GeenKloon project; het werkt!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

Bericht door JuuL »

Dat ligt aan de andere kant van Nederland...
Gewoon pech gehad joh. (dit sloeg dus op je kapotte versterker he :P)

Welterusten
Laatst gewijzigd door JuuL op do 03 nov 2005, 8:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Haha, dat dacht ik ook toen ik hier ging wonen.

Goed dan! Zekeringen gekocht, men had alleen maar 125mA snel! Potverdrie!

Naja, volgens mij kan dat wel. Ze waren alleen niet goedkoop, dat zal wel aan dit gehucht liggen. Ik heb 5 euro betaald voor 10 van die krengen.

Afbeelding

Durf ik het aan? Ja, ik ga maar eens de spanning er op zetten en kijken wat voor vuurwerk ik krijg.

Nou. Geen vuurwerk, maar wel twee kapotte zekeringen. Hmm, is er dus iets mis met de voeding? De laatste keer dat ik die doormeette gaf die netjes 31.8+ en -.

Daarnet probeerde ik te meten over hoeveel ampere die stroom komt, maar ik weet niet hoe ik die moet meten eigenlijk. Het zou wel moeten kunnen met die multimeter. Sorry voor deze, wellicht, domme vraag.

Hier nog de datasheet: http://www.national.com/pf/LM/LM3875.html
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Okee dan, ik heb 't iets anders gedaan. Ik heb de twee zekeringen verplaatst naar de voeding en verhoogd, volgens een tip van iemand op het forum van gainclone.com, naar 3.15A.

Bij de eerste test in ieder geval geen pang, bij zowel de zekeringen als de chip, maar wel een ruis op mijn speaker. Als ik aan mijn attenuator draai, krijg ik ploppen.

Nog even iets raars: als ik wrijf over het chassis van mijn versterker, voel ik een soort van lading. Ehh, wat nou weer? Bij het chassis van de voeding heb ik dat niet...
JuuL

Bericht door JuuL »

How... Niet zo snel allemaal :roll:

Haal je speakers er maar weer ff af aub.
Waar had je je 125mA zekeringen zitten? Na de elcos van je voeding?

En die 2 zekeringen meteen 3,15Ampere nemen is veels te hoog! Niet doen.
Als je zo test is het of PANG of hij doet het....

Btw, een stroom loopt ergens door.
Laat je meter aub op spanning staan en ook op de spanning en com aansluiten bij je meter.
Want met stroommetingen kan je flinke problemen krijgen, helemaal als je ergens over gaat meten.

Kun je de weerstand tussen het metalen kapje van je LM3876 en je behuizing meten?
Ook is je koelichaam erg klein hoor.
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 04 nov 2005, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Waarom zegt die gast op het forum van gainclone.com dat hij dat ook gebruikt dan? Bovendien is mijn chip, noch de zekering doorgebrandt.

Op het moment zitten de zekeringen in de voeding, op deze manier:

Afbeelding

Dus tussen de + en tussen de - (niet tussen de + en - :P).

Nog iets over dat rare wat ik net voelde op het chassis van mijn versterker, dat gaat weg als ik de stekker uit de voeding haal, maar niet als ik de voeding gewoon uit zet met de knop.
JuuL

Bericht door JuuL »

Digidoo schreef:
Waarom zegt die gast op het forum van gainclone.com dat hij dat ook gebruikt dan? Bovendien is mijn chip, noch de zekering doorgebrandt.
Kijk, als je nou eerst test met wat kleine zekeringen. Dan kan er veel minder kapot gaan dan wanneer je er meteen een grote zekering in stopt.
Daarna, als alles het goed doet kan je er een grotere zekering in stoppen.

Heb jij bij je voeding geen elcos zitten:?:
Kan je je complete schema eens posten?
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Jawel, sorry, die staan niet op dat plaatje.

Ik snap dat ik beter kan beginnen met wat kleinere zekeringen, maar voorlopig doet die chip het nog met die 3.15. Bovendien sprongen die twee van 125mA belachelijk snel en heb ik geen idee hoe dat kwam.

Wat ik me het meest afvraag nu is wat die rare "tintelling" is op mijn chassis en hoe ik die brom en plop er uit krijg.
JuuL

Bericht door JuuL »

Digidoo schreef:
Wat ik me het meest afvraag nu is wat die rare "tintelling" is op mijn chassis en hoe ik die brom en plop er uit krijg.
Dat doen we zo wel.

