Luidsprekers voor BeoLab 1700

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Luidsprekers voor BeoLab 1700

Bericht door demichiel »

Ik heb onlangs een BeoLab 1700 gekregen, samen met twee niet zo goede boxjes. Nu zou ik hiervoor graag 4 kleine boxjes maken want de versterker heeft 4 outputs : 2*19W en 2*25W elk op 8 ohm. Zouden jullie mij op weg kunnen zetten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat mag t kosten? en wat noem je klein?
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Ik heb zelf nog geen duidelijk idee van wat de prijzen zijn voor luidsprekers, maar het moet geen high end zijn.
Met klein dacht ik aan tot 20l per kast.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

demichiel schreef:
Ik heb zelf nog geen duidelijk idee van wat de prijzen zijn voor luidsprekers, maar het moet geen high end zijn.
Met klein dacht ik aan tot 20l per kast.
Mja, dit is echt te breed hoor denk ik zo. Enige advies dat ik je nu kan geven is: Ga naar de speaker en co of speakerland en ga lekker luisteren. Verkijk je daar niet op de grootte, alles is daar namelijk kleiner. Kijk vooral naar de prijskaartjes nádat je geluisterd hebt. Want ja, boxen zijn als snel over de 100 euro per stuk inclusief afwerking hè. :) Vandaar loopt het alleen maar nog sneller op.

Maarre, de 20 liter is neem ik aan uitwendig? Want 20 liter inwendig is nog steeds best groot. :P
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Ik wil gewoon zelf mijn boxen maken, ik heb vooral hulp nodig bij het selecteren van de speakers zelf en aan welke regels ik me moet houden. Als ik nu kijk naar speakers hebben die allemaal een belastbaarheid van minstens 100W terwijl ik maar 20W en 25W uitgangen heb.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Die belastbaarheid moet je niet op letten. Op een normale speaker kom je met 10W wel toe om een lekker soundje neer te zetten. Of je speaker nu 100W nominaal of 500W nominaal is, het is het rendment dat telt. Ik denk dat je niet te laag moet gaan daarin. Maar echt een super efficiënte speaker is nu ook weer niet helemaal noodzakelijk. Kan wel leuk zijn met een beperkt vermogen natuurlijk.
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Ik zou dus zonder probleem 4 dezelfde boxen kunnen bouwen, elk met een belastbaarheid van pak 40W zonder problemen? Ik heb nog een vraag heb ik sowieso een woofer en een tweeter nodig?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nee, niet noodzakelijk. Je kan ook met breedbanders aan de slag gaan. Je bas-fundament zal dan in de meeste gevallen wel wat minder zijn. Ofwel moet je naar grotere afmetingen gaan dan die 20 liter. Dan zou je een hoorn kunnen bouwen. Iets van Fostex of zo.

In het andere geval heb je wat meer opties. Een laag-mid met papierconus is misschien wel iets voor jou. Het rendement van die dingen durft wel eens wat hoger liggen. Maar dat is ook weer geen wetmatigheid.
Tweeters vragen niet veel vermogen en hebben in het overgrote deel van de gevallen een hoger rendement dan de laagmid. Geen probleem op dat vlak dus.
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Staat de woofer dan met de tweeter in verbinding? En zoja hoe?

Heb je misschien ook een site waar ik wat modellen van woofers en tweeters zou kunnen bekijken?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

demichiel schreef:
Staat de woofer dan met de tweeter in verbinding? En zoja hoe?

Heb je misschien ook een site waar ik wat modellen van woofers en tweeters zou kunnen bekijken?
Dat doet een filter, die scheidt het inkomende signaal in 2 verschillende signalen voor de woofer en tweeter, en zorgt dat het geheel mooi overloopt. :)

En bij www.speakerenco.nl kun je een prijslijst downloaden van alle units die ze daar hebben. Maar het is dus wellicht beter een pakket te nemen, aangezien ze daar het filterwerk al voor je hebben gedaan, en dat is nou niet het makkelijkste van een speaker bouwen...
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Bedankt voor de tip, ik ben het nu aan het bekijken.

Ik heb nu verschillende setjes bekeken en er bevallen er mij wel een paar. Vooral 40W setjes omdat ik toch maar max 25W ter beschikking heb, maakt het bij deze paketten veel uit of ik een tweeter heb of niet?

En als ik dan een full-range speaker zou kopen kan ik dan beter geen setje kopen omdat ik toch geen filter nodig heb?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bij sommige full-range heb je ook iets van een filter, geen scheidingsfilter uiteraard, maar een correctiefilter dit om de klank te verbeteren (sommige breedbanders overdrijven bepaalde frequenties, die worden dan gecorrigeerd)
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Ik denk dat het gemakkelijkste zou zijn om een Full-range speaker te kopen van <41W en dan een gesloten kast te bouwen van pakweg 10l. Ik ben nu aan het kijken voor full range speakers.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

demichiel schreef:
Ik denk dat het gemakkelijkste zou zijn om een Full-range speaker te kopen van <41W en dan een gesloten kast te bouwen van pakweg 10l. Ik ben nu aan het kijken voor full range speakers.
Een speaker vraagt geen vermogen, maar die krijgt het toegediend. Dus het maakt niet echt uit of je nu een speaker van 10 watt neemt of 800, voor die versterker, mits de weerstand van de speaker maar in orde is. (En natuurlijk niet de excessen opzoeken hè) ;)
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Maar ik ben ook niet rijk, dus een speaker kopen met 200W vermogen en die dan maar een 10de kunnen geven lijkt mij geldverspilling.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

demichiel schreef:
Maar ik ben ook niet rijk, dus een speaker kopen met 200W vermogen en die dan maar een 10de kunnen geven lijkt mij geldverspilling.
Dat is een ander verhaal. Maar je hoeft je niet te beperken tot speakers van <41 watt.

