnauwkeurig. Een half dB kan een veel te groot verschil opleveren. Ook meet je zo het somsignaal van het linker en rechter kanaal en ook dat is niet goed in deze situatie: Het is van vitaal belang dat er geen onbalansverschil is tussen de cd-spelers onder test. Dat gaat alleen maar trefzeker als je dat apart per kanaal instelt.

Ik vind het onzin dat je van mening bent dat het regelkastje meer kwaad dan goed doet. Een gewone potmeter in de schakeling zoals ik hem voorstelde lijkt in niets op een "equalizer". Als je de potmeters op die manier gebruikt verhullen ze helemaal niets. Dat blijkt immers nergens uit. Ik heb je eerder gevraagd waarop je baseert dat potmeters de signaalkwaliteit verslechteren maar krijg daar geen antwoord op. Een qua plek en waarde goed gekozen potmeter(-schakeling) is een instrument bij uitstek om audiosignalen te verzwakken zonder dat je de kwaliteit van het signaal aantast.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Prima Ruud,

(sorry Henkjan, dit is m'n laatste off-topic post in dit topic)

Ga je toch op de door jouw gekozen weg verder, ik weet uit ervaring dat je niet tussen je bron en de eindversterker moet gaan rommelen, dat hoor je duidelijk terug in je uiteindelijke weergave.

En nee, ik kan e.a. niet goed wetenschappelijk verantwoord onderbouwen en heb ook geen zin om tijd en moeite te stoppen in een wiskundig sluitende verklaring als ik 't in de praktijk al verschillende malen heb meegemaakt. Je bent echt de eerste niet die op een dergelijke wijze aan 't knutselen is, geloof me.

Weet wel dat wat jij voorstelt een dusdanige invloed heeft op 't geluid dat je meer naar je potmeters aan 't luisteren bent dan naar de CD-spelers die je vergelijkt, we praten hier over hoogohmige weerstanden, niet een stuk interlink van een paar ohm. Vandaar ook dat je slechts zeer kleine verschillen zegt te vinden tussen deze spelers, daar verbaas ik me niet over.

Uiteindelijk gaat het om de optelsom van CD-speler - interlink - voor/eindversterker - luidsprekerkabel - luidspreker, zo ga je 't uiteindelijk ook in de praktijk gebruiken, niet met de potentiometers ertussen. Het lijkt me niet meer dan logisch (maar ook wenselijk!) dat je dus op die manier vergelijkt en dus niveau's afstelt met een nauwkeurige dB-meter. Over de gelijkloop van de volumeregeling van de versterker hoef je je echt geen zorgen te maken, dat zit wel goed.

Verder vind ik dat je erg kortzichtig te werk gaat, je wil exact afregelen en praat zelfs over temperatuurcoefficienten van potmeters. Maar je gaat bijvoorbeeld geheel voorbij aan 't feit dat de plaatsing van de luidsprekers in de ruimte ook een onbalans tussen links en rechts kunnen veroorzaken. En zo kan ik nog wel een tiental andere dingen opnoemen die roet in 't eten kunnen gooien en die je alleen ondervangt door te meten met een dB-meter in de ruimte waar je gaat luisteren, dan heb je namelijk de som van ALLE variabelen, en niet slechts een paar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beste Ruud,

Als je dat van mening bent. Stop dan gewoon een stel 10K - 22K lineaire potmeterjes in een kast, L en R een aparte potmeter. En regel het uitgangssignaal met een test CD en een mV meter voor alle spelers gelijk af met aangesloten versterker. Een beetje meter is wel op 1% nauwkeurig, zeker vergelijkend, 1% -> ong. 0,1 dB!

