Tl subwoofer (status: Building)

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Gedetailerde bouwtekening tesamen met bouwtekening

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de luisterhoogte op oorhoogte komt hou ik het eind van de pijp toch boven in. Hij komt namelijk in het midden van de kamer te staan.

@bartsegers
Het programma wat ik gebruik heet Solid Edge 16. Als je ervaring hebt met autocad is dit nog makkelijker. Je maakt doormiddel van een 3d protrusion een gedetaileerde tekening. Programma is een soort combinatie van 3dmax 7 en autocad
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat een tml uit laten monden op de vloer maar tot een bepaalde qts goed werkt. Boven de 0.5 schijnt het effect boemerig te worden. Een woofer met qts 0.63 heeft van zichzelf al voldoende "opslingering" om meer dan genoeg laag te geven.

Ik heb tml's gebouwd met woofers met een qts onder de 0.5 en met woofers boven de 0.5 boven de 0.5 geeft meer als voldoende bas met de opening aan de bovenkant.

Je kan hem natuurlijk ook zo maken dat je hem makkelijk kunt omkeren.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Beetje zitten spelen met Solid edge en heb een aardige impressie kunnen realiseren van wat ik in gedachten heb. Het glazige zwarte is het speakerdoek

Afbeelding

Ik had alleen altijd een probleem met het draad van die naar de subwoofer moet lopen. Altijd lag dat los in de kast te bungelen en omdat het nu een tranmissie lijn is moet ik al helemaal veel afstand overbruggen. Het vervelende is dat ik het het liefst netjes weggewerkt had. Nooit hier een oplossing voor kunnen vinden totdat ik vanmiddag naar de zaagboer reed.

Ik heb het volgende voor ogen

Afbeelding

Dat zou moeten resulteren in dit

Afbeelding

Wat is het???

De voorplaat van de subwoofer wordt 36 milimeter. Voldoende dikte om de subwoofer in te frezen en er dus in te laten verzinken. Nu ga ik aan de binnenkant (lees achterkant) 2 sleuven frezen. Eerst een oppervlakkige van 30mm breed en 5mm diep. Daarin het midden eentje van 12mm breed en 5mm diep. Ik gebruik 4mm2 kabel voor het aansluiten van de subwoofer. Het mooie hiervan nu is dat de kabel in de goot valt van {12mm x 4mm} Hieroverheen gaat een strook van 5mm dik mdf wat (je raad het al) 30mm breedt is. Dit over de totale lengte tot aan de subwoofer. Op deze manier is de kabel netjes weggewerkt en zal hij niet gaan trillen in de kast. Ook wordt de kabel in de goot op verschillende punten vast geplakt en wordt de strook van {30mm x 5mm} in de goot geplakt.

Afbeelding
Afbeelding

Nu vanmiddag een tripje gemaakt naar de plaatselijke houtboer. Was bijna 25 euro kwijt en had percies genoeg aan een plaat van {1,22m x 2,44m}. Hier is alles uit gezaagd op de preciese milimeter.

Vanaaf even de voorplaten op elkaar plakken en dan kan ik morgen heerlijk lkkr aan het frezen gaan. Eerst maar even morgen de subwoofer er uitzagen en aan de achterkant uitfrezen zodat de subwoofer voldoende kan "ademen"

Das een aardig stapeltje :lol:
Afbeelding
Heerlijke hobby is dit toch :D
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

kleine update:

Alles afgetekend en inmiddels even stiekem alles bijelkaar gezet kijken hoe het wordt :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