Kan je een compleet schema posten? Kan ik zien hoe je de zekeringen hebt geplaatst (ivm elcos).
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Schema van voeding:

Afbeelding

Okee, over die "tintelling" (:P) hebben we het zo.

Dank voor de hulp in ieder geval :D
JuuL

Bericht door JuuL »

Je afvlakcondensators zijn veels te klein (C1 en C2).
Maak daar maar zon 4700uF/50V van. Iets hoger kan natuurlijk ook.
Maar die zal je waarschijnlijk niet hebben liggen.

En welke schema heb je voor je amp gebruikt?

En voor tinteling:
Meet de weerstand eens tussen het metalen plaatje van je lm3876 en de behuizing. Stukje krassen met je meetpen.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nou ja! Je gaat er zo maar van uit dat ik geen grotere heb liggen! Poe hee, moet je eens opletten:
Afbeelding

Zo! Geen idee of dat goed is, maar het zijn wel joekels en 4700uF. :!:

Dan het schema van de amp:

Afbeelding

Btw, men zegt dat de LM3875 goed tegen slecht gereguleerde voeding kan. Heb jij eigenlijk al eens zo'n GainClone gebouwt?

Dan over die tinteling: ik meet geen verbinding tussen mijn chip en het chassis, het is goed geisoleerd.
JuuL

Bericht door JuuL »

/edit
Ik zie dat je elcos 35V aankunnen, helaas te weinig
/edit

Die 125mA zekeringen zijn erdoor gegaan door die 1000uF condensators denk ik. Of miss kortsluiting. Als ik de datasheet bekijk trekt dat chipje bijna geen stroom en moeten die zekeringen voldoen.
Sluit je zekeringen eens zo aan, 125mA:
[img]/gainclone.jpg[/img]

Ik heb zelf ook een gainclone versterker, met de LM3886. Ben er erg tevreden over. Ik weet niet of ze stuk gaan van zon slechte voeding, maar het komt de kwaliteit zeker niet ten goede.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Hmm, ik heb zelfs nog iets grotere elco's liggen (5000uf 35-40V), maar die zijn in formaat wat kleiner. Poe, het wordt wel een geklooi als ik die twee krengen er in moet zetten zech, dat wordt nog spannend...

De zekeringen zaten eerst zoals jij ze nu hebt getekend (zie foto van een paar berichten terug) en toen sprongen ze. Het voordeel van de zekeringen in mijn voeding is dat ik straks zekeringen heb voor zowel mijn ene, als mijn andere monoblok.

Trouwens, ik check alles zeker tien keer voordat ik de schakelaar omzet en ik heb nog nooit iets van kortsluiting kunnen vinden.
JuuL

Bericht door JuuL »

Dan begrijp ik niet waarom ze springen, maar goed, miss iets te klein.

En voor tinteling:
Meet de weerstand eens tussen het metalen plaatje van je lm3876 en de behuizing. Stukje krassen met je meetpen.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja, er is dus geen verbinding tussen mijn LM3875 en het chassis.

Waarom zijn wij eigenlijk de enigen die hierover lullen. Misschien is er ook nog iemand anders die hier zijn licht over wil laten schijnen... :?:

Heb net eens even de luidspreker kabels er af gehaald en alleen met voeding aangezet. De "tintelling" is in ieder geval weg.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Hmm, okee. Geen verbinding tussen V+ en Gnd, noch V- en Gnd.

Nu dus maar een draadje gesoldeert naar het chassis...

Btw, ik kan echt die grote elco's er niet in stoppen, dat past simpelweg niet.

Welk forum moeten we zijn voor meer elektronica figuren eigenlijk?
JuuL

Bericht door JuuL »

Oke, meet voor zekerheid ook ff verbinding chassis V+ en daarna chassis V-.
Als deze geen contact maken, soldeer dan een draad van je gnd naar chassis. En dan de gnd achter C1 en C2 pakken hiervoor.

Daarvoor zitten we op het verkeerde forum :P. Er zijn maar een paar electronica knutselaars hier.