@Sander,

Ga wel enigszins met je mee maar je moet ook een beetje praktisch blijven ;) De slechte naam van een aantal passieve diy VV's heeft mi meer te maken met de soms klungelige bouwijze dan met de potmeters op zich. Dat potmeters onderling verschillend kunnen klinken kan ik wel beamen maar toch niet op een dusdanige manier dat het voor deze test niet goed zou zijn.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik begin er over te denken om voor woorden als "onzin", "kortzichtig" een forum censuur in te stellen want deze worden toch wel erg makkelijk gebruikt om aan te geven dat je het niet met iemand eens bent. ik herhaal t nog maar een keer: Respect ! merk je dat je van mening verschilt en elkaar niet kan overtuigen laat het er dan bij, in schaak wat het wegens zetherhaling allang remise geworden.
Ruud13

Bericht door Ruud13 »

SSassen schreef:
(…) Weet wel dat wat jij voorstelt een dusdanige invloed heeft op 't geluid dat je meer naar je potmeters aan 't luisteren bent dan naar de CD-spelers die je vergelijkt, we praten hier over hoogohmige weerstanden, niet een stuk interlink van een paar ohm. Vandaar ook dat je slechts zeer kleine verschillen zegt te vinden tussen deze spelers, daar verbaas ik me niet over.

Uiteindelijk gaat het om de optelsom van CD-speler - interlink - voor/eindversterker - luidsprekerkabel - luidspreker, zo ga je 't uiteindelijk ook in de praktijk gebruiken, niet met de potentiometers ertussen. Het lijkt me niet meer dan logisch (maar ook wenselijk!) dat je dus op die manier vergelijkt en dus niveau's afstelt met een nauwkeurige dB-meter. Over de gelijkloop van de volumeregeling van de versterker hoef je je echt geen zorgen te maken, dat zit wel goed.

Verder vind ik dat je erg kortzichtig te werk gaat, je wil exact afregelen en praat zelfs over temperatuurcoefficienten van potmeters. Maar je gaat bijvoorbeeld geheel voorbij aan 't feit dat de plaatsing van de luidsprekers in de ruimte ook een onbalans tussen links en rechts kunnen veroorzaken. En zo kan ik nog wel een tiental andere dingen opnoemen die roet in 't eten kunnen gooien en die je alleen ondervangt door te meten met een dB-meter in de ruimte waar je gaat luisteren, dan heb je namelijk de som van ALLE variabelen, en niet slechts een paar.
Ik lees dat het je niet verbaast dat ik kleine verschillen vindt als de uitgang van een cd-speler met bijna 41 kohm van de verzwakker belast. Hoe verklaar je dan dat diezelfde verschillen precies even klein blijven als de uitgang van de cd-speler NIET met die verzwakker wordt belast?… Ik vind dat niet vreemd want de grootte van de verschillen tussen de spelers onderling hebben niets van doen met het ja dan nee maar wel binnen de specificaties belasten van de uitgang van de speler. Overigens weet ik niet hoe je er bij komt dat het belasten van de uitgangsversterker met die 41 kohm het signaal verslechtert. Bij mijn weten kan het type uitgangsversterker probleemloos een belasting van die waarde aan zonder dat daarbij de kwaliteit van het signaal inboet. Ik vrees dat je niet over de juiste informatie beschikt.

Over de gelijkloop van stereopotmeters maak ik me in het kader van het gelijk krijgen van niveaus ten behoeve van het vergelijken van cd-spelers wel zorgen. Zo is bijvoorbeeld de gelijkloop van een hele redelijke stereopotmeter niet beter dan 3 dB gespecificeerd in het bereik -60 tot 0 dB. Bekend is ook dat van de gemiddelde stereoversterker de gelijkloop van de daarin gehuisveste volumeregelaar meestal slechter is dan 3 dB dus is het al met al een niet zo goed idee om voor de instelling van de niveaus een stereopotmeter te gebruiken. Wat versta jij onder: dat het wel goed zit?

Wat heeft de plaatsing van de luidsprekers in de ruimte en de onbalans die daarin ontstaat te maken met het verschil in de onbalans waar ik het over heb? Niets. Ze hebben het woord onbalans gemeen maar verder is er niets gemeenschappelijk. Ik ga dan ook helemaal nergens aan voorbij want dat wat jij meldt is totaal niet relevant gezien het onderwerp dat ik voor het voetlicht haal. Ik heb het over heel iets anders: de mogelijkheid dat er bij het vergelijken van de cd-spelers een onbalansverschil kan ontstaan tussen de cd-spelers onder test.
Rademakers

Bericht door Rademakers »

Ik las in dat artikel waar keyser naar verwees dat de speakers en versterkers achter een akoestisch transparant gordijn worden geplaatst voor de blinde test. Akoestisch transparante gordijnen bestaan niet bij mijn weten, daar gaat je test al compleet de mist in volgens mij
Bij het testen van alle onderdelen, met uitsluiting van de speakers, bevinden alle onderdelen, behalve de speakers, zich achter een scherm/muur of in een andere kamer. Ik zie geen reden de speakers te verbergen.

