Thorens TD150 II :Skeleton plinth R3
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Hoi Sietse,
OK daar komt ie:
De afstand van de center van de plaat tot punt A is 216 mm (beetje rare maat, maar zal wel een maat in inches zijn denk ik maar dat kan ik niet meten). Vanaf dit punt tot het einde van de "staart" moet zijn 50 mm. Dus lengte van de staart vanaf center dus 266 mm.
Mag trouwens ook 268 mm zijn zoals hij nu is maakt niet zoveel uit.
Groet Joost
OK daar komt ie:
De afstand van de center van de plaat tot punt A is 216 mm (beetje rare maat, maar zal wel een maat in inches zijn denk ik maar dat kan ik niet meten). Vanaf dit punt tot het einde van de "staart" moet zijn 50 mm. Dus lengte van de staart vanaf center dus 266 mm.
Mag trouwens ook 268 mm zijn zoals hij nu is maakt niet zoveel uit.
Groet Joost
Zo de CAD tekening is helemaal klaar. Met heel veel dank aan Sietse die het allemaal geheel belangeloos voor mij heeft gemaakt
Zo nog even een paar foto's van de veer zoals ie zou moeten worden, en mijn versie


En het laminaat van de baseplate:
(Nu nog 8,9 kilo)
En van het subchassis:
Nu nog 7,9 kilo)
Zo klaar om gefreesd te worden!
Groet Joost
Zo nog even een paar foto's van de veer zoals ie zou moeten worden, en mijn versie


En het laminaat van de baseplate:
(Nu nog 8,9 kilo)En van het subchassis:
Nu nog 7,9 kilo)Zo klaar om gefreesd te worden!
Groet Joost
Hoi Joost,
Nou het verbaast me eigenlijk niet. Je moet weten, dat er iemand een programma moet maken, iemand die het werk voorbereid(werkvoorbereider)en dan de machine bediener die moet instellen en het juiste gereedschap er in moet zetten, nadien de machine schoonmaken etc. En het gaat maar om een enkelstuk produktie. Dus die werkuren drukken maar op 1 produkt en dat is altijd duur.
Nou het verbaast me eigenlijk niet. Je moet weten, dat er iemand een programma moet maken, iemand die het werk voorbereid(werkvoorbereider)en dan de machine bediener die moet instellen en het juiste gereedschap er in moet zetten, nadien de machine schoonmaken etc. En het gaat maar om een enkelstuk produktie. Dus die werkuren drukken maar op 1 produkt en dat is altijd duur.
Dit is natuurlijk veel te duur. En het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld. Het valt me steeds weer op hoeveel mensen werken in een zeer beperkte hoogte en met een massaconcept dat te ingewikkeld tot stand komt. Op essentiele punten kan het met eenvoudiger pricipes veel steviger.
Eigenlijk kan je alles zelf als je het slim aanpakt en een beetje handig bent. En de toeschouwer wil het altijd maar hitech. En zijn echt nog andere concepten te bedenken:
http://www.krishu.de/agall.htm
Als je het wat anders aanpakt verlies je echt geen muzikaliteit, ziet er het toch goed uit (naar mijn smaak) en ben je voor een lager budget onder de pannen.
Tenminste in mijn ogen.
Eigenlijk kan je alles zelf als je het slim aanpakt en een beetje handig bent. En de toeschouwer wil het altijd maar hitech. En zijn echt nog andere concepten te bedenken:
http://www.krishu.de/agall.htm
Als je het wat anders aanpakt verlies je echt geen muzikaliteit, ziet er het toch goed uit (naar mijn smaak) en ben je voor een lager budget onder de pannen.
Tenminste in mijn ogen.
Zo gisteren de platen bij de metaalbewerker opgehaald. En zo is het geworden!

Nu begint het leuke werk. De motor ophanging, plateau, arm etc.
Het blijkt trouwens zeer moeilijk zoniet onmogelijk de rubber slang recht af te snijden/zagen. Het is auto radiator slang en is erg stug. Iemand een goed idee?
Groet Joost