Trouwens: viewtopic.php?t=1092
Kijk naar de AL160. In de Intertechnik staat een bouwpakket ervoor. Eventueel kun je er nog een goedkope tweeter opzetten, als je zou willen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

demichiel schreef:
Ik denk dat het gemakkelijkste zou zijn om een Full-range speaker te kopen van <41W en dan een gesloten kast te bouwen van pakweg 10l. Ik ben nu aan het kijken voor full range speakers.
Staar je niet blind op die < 41 Watt, dat is een van de minst belangrijke getallen waar je bij de keuze voor luidsprekers voor thuisgebruik op moet letten. Kies iets wat goed klinkt en in je budget past.

Bovendien is de kans dat een willekeurige fullrange optimaal presteert in een kastje van 10 liter niet erg groot. Normaal kiet je eerst een luidspreker en rekent dan uit hoe groot de kast moet zijn.

Er zijn boeken over dit onderwerp geschreven. Luidsprekerkasten Ontwerpen van Vance Bickason is er zo een. Hierin kun je de achtergronden vinden over het hoe en waarom van bepaalde oplossingen ook staan er de formules in die je moet gebruiken voor het bepalen van het volume van de kast. Deze laatste kun je ook op internet vinden.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Misschien is de Cyburgs Needle een leuk instapmodel voor je: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... needle.htm
Makkelijk te bouwen en .... goedkoop, exacte prijs weet ik niet maar ik geloof dat je per luidsprekerunit zeker onder de 15 zeuro's blijft ... het hout en de afwerking kun je zo duur maken als je zel wilt.
Oh ja, het is ook nog eens een breedbander :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

richard schreef:
Er zijn boeken over dit onderwerp geschreven. Luidsprekerkasten Ontwerpen van Vance Dickason is er zo een.
Even verbeteren. anders zoekt ie zich gek en vindt misschien nog niks.

Het klopt inderdaad dat je echt niet op de belastbaarheid van de speakers moet letten. Maar nogmaals, de efficiëntie is wel van belang bij een versterker met beperkt vermogen. Een speaker met erg hoge belastbaarheid heeft meestal een laag rendement. Maar dan spreken we al over een belastbaarheid van 100den W's. Mijn Seas H648 heeft b.v. nog een goede efficiëntie (88,5dB/w/m) en heeft toch al een belastbaarheid van 250Wmax/100Wrms. Geen probleem om op een 25W versterker te hangen. Ik heb hem een tijdje gebruikt op een 15W versterker en dat was absoluut geen probleem kwa maximale SPL.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

SARK schreef:
Misschien is de Cyburgs Needle een leuk instapmodel voor je: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... needle.htm
Makkelijk te bouwen en .... goedkoop, exacte prijs weet ik niet maar ik geloof dat je per luidsprekerunit zeker onder de 15 zeuro's blijft ... het hout en de afwerking kun je zo duur maken als je zel wilt.
Oh ja, het is ook nog eens een breedbander :D
- Größe (HxBxT): 94 x 12,5 x 20 cm
*aai* Zo klein is dat niet hè. Wel smal, maar klein is toch wat anders ;)
Buitenvolume is trouwens wel net wat meer dan 20 liter (23,5 volgens mij)

En volgens mij kun je met zo'n TL nite zomaar even dat ding wat breeder maken en lager.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

SARK schreef:
Misschien is de Cyburgs Needle een leuk instapmodel voor je: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... needle.htm
Makkelijk te bouwen en .... goedkoop, exacte prijs weet ik niet maar ik geloof dat je per luidsprekerunit zeker onder de 15 zeuro's blijft ... het hout en de afwerking kun je zo duur maken als je zel wilt.
Oh ja, het is ook nog eens een breedbander :D
Ik heb ze ook net gebouwd. Klankt fenomenaal voor het budget.
Speakers heb ik €18/st betaald. Filter componenten (filter uit de Lancetta) kosten zowat €25/paar als je echt goede spullen gebruikt. (geen high-end maar ook zeker en vast geen budget-spulletjes)
MDF heeft me €13/speakerkast gekost, mooi op maat gezaagd in een matig dure zaak. Afwerking heeft mee zowat €30 gekost aan verf. Dat is dan 2 lagen grondverf en 4 lagen hoogglans zwart van Levi's, wat verf-rolletjes en een klein kwastje.

Voor in kleinere ruimtes is dit echt een speaketje dat waanzinnig veel waar voor z'n geld geeft.

(als iemand een linkje heeft waar ik effe een foto kan neerzetten plaats ik hier effe een impressie van hoe ze er uitzien.)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Tjeemig, wat is klein :?:
Wat ik een kleine luidspreker vind is voor de ander een kolos, ik weet niet wat de topic starter klein noemt maar ik ben van mening dat die Cyburgs Needle een zeer slanke verschijning is, en last but zeker not least ... makkelijk te bouwen voor weinig centjes (gezien de ervaring van de topic starter lijkt het mij verstandig om te beginnen met iets simpels en goedkoops :idea: ).
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

rho schreef:
(als iemand een linkje heeft waar ik effe een foto kan neerzetten plaats ik hier effe een impressie van hoe ze er uitzien.)
www.imageshack.us
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Die Cyborgs Needle speakers zijn wel 4 Ohm is hier iets aan te doen?

edit: de tangbands zijn 8 Ohm. Maar wel weer een pak duurder. Zou ik deze speakers niet kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb ze met de Tangband gebouwd. Werkt perfect.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”