ben beetje laat met reactie maar geef hem toch!
onderaan de tekening een cirkel met pijl!
[URL=http://imageshack.us][IMG]http://img411.imageshack.us/img411/7736 ... antekening
wat je hier doet is de breedte van de poort ineens kleiner maken. Ik bedoel hiermee dat de plaat van 45graden tot het middenschot nu ineens (op de kortste afstand van 17.5 cm naar 12.5 cm gaat en dan weer naar 17.5 cm. Dit wordt bijna nooit gedaan omdat dit een verstoring geeft van je taps toelopende transmissilijn!! hierdoor is het berekende resultaat niet haalbaar. De bedoeling van de platen van 45 graden is dat ze op de kortste afstand dus ook die 17.5 cm behouden. geen nood aan de man! om dit te berijken moet je de 45 graden platen inkorten en dus verder weg zetten van het tussen schot zie rode pijl in tekeningDie afstand moet dus ook 17.5 worden
[URL=http://img333.imageshack.us/my.php?imag ... ning26.jpg][IMG]http://img333
Natuurlijk moet het niet maar ik weet door schade en schande dat dit beter resultaat geeft en heb dit ook afgekeken van goed werkende projecten
Zie dat de plaatjes niet overkomen...probeer in volgende post nog een keer
groetjes Simon :?:
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Afbeelding

Wat ik dus bedoel is dat de afstand van de roode pijl gelijk moet zijn als die 17.3cm en niet zoals bij jou ~12.5 cm
excuses voor mijn tekenkunsten maar ff snel...
als het onduidelijk is hoor ik het wel
Simon
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

doppedoos schreef:
Wat ik dus bedoel is dat de afstand van de roode pijl gelijk moet zijn als die 17.3cm en niet zoals bij jou ~12.5 cm
Dat houdt in dat je de schuine stukken zou moeten rond maken...
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@deepspace

theorethisch heb je gelijk! heb het alleen zelf nooit geprobeerd! theorethisch zou je de gehele TL dan ook rond kunnen maken als een soort geinverteerde hoorn en dan bijvoorbeeld als een slakkenhuis oprollen! Genoeg over geschreven elders op het forum....
Simon
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb hier en daar gelezen dat die rondingen niet zo erg kritisch zijn. Ik zou de schuine plankjes gewoon wat korter maken zodat je aan je centimeters komt. Dat zal prima voldoen.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Thnx :lol:

Ik neem niets als kritiek op. Fijn dat je me even waarschuwt ik pas het aan. Heb zojuist de voorplaten op elkaar gelijmd.

Is het dan niet erg dat er een stuk recht in zit? en moet het nu helemaal boven in de TL ook zo??

{edit}
Even snel met solid edge gemeten:
Afbeelding

Dit zal ik aanpassen naar 14,5 doormiddel van de plank wat meer naar achteren te plaatsen

Afbeelding
Dit kan inderdaad echt niet. Ik zal zoals gezegt is de plaat inkorten zodat ik wel bij die 17,3 kan komen[/img]
Laatst gewijzigd door hovingtim op wo 21 dec 2005, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

hovingtim schreef:
Is het dan niet erg dat er een stuk recht in zit? en moet het nu helemaal boven in de TL ook zo??
Bovenin de tekening heb je het al goed zo te zien :) Nee, is niet erg, beter dan een te kleine doorgang.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Nee, inderdaad;Recht isgeen probleem. Eerder werd al vermeld dat het weglaten van de schotten bij lage frequenties ook zou kunnen. het nadeel van het weglaten is dat je reflekties krijgt in de kast en die weer door de woofer naar buiten kunnen. Het optelsommetje van de reeflekties kan hinderlijke resonanties opleveren. Ik gebruik darom altijd de schotten van 45 graden. Volgens mij gaat hij zo prima!! zolang je maar niet plots de afstanden verkleint in de smalle doorgang van de schotten, dus ook boven....
maar daar ziet het er goed uit.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Update!!!!

Vandaag heerlijk zitten klussen in een leegstaande kamer in ons huis. Hij begint echt al vorm te krijgen:)
Afbeelding
Beetje benodigd heden

Afbeelding

Bijna perfect rondje gezaagt met de decopeer. Note: Easy Does It

Afbeelding

Even een gedeelte van de poort testen

Afbeelding
Altijd handig zon lijmklem om de poort tijdelijk vast te zetten

Afbeelding
En de woofer dr in. Gewicht ik schat hem nu al op zn 35 tot 40 kilo
Pff 1meter 10 is toch best HUGE maar goed als het resulaat strak zo mooi klinkt als ik denk is het zeker wel waard:)


Morgen ga ik de woofer invrezen en de bekabeling strook dr infrezen.
De TL lijn helemaal netjes maken en alle tussen schotten er in zetten
sjors
Berichten: 35
Lid geworden op: di 20 dec 2005, 17:17
Locatie: near Oudenaarde

