Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

FrankG schreef:
Wat afbeeldingen van mijn dustcatcher
dus eigenlijk direct de megastofzuiger op de bak en niet op de stofafzuigaansluiting van de frees?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

We hebben het 2de deel van de kelder opgeruimd en ik had beloofd aan mijn oudste zoon, Bjorn 13 jaar, om hem te leren frezen met de machine.
Hier een video van hem aan de frees.
We zijn dus aan de laaste frontplaat begonnen. Daarna moeten deze nog aan de zijkanten worden gefreesd

Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Nog steeds druk bezig met de midkasten.
Ondertussen is midkast 3 bijna af. Nr4 is al het lood geplakt en kan ik beginnen met de heuveltjes te plakken.
Ik heb een stresstest gedaan met een midkast.
Ik heb deze op een trilplaat gezet, 12 uur lang.
Dit was de eerste midkast dit ik heb gemaakt.
Ik wou kijken of de lijmlassen het zouden houden en niet zouden beginnen te scheuren.
De kast heeft het pracht doorstaan. Helemaal niets te zien.
Daarna heb ik deze in de stookplaats gezet. Op de verwarmingsbuizen. Wederom geen krimp.
En als laatste gisteren terug binnengehaald uit de tuinberging. En wederom niets aan te zien.
Dit over een periode van 1 week gedaan allemaal.
Ik was gewoon benieuwd en nu gerust dat mijn constructiemethode en gedachte erachter WERKT ! , heerlijk

effe foto van kast 3


Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wat een werk zeg! Maar het blijft toch o zo leuk om te volgen.

Is wel cool om te weten dat zelfsvrieskou geen kwaad kan.

edit: Haha, ik had niet door dat je ook op Audioforum.be zat. Ik ben dus dezelfde he. :D We wonen dus lekker kort bij elkaar. :)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Meetstaat van 1 midkast.
1/2 van een MDF plaat 18mm 244x122
1/2 van een spaanplaat 18mm 244x122
halve bus lijm van 750ml
Plaatje van 45x14cm 18mm Multiplex meranti.
en 21 uur werk.

in totaal zaag je van die spaanplaat 33 lopende meter afgeronde heuveltjes.
in totaal zaag je van die mdfplaat 7 delen waarvan 5 met 45 graden hoeken.

Kostprijs van zo 1 kast in materialen 37,39 euro
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Resultaat:

3 midkasten zijn nu af
4 de gaat morgen dicht en is dan ook af
Nr 5 staat nu in de lijmklemmen
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Inderdaad rho , je komt maar eens piepen bij mij.
Kunnen we samen ook effe een filmpje pakken in het HT
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Moet nu nog 4 midkasten en daarna kan ik aan de laagkasten beginnen.
Dan begint het geheel zo een beetje vorm te krijgen.
Ondertussen zijn de soundcare spikes binnengekomen.

Effe een fototje ervan ;D

Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

FrankG schreef:
Inderdaad rho , je komt maar eens piepen bij mij.
Kunnen we samen ook effe een filmpje pakken in het HT
Goed idee! :D
We moeten echt eens afspreken.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

het is alweer een tijdje terug dat we iets nieuws gezien hebben. Hoever sta je nu al, waar ben je mee bezig, of hou je ons in spanning :-)

Bart

ps.: heb net mn 2 Focal Audiom 11 WX bekomen voor een volgend project, machtige units :D
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Mooi he die units. Pracht stukken.

Ik ben nu de 6de midkast aan het afwerken. Nog 2 te gaan.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

in een van je eerste mails sprak je ook over een liggende kast, kan je ons daar reeds iets meer over vertellen?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Klopt ja ik ga me het makelijk maken , heb al eens wat info gegeven op een ander forum erover.

Het wordt inderdaad 5x grand utopia.
Alleen de 5de , dus de center wordt anders gemaakt.
Deze is nog steeds in onwerp op de tekentafel.
Zoals het er nu uitziet word het een liggende utopia , de middenkonsole blijft zoals ze is maar de laag en midlaagkast worden er naast geplaatst.
Ter zijner tijd open ik een topic hierover.

Ik heb al wat testen achter de rug, en inderdaad in het begin had ik problemen met de afstraling op de horizontale vlakken. In het begin Smiley
Door de MTM te houden zoals hij is was ik al een heel stuk op weg.
De 11 graden lijn wordt volledig horizontaal doorgrtrokken en de midlaag en laag worden naar beneden gericht. Alles onder de 250 hz dus.
De 2 zijvlakken worden naar achter gebracht en een diffuser op gebracht om de afstraling van de MTM te verbeteren, (nog te bepalen). Eerste tests waren goed .
zonder diff hoor je echt de speaker staan, met diffusor niet meer.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

oké, gevonden .... "war of the worlds" :-)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dat is inderdaad de naam van het topic , maar ook de naam van de speakers.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Frank,

Wat een mega project zeg! Waar komen die straks te staan eigenlijk?