FF op rijtje zetten hoor:
-1- Attenuator geeft gelijkspanning--> een 2,2uF condensator (geen elco!) voor je ingang van je versterker zetten.
-2- Je koellichaam is waarschijnlijk te klein --> als hij te heet wordt grotere kopen.
-3- Je afvlakcondensators zijn te klein --> maak er maar 4700uF/50V van (C1 en C2). Er zijn ook kleinere verkrijgbaar, jij hebt wel heeeeele groten, er staat trouwens ook milliFahrad ipv microFahrad.
-4- Aarding, heb je een sterpunt? --> Al je aardes van je versterker naar 1 punt en niet zomaar doorlussen, want dan krijg je brom. En dat centrale punt is het punt waar C1 en C2 aan elkaar vastzitten. Let hier op.
-5- Elcos C3 en C4 zie ik niet zitten op je print. Waar zijn die?
-6- Is je zekering primair 1A traag? 3,15A is te hoog iig.
-7- Je chassis aarden moet eigenlijk met een dikke draad en dan met een speciaal schroefje zodat het goed vast zit. Maar je kunt het nu wel ff zo laten.

Nog genoeg werk te doen dus ;)

www.circuitsonline.net/forum is hier een goed forum voor.
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 04 nov 2005, 19:48, 5 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

- Okee, die condensator op mijn ingang dus.
- Koellichaam te klein? Hmm, hij wordt vooralsnog nooit te heet.
- C1 en C2 zijn helemaal geen afvlakcondensatoren dacht ik? dat zijn C3 en C4 en die zitten onderop de print (ruimtegebrek en ze houden mooi mijn print omhoog). Ik moet dan dus nieuwe condensators regelen.
- Aarding, sterpunt. Dat heb ik net gemaakt, geloof ik, op het chassis. Anders moet je me "sterpunt" even uitleggen.
- Onderop dus.
- Er zit wel een zekering primair in mijn trafo, al waar mijn netspanning binnenkomt.
- Dat zit nu met een schroef vast in het chassis, en dus ook het koellichaam aangezien dat in verbinding staat met het chassis.
JuuL

Bericht door JuuL »

Koellichaam wordt niet warm omdat je speakers er niet aan hangen en je speelt geen muziek, dat zie je later wel

Maak punt 1t/m7 maar voor elkaar, dan kunnen we verder. De onderstreepte zijn al goed nu.
Het koellichaam kan je voorlopig nog wel zo laten, maar ik ben bang dat hij te klein is.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

- Okee, dat komt later.
- Er zit aan de zijkant van mijn print een streep die ik gebruik voor "aarde" hierop komt alles samen en gaat, sinds kort ook, naar het chassis. Ook de aarde afkomstig uit de voeding sluit hier op aan. Als je iets van een foto wil, moet je het maar zeggen.
- Het is eerder ruis dan brom, er hard is het namelijk niet. Het zijn vooral de ploppen als ik aan mijn schakelaar draai die vervelend zijn.
- Ja die zekering in mijn 225VA Trafo is traag.

Ik ben nog even aan het zoeken naar een geschikte condensator. Welke andere waarden zou ik eventueel kunnen gebruiken?
JuuL

Bericht door JuuL »

Oke goed, het begint erop te lijken.
Die zekering is 1A?

40V is ongeveer het minimum van spanning voor je condensator, hoger mag maar is uiteraard duurder.
Rond de 4700uF zal wel een leuke waarde zijn denk ik, iets hoger mag iets lager ook wel.
Waar koop jij je electronica? Kan ik ff kijken of ik wat leuks zie.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Radio Twente en Stuut & Bruin (Den Haag) en DIL Elektronica (R'dam). Jaja, ik woon dan wel in Bergen op Zoom, maar ik kom uit Den Haag en studeer in Rotterdam... 8)

Ik bedoelde met die condensator, de condensator die ik tussen mijn ingangs + en de attenuator moest zetten. Wat kan/mag dat allemaal zijn behalve 2,2uF en hoe lees ik streepjescode op condensator eigenlijk?
JuuL

Bericht door JuuL »

Het is een blokje van zon 2 cm ofzo, de waarde staat er wel op.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Afbeelding

:lol:

Ik heb er nog wel een van 2,2uF, maar da's een Elco. Potverdrie. Tassen en kasten vol elektronica, nergens zo'n ding te vinden.
JuuL

Bericht door JuuL »

Het kan wel met een elco, maar mooi is wat anders...
Zoek eens naar een blauw/rood/grijs blokje, zoiets moet je hebben. 1uF is ook goed.
Als je verder niets kan vinden pak dan gewoon maar ff die elco dan ;)

/edit
Een elco zet je altijd met de + naar de hogere spanning, maar aangezien je muziek verandert van + en - kan je hem niet echt goedom zetten.
Dus zet er maar gewoon in :P
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 04 nov 2005, 20:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie