Constructietechnieken voor- en nadelen
Moderator: Beheerdersteam
Je ziet idd de schroefjes na verloop van tijd bij het lakken (niet bij fineren oid), tenminste als je ze gaat wegwerken met twee-componenten plamuur. Het plamuur blijft namelijk heel erg lang indrogen. Verder is het idd het uitzetten in de breedte wat de boel nekt, maar vergeet niet dat het in de lengte ook veel werkt. ik had bij de refmon twee verschillende materialen op elkaar gelijmd (multiplex en mdf) en je zag na een week al dat de mdf was uitgezet tov de multiplex, en let op: deze waaren met de grote platte kanten tegen elkaar gelijmd!! (weet je nog, witte houtlijm blijft elastisch?)
Ik heb de beginpost aangepast met de voorgaande tips.
Wowly
Ik heb de beginpost aangepast met de voorgaande tips.
Wowly
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Een methode die hier nog niet is besproken en die ik vaak toepas is deze

Er ontstaat er een dubbele lijmnaad en voor- en achteraan is bijna geen kopse kant. te zien.

Ik pas dit princiepe meestal toe als er geen extra afwerklaag (zoals fineer of dunne MDF) wordt gebruikt.
Het kopse kantje kun je zeer dun houden. In mijn geval ga ik meestal naar 2 mm, dat zie je na de verlakking niet meer, vooral niet als je die kant dan 45° breekt met een breukkant net op de lijmnaad.
Ed.

Er ontstaat er een dubbele lijmnaad en voor- en achteraan is bijna geen kopse kant. te zien.

Ik pas dit princiepe meestal toe als er geen extra afwerklaag (zoals fineer of dunne MDF) wordt gebruikt.
Het kopse kantje kun je zeer dun houden. In mijn geval ga ik meestal naar 2 mm, dat zie je na de verlakking niet meer, vooral niet als je die kant dan 45° breekt met een breukkant net op de lijmnaad.
Ed.
Ik hou niet zo van die scherpe kanten. Ik frees altijd een facet aan m'n fronten (of aan alle ribben) of rond ze af. Dan heb je altijd wel last van "kopse kanten" en naden.DIY_peter schreef:Ik werk altijd in verstek. Als je een beetje een degelijke tafelzaag hebt en ermee kan werken is het echt niet zo moeilijk perfecte kasten te maken. Het resultaat is veel mooier dan bij een kopse verbinding en de afwerking achteraf is veel eenvoudiger omdat je niet moet schuren.
Bij kopse verlijming kan je ook nog bij een iets minder goede zaagsnede nog mooie resultaten behalen. Bij in versterk gezaagde planken is dat al heel wat moeilijker.
Ieder zijn methode natuurlijk.
Mijn eerste kasten heb ik ook kops gelijmd, maar na een klein jaartje kwamen er dunne barstjes door de verf op de plaats waar de naad is. Blijkbaar is dat een veel voorkomend probleem. Daar heb ik nu dus geen last meer van.
Een ander voordeel is dat je bij onder verstek gezaagde planken alles in één keer in elkaar kan lijmen.
Ik ga er ook van uit dat je sowieso altijd precies zaagt. Ook als je kops werkt.
Mijn eerste kasten heb ik ook kops gelijmd, maar na een klein jaartje kwamen er dunne barstjes door de verf op de plaats waar de naad is. Blijkbaar is dat een veel voorkomend probleem. Daar heb ik nu dus geen last meer van.
Een ander voordeel is dat je bij onder verstek gezaagde planken alles in één keer in elkaar kan lijmen.
Ik ga er ook van uit dat je sowieso altijd precies zaagt. Ook als je kops werkt.
- Apparition
- Berichten: 287
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
- Locatie: Oudemolen
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Frank,
Da's inderdaad de juiste methode, je kunt ook met dik gewoven plakband (duck tape bv.) alle naden met elkaar verbinden als je de kast plat op de grond neerlegt. Dan kan je de kast in elkaar vouwen nadat je lijm op de randen hebt gesmeerd.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Da's inderdaad de juiste methode, je kunt ook met dik gewoven plakband (duck tape bv.) alle naden met elkaar verbinden als je de kast plat op de grond neerlegt. Dan kan je de kast in elkaar vouwen nadat je lijm op de randen hebt gesmeerd.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Apparition
- Berichten: 287
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
- Locatie: Oudemolen

