De ideale tweeter?
Moderator: Beheerdersteam
De ideale tweeter?
De ontbrekende discussie ...
Er ontstond een sub discussie op een forum onderdeel over tweeters en hun kwaliteit. Er zouden grote verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de revelators van Scan Speak en de Vifa ringstralers .... vindt de een. Nee zegt de ander dan heb je verkeerd gefilterd. (ff kort door de bocht samen gevat)
Dus is dat goedkope ding nu goed of niet? Wat is eigenlijk een ideale tweeter? Hoe meet je dat? Hoe hoor je dat?
Kortom, ik lees verder mee wat jullie te melden hebben zodat ik weer wat beter gericht kan gaan luisteren naar bepaalde units.
Er ontstond een sub discussie op een forum onderdeel over tweeters en hun kwaliteit. Er zouden grote verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de revelators van Scan Speak en de Vifa ringstralers .... vindt de een. Nee zegt de ander dan heb je verkeerd gefilterd. (ff kort door de bocht samen gevat)
Dus is dat goedkope ding nu goed of niet? Wat is eigenlijk een ideale tweeter? Hoe meet je dat? Hoe hoor je dat?
Kortom, ik lees verder mee wat jullie te melden hebben zodat ik weer wat beter gericht kan gaan luisteren naar bepaalde units.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Denk dat het veelal een kwestie van smaak is. Ik heb nu een aantal malen (3 maal) de Vifa ringradiator gebruikt in verschillende configuraties en vind het een mooie goed klinkende tweeter voor het geld. Wat de beste is of de meest ideale kan ik je niet zeggen. Wel dat ik het merendeel van de door mij gebruikte Seas tweeters ook erg goed vind voor hun geld.
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Het ging er ook over hoe je test. Asterduk test verschillende tweeters met hetzelfde filter. MI is dat niet de juiste wijze. Op die manier zit je, als je pech hebt, te luisteren naar tweeters die niet klinken omdat ze verkeerd gefilterd zijn. Ik denk ook dat er misschien wel een karakterschets van een tweeter te geven is, maar smaak zal hier ook zeker een hoofdrol spelen.
Om een of andere reden denk ik ook dat smaak bij een tweeter een nog grotere rol speelt als bij bv een mid.
(Vifa ringradiator is inderdaad een mooie tweeter en alweer goedkoper geworden bij BMM zag ik! Als ik actief draai ga ik nog eens dat ding aan de tand voelen!)
Om een of andere reden denk ik ook dat smaak bij een tweeter een nog grotere rol speelt als bij bv een mid.
(Vifa ringradiator is inderdaad een mooie tweeter en alweer goedkoper geworden bij BMM zag ik! Als ik actief draai ga ik nog eens dat ding aan de tand voelen!)
In de DIY wereld van het Madisound aan de andere kant van de grote plas is er ene Dennis Murphy. Hij krijgt elke tweeter aan het klinken. Vindt zelfs dat hij geen verschil hoort tussen tweeters nadat het filter geoptimaliseerd is. "It's all in the crossover". Hoe meer filterervaring ikzelf krijg, hoe meer ik hem gelijk geef. Ervan uitgaande trouwens dat je het hebt over tweeters die normaal en goed meten. Een tweeter met excessieve vervorming zoals de HI-VI RT2H haal je er natuurlijk wel uit, evenals tweeters met substantieel ander afstraalgedrag. Sommige ringradiators bundelen nogal, dat hoor je. En bandtweeters hebben een heel goed horizontaal afstraalgedrag maar bundelen verticaal en ook dat hoor je. En dat soort zaken zijn dan ook een kwestie van smaak, zoals Edo ook al aangaf.
Maar aan hinderlijke opbreekverschijnselen aan de bovenkant van het spectrum doet een filter toch niet zo veel? Ik zou in eerste instantie het watervalplot bestuderen of ze snel genoeg uitsterven, een eventueel onregelmatig frequentieverloop kun je eventueel met een filter gladstrijken.
Het hoog van luidsprekers met de Vifa ringradiator bekoort me wel, de modellen van ScanSpeak vind ik meestal weer wat te soft. Verder vind ik Hiquphon en Morel erg goed klinken. Het fraaiste hoog kwam voor mij van de Dynaudio Esotar.
Het hoog van luidsprekers met de Vifa ringradiator bekoort me wel, de modellen van ScanSpeak vind ik meestal weer wat te soft. Verder vind ik Hiquphon en Morel erg goed klinken. Het fraaiste hoog kwam voor mij van de Dynaudio Esotar.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Bedoel je deze?jeroen_d schreef:In de DIY wereld van het Madisound aan de andere kant van de grote plas is er ene Dennis Murphy. Hij krijgt elke tweeter aan het klinken. Vindt zelfs dat hij geen verschil hoort tussen tweeters nadat het filter geoptimaliseerd is. "It's all in the crossover". Hoe meer filterervaring ikzelf krijg, hoe meer ik hem gelijk geef. Ervan uitgaande trouwens dat je het hebt over tweeters die normaal en goed meten. Een tweeter met excessieve vervorming zoals de HI-VI RT2H haal je er natuurlijk wel uit, evenals tweeters met substantieel ander afstraalgedrag. Sommige ringradiators bundelen nogal, dat hoor je. En bandtweeters hebben een heel goed horizontaal afstraalgedrag maar bundelen verticaal en ook dat hoor je. En dat soort zaken zijn dan ook een kwestie van smaak, zoals Edo ook al aangaf.
http://www.ascendo.de/Images/HTM/Z/Z-F3_03.jpg
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik ben het in grote lijnen met Jeroen eens, maar merk dat een aantal factoren toch ook bijdragen, zoals bv. het rendement en evt. pieken en dalen in de frequentie karakteristiek, deze geven de tweeter een 'eigen' karakter mee.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hoi
Even een lijstje van technische punten die een ideale tweeter voor mij zou moeten hebben.
-hexatech (zeskantdraad) spreekspoel van ccaw (koper gecoat alu draad)
-litze ipv draad naar de spreekspoel (ivm belastbaarheid)
-geen ferrofluid
-voice coil van iets anders gemaakt als alu (rms laag)
-poolkern boring die geen golven terug reflecteerd (scan speak bv)
-grote lineare uitslag
-geen opbreek verschijnselen (ook niet boven de 20.000hz)
Of een impedantie kortsluit ring zin heeft ben ik nog niet uit zou er eventueel nog bij kunnen komen.
Ik betwijfel sterk of alle tweeters hetzelfde klinken als ze goed gefilterd zijn. Wel een leuke knuppel in het hok..
Groeten Roland
Even een lijstje van technische punten die een ideale tweeter voor mij zou moeten hebben.
-hexatech (zeskantdraad) spreekspoel van ccaw (koper gecoat alu draad)
-litze ipv draad naar de spreekspoel (ivm belastbaarheid)
-geen ferrofluid
-voice coil van iets anders gemaakt als alu (rms laag)
-poolkern boring die geen golven terug reflecteerd (scan speak bv)
-grote lineare uitslag
-geen opbreek verschijnselen (ook niet boven de 20.000hz)
Of een impedantie kortsluit ring zin heeft ben ik nog niet uit zou er eventueel nog bij kunnen komen.
Ik betwijfel sterk of alle tweeters hetzelfde klinken als ze goed gefilterd zijn. Wel een leuke knuppel in het hok..
Groeten Roland
Ik heb er wel een aantal randvoorwaarden bij gesteld. Het moeten goede tweeters zijn met een vergelijkbaar afstraalgedrag, met lage vervorming en een behoorlijk glad verloop.Roland schreef:Ik betwijfel sterk of alle tweeters hetzelfde klinken als ze goed gefilterd zijn. Wel een leuke knuppel in het hok..
