Luidsprekers voor BeoLab 1700

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

SARK schreef:
rho schreef:
(als iemand een linkje heeft waar ik effe een foto kan neerzetten plaats ik hier effe een impressie van hoe ze er uitzien.)
www.imageshack.us
Lukt niet. Kan dat aan FireFox liggen?
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Vanwaar had je dan de plannen om ze te bouwen? En hier heb je dus wel een filter nodig ookal is het een full-range?

Probeer Putfile eens.
Laatst gewijzigd door demichiel op zo 04 dec 2005, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Afbeelding
die visaton in een needle is idd de goedkoopste manier om in te stappen in luidsprekerbouw. erg goedkoop en geen extra componenten nodig. en het leuke is dat je altijd nog kan overstappen naar de Tangband met dezelfde behuizing. ik heb zelf de Tangband in een Lancetta staan, en dat klinkt echt schitterend, die zijn echter nog hoger dan de needle, en heeft een wat wolliger bas (ik ben van plan de needle ook te gaan bouwen, al was t maar ter vergelijk)

btw: hoe is je duits? in de Klang und Ton stond een artikel over de Needle waar beide varianten (met TB en FRS8) besproken werden.
Maar wel weer een pak duurder.
relatief dan, alles bijeen kost het misschien de prijs van een of twee CD's extra
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Die needles spreken me zeker aan vanwege de prijs enzo maar als jje hetpakket besteld krijg je de speakers + filter + bouwplannen of hoe gaat dat?

En bedankt voor de vele duidelijke reacties.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

demichiel schreef:
Vanwaar had je dan de plannen om ze te bouwen? En hier heb je dus wel een filter nodig ookal is het een full-range?
Met de Tangbands is een (sper)filter nodig, met de Visatons niet.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

IE doet het al een pak beter.

Hier staat ie naast m'n Seas speakers. De seas kast is 15 liter en heeft een wanddikte van 22mm. (om je een idee te geven)
Afbeelding

Hier staat ie naast een testkastje met dezelfde Seas drivers. Het filter kan je op de grond zien liggen achter de speaker.
Afbeelding

Edit : foto's waren wel erg groot.
Laatst gewijzigd door rho op zo 04 dec 2005, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

demichiel schreef:
En hier heb je dus wel een filter nodig ookal is het een full-range?
kan ook zonder, maar de TB's klinken mooier met
Henkjan schreef:
bij sommige full-range heb je ook iets van een filter, geen scheidingsfilter uiteraard, maar een correctiefilter dit om de klank te verbeteren (sommige breedbanders overdrijven bepaalde frequenties, die worden dan gecorrigeerd)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
(Groot genoeg? :mrgreen: )
iets te... kan je svp verkleinen naar ~600 breed, niet iedereen heeft een 21" TFT :?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
rho schreef:
(Groot genoeg? :mrgreen: )
iets te... kan je svp verkleinen naar ~600 breed, niet iedereen heeft een 21" TFT :?
Ik kreeg het in de gaten. Heb de post effe aangepast.
Normaal zou je browser ze netjes op schermformaat moeten resizen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hij staat strak in de lak rho, ziet er goed uit :!:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

SARK schreef:
Hij staat strak in de lak rho, ziet er goed uit :!:
Thanks. Ik ben er wel tevrden over ook. :D
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Nog een vraagje bij de Tangbands staat er iets van een crossover kit, wat is dit?

En het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat er nu allemaal in het setje van de tangbands zit. Ik moet mijn behuizing apart kopen is dit alles of nog dingen? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

demichiel schreef:
Nog een vraagje bij de Tangbands staat er iets van een crossover kit, wat is dit?
Dat is het filter.
demichiel schreef:
En het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat er nu allemaal in het setje van de tangbands zit. Ik moet mijn behuizing apart kopen is dit alles of nog dingen? Alvast bedankt.
Ik weet niet waar je het "setje" hebt gezien, maar mijn gok is dat het setje alleen de luidsprekers en het filter is. De kast zou ik zelf bouwen (daar is het nou helemaal om te doen op dit forum :D ), je zult dus nog hout/lijm, draad, schroeven, verf en aansluit terminals moeten kopen ... maar da's nu juist de lol :idea: je kunt zelf bepalen hoe duur je alles maakt.
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Dat dacht ik al, bedankt. Maar bij het bouwen van de behuizing moet ik toch een plan volgen? En de vraag is dan zit dat bij het pakket dat te koop staat op lautsprechershop?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

De tekening(en) zijn volop van het I-Net te plukken:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-2341.html
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Bedankt :D, dus ik kan in feite gewoon de speaker in een lokale winkel gaan kopen? Het probleem is dan dat ik de filter niet heb.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nee, ik denk niet dat je een Tangband in de locale winkel zal vinden. Je zal 'm online moeten bestellen. Maar bestellen in Duitsland is absoluut geen probleem. Ze doen helemaal niet moeilijk. ;)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Dan kun je meteen de filtercomponenten meebestellen.
Je hebt toch wel een soldeerbout :?:
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Nee, ik heb geen soldeerbout. Ik ben nu 15 en ben geïnteresseerd in elektronica maar doe geen technische richting op school. En geloof mij een avondcursus elektronica vinden voor 15 jarigen is niet makkelijk. Ik kan dus niet solderen en ken enkel de basis van elektronica (ik weet wat een weerstand is en wat hij doet maar daar stopt het zo ongeveer).

Maar de beste oplossing zou dus zijn op lautsprechershop.de de speaker + filter te bestellen (2x) en dan het hout laten snijden (wat blijkbaar 12 of 16mm dik is).
Voor de keuze van hout moet ik best MDF gebruiken lees ik overal. Correct?

edit:
Afbeelding

dit zijn de plannen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

demichiel schreef:
Nee, ik heb geen soldeerbout. Ik ben nu 15 en ben geïnteresseerd in elektronica maar doe geen technische richting op school. En geloof mij een avondcursus elektronica vinden voor 15 jarigen is niet makkelijk. Ik kan dus niet solderen en ken enkel de basis van elektronica (ik weet wat een weerstand is en wat hij doet maar daar stopt het zo ongeveer).
Hmmmm, in welke regio woon je ... misschien dat er een DIY-er in de buurt woont en je een handje kan helpen.

EDIT: Ik zie aan de url van het plaatje dat je in Belgie woont ... tja dat wordt een beetje lastig qua lenen van een soldeerbout :D
Misschien woon je in de buurt van rho :?:
demichiel schreef:
Maar de beste oplossing zou dus zijn op lautsprechershop.de de speaker + filter te bestellen (2x) en dan het hout laten snijden (wat blijkbaar 12 of 16mm dik is).
Voor de keuze van hout moet ik best MDF gebruiken lees ik overal. Correct?
MDF wordt veel gebruikt omdat het redelijk makkelijk te bewerken en af te werken is. Lijkt mij een verstandige keuze.
Laatst gewijzigd door SARK op zo 04 dec 2005, 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, MDF is ideaal. Makkelijk te bewerken, redelijk goedkoop en overal te verkrijgen. Daarbij klinkt het nog eens aardig ook.

Een soldeerbout is niet echt duur. Je hebt niet echt een professioneel toestel nodig om wat filtercomponenten aan elkaar te solderen.
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Dan denk ik dat ik deze boxen ga maken, het gaat wel pas zijn voor na de kerst (ik heb nu examens + rekenen op €40 minstens per box dan kan ik nog wel wat geld gebruiken.)

Bedankt iedereen voor de vele goede info!

edit: ohja het opvulsel:
Afbeelding

waar moet dat overal? enkel op de plaats getoond op het plaatje of op nog plaatsen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zoals op t plaatje, dus alleen in het smalle deel
demichiel
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 14:09

Bericht door demichiel »

Bedankt, en welk materiaal is het?

Nog een vraagje, bij de lokale winkel kan ik enkel 12mm en 18mm MDF krijgen, kan ik het met deze platen ook maken?

Het gaat hier enkel over de platen die het "deksel" en de voet maken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met vulmateriaal gaat onder de naam BAF

plaatdikte maakt niet uit (mits niet te dun), zolang t lege deel van de box maar even groot blijft, met dikkere plaat wordt de buitenmaat dus iets groter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”