Luidsprekers voor BeoLab 1700

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Weet jij ook waar ik dit materiaal kan kopen en hoeveel het kost? En is het persé nodig?
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Je zou evt. ook een Buschhorn kunnen bouwen, is ook goed te doen... Zie ook mijn topic over de ombouw van een Logitech Z-560 set...

Daar heb ik 'm gebouwd met een 3" driver, hij is ook goed te bouwen voor een 4" breedbander, bijv. de Tangband W4-657SC (welke ik ook heb staan hier thuis)...
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Die ziet er al wat moeilijker uit, maar toch ook te doen. Heeft er iemand vergelijkingen tussen de Buschhorn en de Needle?
En klinkt de Tang Bang W3 871S veel beter als de Visaton FRS 8 die hier word gebruikt en eventueel ook in de Needle kan gebruikt worden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

BAF is te koop dara waar ander luidspreker spullen te koop zijn. maar ik verwacht dat je met kussenvulling of afzuigkapfilter ook wel een vergelijkbaar resultaat kan halen.

antwoord op je andere vragen heb ik alleen van horen zeggen:
- de TB klinkt beter dan de Visaton
- de Needle klinkt beter dan de horn
zeker die 2e is sterk van je persoonlijke smaak afhankelijk...
wat betreft dat 1e: als je me je meel adres doorgeeft, dan stuur ik je de scan van t artikel waarin de TB en de Visaton staan
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Mijn mail is nu zichtbaar, ik zal nog eens rondkijken voor dempingsmateriaal ik ken nu niet bepaald veel winkels waar ze luidsprekers verkopen.

edit: ik heb dempingsmateriaal gevonden bij Conrad.

edit2: het volume van waar dempingsmateriaal moet komen bedraagt ongeveer 7l per kast dus ik kom met een pakket van conrad wel toe (voldoende voor 30l), maar dan moet ik €19.5 voor iets wat eigenlijk €4.55 kost.
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Ik denk dat ik de Needle's toch met de Visatons ga maken wegens de veel gemakkelijkere beschikbaarheid. Zijn er argumenten die mij toch overhalen om dit niet te doen?

Nog een vraag, welke kabels heb ik allemaal nodig?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

demichiel schreef:
Nog een vraag, welke kabels heb ik allemaal nodig?
Laat je niet gek maken over dure kabels, goed elektriciteitssnoer voldoet prima (jullie hebben in Belgie toch ook blauw en bruin als kleurcode :?: ).
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Gewone standaard kabels van de brico voldoen dus, bedankt :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

of anders gewone 1.5mm² OFC kabel, kost ergens een euro per meter ofzo
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

demichiel schreef:
Die ziet er al wat moeilijker uit, maar toch ook te doen. Heeft er iemand vergelijkingen tussen de Buschhorn en de Needle?
En klinkt de Tang Bang W3 871S veel beter als de Visaton FRS 8 die hier word gebruikt en eventueel ook in de Needle kan gebruikt worden?

Ja, ik heb ze beiden gebouwd en de Needle vind ik persoonlijk veel beter. De Bushhorn geeft veel meer bas, maar dan overheerst de bas en het laag-midden t.o.v. de rest. De Needle klinkt veel evenwichtiger, neutraler.
Een vergelijk tussen Fr8 en TangBand heb ik niet kunnen doen. Ik had zowel de Needle als de Bushhorn met de TangBand uitgerust.
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Bedankt :) Ik ga denk ik gaan voor de Needles met de Visaton FRS 8 8Ohm speakers, dan kan ik alles bij Conrad bestellen en het hout lokaal laten snijden zonder al te veel verzndingskosten e.d. te betalen.

Nog een vraagje over afgeronde hoeken, zijn deze overal nodig en van wat moet ik ze maken?

voorbeeld:

Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hoe kom je erbij dat je de hoeken moet afronden :?:
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Ik heb het al een paar keer gelezen, maar het is dus niet nodig :).
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

In dit geval is het zelfs zeer nadelig. De doorsnede van de TL is van belang en je maakt 'm kleiner door die schuine stukken er in te zetten.
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Nog een vraagje, waarom worden er bijna geen schroeven gebruikt?

en het gat voor de speaker gewoon recht zijn of "het onderste van een een kegel" eruit gesneden.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Schroeven zijn niet nodig als je goed lijmt en het is niet zo eenvoudig om ze goed weg te werken.

Dat ligt een beetje aan de grootte van de speaker en de dikte van de plank. In dit geval heb ik zelf "het onderste van een kegel" uitgezaagd. Dat geeft wat "ademruimte" aan de speaker.
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Maar het is dus niet nodig, dan ga ik er de houtsnijders niet verder mee lastigvallen denk ik.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nee, ik gebruik enkel schroeven bij testkastjes omdat ik daar soms hout bij gebruik waar al wat verf op zit. Dat lijmt niet echt goed. Maar voor zuivere planken (MDF, spaanplaat,massief hout,...) is het absoluut niet nodg. Mooi klemmen en wachten tot de lijm droog is. Geeft oersterke verbindingen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

schroeven & MDF gaat niet echt lekker. voor de kast idd gewoon lijmen (met van die witte houtlijm) en klemmen.

voor het vastzetten van de speaker in t MDF gebruik ik altijd boutjes en inslagmoeren:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

demichiel schreef:
.... het gat voor de speaker gewoon recht zijn of "het onderste van een een kegel" eruit gesneden.
eerst gewoon een recht & rond gat, dan aftekenen waar je de gaatjes voor de boutjes moet hebben, en dan op de rest van de omtrek van de speaker kan je met de rasp en/of vijl het gat naar binnen toe groter maken om, zoals rho zegt, de speaker meer lucht te geven.
rondom de plek waar de boutjes/schroeven komen zou ik t mdf laten zoals t is, anders heb je niet genoeg "vlees" voor t vastzetten
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

HMM , dilemma's met de tang bands kom ik uit op €120 en een beter geluid. En met de Visatons kom ik uit op €75 met een slechter geluid. Maar het scheelt wel €45. En ik ben verre van rijk dus ik moet echt letten op budget. Pffff
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Uit ervaring zou ik zeggen.....doorsparen en voor de Tangbands gaan. Maar ik heb de Visaton nooit gehoord dus het kan best zijn dat het verschil erg klein is.
Ik geef tegenwoordig liever iets meer uit aan een driver als ik weet dat ie iets beter is. Natuurlijk moet je daar ook niet in overdrijven. Als je aan het kijken bent voor een speaker van €50 dan moet je niet eentje aanschaffen van €300 omdat ie ietsje beter is, als je budget dat niet trekt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

naja, t leuke in dit geval is dat je met de Vistons kan beginnen, rustig doorsparen en dan met de zelfde kasten de Tangbands erin
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Kleine update, ik ga voor de Visatons gaan, mijn nonkel wilt het hout voor mij snijden en kopen (hij is timmerman) gratis! Ik ga dus een dezer dagen mijn Visatons bestellen (bij conrad samen met dempingsmateriaal etc.) en zo kom ik uit op minder dan €30 per box (in de prijs zit ook het materiaal wat ik nog nodig had zoals lijmklemmen enz.).
Ik weet nog niet wanneer ik het hout van mijn nonkel kan verwachten want hij moest het eerst nog bestellen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

demichiel schreef:
Kleine update, ik ga voor de Visatons gaan, mijn nonkel wilt het hout voor mij snijden en kopen (hij is timmerman) gratis!
Nog even en je krijgt nog geld toe :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”