Opmerking van richard doet niet terzake, ( - edit - niet lullig bedoeld), een glad verloop duidt erop dat er geen vervelende opbreekverschijnselen zijn en dat geeft automatisch een goede waterval. Bij een enkele driver is de amplitude respons altijd onlosmakelijk verbonden met de waterval. Bekijk de testen van John Krutke, allemaal zeer vergelijkbaar die watervallen. Alleen de zo hoog aangeschreven T&P C23/6 springt er negatief uit met een resonantie rond 3-4 kHz. Als je op die testen zou selecteren uit dat rijtje tweeters dan kom je (als je wilt generaliseren) bij SEAS en Morel uit. Uitzonderingen daargelaten dus.
Opmerking van Sander, ja grote pieken en dalen haal je moeilijk weg met een filter. Als de verschillen maar voldoende klein zijn en dat is steeds vaker het geval, dan kom je een heel eind met je filter. Dat is ook de achtergrond van mijn opmerking dat goede tweeters steeds meer op elkaar gaan lijken qua klank.
Ik geef Dennis Murphy trouwens geen 100% gelijk, als hij echt geen verschil hoort twijfel ik sterk aan zijn gehoor. Ik vermoed dat hij het iets genuanceerder bedoelt dan hij soms schrijft, dat hij meer wil zeggen dat het niet zo heel veel uitmaakt welke tweeter je kiest om een goede luidspreker te maken.
Dat is en interpretatie waar ik mij tegenwoordig wel in kan vinden. Ik zit deze discussie over tweeters wel te volgen en en er is misschien voor alles wel wat te zeggen maar ik heb de ervaring dat filters wel degelijk invloed kunnen hebben op hoe het klinkt. Maar ook al meet ik mij het laplazerus, het is de kombinatie van units en hoe je die filterd hoe het op m'n stoel klinkt. En hoe het klinkt kun je niet meten.dat hij meer wil zeggen dat het niet zo heel veel uitmaakt welke tweeter je kiest om een goede luidspreker te maken.
Verder heb ik niet zo veel ervaring met de hedendaagse tweeters. Maar ik heb nu boxen met ribbon tweeters en boxen met dome tweeters. Ik heb geen spijt van die ribbons maar als ik naar de veel goedkopere combi luister, schiet mij maar lek.
En er wordt, zoals jullie weten, helemaal niks aan korrektie gedaan. Zou ook niet weten waarom.
Ik bedacht nog een andere overweging.
Zou het zo kunnen zijn, dat, wanneer je een tweeter laag gaat inzetten, het filter steeds ingewikkelder moet worden om die zogenaamde oneffenheden weg te werken?
(edit)
Ik zit even mee te doen omdat dit me een beetje bezighoud en dus niet om vervelend te doen he
Zou het zo kunnen zijn, dat, wanneer je een tweeter laag gaat inzetten, het filter steeds ingewikkelder moet worden om die zogenaamde oneffenheden weg te werken?
(edit)
Ik zit even mee te doen omdat dit me een beetje bezighoud en dus niet om vervelend te doen he
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Alleen als die oneffenheden er zijn natuurlijksietse schreef:Ik bedacht nog een andere overweging.
Zou het zo kunnen zijn, dat, wanneer je een tweeter laag gaat inzetten, het filter steeds ingewikkelder moet worden om die zogenaamde oneffenheden weg te werken?
Maareh. Niet iedere tweeter is ook in iedere situatie ideaal. Wil je laag filteren kom je misschien op een heel andere tweeter uit, dan dat als je hoog zou filteren. Immers kun je met een hoog gefilterde 19 mm dome een veel betere afstraling halen. Ironisch bij dit is dan dat het woofertje eronder vaak slechtere afstaling zal hebben dan de zelfde combo, lager gecrossed, maar met een 25 of 30 mm dome
Hoi
Over afstraal gedrag gesproken, het valt me op dat het afstraal gedrag van bijvoorbeeld die nieuwe vifa wide surround tweeters veel beter is geworden in het stuk van 10.000 tot 20.000 hz over de jaren heen. Wat dat betreft wordt er wel vooruitgang geboekt. De 25 mm domes zouden de 19 mm domes weleens overbodig kunnen gaan maken over een tijdje. Grappig eigenlijk, het oppervlak van beide domes is 7 cm2, 340m/diameter gaat dus niet meer op om de bundeling te bepalen.