Optie 1: De persoon achter het scherm heeft geen contact met de luistergroep en omgekeerd. Er is dan één persoon die weet of er A, B of X geschakeld wordt. Er kan ook A-B geshakeld worden.

Optie 2: Er is een persoon die een ABX comparator maakt, niemand weet dan of er A,B of X (of A-B) geschakeld wordt.

Zodra de technische kant voltooid is, stel ik een protocol op.

Suggesties?

Mvg Johan
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Rademakers schreef:
Ik las in dat artikel waar keyser naar verwees dat de speakers en versterkers achter een akoestisch transparant gordijn worden geplaatst voor de blinde test. Akoestisch transparante gordijnen bestaan niet bij mijn weten, daar gaat je test al compleet de mist in volgens mij
Bij het testen van alle onderdelen, met uitsluiting van de speakers, bevinden alle onderdelen, behalve de speakers, zich achter een scherm/muur of in een andere kamer. Ik zie geen reden de speakers te verbergen.

Optie 1: De persoon achter het scherm heeft geen contact met de luistergroep en omgekeerd. Er is dan één persoon die weet of er A, B of X geschakeld wordt. Er kan ook A-B geshakeld worden.

Optie 2: Er is een persoon die een ABX comparator maakt, niemand weet dan of er A,B of X (of A-B) geschakeld wordt.

Zodra de technische kant voltooid is, stel ik een protocol op.

Suggesties?

Mvg Johan
in het door Jeroen aangehaalde geval gaat het om het blind vergelijken van luidsprekers. Daarbij is het dus wél van wezenlijk belang de weergever voor het zicht te verbergen :wink:
Ik kan me voorstellen dat er een soort dun gaas bestaat, dat er voor zorgt dat de in het donker geplaatste luidspreker niet door de zich in het licht bevindende luisteraar kan worden gezien, zonder dat dit dunne gaas een significante invloed heeft op de klank.
Rademakers

Gaan we luidsprekers vergelijken dan?

Mvg Johan
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Rademakers schreef:
Gaan we luidsprekers vergelijken dan?

Mvg Johan
als het aan mij ligt niet :roll:
Rademakers

Inderdaad 8)

Mvg Johan
JuuL

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
helaas is dit absolute onzin
no it aint, enkel meet jij het verkeerde of niet genoeg
Beetje late reactie, maar ik ben het hier echt met Rudy eens hoor.
Als 2 versterkers op alle parameters exact meten, dan werken ze ook exact hetzelfde, dat is gewoon feit.

Maar als je bijv alleen een paar parameters meet en die dan hetzelfde zijn dan kunnen andere parameters (die slecht zijn te meten of weet ik veel) anders zijn en voor een andere klank zorgen.
De andere lezers gaan daar vaak in mee, omdat ze niet hebben gezien dat jijzelf geen enkel antwoord hebt kunnen formuleren. Eén idioot kan wat dat betreft meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden. Jouw manier van discussieren staat bekend als de unsinkable rubber duck (Google maar even) en ik pas ervoor om hierin mee te gaan.