Bericht door sjors »

:D mooi :D

Ben blij dat ik eens iemand zie die zijn kasten met lijm EN schroeven in elkaar stopt... Heb hier al veel kasten gezien maar weinig schroeven. heb zelf al een paar kasten gemaakt en telkens met lijm en schroeven een sterke kast gemaakt. ik begon nu te denken ... doe ik het verkeerd ...
of is het juist beter om er schroeven in te draaien?

mijn kastjes viewtopic.php?t=1524


greets sjors
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

ZOOOOO wat een openbaring.

Hij gaat danwel niet even diep als de andere sub die ik vorige keer heb gebouwt. Maar de lijn is ZO strak. Je hoort totaal geen versterking bij een oplopende frequentie van 20-100 hz. Al het geluid is gelijk van niveau. Wat een detail zit er in het geluid. Een DVD van de RHCP op dolby 5.1. Heerlijk gewoon genot voor de oren. Subwoofer is nog niet gefiltert en de schuine zijden zijn nog niet geplaatst. De kast is ook nog niet gedempt. Maar op dit moment totaal al geen echo in de kast. Lkkre strakke bass en TOTAAL niet boemerig. Die TL klinkt echt lkkr. Hij is technisch nu in orden morgen gaan we aan het frees werk beginnen en de schuine kanten er in.

@sjors.
Schroeven heeft een aantal voordelen maar ook zeker een aantal nadelen. Grote voordeel is dat je vlug kan doorbouwen en niet persee hoeft te wachten tot de houtlijm is uitgehard.

Groot nadeel is als je de kast wilt afwerken en hem "Blind" wilt maken je alle schroeven zal moeten verzinken en ook zal moeten opvullen maar goed dat heb ik er wel voor over. Op dit moment is de kast alleen nog maar geschroeft en niet gelijmt. Ik kan er dus nog van alles aan veranderen.

VRAAG: Kan ik ook pritex gebruiken als dempings materiaal? En wie heeft er een oplossing om de tussen ruimte in de hoeken van 45 graden optevullen om ze dus zo dood mogelijk te maken? Zand? Glaswol? Of Iets anders?

MVG Tim
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

bartsegers schreef:
heb in een grijs verleden ook een TL gebouwd, met twee car woofertjes.
was een redleijk korte kleine dikke TL. maar de klank beviel me toch.
wat ik heel sterk vond, was dat het echt "zoeken naar je sub" was, bij het luisteren. crostte op 65 hz. (heeft er misschien iets mee te maken)
Bart je hebt helemaal gelijk. Het is echt zoeken naar de sub-woofer. Hij valt echt zo goed in de kamer. Je kan echt niet horen waar de sub-woofer staat. Het lijkt wel alsof hij totaal om de kamer heen is. Dit is echt het mooiste geluid resultaat van al mijn zelfbouw ontwerpen
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Even leuke compilatie van de zelfbouwsubwoofertjes :twisted:

Eerste creatie. Wit en een aardige Bass-toevoeging als subwoofer
afm: 50(h) x 40(b) x 40(d) inh: 80 liter
Afbeelding

2e creatie. Best groot en Bass-reflex. Doel was om een subwoofer te bouwen die uitgeleend kon worden en robuust en extra sterk was. Naar mijn mening erg goed gelukt. note the PA look
afm: 70(h) x 45(b) x 56(d) inh: 176 liter
Afbeelding

Creatie 3 :twisted: :twisted:

Mijn medebewooners helemaal niet blij mee maar het klinkt zo ontiegelijk lekker. Heerlijk.
afm: 110(h) x 38,6(b) x 40(d) inh: 170 liter
Afbeelding