Nu begint het leuke werk. De motor ophanging, plateau, arm etc.
Het blijkt trouwens zeer moeilijk zoniet onmogelijk de rubber slang recht af te snijden/zagen. Het is auto radiator slang en is erg stug. Iemand een goed idee?
Groet Joost
Zow, dat wordt indrukwekkend JoostJoost schreef:Het blijkt trouwens zeer moeilijk zoniet onmogelijk de rubber slang recht af te snijden/zagen. Het is auto radiator slang en is erg stug. Iemand een goed idee?
Groet Joost
Wat ik wel eens gedaan heb om van rubberslang rubber bussen te maken:
Op een stuk rondhout klemvast schuiven en in de draaibank voorzichtig met een clipzaagje.
Gisteren mijn nieuwe DT arm ontvangen de sme 309
De vorige twee verkocht (sme 3009 II en III) en dat als aanbetaling voor mijn nieuwe gebruikt. Nu mijn trombone nog verkopen........(iemand intresse?
)
Volgende week gaat het DT project weer verder, dan krijg ik hulp van mijn oom. (Heeft zelf ook een héééle mooie draaitafel gemaakt)
Ben nu bezig geweest met het modificeren van mijn buizen monoblokken. Als het goed is doen die het weer dit weekend.
Dus binnenkort weer wat foto's van mijn DT.
Groet Joost
De vorige twee verkocht (sme 3009 II en III) en dat als aanbetaling voor mijn nieuwe gebruikt. Nu mijn trombone nog verkopen........(iemand intresse?
Volgende week gaat het DT project weer verder, dan krijg ik hulp van mijn oom. (Heeft zelf ook een héééle mooie draaitafel gemaakt)
Ben nu bezig geweest met het modificeren van mijn buizen monoblokken. Als het goed is doen die het weer dit weekend.
Dus binnenkort weer wat foto's van mijn DT.
Groet Joost
Hier dan het vervolg op mijn draaitafel.
Zo ziet hij er nu uit:


De ophanging van de motor heeft nog wat werk nodig, die wordt iets anders dan de tekening en komt in een massief rond blok aluminium.
Groet Joost
Henkjan schreef:Henkjan schreef:
Joost schreef:
Het blijkt trouwens zeer moeilijk zoniet onmogelijk de rubber slang recht af te snijden/zagen. Het is auto radiator slang en is erg stug. Iemand een goed idee?
in een verstekbakje
De tweede methode bleek het beste te gaan, nadat ik er al heel wat had geprobeerd.Pjotr schreef:Wat ik wel eens gedaan heb om van rubberslang rubber bussen te maken:
Op een stuk rondhout klemvast schuiven en in de draaibank voorzichtig met een clipzaagje.
Zo ziet hij er nu uit:


De ophanging van de motor heeft nog wat werk nodig, die wordt iets anders dan de tekening en komt in een massief rond blok aluminium.
Groet Joost
Ja is waar, zou ze ook weg kunnen laten maar dan is het waterpas zetten wat moeilijker. Daar moet ik nog wat mee experimenteren.wowly schreef:Ik had hem eigenlijk mooier verwacht. Hij zag er namelijk zo strak uit op de initieele tekening. Vooral de bouten gooien wat roet in het eten imo.
Ik heb hem helaas nog niet kunnen luisteren, want de moter behuizing is nog niet klaar. Wordt nog aan gewerkt!
Ik mag hopen van wel, anders is er heel veel werk en geld voor niets geweest. Maar als je ziet hoe de orginele thorens is gemaakt en dat al goed klonk, moet het wel beter zijn....Sietse schreef:Heb je nu ook betere weergave dan voorheen?
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet Joost
Zo eindelijk is ie klaar.
Het motorhuis is uit een massief blok aluminium gedraaid, en van binnen beplakt met loodbitumen.

Nog even een foto van boven:

en nog een overview:

De phonopre is de phonodude van Triode Dick, de arm sme 309 en het element AT110E
Het geheel klinkt echt stukken beter dan de originele thorens, maar dat is wel met een andere arm, element en phonopre, dus waar de verbetering aan ligt is moeilijk te zeggen.
Hier en daar zijn nog verbeteringen mogelijk, maar daar ga ik nog even rustig over nadenken als ik zit te genieten....
Joost
Het motorhuis is uit een massief blok aluminium gedraaid, en van binnen beplakt met loodbitumen.

Nog even een foto van boven:

en nog een overview:

De phonopre is de phonodude van Triode Dick, de arm sme 309 en het element AT110E
Het geheel klinkt echt stukken beter dan de originele thorens, maar dat is wel met een andere arm, element en phonopre, dus waar de verbetering aan ligt is moeilijk te zeggen.
Hier en daar zijn nog verbeteringen mogelijk, maar daar ga ik nog even rustig over nadenken als ik zit te genieten....
Joost