Jouw statement dat gelijk metende versterkers gelijk klinken lijkt me prima voer voor andere lezers om op in te haken, ik pas voorlopig even, ik kan m'n tijd nuttiger besteden dan jouw van het tegendeel proberen te overtuigen.
Tja, wat moet ik daar op zeggen.
Sorry Sander ik kies hier partij voor Rudy ;) NIETS persoonlijk hoor! :)
Ruud13

Bericht door Ruud13 »

keyser schreef:
(…) in het door Jeroen aangehaalde geval gaat het om het blind vergelijken van luidsprekers. Daarbij is het dus wél van wezenlijk belang de weergever voor het zicht te verbergen :wink:
Ik kan me voorstellen dat er een soort dun gaas bestaat, dat er voor zorgt dat de in het donker geplaatste luidspreker niet door de zich in het licht bevindende luisteraar kan worden gezien, zonder dat dit dunne gaas een significante invloed heeft op de klank.
Het vervelende is dat alles wat je tussen de luidspreker en waarnemer zet van invloed is op het geluid ook al is het nog zo minimaal. Dat wat er tussen hangt kan immers nooit 100% akoestisch transparant zijn. Zeker in het hoog zie je dan ook op een vergelijkend frequentieverloop dat er afwijkingen zijn. Als iemand dus beweert dat zo'n glasgordijntje van invloed is, heeft hij gelijk. Vers twee is natuurlijk of je dat ook hoort. Mijn ervaring is dat je wel heel veel glasgordijntjes over elkaar moet hangen wil je dat in de klank gaan horen.

Het voorgaande geldt een beetje voor alles wat in de weergaveketen verandert. Als je dus de verzwakker die ik bedacht om de niveauverschillen te elimineren tussen bron en de ingang van de versterker zet, verandert er natuurlijk wat. Afgezien van de weerstand die er tussen komt, verandert de capaciteit en de inductantie. Die invloeden zijn gezien de toepassing uiterst minuscuul. In het verleden heb ik op dit vlak een en ander vergeleken en nooit een verschil kunnen waarnemen mits je natuurlijk de invloed van de weerstand dusdanig maakt dat deze de uitgangsversterker te hoog gaat belasten: een en ander moet wel binnen de specificaties blijven. Als je bijvoorbeeld de belasting te hoog maakt voor de uitgangsversterker, is te verwachten dat de signaalkwaliteit er dan onder lijdt.

Waar het hier om gaat is de vraag hoeveel invloed staan we toe want het is wel aardig om een test te gaan doe maar als we er niet uit zijn of een weerstandsverzwakker met een potentiometerschakeling het een geëigend methode is om de niveaus gelijk te maken kun je beter stoppen. Op een ander manier de niveaus gelijkmaken is immers niet mogelijk. De in deze thread genoemde methode met de soundlevelmeter en het instellen met de stereovolumeregelaar van de versterker is naar mijn smaak geen optie vanwege de veel te onnauwkeurige wijze van instellen. Zoals gezegd kunnen zo makkelijk verschillen in de kanaalbalans ontstaan en daarmee introduceer je onmiddellijk een klankverschil.

Is het trouwens niet wat handiger om het eerst eens te worden over de methode waarop de niveaus gelijk moeten worden gemaakt want als het "kastje" nog voor het in elkaar zit al wordt gewantrouwd geldt dat ook voor de uitslag van de test. Misschien moet wel eerst vast komen te staan dat een type verzwakker als ik voorstelde niet-hoorbaar de signaalkwaliteit beinvloedt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ruud13 schreef:
Misschien moet wel eerst vast komen te staan dat een type verzwakker als ik voorstelde niet-hoorbaar de signaalkwaliteit beinvloedt.
Beste Ruud,

Je kunt lange verhalen schijven en je kunt korte verhalen schrijven. Nogmaals, als je dat niet eerst eens in elkaar knutselt kom je daar nooit achter. Beste is natuurlijk om helemaal niets tussen je CD-spelers en je amp te zetten, maar ja dan komt er zo weing geluid uit :roll:
Ruud13

Bericht door Ruud13 »

Pjotr schreef:
(...) Je kunt lange verhalen schijven en je kunt korte verhalen schrijven. Nogmaals, als je dat niet eerst eens in elkaar knutselt kom je daar nooit achter. Beste is natuurlijk om helemaal niets tussen je CD-spelers en je amp te zetten, maar ja dan komt er zo weing geluid uit :roll:
Ik weet al dat het uitstekend werkt want ik heb jaar en dag met de verzwakker waarvan ik het schema gaf gewerkt. Dat exemplaar kan ik echter - sinds de laatste verhuizing - nergens meer vinden en op het ogenblik ontbreekt me de tijd om er een te maken.
Plaats reactie