Note The Difference In Size :twisted:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

en dan nu toch eens afstappen van die carwoofers :)

filter de TL eens erg laag, en het is zowaar fijn om naar te luisteren :D

verder goed bezig, alleen had ik de schroeven ingefreesd.
of weggelaten!
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Hij is nog lang niet klaar. Ik heb de sub alleen maar geschroeft om te kijken hoe het klonk zodat ik alles nog kon veranderen. Vandaag ga ik lijmen en alles netjes weg werken zodat het ook kan opgevuld worden
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Het lijkt erop dat het goed klinkt!! gefeliciteerd! Ik hoop voor je dat je geen buren hebt 8) Hoe groot is de ruimte waar je hem plaatst? Hoe laag gaat hij?Lijkt mij dat de 20 HZ geen probleem is =D> Ga je hem nog affilteren zodat hij niet onder de 20 Hz komt?? Draai je nog wel eens platen? Je weet wel ; die zwarte schijven die je aan 2 kanten kunt bespelen :lol:
Simon
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Heb zojuist even de pioneer platenspeler van mijn vader gejat. Was ie niet al te blij mee. FF alle oude platen gedraait :lol: Wilson picket en deep purple enzo. Heerlijk zit toch nog net een stukje meer dynamiek in. Op dit moment speelt de subwoofer op mijn Sony STR-DE305. Een versterker van 2x 100watt rms. Moet zeggen dat het erg mooi klinkt. De subwoofer speelt nu nog full range omdat ik nog over het filter gaat nadenken. Dus op dit moment haalt hij alle frequenties. Een Frequentie loopje van 10 tot 100 hz klinkt prachtig. Alles is gelijk qua muziek sterkte en dr zit ontiegelijk veel detail dr in. Hij komt inderdaad goed tot de 20hz. De Amp die ik ervoor besteld heb (die van conrad waar ik de +6db op 35hz uit ga solderen) laat niet lager door dan 18hz maar dat hoeft ook niet. Vandaag ga ik verder met alles lijmen. Dit doe ik vandaag heerlijk lkkr binnen want het is ZOOO koud buiten
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

die 20 hz, geeftie even hard weer als de 100 hz :D
das knap werk dan. ik hoor 20 hz helaas niet meer.
ik heb nog wat Fmods voor je, hoef je geen filtes en crossovers meer te gebruiken.
wekrt als volgt:

http://img265.imageshack.us/my.php?imag ... 3032te.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zal zoals gezegt is de plaat inkorten zodat ik wel bij die 17,3 kan komen
Pas op, dan verkort je de lengte van de line!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik hen nog even door dit projekt gewandeld.
Die schuine stukjes onderin kun je zo inkorten dat ze verder in de hoek zitten, zoals al eerder door iemand is opgemerkt. Je kunt ze ook gerust weglaten. Zul je niks van merken.
De uitgang van de line boven in moet kunnen, maar ik zelf prefereer de opening bij de vloer. De vloer werkt namenlijk vaak nog een klein beetje als verlenging van de line. Het is bovendien niet de bedoeling dat je op je luisterplek muziek uit die opening hoort komen.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

sietse schreef:
Ik zal zoals gezegt is de plaat inkorten zodat ik wel bij die 17,3 kan komen
Pas op, dan verkort je de lengte van de line!
Nee sietse. Ik bedoelde de lengte van de schuine plaaten met de lijn heb ik niets gedaan. Maar even een update: Heb vandaag alles even gelijmd op 1zijkant na en een paar dingen ingefreesd. Heb vandaag ook de eind van de TL lijn rond gefreesd.

Afbeelding

Alles gelijmd

Afbeelding
Eind van de TL in de lijmklemmen. Heerlijk die lijmklemmen :P

Afbeelding
Terminal ingefreesd

Afbeelding
Terminal iets te strak ingefreesd. Daar moest een horlogemakers schroefendraaier aan te pas komen om hem er weer uit te wrikken

Afbeelding
De ZEER audiofiele krokodillen bekken voor het tijdelijk aansluiten van de terminal. Aangezien er nog een filter aan gesoldeert wordt heb ik het tijdelijk even zo opgelost.

Afbeelding
De voet die 5cm hoog is en 2,5 cm van iederkant naar binnen staat.

Afbeelding
En even het totaal plaatje weer. Heerlijk toch :twisted:

Voor binnenkort op het program. De schroefen allemaal infrezen en zonodig weglaten waar nodig. Alles opvullen en met het filter aan de slag. En natuurlijk de schuine kanten erinlijmen die er nog niet in zitten
Plaats reactie