Constructietechnieken voor- en nadelen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je ziet idd de schroefjes na verloop van tijd bij het lakken (niet bij fineren oid), tenminste als je ze gaat wegwerken met twee-componenten plamuur. Het plamuur blijft namelijk heel erg lang indrogen. Verder is het idd het uitzetten in de breedte wat de boel nekt, maar vergeet niet dat het in de lengte ook veel werkt. ik had bij de refmon twee verschillende materialen op elkaar gelijmd (multiplex en mdf) en je zag na een week al dat de mdf was uitgezet tov de multiplex, en let op: deze waaren met de grote platte kanten tegen elkaar gelijmd!! (weet je nog, witte houtlijm blijft elastisch?)

Ik heb de beginpost aangepast met de voorgaande tips.

Wowly
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik ga de kopse kanten bij mijn PP'tjes impregneren met houtrotstop en de naden wegwerken met houtrot vuller, beide van Albastine. Heb ik nog niet eerder gedaan maar zal laten weten en zo mogelijk laten zien, hoe dat uitpakt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Een methode die hier nog niet is besproken en die ik vaak toepas is deze

Afbeelding
Er ontstaat er een dubbele lijmnaad en voor- en achteraan is bijna geen kopse kant. te zien.

Afbeelding

Ik pas dit princiepe meestal toe als er geen extra afwerklaag (zoals fineer of dunne MDF) wordt gebruikt.

Het kopse kantje kun je zeer dun houden. In mijn geval ga ik meestal naar 2 mm, dat zie je na de verlakking niet meer, vooral niet als je die kant dan 45° breekt met een breukkant net op de lijmnaad.

Ed.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ik werk altijd in verstek. Als je een beetje een degelijke tafelzaag hebt en ermee kan werken is het echt niet zo moeilijk perfecte kasten te maken. Het resultaat is veel mooier dan bij een kopse verbinding en de afwerking achteraf is veel eenvoudiger omdat je niet moet schuren.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Leeuwarden schreef:
(Kan even niet op de naam komen hoe zo'n freesje heet...)
Ik denk dat je een kantenfrees bedoeld. Toevallig net een aangeschaft en vandaag gebruikt om de uitstekende nieuwe fronten op mijn boxen vlak met de zijkanten te frezen. Werkt perfekt.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

DIY_peter schreef:
Ik werk altijd in verstek. Als je een beetje een degelijke tafelzaag hebt en ermee kan werken is het echt niet zo moeilijk perfecte kasten te maken. Het resultaat is veel mooier dan bij een kopse verbinding en de afwerking achteraf is veel eenvoudiger omdat je niet moet schuren.
Ik hou niet zo van die scherpe kanten. Ik frees altijd een facet aan m'n fronten (of aan alle ribben) of rond ze af. Dan heb je altijd wel last van "kopse kanten" en naden.
Bij kopse verlijming kan je ook nog bij een iets minder goede zaagsnede nog mooie resultaten behalen. Bij in versterk gezaagde planken is dat al heel wat moeilijker.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ieder zijn methode natuurlijk.

Mijn eerste kasten heb ik ook kops gelijmd, maar na een klein jaartje kwamen er dunne barstjes door de verf op de plaats waar de naad is. Blijkbaar is dat een veel voorkomend probleem. Daar heb ik nu dus geen last meer van.
Een ander voordeel is dat je bij onder verstek gezaagde planken alles in één keer in elkaar kan lijmen.

Ik ga er ook van uit dat je sowieso altijd precies zaagt. Ook als je kops werkt.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

je zegt dat als je op vestek zaagt, je alles in een keer kan lijmen, hoe krijg je dit op een nette manier voor elkaar dan?
Ik heb nogal problemen om alles netjes ten opzichte van elkaar te krijgen, alles glijdt weg enzo, doro de lijm.

ik krijg er dus never nooit spanbanden of lijmklemmen om/op
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Misschien dat dit voorbeeld je help.
In de hoeken zet je 90 graden blokjes en daar kan je ze dan tussen spannen

Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Al je dan in de hoek ook nog een winkelhaak zet met spanklemmen erop weet je zeker dat alles haaks zit.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Frank,

Da's inderdaad de juiste methode, je kunt ook met dik gewoven plakband (duck tape bv.) alle naden met elkaar verbinden als je de kast plat op de grond neerlegt. Dan kan je de kast in elkaar vouwen nadat je lijm op de randen hebt gesmeerd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Inderdaad Sander zo heb ik er ook al een paar gedaan.
Die methode is niet zo makelijk maar werkt wel.
Het korigeren is soms dan een probleem.
Bij de spanband methode kun je de spanband iets lossen , corigeren, en terug aantrekken.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ik doe het ook zoals Frank, met houten blokjes op de hoeken. Werkt perfect. Je kan de spanbanden dan ook rustig aantrekken, tot alles perfect in mekaar past.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Als de grondplaat binnen de kast komt kun je die al gelijk op maat zagen en gebruiken als pasmal, dan staat alles in 1 keer haaks.
Er moet dan wel millimeter nauwkeurig gezaagd worden.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Inderdaad, maar bij mij is de grondplaat ook 45 gezaagd
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

FrankG schreef:
Inderdaad, maar bij mij is de grondplaat ook 45 gezaagd
Dat maakt het er natuurlijk niet eenvoudiger op, maar wel des te mooier.
Frank houdt blijkbaar van uitdagingen!

by the way: wanneer spreken we eens af, werk je nog in Oelegem? zou leuk zijn om onder de middag eens te lunchen!
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik zit er nu zelfs.

Volgende week woensdag?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

FrankG schreef:
Ik zit er nu zelfs.

Volgende week woensdag?
en moet jij dan niet werken?

ik stuur je een PM
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

effe tussen de middag door :)
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

IK heb gister de Tape methode geprobeerd, en het werkt super, snel, en secuur

<edit>ik heb het niet met Duck tape gedaan, want bij het loshalen was de kans te groot dat ik mn MDF aan gort trok</edit>

thnx for the tips!
Plaats reactie