Wide surround vifa DX25TG05:

Oudere vifa D27TG05:

Groeten Roland
PS: de 19 mm tweeters worden natuurlijk ook steeds beter...
Over afstraal gedrag gesproken, het valt me op dat het afstraal gedrag van bijvoorbeeld die nieuwe vifa wide surround tweeters veel beter is geworden in het stuk van 10.000 tot 20.000 hz over de jaren heen. Wat dat betreft wordt er wel vooruitgang geboekt. De 25 mm domes zouden de 19 mm domes weleens overbodig kunnen gaan maken over een tijdje. Grappig eigenlijk, het oppervlak van beide domes is 7 cm2, 340m/diameter gaat dus niet meer op om de bundeling te bepalen.
Wide surround vifa DX25TG05:

Oudere vifa D27TG05:

Groeten Roland
PS: de 19 mm tweeters worden natuurlijk ook steeds beter...
Ovni
kijk eens naar deze pagina (s) erg veel tips !!!!
http://murphyblaster.com/content.php?f=tc.html
1: Misschien heb je wat aan die link ???
2: Waarom niet een mooie ribbon of bandtweeter ??
3: Waarom niet een paar SEAS tweeters (voor het geld
hoef je het niet te laten als je naar de prijsverschillen
kijkt) en ScanPeak tweeters aanschaffen kun je zelf
het verschil horen..
Idee: De tweeters die overblijven kun je in een ander project
gebruiken of verkopen ???
kijk eens naar deze pagina (s) erg veel tips !!!!
http://murphyblaster.com/content.php?f=tc.html
1: Misschien heb je wat aan die link ???
2: Waarom niet een mooie ribbon of bandtweeter ??
3: Waarom niet een paar SEAS tweeters (voor het geld
hoef je het niet te laten als je naar de prijsverschillen
kijkt) en ScanPeak tweeters aanschaffen kun je zelf
het verschil horen..
Idee: De tweeters die overblijven kun je in een ander project
gebruiken of verkopen ???
Ha Weidok,
Ik ben dit onderdeel eigenlijk begonnen omdat deze discussie dwars door het Sostratos verhaal heen ging lopen. Bovendien werd het snel zo technisch dat ik als eenvoudige ziel niet meer mee kon komen. Zo ben ik bijvoorbeeld niet in staat om aan de hand van enkele plots te beoordelen of een tweeter goed is, ik kan slechts op mijn oren afgaan.
Het is opvallend dat ook jij wijst op het verschijnsel Ribbon tweeter, ook Asterduc gaf dat aan als alternatief. Ik vond de expolinear prima, en je hoeft echt niet in het midden te zitten. (wellicht een domme vraag, maar is een bandtweeter gewoon een synoniem voor ribbon tweeter?)
Het mooiste wat ik tot nu gehoord heb was die ss7000. De expolinear was verfrissend, maar heb ik slechts heel kort gehoord. Wordt een bandje op den duur niet vermoeiend? Van de goedkopere tweeters viel mij de Morel positief op.
De twijfel is er ook vanwege de constructie van de Baffle van de Sostratos. Als de frees er eenmaal de topronding heeft gemaakt kun je er nooit meer een stukje bovenop zetten. Het achterliggende houten sierframe kan wel wordenaangepast maar dat onderdeel maken gaat heel veel tijd kosten. (heb op m'n werk wel een draaibank en lintzaag, anders is het ondoenlijk)
Ik ben dit onderdeel eigenlijk begonnen omdat deze discussie dwars door het Sostratos verhaal heen ging lopen. Bovendien werd het snel zo technisch dat ik als eenvoudige ziel niet meer mee kon komen. Zo ben ik bijvoorbeeld niet in staat om aan de hand van enkele plots te beoordelen of een tweeter goed is, ik kan slechts op mijn oren afgaan.
