Over niet gelijk, moet je dit eens vergelijken, aurum links versus celeritas rechts:

Moderator: Beheerdersteam
ovni schreef:Dat was dus dit ontwerp van Asterduc:
Bedankt Roland.Roland schreef:Hoi Asterduk
Als ik hem vergelijk met de aurum cantus G2 die ik heb liggen, zitten de montage schroefjes iets lager, en is de "hoorn" wat vierkanter. Ik denk dat het een fountek JP 3.0 is. (die 2 op die doos is dan wel raar) Was de montage plaat van plastic en zaten er een soort alu koelvinnetjes op de magneet? Als dat zo is, ben ik er zeker van dat het een fountek is.
Groeten Roland
Ja,asterduk schreef:Als Ovni een dergelijke tweeter gaat gebruiken dan komt het zeker wel goed.
Mischien klinkt een 12 cm midje met een ribbon vanaf 4000hz wel erg mooi en doen we verder helemaal niet zo aan theorievorming aka systeem denken. En ja een ribbon heeft iets meer vervorming en wij ribbon gebruikers/aanhangers dwalen inderdaad af van het werkelijke audio pad met minimum vervorming/ verkleuring, er zijn nou eenmaal fervent ribbon aanhangers net als je buizen aanhangers hebt.Het is zo tegenstrijdig.
Daarnaast: het topic ging over de ideaale tweeter. Een ribbon is dat dus niet, net zo min als een buizenamp een ideaale versterker isRoland schreef:En ja een ribbon heeft iets meer vervorming en wij ribbon gebruikers/aanhangers dwalen inderdaad af van het werkelijke audio pad met minimum vervorming/ verkleuring, er zijn nou eenmaal fervent ribbon aanhangers net als je buizen aanhangers hebt.
Het is heel simpel: de ideaale tweeter geeft exact dat weer wat erin gaat, met 0,0000000000 % vervorming, en een perfecte afstraling. Daarnaast kan deze tweeter oneindig hard spelen, heeft een perfecte waterval, een oneindig lage fs, en is oneindig breedbandig en vlakRoland schreef:(en om taalkundig 1:1 te scoren, je aaname is aan dat we het eens zijn de eigenschappen die een ideale tweeter zou bezitten, volgens mij zijn we het daar nog niet over eens)
euh.. een phaseplug?Roland schreef:@deepspace raadseltje: het vervormt niet heeft geen fs en zit in een hoekje?
Ow zeker. Zolang je jezelf maar niet al te serieus gaat nemen (geldt voor iedereen natuurlijk)Laten we elkaar een beetje respecteren zolang meetgegevens niet met luisterervaringen overeenkomen. (tube & ribbon) de ideale tweeter is toch iets persoonlijks.
endeepspace schreef:Het is heel simpel: de ideaale tweeter geeft exact dat weer wat erin gaat, met 0,0000000000 % vervorming, en een perfecte afstraling. Daarnaast kan deze tweeter oneindig hard spelen, heeft een perfecte waterval, een oneindig lage fs, en is oneindig breedbandig en vlak
Nouja, eigenlijk is dat geen tweeter meer, maar het is wel ideaal
Zo moet het eigenlijk; een unit, zonder filter toestanden, Dus geen fase problemen. Alleen ik heb nog nooit een breedbander gehoord die "het" heeft.Henkjan schreef:ik doe t nog gekker, laat een breedbander tot 20000Hz doorlopen haddie maar geen breedbander moeten worden
Niet helemaal, er komt een RB60 van Celeritas in. Ding is nog niet af. Gaat nog wel 3 a 4 weken duren. Hij noemde de keramische Visaton tweeter als andere prijsbewuste oplossing voor het kostbare Scanspeak tweetertje.Leeuwarden schreef:Laatste keer dat ik in groningen was, was Martin (van S&C) bezig met de ontwikkeling van bovenstaande ribbon icm twee nieuwe Peerless in d'Appolito. Als je mazzel hebt speelt het inmiddels.
Ach, met een parametrische fase EQ kom je een heel eindRudy schreef:En zoals elke unit heeft ook nen breedbander ook een akoestische faseverschuiving.
Het is zelfs simpeler om met 2 units een fasecorrecte ( niet dat het uitmaakt maja ) speaker te bouwen dan met een breedbander.
En uberhoud een fasecorrecte ( or wathever ) speaker bestaat niet.
Een zwart gat dan@Deepspace
Een phaseplug heeft ook een massa, dus ook een Fs Razz Razz Razz Laughing
Nee, er zijn twee andere stromingen: de objectivisten en de subjectivisten.Roland schreef:@deepspace raadseltje: het vervormt niet heeft geen fs en zit in een hoekje?
Even weer off topic: er zijn twee stromingen: 1 alle vervorming is slecht en geeft een niet realistische weergave, ruimtelijkheid is een artefact van de opname en niet belangrijk. 2 niet alle vervorming is slecht een beetje vervorming verhoogt de hoeveelheid detail die uit een tweeter komt en geeft een meer realistischer geluidsbeeld. (we hebben het dan natuurlijk niet over gillende vervorming die door merg en been gaat)
Laten we elkaar een beetje respecteren zolang meetgegevens niet met luisterervaringen overeenkomen. (tube & ribbon) de ideale tweeter is toch iets persoonlijks.
Nu we bijna alle types besproken hebben, wat zijn de meningen over air motion transformers?
Groeten Roland
D'appolito MTM met ribbon is dan de oplossing, zoals ik mijn center hebjeroen_d schreef:Een rondstralende mid met een verticaal bundelend hoog blijft iets onnatuurlijks houden. Niet als je naar het hoog luistert, wel als je naar de echtheid van het systeem als geheel luistert.
Vergeet niet dat het een objectivist was die zei dat je jezelf niet al te serieus moet nemenSorry als ik mezelf nu veel te serieus heb genomen als objectivist en totaal geen respect jegens de subjectivisten heb getoond![]()
![]()
Maar als jullie jezelf ook niet te serieus nemen kun je deze post vast wel op waarde schatten