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van je plan van aanpak hoor< grote klasse! =D>

Als ik het vragen mag, wat was je in totaal kwijt voor die soundspikes? Ik wil die ook gaan gebruiken in mij project, maar dan geïntegreerd in het ontwerp zodat ze niet zichtbaar zijn.

Groetjes,

JJ
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik heb die goedkoop kunnen kopen, dat was een restpartij van een winkel.
rond de 160 euro dacht ik.

De ruimte waar deze jongens komen te staan is 6,5 op 10,65 op 2,81 hoog.
Het is een kelder die ook accoustisch volledig aangepakt wordt met diffusors en absorbtie
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Afbeelding

Als lekkermakertje

je moet dit gewoon in het echt zien, niet normaal. ;D
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Als ze allemaal klaar zijn, begin ik met de afwerking van de kasten.
Dat wilt zeggen, de fronts eropmaken. Afschuren en eventueel bijwerken en daarna spuiten met 2 componenten spuitplamuur. 3 lagen van dit spul normaal.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

hoe dik zijn die fronts die je er op gaat zetten? Wanneer ik het zo zie ga je met een verschuiving zitten met je openingen voor de middentoners per extra paneel dat je ervoor zet (wanneer je de openingen op voorhand freest tenminste). Het is misschien nogal moeilijk uit te leggen maar ik hoop dat je het toch verstaat.

Groeten,

Bart
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

De fronts zijn nog eens 30mm dik.

Ik begrijp volledig van je zegt, ik heb er dan ook rekening mee gehouden.
In de eerste plaats zijn de gaten in deze panelen al groter gemaakt dan die op de fronts en ook zijn ze meer naar beneden uitgefreesd.
Anders zou je zoals je terecht zegt een verschuiving hebben van het gat.
Prachtig meedenk werk, je bent de eerste die dit opviel ;)

Bij de eerste kast viel mijn oog hier direct op, ik had het voordien nog niet gezien. Toen kwam ik dus al op het idee om de rest Handmatig weg te frezen.
Ik haal dan mijn voet van mijn frees af en zo kan ik dieper in de kast.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

FrankG schreef:
Prachtig meedenk werk, je bent de eerste die dit opviel ;)
Ach Frank, wij hadden dat allemaal wel door hoor, maar wisten ook dat jij daar rekening mee had genomen.
Velen hebben het reeds geprobeerd, maar niemand heeft het kunnen waarmaken om jou op een fout te kunnen betrappen. :roll: µ

Succes, doe zo verder en wij kijken met vol verwondering toe!

by the way: op je avator komen je speakertjes maar klein over, daar ga je wel wat op moeten vinden als je echt de grootste wilt hebben :D .

Ed.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Hahahhaa Ed, fantastisch dat jullie me zo in het oog houden :)

Ja die avatar daar moet ik eens iets aan doen ;D

Ik ben eens benieuwd als ze in de spuitplamuur staan. Ik ga 2 componenten gebruiken daarvoor, dan word de onderlaag goed hard en heb ik minder kans op doffe plekken straks in de lak.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Dat zal nog een hele klus worden om die 'beesten' mooi in de lak te zetten.

Als je het laat uitvoeren dan betal je per m², voor jou niet interessant :lol:

De beste spuitresultaten heb ik ooit verkregen met echte industriele meubellak. alles op 2 komponenten basis.
Mijn favoriete merk was ARTI.

Grondlak is echt op enkele minuten schuurbaar.
Eindlak met zeer mooi sterk oppervlak.

Dit heb ik teruggevonden:
Arti Import Benelux NV
Houtlakken en Houtbeitsen
Ambachtsweg 9
9820 Merelbeke
tel: +32(0)9252 43 64
fax: +32(0)9252 27 33

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

ik haal alles bij deze firma

http://www.vosschemie.be/vosschemie.be/ ... hp?lang=NE

link is aangepast en getest

polyester- of epoxy plamuur, lijmen, 2-componentenverf ....
vriendelijke gasten en altijd bereid tot uitleg

Bart
Laatst gewijzigd door Aquilon op do 23 feb 2006, 18:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”