Het is opvallend dat ook jij wijst op het verschijnsel Ribbon tweeter, ook Asterduc gaf dat aan als alternatief. Ik vond de expolinear prima, en je hoeft echt niet in het midden te zitten. (wellicht een domme vraag, maar is een bandtweeter gewoon een synoniem voor ribbon tweeter?)
Het mooiste wat ik tot nu gehoord heb was die ss7000. De expolinear was verfrissend, maar heb ik slechts heel kort gehoord. Wordt een bandje op den duur niet vermoeiend? Van de goedkopere tweeters viel mij de Morel positief op.
De twijfel is er ook vanwege de constructie van de Baffle van de Sostratos. Als de frees er eenmaal de topronding heeft gemaakt kun je er nooit meer een stukje bovenop zetten. Het achterliggende houten sierframe kan wel wordenaangepast maar dat onderdeel maken gaat heel veel tijd kosten. (heb op m'n werk wel een draaibank en lintzaag, anders is het ondoenlijk)
Hier nog een link van ander forum
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=2862.0
Kijk eens op webpagina van Markinton !!!
http://www.markinton.nl/
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=2862.0
Kijk eens op webpagina van Markinton !!!
http://www.markinton.nl/
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Niet helemaal. Ribbon is vertaald inderdaad "band". Maar een bandtweeter kan ook een magnetostaatje zijn of zoiets als een HiVi RT , 2 etc... Een Ribbon is volgens mij altijd met een gevouwen membraam zoals bv Raven en aanverwanten.ovni schreef:(wellicht een domme vraag, maar is een bandtweeter gewoon een synoniem voor ribbon tweeter?)
Anyway, hadden we Newform Research al genoemd?
Hoi
Ik let zelf bij woofers altijd op de impedantie (inductie van de spreekspoel) en of deze behoorlijk vlak blijft in het gebied waar ik hem wil inzetten. Een hoge spoel waarde wisselt niet graag van richting om een lang woofer snelheid verhaal eens erg kort samne te vatten. Nu valt het me op dat de duurdere scan speak tweeters een spreekspoel met een lage inductie hebben. Volgens mij is dat zelfs het enige verschil met de goedkopere versies
Kortom heeft iemand dat verschil kunnen horen?
Groeten Roland
Ik let zelf bij woofers altijd op de impedantie (inductie van de spreekspoel) en of deze behoorlijk vlak blijft in het gebied waar ik hem wil inzetten. Een hoge spoel waarde wisselt niet graag van richting om een lang woofer snelheid verhaal eens erg kort samne te vatten. Nu valt het me op dat de duurdere scan speak tweeters een spreekspoel met een lage inductie hebben. Volgens mij is dat zelfs het enige verschil met de goedkopere versies
Kortom heeft iemand dat verschil kunnen horen?
Groeten Roland
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ja ik weet het: Jan Bosch Clear Sound.
Ik heb hem later nog eens thuis gebeld of hij nog iets in de luidsprekerbouw deed... Helaas... Hij had zijn oude beroep weer opgepakt.
Ik heb die Newforms met bandors eens meegehad naar mijn zus die nieuwe luidsprekers nodig had. Klonk werkelijk super...
Eerlijk gezegd vind ik het heel gek dat die Newforms zo weinig gebruikt worden. Het is best de moeite waard.
Ik heb hem later nog eens thuis gebeld of hij nog iets in de luidsprekerbouw deed... Helaas... Hij had zijn oude beroep weer opgepakt.
Ik heb die Newforms met bandors eens meegehad naar mijn zus die nieuwe luidsprekers nodig had. Klonk werkelijk super...
Eerlijk gezegd vind ik het heel gek dat die Newforms zo weinig gebruikt worden. Het is best de moeite waard.
Hadden ze daarna ook niet een tijdje een fabriekje voor PA- en gitaarluidsprekers achter Rinsma. Of is dat een klok-klepel verhaal?Leeuwarden schreef:Ja ik weet het: Jan Bosch Clear Sound.
Ik heb hem later nog eens thuis gebeld of hij nog iets in de luidsprekerbouw deed... Helaas... Hij had zijn oude beroep weer opgepakt.
